Ervaringen met Femoston continu

estradiol / dydrogesteron continu

Overgang (87 meningen)
Premature menopauze (6 meningen)

Diane-35 (211 meningen)
Femoston (186 meningen)
Angeliq (34 meningen)
Cyproteron/ethinylestradiol (16 meningen)
Activelle (13 meningen)

27-04-2018 | Vrouw | 48
Overgang
Ik heb een jaar geleden femeston continu voorgeschreven gekregen omdat ik door een zware burnout op 47 jarige leeftijd gelijk volle bak in de overgang kwam. Met alle klachten die je je maar kon voorstellen, opvliegers, hartkloppingen nachtelijk transpireren, angsten, depressie, slapeloosheid entc etc, 15 kilo bijgekomen zonder dat mijn eetpatroon wat verandert en ik 4 ke[lees meer...]er per week sport. Van 56 kilo naar 71 kilo. Een zwaar drama voor mij. Mijn huisarts schreef me femeston continu voor en alle klachten zijn verdwenen. Alleen blijf ik een onregelmatige menstruatie houden, en als t zover is flink ook. Hoop dat die ook nog achterwege blijft dan ben ik helemaal blij. Mijn gewicht is niet meer toegenomen maar ik zal helaas moeten dealen met die +13klo. Die krijg ik er met geen mogelijkheid meer vanaf. Verder ben ik heel tevreden met t gebruik .

16-09-2017 | Vrouw | 48
Overgang
Ik had enorm veel last van opvliegers, nachtzweten en slapeloosheid. Minder koffie, minder hete kruiden en minder alcohol en zeer veel beweging: het haalde allemaal niets uit. Ook rare hoofdklachten kreeg ik erbij. Mijn taille was weg en ondanks gezondere leefstijl toch maar liefst 8 kilo erbij in twee jaar tijd en een snelle huidveroudering. Ook voelde ik me vaak zonder [lees meer...]reden neerslachtig en angstig. Nu, na drie maanden femoston voel ik me weer meer de oude. Nachtzweten en opvliegers zijn verdwenen, hoofdklachten ook. Ik slaap meestal weer goed. Ik voel me minder neerslachtig en ik heb het idee dat mijn huid er ook zelfs weer wat beter uitziet. Gewicht kan ik niet zoveel van zeggen nog, maar er is in ieder geval niets bijgekomen. Ik ben er heel blij mee.

24-08-2016 | Vrouw | 48
Overgang
Ik ben twee jaar geleden begonnen met femoston. Ik had last van opvliegers en sliep bijna niet meer. Met een gezin en alles eromheen was dit niet te doen. Allerlei andere middelen gebruikt welke je bij de etos/kruidvat kunt kopen maar niets hielp. Uiteindelijk naar huisarts gestapt en deze heeft dit voorgeschreven. In feite na een paar dagen de tabletten te hebben ingenom[lees meer...]en was ik klachtenvrij. Wel is het zo toen ik een periode even niet dit produkt gebruikte kwamen de opvliegers weer terug. Dus snel weer overgaan op dit produkt. En ja hoor klachten weer weg. Tja waarom zou je hier last van hebben als je met zo'n pilletje nergens last meer van hebt. Het heeft mij erg goed geholpen. (ik heb wel een traagwerkende schildklier en gebruik hier medicijnen voor. Deze moet je smorgens een half uur voor je ontbijt innemen) Daarom neem ik nu femoston eind van de na na het avond eten in en niet smorgens. Ik ben blij met dit middel.

24-03-2016 | Vrouw | 48
estradiol / dydrogesteron continu (0,5/2,5mg)
Als sinds 1998 aan deze medicatie, Ik was toen 31 jaar dus veel te jong om na de preventieve verwijdering van de eierstokken in de overgang te raken. Specialist schreef 1/0,5 voor en dat heb ik jaren naar tevredenheid geslikt. Het enige dat ik zie is dat mijn haar beduidend dunner is geworden. Ongetwijfeld een hormonale oorzaak maar verder geen klachten. Inmiddels bijn[lees meer...]a 20 jaar verder en heb onlangs de dosis, op eigen verzoek via de huisarts, gehalveerd. Geen overgangsklachten. Ik slik nog even door.

