Ervaringen met Estradiol Pleisters

estradiol transdermaal

allergische reactie

Overgang (48 meningen)
Premature menopauze (4 meningen)
Slapeloosheid (1 mening)
Hoofdpijn (1 mening)

21-04-2019 | Vrouw | 49
Overgang
Nachtelijke overvliegens. Daardoor te lange tijd slecht slapen. Erg emotioneel, om en door alles huilen. Na 2 jaar echt niet grappig meer. Ik gebruik de pleisters icm Mirena, die ik al heel lang heb. Binnen een week nauwelijks nog opvliegers. Huilen begint nu eindelijk af te nemen. Heel blij met de pleisters. Jammer en typisch dat Nederland zo overbezorgd is over horm[lees meer...]oonaanvulling tijdens de overgang. Mijn ervaring met sandoz is ook idd dat ze heel slecht plakken.

15-08-2013 | Vrouw | 49
estradiol transdermaal
Ik ben in juni 2012 gestart met mijn transformatieproces bij het VUmc. Ik ben toen begonnen met de Estradiol 50 pleister en eind september 2012 op de Estradiol 100 pleister overgestapt. Ik weet niet zeker of dat door die hormoonpleisters komt, maar heb veel last van nachtelijk heftig transpireren. Voor de rest geen bijwerkingen als deze al hierdoor zouden komen.

22-04-2024 | Vrouw | 50

allergische reactie

Allergische reactie op de lijm van de pleister

12-01-2022 | Vrouw | 50
Overgang
Nadat ik in mei 2021 mijn laatste menstruatie had gehad kreeg ik last van opvliegers gewrichtsklachten en slapeloosheid. Werd 's nachts wakker van de opvliegers en kon vervolgens niet meer in slaap komen. In september 2021 naar de huisarts gegaan en ik kreeg deze pleisters en utrogestan voor geschreven. Na een week of 3 werden de opvliegers minder en zijn nu helemaal verd[lees meer...]wenen. Ik slaap goed en mijn gewrichtsklachten zijn ook verdwenen. De pleisters lieten wel vaak gedeeltelijk of helemaal los. Ik maak nu mn huid schoon met alcohol en plak ze erop als de alcohol nog nat is. Dan zitten ze na 3 dagen nog heleaal goed.

29-12-2017 | Vrouw | 50

15-05-2015 | Vrouw | 50
estradiol transdermaal (50/2424)
Overgang
Hopeloos deze pleister, ik moet extra tape over de transparante pleister plakken, omdat de pleister bijna niet plakt, ik verloor de pleister vaak dezelfde dag nog. Bij het opplakken begint het al, de pleister is er bijna niet strak op de huid te plakken, dit vermindert de opname natuurlijk ook . Voorheen had ik Systen 50 pleisters van de firma Janssen C., deze plakken pri[lees meer...]ma, nooit geen probleem. Bij hetzelfde dokters recept werden in januari 2015 Estradiol pleisters door de apotheek verstrekt, wel hetzelfde medicijn, maar op deze manier waardeloos in het gebruik.

03-01-2023 | Vrouw | 51
Overgang
Zonder dat ik het wist was ik in de overgang. Ik kampte al jaren met slapeloosheid, toegenomen stemmingswisselingen, extreme emoties en de laatste tijd ook gewrichtspijn. Ik dacht dat ik gewoon slecht sliep en ouder werd (51). Toch had ik het idee dat ik niet meer echt mezelf was. Ik las een artikel online over de overgang en realiseerde me dat dit aan de hand was. Ik be[lees meer...]n via een vrouwenkliniek begonnen met hormoontherapie. Nachtelijk zweten en gewrichtspijnen waren onmiddellijk verdwenen. Mijn geheugen werkte weer, ik kon me weer concentreren, was niet meer oversentimenteel, etc.. Ondanks dat ik het 'spannend' vind om hormonen te gebruiken, ben ik er heel blij mee. Ik voel me weer gewoon mezelf.

27-01-2017 | Vrouw | 51
Overgang
overgangsklachten na baarmoederverwijdering. Pleisters laten los zelfs met extra tape vastgeplakt, nu weer pleisters van Janssen, Systen 50 werkt goed bij mij.

30-06-2016 | Vrouw | 51
estradiol transdermaal (10ug)
Overgang
Na 2, 5 jaar tobben met depressies er bij ben ik naar de gyneacoloog gegaan. Die heeft pleisters voorgeschreven. Na 3 dagen hadden de pleisters al effect.

29-06-2023 | Vrouw | 52
Overgang
Ik had al heel lang heel er veel opvliegers, niks hielp minstens 1x per uur en dan zo heftig dat het leek alsof mijn hoofd uit elkaar plofte, ik werd knalrood en het zweet gutste van mijn lijf. Dat was overdag maar ook 's-nachts. dus 10x per nacht wakker worden ventilator aan, in slaap vallen en weer wakker worden omdat ik het vervolgens weer koud kreeg van de ventilator ;[lees meer...]-) ernstige vermoeidheid door ontwikkeld. Volgens mijn huisarts mocht ik geen hormonen "slikken" omdat mijn moeder borstkanker heeft gehad. Vervolgens bleek dat zij niet de hormonale versie had dus had dit weer geen invloed op mij. Uiteindelijk bleek ook dat een jaar geleden de richtlijnen dusdanig veranderd waren dat ook dit niet meer aan de orde was, had ik dat maar geweten! Volgens mijn gyneacoloog beschermt de oestrogeenpleister 5 jaar tegen borstkanker. Ik heb er echt ontzettend veel baat bij, ik heb ze nog wel maar niet zo vaak en meestal denk ik ohh. ja dat was er weer een en 's-nachts slaap ik weer door gelukkig. Plakken vind ik ook niet vervelend, ze blijven goed zitten en ik ga altijd 1 of 2x per week in bad, ik verwissel de pleister na mijn bad. Ik heb ook wel eens gewisseld, de pleister viel er bij mijn niet af gelukkig.

