Ervaringen met Carbamazepine

carbamazepine

slaperigheid gebrek aan energie trillingen

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

02-10-2023 | Vrouw | 57
Aangezichtspijn
Ik heb het al 8 jaren, de eerste 7 jaren gingen goed, ik slikte 2 x 50mg per dag . Toen krijg ik Tegretol, wat een drama, ik slikte 600 en had nog pijn ook snachts. Ik heb nou weer aurobindo en slik nu 400 maar weel af en toe pijn! Ik ben geholpen aan star, aan 1 oog precies de rechtse( waar mijn pijn is) . De ergste is dat mijn man since een paar weken dat ook heeft. En[lees meer...] zo erg dat de medicijnen niet echt helpen, hij moet voor een Mriscan. Wat is het met ons, toeval allebei, zou het????

06-07-2023 | Man | 47
Epilepsie
Heb ongeveer 6 jaar gedaan op 1 × 200 mg per dag en pas vorig jaar okt een aanval gehad. Nu heb ik sinds die tijd 800 mg carbemazepine per dag en nu al 4 aanvallen gehad. Soms wel iets minder zwaar

23-03-2023 | Vrouw | 53
Aangezichtspijn
Nooit meer Eerst niet gebruiken in het verkeer Daarna 5 uur na inname redelijk dus vroeg opstaan en ontbijten ervoor. van mijn fiets op mijn gezicht gevallen , kon mezelf bij slingeren niet corrigeren en klapte op mijn gezicht .

23-03-2023 | Vrouw | 52
Aangezichtspijn
Nooit meer. Eerst niet mee fietsen en autorijden . Daarna 5 uur naar inname, dus vroeg opstaan en ontbijten . Kreeg er een eenzijdig fiets ongeluk mee. Slingerde bij opstappen en klapte op mijn gezicht . In het ziekenhuis abrupt mee gestopt ook ivm operatie . Verdoofde wel maar nam de oorzaak niet weg.

11-09-2022 | Vrouw | 63
Epilepsie
De ervaring 800mg slecht prikkels en doof gevoel linker kant trillingen prikkels spraak problemen ben over gegaan naar tergatol 200mg 700mg dat gaat beter da ik die aljaren had

05-09-2019 | Vrouw | 58
carbamazepine (200mg)
Naar aanleiding van mijn zenuwpijn op het hoofd, ook wel munt of nummulaire hoofdpijn genoemd, heb ik carbamazepine via de neuroloog voorgeschreven gekregen. Dit is het vijfde medicijn wat ik probeer. Na enkele dagen duizeligheid en evenwichtsstoornissen toch 2 weken volgemaakt. Het ging niet meer. Durfde niet eens te fietsen!! Toen de neuroloog gebeld en moest weer stoppe[lees meer...]n. Heeft iemand ook last van munt hoofdpijn met nare zenuw pijn erbij, laat het me even weten. Volgende week krijg ik een injectie in de achterhoofd zenuw en hoop dat dat gaat helpen.

16-02-2019 | Vrouw | 55
carbamazepine (100mg)
Aangezichtspijn
Werkt wel tegen de pijn maar de bijverschijnselen vind ik heel erg : misselijk, depressief en haaruitval waardoor ik niet meer naar buiten durf. Weet iemand of je haar weer terug groeit na beëindiging van de medicijnen

02-04-2018 | Man | 41
carbamazepine (500mg)
Epilepsie
Geen effect de aanvallen zijn niet gestopt of minder geworden maar als ik er mee stop krijg ik extra zware aanvallen van epilepsie, en zijn we er achter gekomen samen met de optcien dat de ogen erdoor minder snel scherpstellen als je bv aan het scrollen bent op de pc moet ik dat heel heel langzaam doen.ander kan ik niets lezen. Ik ben nu geopereerd hersenoperatie en sinds [lees meer...]dien aanvalsvrij maar de medicijnen hebben nooit geholpen.

03-03-2018 | Vrouw | 68
Aangezichtspijn
Als bijwerking een zeer ernstige allergie. Openbaarde zich pas na 6 weken. 5 dagen in ziekenhuis gelegen. Mijn hele lichaam zat onder. Mag nu 6 maanden prednison slikken

13-12-2017 | Vrouw | 59
Epilepsie
Het lijkt of carbamazepine de laatste jaren rotzooi is geworden! Vroeger werkte het beter. Momenteel is er alleen hele goedkope troep rond de carbamazepine die niet werkt. Ik krijg de laatste 7 jaar ongeveer steeds meer aanvallen hierdoor. En dus ook ernstige. Precies vanaf het moment dat fabrikant TEVA haar retard tabletten stopte. Aanvallen van epilepsie , ook aanvalle[lees meer...]n die ik niet voel aankomen. Heel veel angsten. Oorsuizen. Labiel zijn.

20-01-2017 | Vrouw | 25
Epilepsie
Hallo allemaal, Medio juli 2016 werd ik snachts 'wakker' bij de spoedeisende hulp in het ziekenhuis. Mijn vriend is (gelukkig) wakker geworden door mijn vreemde ademhaling en schokkende bewegingen tijdens het slapen. Na diverse onderzoeken in het ziekenhuis (1 EEG (in plaats van 3) en 1 MRI) was het voor mijn neuroloog duidelijk: temporaalkwab epilepsie. Ik heb da[lees meer...]arvoor drie keer verspreid over 1 jaar een absance gehad vlak voor het in slaap vallen maar wist toen niet dat dit met epelepsie te maken had, die link legde ik pas toen ik de diagnose kreeg. Het is nu een half jaar geleden, ik heb sinds het gebruiken van medicijnen geen aanval of absances gehad, maar ik heb er nog veel moeite mee om erover te praten, tegen bekenden én vreemden. Als eerste medicijn is vanwege mijn leeftijd en geslacht gekozen voor carbamazepine, omdat een eventuele zwangerschap mét dit medicijn het minst kwaad kan. Op dit moment hebben wij geen kinderwens maar dit kan over een jaar of 5 wel anders zijn en mocht carbamazepine voor mij goed werken hoefde ik niet over te stappen. Helaas was het na 4 maanden proberen niet haalbaar om door te gaan met de medicijnen, ik heb geen aanvallen meer gehad maar de bijwerkingen werden mij te veel. Het woog niet op tegen het feit dat ik ''mijn oude ik'' niet meer voelde. Mochten er leeftijdsgenoten zijn die zich ook zo voelen/voelde contact willen opnemen met mij dan sta ik hier voor open. Het lijkt mij fijn om met iemand te praten die zich het zelfde voelt of heeft gevoeld. Veel liefs en sterkte! Brenda

12-11-2016 | Man | 55
carbamazepine (2)
Epilepsie
Vanaf mijn 10e jaar gebruik ik deze medicijn, daar ik nu 55 jaar ben. De laatste 8 jaar werkt deze medicijn steeds slechter waardoor de aantal bijwerkingen steeds meer toenemen. Het was 400 mg. die ik samen met de medicijn Clobazam 10 mg slik, daar ik deze laatste nog steeds slik. Ik ben nu bezig met het afbouwen van deze medicijn en zit nu op de 100 mg, daar deze ve[lees meer...]rvangen is door de medicijn Topamax 100 mg die ik reeds 5 maanden slik. Ook nog steeds met de medicijn Clobazam 10 mg. 2x daags.

31-03-2016 | Vrouw | 58
carbamazepine (20mg/ml)
Epilepsie
Voorgeschreven gekregen door neuroloog na uitgebreid neurologische onderzoek. Diagnose: neurologische symptomen zonder aantoonbare neurologische afwijkingen. Na de start met de carbamazipine langzaam aan somber tot ernstig depressief geworden. Na 2 maanden met spoed in psychotherapie. Therapie duurde ruim een jaar. Na een jaar van inname vermoedde ik een relatie tussen h[lees meer...]et medicijn en de depressie. Op eigen initiatief gestopt en binnen 2 weken was de depressie zo goed als verdwenen. Ik raad iedereen die met carbamazepine start goed op te letten op stemmingsveranderingen!! Depressie is geen picknick :(

15-12-2015 | Vrouw | 59
Epilepsie
ondanks de hele nare bijwerkingen toch epileptische toevallen. Huisartsenpost is langs geweest, onmiddellijk staken, het had mijn dood kunnen zijn, ben ook met ambulance ziekenhuis ingestuurd.

15-12-2014 | Vrouw | 58
Epilepsie
Na een uitgebreid neurologisch onderzoek in het AMC waren er gelukkig geen afwijkingen gevonden. Ik kreeg de diagnose 'Functioneel neurologische symptomen' welke waarschijnlijk aan stress te wijten zouden zijn. Mij werd gezegd als het mijn functioneren zou belemmeren ik de huisarts om medicatie zou moeten vragen. Dat moment kwam een aantal maanden later en de huisarts sch[lees meer...]reef mij Carbamazepine voor. Er werd vanuit gegaan dat mijn klachten van epileptische aard waren. Ik was het ermee eens en begon met slikken. Behalve een droge mond had ik totaal geen last van bijwerkingen en was dan ook uitermate tevreden met dit medicijn want de symptomen werden al snel minder en verdwenen zo goed als in de maanden daarna. (Ik vermeld dat ik na de geboorte van mijn jongste kind in 1988 een ernstige postnatale depressie heb gehad en ondanks een aantal begeleide pogingen om af te bouwen en uiteindelijk te stoppen, tot op heden nog steeds een antidepressivum slik.) Een aantal maanden nadat ik met de Carbamazepine ben gestart begon ik licht neerslachtig te worden. Op zich niet zo raar want ik zat volop in de overgang en mijn jongste kreeg een woning en vertrok, empty nest... Nadien ging het langzaam berg afwaarts, hetgeen ikzelf niet in de gaten had maar mijn kinderen gelukkig wel. Ik leidde een teruggetrokken leven hetgeen in schril contrast stond met het drukke sociale leven van daarvoor. Op aanraden van mijn bezorgde kinderen naar de huisarts. 'Ga maar eens met iemand praten' zei hij. Dat 'eens' is nu een jaar.... ernstige depressie ontwikkeld en leek er maar niet uit te kunnen komen ondanks de therapie en de buddy die mij werd toegewezen. Wel eens een balletje of twee opgegooid bij de psychiater: 'Goh, zou het wellicht met de nieuwe medicijnen te maken kunnen hebben?' Maar ook in de bijsluiter staat dat het middel (ook) als een antidepressivum werkt. Uiteindelijk, een maand of twee geleden kwam ik, door een foutje van de apotheek, zonder Carbamazepine te zitten, vanaf de vrijdag. Wie schets mijn verbazing toen ik me op zondag ineens een stuk beter voelde?! Ben ermee gestopt en de depressie verdween, voel me herboren! Ben samen met mijn therapeut de sessies aan het afbouwen. De neurologische symptomen zijn wel in enige mate teruggekomen maar er is nu heel goed mee te leven. Dit alles uiteraard met de huisarts besproken en na raadpleging van haar (artsen-?)informatie vertelde ze mij dat het inderdaad in uitzonderlijke gevallen kan gebeuren dat dit middel averechts werkt echter de mate waarin dit voor zou komen is zo laag dat het wettelijk niet verplicht is dit als bijwerking te vermelden in de bijsluiter. Kortom een waarschuwing lijkt mij op zijn plaats: kijk uit met dit middel! Hou vooral ook je geestelijke gezondheid goed in de gaten want je zal maar behoren tot die kleine groep mensen die zwaar depressief wordt van Carbamazepine.... Nota Bene: ik overweeg stappen te ondernemen en zou het dan ook heel erg op prijs stellen lotgenoten te leren kennen.

17-06-2014 | Vrouw | 52
Beroerte
mijn vrouw heeft er veel last van de pillen vampat, ze wordt er niet goed van hoofpijn slaap geloost ze loop als ze zat is