22-11-2023 | Vrouw | 49
Overgang
Ik ben net 49 jaar geworden en ben op 13 oktober 2023 begonnen met Femoston 1/5 op advies van HA nadat ik zelf tot het inzicht was gekomen dat alle klachten van de jaren ervoor weleens overgangsklachten konden zijn. Ik heb nooit opvliegers gehad en dacht daarom niet aan de overgang, mijn huisarts eerder ook niet maar deelde nav mijn verhaal mijn vermoeden. De overgangsk[lees meer...]lachten die ik had: energieproblemen, heel erg misselijk, lage rugpijn, enorme spierkrampen in billen en benen (vooral s'avonds en s'nachts) depressieve gevoelens , hartkloppingen, angsten, paniekaanvallen en onrust s'nachts en hierdoor veel slapeloze nachten. Ik was tot 2020 een sterke vrouw (gedreven ondernemer) maar ben in een paar jaar tijd veranderd in een labiel zwak mensje. Ik was mezelf niet meer. Ik ben in augustus naar de Fysio gegaan met enorme spierkrampen en spierpijnen. Mede dankzij hem tot inzicht gekomen dat rugpijn door spieren kwam en spierpijnen verdeeld door het lichaam zaten ( de ene week billen, dan zijkant bovenbeen, dan onderbeeen etc) en niet op gebruikelijke manier herstelden. Dit was voor mij de druppel van de zoveelste vage maar serieuze klacht die voor mij het normale leven lastig maakten. Ik leefde al jaren bij de dag en paste mijn hele leven hierop aan. Ik durfde ook niks meer te plannen omdat ik niet wist hoe ik me die dag zou voelen. Dat is allemaal niet zo erg als het een week per maand is maar ik had amper nog een 'goede' dag per maand. Binnen een week nadat ik begon met slikken van Femoston 1/5 was ik geestelijk en emotioneel mezelf weer! Dat was echt ongelooflijk, ik was zo blij! De angsten waren weg. Ik was niet meer labiel maar weer sterk. De eerste weken heb ik dagelijks lichtroze (druppels) bloedverlies gehad. Na twee weken gebruik ben ik ontzettend hevig ongesteld geworden en ben ik twee dagen enorm ziek geweest, alle klachten kwamen in alle hevigheid terug. Gelukkig had mijn huisarts me hiervoor gewaarschuwd en heb ik doorgezet! Tot heden ben ik blij met dit pilletje. Ik heb wel last van bijwerkingen maar die wegen niet op tegen de ellende van de jaren ervoor. Ik kan weer normaal functioneren. Ook op sociaal gebied bloei ik op en durf ik meer vooruit te plannen. Ik ben benieuwd hoe het gebruik zich verder ontwikkeld. Even afwachten nog.

28-05-2019 | Vrouw | 49
Overgang
Ik slik nu 1 jaar femoston en ben er ontzettend blij mee. Hiervoor heb ik een aantal jaren gelopen met heftige opvliegers 's nachts en overdag, altijd moe, energieloos en had ontzettend veel onverklaarbare pijn in mijn lichaam. Ik heb veel gedokterd en voelde mij zo onbegrepen. Heb ook veel verschillende homeopathische middelen uitgeprobeerd maar dat hielp steeds maar voo[lees meer...]r even. Toen ik begon met slikken duurde een aantal weken, maar nu zijn alle klachten verdwenen en voel ik mij weer als vanouds, al ben ik wel iets aangekomen maar dat heb ik er graag voor over want ik heb mijn leven weer terug.

21-08-2023 | Vrouw | 50
Overgang
Bij mij zijn de opvliegers nog het minst erge van de klachten die ik heb door de overgang. Ik was extreem emotioneel, verward, kon amper een normaal gesprek volgen, laat staan meepraten want ik kwam niet meer uit mijn woorden, hartkloppingen, angsten en daardoor zweten als een otter, schrikachtig, extreem vermoeid, depressief. Dit zijn wel de hoofdlijnen. Het was vresel[lees meer...]ijk en eindelijk nadat ik aan de HA had aangegeven dat het echt, echt niet meer ging kreeg ik eindelijk hormoontherapie om te kijken of mijn klachten werkelijk door de overgang kwamen. Ik wist het al jaren maarja, als je niet serieus genomen wordt houdt het snel op, toch? Na een aantal dagen merkte ik al dat er iets begon te veranderen in mijn hoofd en lichaam. Nu, na een dikke 3 weken zijn de scherpe randjes eraf en begin ik mijn ' eigen' ik weer te worden. Wat ben ik blij! Het werkt dus echt. Enige nadeel is af en toe een vlaag van misselijkheid ervaar, een veranderde geur qua afscheiding [hopelijk trekt dat nog weg] en dat ik in een zeer korte tijd toch wel wat ben aangekomen maar het is niet anders. Mentaal lijden is echt het laatste dat ik wil, daar heb ik genoeg van gehad. Ik hoop dat dit betere/goede gevoel zich blijft voortzetten. De klachten zullen nooit helemaal weggaan maar het is wel degelijk een heel stuk beter te behapstukken nu. Ik wou dat ik dit eerder had mogen krijgen, zeker 2 jaar geleden al, het had me zoveel stress, verdriet en ellende kunnen besparen. Maar het bekende spreekwoord luidt; beter laat dan nooit! Ik had niet nog jaren op deze manier kunnen leven maar het gaat weer de goede kant op en daar ben ik blij om!

11-04-2021 | Vrouw | 50
estradiol / dydrogesteron continu (1/10)
Overgang
Ik ben super tevreden met femostan ik gebruikte eerst 1/5 mg werkte na 2 dagen al ,de mist in mijn hoofd trok op ik voelde mij steeds helderder in mijn hoofd. Na 5 dagen sliep ik weer normaal dat was super heerlijk. En na 1week geen één opvlieger meer wat een rust!!!!! Ze waren zo intens en zwaar met hartkloppingen zo 10 keer per dag vreselijk. Alleen bleef ik een o[lees meer...]nrustig gevoel houden heb ik gevraagd aan mijn huisarts of ik een stapje hoger kwa medicatie mocht uitproberen . en ja hoor na 3dagen weg! Wisselende stemmingen ,en depressieve gevoelens verdwenen ook. Ik ben super tevreden met femostan ik heb geen enkele bijwerkingen voel me goed en helder . Eet gezond en ben in gewicht ook niet aangekomen, ik ben weer een blij persoon!

17-10-2016 | Vrouw | 50
Overgang
Ik begon in oktober 2015 vanwege opvliegers door de overgang. Het hielp heel erg goed, maar ik vond een jaar slikken wel voldoende, omdat je een verhoogde kans op borstkanker hebt. In dit jaar had ik steeds een enorme ijskoude voet, dus ik stopte 1 week geleden met die pil en mijn voet is weer bijna normaal (warm). Ik kreeg na het stoppen enorme buikkrampen, een felle pijn[lees meer...], wat na 4 dagen pas over was. Ik slikte ook tavonin (via de reumatoloog) voor miijn bloedsomloop, daar ben ik ook mee gestopt. Ik slikte ook vitamine B12 sinds 3 weken en ook mee gestopt. Ik neem nog wel glucosamine voor mijn atrose in mijn rechterarm en dat helpt. Door allerlei ziekenhuisbezoekjes kwam de arts erachter dat ik een lekkende hartklep heb, dit weet ik sinds juli 2016. Daar slik ik nu 1 pil voor per dag. In het hele jaar ook geen enkel borstonderzoek gehad.

25-06-2016 | Vrouw | 50
estradiol / dydrogesteron continu (1)
Braken
veel last van opvliegers , nachtzweten slik nu 18 dagen femoston maar wordt met de dag moeier en moeier kan mijn benen bijna niet meer bewegen van vermoeidheid als ik moet bukken , heb ik problemen met omhoog te komen de overgangsklachten zijn weg maar er zijn andere klachten revoir schijn gekomen voel me een oude vrouw nu

08-08-2015 | Vrouw | 50
Overgang
Voor mij nooit meer een hormonenpil.... Mijn huisarts schreef mij femoston voor ivm mijn heftige overgangsklachten: veel opvliegers, hartkloppingen, vermoeidheid en een voortdurende onrust in mijn lichaam. Na een paar dagen verdwenen mijn hartkloppingen en onrust. Opvliegers werden voor mijn gevoel heftiger en mijn vermoeidheid veranderde in 1 week in uitputting. Ook k[lees meer...]on in mijn contactlenzen niet meer dragen (ik zag later dat dit een bijwerking kan zijn). Daarnaast voelde ik me steeds neerslachtiger en duizeliger worden. Ik kon geen auto meer rijden en na een supermarktbezoekje moest ik zelfs al rust nemen. Ik kende mezelf niet meer terug, dit had ik nog nooit zo meegemaakt. I.v.m. de heftige klachten ben ik na 3 weken gestopt met femoston. Mijn extreme vermoeidheid , neerslachtigheid en duizeligheid verdwenen 2 weken nadat ik stopte met femoston. Mijn lenzen kan ik inmiddels weer een paar uur achter elkaar in. Ik hoop dat mijn oogbol weer normaal gaat worden. Dit kan een hormonenpil dus ook doen in je lichaam.

19-12-2023 | Vrouw | 51
Overgang
Endometriose en de overgang…. Mijn hele huishouding was van slag. Helemaal hyper in de nacht. Overdag altijd warm. Nachtmerries. Overgevoelig voor histamine. Mijn specialist stelde me dit als laatste redmiddel voor. Eerst gaf ze me die met wisselende hormonen. Daar werd ik helemaal hyper van. Nu de continu op laagste dosis. Ik ben niet helemaal door de overgang heen. Ik [lees meer...]bloed zo nu en dan nog licht maar wat een verschil! Ik kan weer Slapen. Geen nachtmerries meer. Niet meer zo hyper in mijn hele lijf. Minder last van voedsel intolerantie. Rustigere darmen… super blij!

16-05-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Ik gebruik femoston 2 jaar i.v.m zware opvliegers. Ondertussen gestopt maar opvliegers kwamen heel snel terug. Ik voel me heel goed weer. Wel afentoe bloedingen. Ik weet dat ik femoston niet lang mag gebruiken maar ik weet niet hoe ik moet zonder.

30-01-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Ik gebruik nu sinds een jaar femoston 1/5. Het bevalt mij heel goed. Voel mij een stuk rustiger en geen opvliegers meer. Wel heb ik sindsdien heel veel haaruitval gehad en ben ik 8 kilo afgevallen en heb mij eigenlijk geen dag fit gevoeld. Nu moet ik na een jaar even gaan stoppen van de huisarts maar wil het graag rustig afbouwen. Weet iemand daar een goede methode voor e[lees meer...]n in hoeveel tijd kun je het beste afbouwen. Ik las hier iemand die 6 dagen 1 pil overslaat en dan na vier dagen 1 over slaat en dan na twee dagen 1 overslaat , maar over hoeveel weken doe je dat? Eerst een paar weken 6 dagen en dan een paar weken vier dagen of meteen in 1 x achter elkaar. Ik hoop dat iemand daar iets over kan vertellen.

14-11-2021 | Vrouw | 51
Overgang
Na een aantal jaren voor mij acceptabele overgangsklachten veranderde dit. Van 1a 2 nachten minder goed slapen naar 4a 5 nachten. Ook kreeg ik flinke stemmingswisselingen, concentratie problemen, een soort mist in mijn hoofd. Ik kende mezelf niet meer terug. Dat veranderde toen ik op advies van de overgangsconsulente i.o.m HA Femoston 1/5 ging gebruiken. Ik sliep weer bet[lees meer...]er op een enkele slechte nacht na, stemming verbeterde. Na 3 maanden ontstond er licht vaginaal bloedverlies, dit kwam steeds vaker en heviger voor. Na 4 maanden keerden klachten waar ik het voor ging gebruiken terug. Dat icm bloedverlies maakte dat ik besloot te stoppen met Femoston. Voor het bloedverlies moest ik onderzoek laten doen, behalve stress geen afwijkingen. Na het stoppen met Femoston stopte ook het bloedverlies en bleven klachten redelijk stabiel.

02-12-2019 | Vrouw | 51
estradiol / dydrogesteron continu (1/5mg)
In aanvulling op mijn schrijven over uit het niets totaal de weg kwijt zijn en gebruik femoston .Helaas is door de aanhoudende keel spanningsklachten het mij niet gelukt antidepressivia af te bouwen .Wel merk ik dat de femoston mij mentaal wel rustiger heeft gemaakt , dus verwacht ook dat als ik van die gekke keel klachten afkom ik met femoston zeker goed geholpen zou zij[lees meer...]n.