11-09-2022 | Vrouw | 52
Overgang
Ontzettend blij dat ik van mijn overgangsklachten af ben dankzij deze Estradiol pleisters! Lang getwijfeld en allerlei natuurlijke overgangsproducten geprobeerd maar de opvliegers, hartkloppingen, gejaagd /onbestendig gevoel en slechte nachten werden steeds erger ipv minder. Op den duur kon ik het niet meer relativeren en eroverheen kijken. Het idee dat ik zo nog misschie[lees meer...]n wel jaren moest doorgaan maakte me angstig en moedeloos. Ik had echt een time-out nodig! Al was het maar voor een korte periode. Met die insteek ben ik gaan lezen en zoeken naar bio- identieke hormoontherapie. Samen met mijn huisarts goed besproken en nu gebruik ik zo’n 2 maanden Estradiol pleisters en 2 capsules progesteron Utrogestan. Wat een verschil!! Na 2 weken was ik van al mijn overgangsklachten af! Ik ben weer helemaal mezelf en dat zonder noemenswaardige bijwerkingen (wat gevoeligere borsten, verder echt niets!) Ik kan het iedereen aanraden. P.s ik heb de dosering zelf aangepast door er een halve pleister bij te plakken, dit is voor mijn lichaam op dit moment precies de juiste dosis (75 ug) die het nodig heeft. Nog een tip: ik doe er altijd een extra hechttape over, zodat de pleisters niet los gaan.

21-04-2020 | Vrouw | 52
estradiol transdermaal (3mg)
Overgang
Na een jaar opvliegers en nachtzweten overleefd te hebben door de overgang kreeg ik ineens zonder reden ernstige angst en depressie klachten. Ook urinewegklachten kwamen erbij waardoor ik het linkte aan de overgang. De huisarts wilde me naar psycholoog en cognitieve gedragstherapie inzetten maar ik had geen problemen in mijn leven. Ik heb zelf een verwijzing naar de overg[lees meer...]angspoli aan gevraagd en na 4 maanden hel en steeds verhoging van de hormoonpleisters ben ik nu eindelijk weer mezelf. De gynacoloog heeft de hormonen verhoogd baar 4,5 mg met het resultaat dat ik weer gelukkig ben, vrolijk, weer kan werken en voor mijn gezin klaar kan staan. Dit nadat ik maanden alleen maar angstig en depressief / huilend op de bank kon liggen. Ik raad iedereen met ernstige overgangsklachten psychisch of lichamelijk hormoonpleisters aan!! Van de hel eindelijk weer mezelf!

11-12-2018 | Vrouw | 52
estradiol transdermaal (100ug/24)
Gebruik icm spiraal, veel minder hormonale migraine en ook minder heftige aanvallen! Wel aanzienlijk aangekomen in gewicht wat ik wel een groot nadeel vind maar migraine is vele malen erger. Aan te raden! Mag deze nog tot 60ste jaar gebruiken volgens gynaecoloog,gelukkig!

23-11-2020 | Vrouw | 53
Overgang
In combinatie met orgametril voorgeschreven. Gestopt even met orgametril maar kreeg nog steeds enorme baarmoederkrampen, niet te doen.

27-08-2020 | Vrouw | 53
Overgang
Ik ben ontzettend blij met de pleisters van Systen. Zeer effectief. Gebruik het samen met Utragestan. Allemaal bio identiek en weinig kans op trombose in vergelijking met het slikken van pillen. Was altijd moe. Met de pleisters had ik mijn energie weer terug en mijn hormonale migraines zijn verdwenen. Systen is nu een tijd niet leverbaar geweest. Ik werd echt wanhopig.[lees meer...] Heb Sandoz gebruikt een preferentiemiddel vd zorgverzekering. Gebruik dit nooit!! Ik kreeg erontzettende steken van in mijn borsten. Toen ik ermee stopte verdwenen de steken. Gebruik nu Mylan. Wordt ook uit de productie gehaald. Geen steken, maar afgifte is minder goed merk ik. Toch weer moe en hoofdpijnen. Hopelijk is Systen snel weer leverbaar. Toen voelde ik mij helemaal goed.

15-12-2019 | Man | 53
Menopauze
Voordien gebruikte ik Vivelle Döt maar die zijn uit de handel. De pleisters waren kleiner en uit een soort silicone. Bij dit product voelt de pleister heel onaangenaam en is huidonvriendelijk, telkens ik de pleister verwijder (wat ik heel voorzichtig doe) is mijn huid geschonden.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum