estradiol / dydrogesteron continu

Overgang (69 meningen)
Premature menopauze (5 meningen)

Diane-35 (202 meningen)
Femoston (153 meningen)
Angeliq (31 meningen)
Cyproteron/ethinylestradiol (16 meningen)
Activelle (11 meningen)

02-04-2021 | Vrouw | 44
Premature menopauze
hallo ik neem dit middel nu bijna 2 jaar, maar sinds kort heb ik last van bijwerkingen: jeuk vooral, soms wat misselijk en behoorlijk hoofdpijn, de jeuk duurt soms enkele uren. zijn er nog vrouwen die na een tijdje meer bijwerkingen kregen? (nu ben ik wel lactose-intolerant en kan niet tegen koemelk, en er zit wel lactosemonohydraat in, heb ik nu achterhaald) ik ben [lees meer...]er jong mee begonnen (42-43) dus wel zinvol om te weten...

17-03-2021 | Vrouw | 67
Overgang
Ik gebruikte sinds November 2019 Femoston continu. Was er zeer tevreden over dat ik weer de hele nacht doorsliep, mijn opvliegers verdwenen. Wat alleen heel vervelend was dat ik iedere keer als ik met een nieuwe strip begon ongesteld werd en tot op heden nog steeds. Ben doorverwezen naar Gynaecoloog en na diverse onderzoeken bleek dat mijn slijmvlies te dik was. Ben nu o[lees meer...]p advies gestopt om te kijken hoe dat gaat en na drie maanden weer een afspraak voor een echo mochten de klachten terug zijn gekomen werd me een spiraaltje aangeraden icm Femoston continu. Ik hoop dat mijn klachten wegblijven. Herkent iemand deze klacht zoja misschien een oplossing?

13-01-2021 | Vrouw | 57
Overgang
Na anderhalf jaar geestelijk heel onstabiel te zijn, emoties niet meer onder controle kon houden gaf mijn Huisarts de diagnose overspannen/burnout. Ik voelde dat dit niet klopte. Ik heb een gelukkig leven, leuk werk en voldoende ontspanning. Niets om overspannen van te raken. Ik begon over de overgang te lezen en voor mij klopte dit helemaal. Weer terug naar de huisart[lees meer...]s en aangedrongen op een verwijzing naar de Bermankliniek. Daar onderzocht, diverse vragen beantwoord en Femoston gekregen. Na 4 dagen! Echt dat zal ik nooit vergeten, waren al mijn klachten, zowel lichamelijk als geestelijk totaal verdwenen en was ik mijn gelukkig zelf weer. Inmiddels slik ik Femoston al 4 jaar en ik heb geen enkele bijwerking.

07-01-2021 | Vrouw | 58
Overmatig zweten
Met dit medicijn heb ik mijn leven weer terug! En zó simpel is het dus... Na mijn 45ste waren de opvliegers niet meer te harden. 24/7 jaar in , jaar uit om het half uur kwam er weer een....tot ik ze vanwege slapeloosheid zelf begon te zien vliegen. (Tja, die overgang én stoppen met roken maakten dat ik óók nog eens ruim 10 kilo aankwam.) Gelukkig nam mijn arts het seri[lees meer...]eus. Ik heb in de loop der jaren verschillende medicijnen uitgeprobeerd, waar onder zelfs bloeddrukverlagers! Slaap nu iets beter en heel af en toe schiet er een opvlieger nog doorheen, maar Femoston blijf ik nu gebruiken tot ook daar geen last meer van heb. Inmiddels ben ik nu 58 en een super tevreden gebruikster! ( Nooit geen bijwerkingen ondervonden)

22-12-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Helemaal gek werd ik van het niet kunnen slapen, zweten ‘s nachts, opvliegers, stemmingswisselingen, hartkloppingen, opgejaagd gevoel. Femoston maakte daar subiet een einde aan. Ik ben mezelf weer, nadat een tijd een afschuwelijk wijf in mijn lichaam en geest was getrokken. Niet aarzelen: slikken die pil. Ik heb geen last van bijwerkingen, ik ben alleen maar positief.

05-12-2020 | Vrouw | 68
Overgang
Vroeg in de overgang tijdens of misschien door zware depressie. Horrorverhalen uit ‘folders’! en van de gynaecoloog zelf maakte depressie nog erger. Huisarts schreef pil voor tot ik 55 was. Toen overgestapt naar femoston continue en sindsdien probeert iedere arts me door andersoortige horrorverhalen van de femoston continue af te krijgen. Telkens weer dezelfde opgetrokken[lees meer...] wenkbrauwen en ‘lessen’ die ik inmiddels kan dromen. Ik laat uitstrijkjes maken, baarmoederslijmvlies meten ( middels echo) borstcontrole en het is altijd goed. Waarom zijn de meeste artsen er zulke fanatieke tegenstanders van? Is dit misschien omdat ‘je niet tegen de natuur in mag gaan’ ? Of is het nu echt zo slecht voor ons vrouwen? Femoston continue werkt voor mij prima. Ik voel me er goed bij. Ik ben 1 half jaar gestopt en kreeg direct last van schouders en andere botten die pijn deden en volgens ook haaruitval. Ik Heb geen last van bijwerkingen en zolang ik mijn gezondheid ik goed in de gaten houd is er volgens mij geen reden tot alarmbellen gerinkel. Wie krijgt ook zoveel commentaar van artsen over dit middel? Ik las een review van iemand die al 18 jaar femoston slikt dan ben ik nog een groentje met 13 jaar

10-03-2020 | Vrouw | 52
Overgang
In depressie geraakt door, wat achteraf bleek, overgang. Eerst door gynaecoloog anticonceptiepil zoely verstrekt gekregen. Na twee weken sliep ik weer, geen opvliegers en emotionele buien meer. Moest hier echter na een jaar mee stoppen en na twee weken ging het weer bergafwaarts. Hierop met femoston continu begonnen. Merkte na twee weken weer verbetering en voel me hier [lees meer...]goed bij. Alleen pijnlijke borsten voornamelijk aan 1 kant. Inwendig is de borst hard en gespannen. Duurt nu al een maand of 5 maar wil niet meer terug naar af. Kijk het nog even aan en ga anders een keer voor een borstonderzoek.

26-02-2020 | Vrouw | 65
Overgang
Hoi, graag wil ik mijn ervaring met Femoston delen. Ik slik Femoston al 18 jaar. Ben begonnen met 2/10 Daarna 1/10. Nu slik ik 1/5. Ik ben aan het afbouwen. Ben benieuwd hoe ik me voel als ik ga stoppen. Ik had verschijnselen zoals 20 opvliegers per dag en s,nachts ook vaak wakker door een opvlieger. Vergeetachtigheid en een depri gevoel. Snel huilen kwam er o[lees meer...]ok nog bij. Overgevoelig dus. Femoston heeft me echt geholpen . Kwaliteit van leven is echt beter. Voel me gelukkiger als ik het slik.

24-02-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Na 5 jaar rond te hebben gelopen met enorme opvliegers, en een altijd rood en nat hoofd, (waardoor weer vreselijk onzeker), nervositeit en hyperventileren zonder echte oorzaak, slecht slapen, enz. en mijn man, vrienden en collega's zelfs voorzichtig opperden 'dat ik misschien wel een burnout had', was ik er zo klaar mee dat ik mij ingelezen heb over hst, en naar de huisa[lees meer...]rts gestapt ben. Alle begrip en medewerking van haar kant, en ook een duidelijke uitleg over het gebruik van hst. Dezelfde dag ben ik al gestart met Femoston continu 1/5. De eerste twee weken had ik toch wel wat bijwerkingen , zoals misselijkheid, hoofdpijn hevige ' menstruatie pijn' (ben al 6jr niet meer ongesteld), vaginale pijn, en ik heb zelfs even gedacht om maar weer te stoppen. Huisarts gaf het advies om toch nog even door te zetten, en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Heb gewoon géén opvliegers meer, mijn kleding en mijn haren blijven droog, ik ben weer stukken rustiger , slaap als een blok, en voel mij weer mezelf!! Heb nog wel (af&toe) een wat rood/warm gezicht krijg, maar geen zweet aanvallen meer. De menstruatie -en vaginale pijn zakt ook af. Ik ben blij met dit middel, en ga er absoluut mee door!

22-02-2020 | Vrouw | 58
Tegen opvliegers

13-02-2020 | Vrouw | 54
Overgang
Femoston 1/10 bleek voor mij niet de goede dosering. Ik had meer nodig. Het is een lange weg geweest. Nu gebruik ik 1mg progynova (estradiol) en femoston 1/5. De voornaamste klachten (hevige spier- en gewrichtspijn en depressieve stemmingen) zijn weg en dat is fantastisch. Ik voelde me een wrak en nu leef ik weer. Toch gaat op de achtergrond de overgang door want er zijn n[lees meer...]og zeker hormoongerelateerde klachten. Ik kijk graag naar de voorlichtingsfilmpjes van menopauze op youtube en denk erover een consult bij haar aan te vragen. Ze is oprecht geweldig. Begin bij het begin. Aanrader voor als je alles wil weten. Zo kom je voorbereid bij je dokter. Succes allemaal👍🏻❤️

13-02-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Na bijna 5 jaar geworsteld te hebben met vreselijk heftige overgangsklachten (altijd moe, heel veel opvliegers, slecht slapen, niet meer kunnen werken/ burn-out klachten) op 54-jarige leeftijd toch besloten te beginnen met hormoontherapie. Bijna vanaf dag 1 merkte ik positief verschil. De opvliegers werden meteen minder en waren binnen een week/ twee weken zo goed als verd[lees meer...]wenen. Depressieve gevoelens namen af. De rust keerde terug en ook kreeg ik langzaam aan weer meer energie. Nu, na 1 jaar slikken, nog steeds eigenlijk geen last meer van opvliegers. Nog wel af en toe beetje last van stemmingswisselingen. Dat leek na gebruik van ongeveer 10 maanden weer wat terug te komen. Maar kan ook aan periode van het jaar liggen (einde van de winter...). Al met al dus erg blij met dit medicijn. Het risico op ernstige ziektes is wel een reden van zorg, ik ben daar toch wel zeer bewust van... Maar het leven met depressie, burn-out, en allesoverheersende opvliegers was ook geen leven meer. Ik ben van plan nog zeker een aantal jaar door te slikken en pas op een ‘rustiger ‘ moment in mijn leven het afbouwen te gaan overwegen. Nu eerst mijn leven weer een beetje op de rit krijgen en houden ;-) Ik wens iedereen herleven sterkte met de keuze!

23-01-2020 | Vrouw | 46
Overgang
Ik ben 46 en heb al twee jaar last van de overgangsklachten: opvliegers, incontinentie, geen libido, brain fog (vergeetachtigheid, verwardheid), slecht slapen, stemmingswisselingen (woedeuitbarstingen) en het lukte niet meer om een drukke baan met kinderen te combineren. Burn out uitgesloten samen met de huisarts. Rustiger aan gaan doen op het werk. En leefstijl aanpassing[lees meer...]en (op gebied van eten, slapen, sporten). Vervolgens gestart met zoely maar dat deed erg weinig. Nu 4 maanden Femoston 1/5. De bijwerkingen zijn voor mij dusdanig dat ik het niet meer wil gebruiken. Vooral erge acne over mijn hele gezicht, grote onderhuidse ontstekingen, en heel pijnlijke borsten gedurende 2 weken van de “cyclus”. Mijn huid ziet er niet meer uit en dat helpt natuurljk niet. Daar staat tegenover dat de opvliegers minder heftig zijn, maar ze zijn er nog steeds en even vaak. Andere klachten zijn niet verminderd. Kortom: voor mij geen geslaagd medicijn.

05-01-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Sinds 3 maanden gebruik ik femoston 0,5/2,5. Dit voornamelijk om opvliegers en daardoor erg slecht slapen tegen te gaan. Daarnaast veel minder last van spier- en gewrichtspijn. Voor de start van deze pillen had ik een half jaar niets genomen, had een eerdere periode van inname van femoston (1/5) achter de rug (een jaar lang) Daar was ik abrupt mee gestopt, en dat was ni[lees meer...]et zo’n goed idee. Na 6 weken bleken de pillen volledig uitgewerkt en ging ik met vol vermogen de opvliegers in. Voor nu ben ik weer aan het afbouwen en ben van 6 dagen 1 pil, 1 dag niet, naar 4 dagen , 1 dag niet nu naar 2 dagen, 1 dag niet gegaan in 6 weken tijd. En eigenlijk bevalt deze dosering me wel goed. Het zou fijn zijn als ik er mee kon stoppen natuurlijk, en dat gaat binnen nu een een half jaar ook zeker gebeuren. Waarom schrijf ik dit? Omdat ik zelf bijna niets kan vinden op het internet over afbouwen van deze medicatie en hoe en hoe lang je dit dan doet. De huisarts wist er ook niets zinnigs over te zeggen.

06-12-2019 | Vrouw | 63
Overgang
Ik heb GEEN bijwerkingen en die zijn ook NIET ernstig (immers niet aanwezig). Dat kan ik helaas niet goed invullen. Web-designer, dit kan beter! Slecht slapen, verstoorde temperatuurregulatie (opvliegers). Toen ik op mijn 56e in de overgang kwam kreeg ik hiermee te maken. Ik ben gestart met HRT, en dat werkt prima. Af en toe een week ingebouwd om na te gaan hoe het zond[lees meer...]er medicijn gaat. Tot nu toe in overleg met arts steeds besloten om door te gaan. Ik ben zelf erg benieuwd wat vrouwelijke artsen voor zichzelf kiezen.

02-12-2019 | Vrouw | 51
estradiol / dydrogesteron continu (1/5mg)
In aanvulling op mijn schrijven over uit het niets totaal de weg kwijt zijn en gebruik femoston .Helaas is door de aanhoudende keel spanningsklachten het mij niet gelukt antidepressivia af te bouwen .Wel merk ik dat de femoston mij mentaal wel rustiger heeft gemaakt , dus verwacht ook dat als ik van die gekke keel klachten afkom ik met femoston zeker goed geholpen zou zij[lees meer...]n.

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum