Ervaringen met Gabapentine

gabapentine

Bij  ArtroseX

Polyneuropathie (18 meningen)
Restless legs syndrome (rusteloze benen) (7 meningen)
Aangezichtspijn (2 meningen)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

04-01-2016 | Vrouw | 47
gabapentine (300mg)
Artrose
Na 2 hernia operaties en daarna nog een spondylodese is er blijvende zenuwpijn in linkerbeen, waardoor lopen moeilijk is. Hierdoor gebruik ik nu transtec pleisters van 35 Mg die ik halveer en om de drie dagen verwissel. Daarbij slik ik gabapentine tabl van 300 en 100 Mg naar gelang de pijn in mijn been. Door deze combinatie kan ik goed functioneren vind ikzelf. Ik kan dan [lees meer...]redelijk lopen. Wel merk ik als ik de tabletten vergeet dat pijn ernstiger wordt. Gabapentine heeft wel even de tijd nodig om in te werken. In het begin heb ik zeker twee maanden geen autogereden vanwege onzekerheid , suf, slap. Nu gaat dit beter. Ik gebruik t middel ongeveer nu vijf jaar.

28-11-2015 | Man | 64
gabapentine (100mg)
Artrose
Ik word er erg dik van, is dat normaal? En begint ook maagklachten op te treden.

30-03-2015 | Man | 45
gabapentine (300mg)
Artrose
Vanwege artrose, gewrichtspijn en spierpijn kreeg ik dit medicijn in combinatie met tramadol. Eerder ook Lyrica gebruikt, maar dat middel gaf veel bijwerkingen en mijn hartritmestoornis werd erdoor verergerd. Van de merkloze gabapentine (vaak een arts eerste keus omdat dat wel vergoed wordt) kreeg ik extreem veel bijwerkingen, hoofdpijn, misselijk en een grieperig gevoel. [lees meer...]Na veel over dit middel gelezen te hebben, bleken veel patienten hetzelfde te ervaren. Echter als het middel Neurontin van de fabrikant Pfizer (het oorspronkelijke medicijn met gabapentine) wordt gebruikt, verdwijnen de meeste bijwerkingen. Helaas werd dit middel in eerste instantie niet vergoed, maar na bemiddeling van mijn arts werd het voor de 100% vergoed. Ik zit bij een kleine en goede zorgverzekeraar en bij de apotheek werd verteld dat ik geluk had, omdat de meeste (en grootste) verzekeraars het niet vergoeden). De gewone merkloze gabapentine was voor mij rommel en Neurontin deed veel meer, geen bijwerkingen etc... Ik heb dit middel 1 jaar gebruikt en gevarieerd gebruikt tot 1200mg per dag. Mijn neuroloog zei dat als je hoger gaat zitten en nog geen effect hebt je er beter mee kunt stoppen. Bij mij werkte een dosering van 1200mg het beste, maar geleideijk afgebouwd naar 900 en nu dus 0. De gewrichtsklachten zijn erger na het stoppen. Maar Ik heb de tramadol wat verhoogd en dat geeft hetzelfde effect. Arts zei dat het beter is om met zo min mogelijk medicijnen het beste resultaat te bereiken. Ik weet dat tramadol ook geen pretje is maar goed, nu dus even een verhoging. Wat ik wel merk is dat het belangrijk is om de medicijnen af te stemmen op elkaar. En ook niet te lang hetzelfde te blijven gebruiken. Dat geldt ook voor de tramadol. Na verloop van tijd heb je er meer van nodig. Bij mij en mijn pijnmedicatie zie ik dat af en toe afbouwen van tramadol erg goed werkt. Na verloop van tijd bouw je het dan weer op en werkt het beter tegen de pijn (even je lichaam ervan zuiveren). Tramadol b.v. iedere dag dezelfde dosering voor maanden achter elkaar, dan heeft het dat bij mij geen effect meer. Verder voor de mensen die bang zijn van de tramadol af te kicken, geloof niet altijd die indianenverhalen dat het zo vreselijk moeilijk is. Ik heb het vaak gedaan. Van 4x 50mg binnen een paar dagen naar 0 en dat voor weken volgehouden zonder vreselijke bijwerkingen. Een paar dagen na het stoppen voel je je wel wat vreemd, maar dat gaat zo over. Bij Neurontin moet je opbouwen totdat je merkt dat de pijn minder is. En die dosering blijven gebruiken. Bij Neurontin kan je tot wel 2400mg per dag gaan. Maar goed bij mij hielp 1200 mg dus het beste. Bij het afbouwen van de Neurontin moet je wel geleideijk verlagen en binnen een dag of tien kan je van 1200 naar 0 afbouwen. Ook dat weer zonder nare bijwerkingen. Succes!