Ervaringen met Provera tabletten 5mg/10mg

medroxyprogesteron oraal

Onregelmatige menstruatiecyclus (12 meningen)
Overgang (7 meningen)
Menstruatiepijn (7 meningen)

29-08-2021 | Vrouw | 21
medroxyprogesteron oraal (5mg)
Endometriose
Op het begin wat hoofdpijn, na wat proberen met hoeveelheden (onder begeleiding van arts) de juiste dosis gevonden en de hoofdpijn was meteen weg. Ik was toen 13. Naarmate de tijd vorderde kreeg ik vaker doorbloedingen en pijnen, daarna meteen overgezet op Orgametril. Qua bijwerkingen viel dit medicijn erg mee in vergelijking met orgametril.

15-05-2021 | Vrouw | 23
Endometriose
Deze pil heeft mijn pijn een heel stuk verminderd, wat natuurlijk erg fijn is. Maar daar staat tegenover dat ik me ontzettend somber ben gaan voelen, al mijn emoties zijn afgevlakt en ik krijg 's nachts zelfs opvliegers, iets waar ik op mijn 23 nog lang niet klaar voor ben. Al met al vind ik het helaas een hele vervelende pil en wil ik zo snel mogelijk op zoek naar een alt[lees meer...]ernatief, want dit geeft veel te sterke bijwerkingen.

26-08-2020 | Vrouw | 24
Endometriose
Elke maand veel buikpijn tijdens menstruatie en een hevige kortedurende pijn links in mijn buik ook rond deze periode. Met deze klachten doorgestuurd naar de gynaecoloog. Volgens de gynaecoloog heb ik waarschijnlijk endometriose. Nu slik ik twee maanden provera. Aan het begin hoofdpijn maar dit ging na een week weer voorbij. Ik heb nog wel gevoelige borsten en bloedingen ([lees meer...]is mee te leven). Verder behoorlijke stemmingsklachten en vaak een nerveus gevoel alsof ik 5 koppen koffie heb gehad en alsof mn hart sneller klopt. De buikpijn is wel een stuk minder. Over het algemeen ontevreden ivm de bijwerkingen. Ik was ook altijd gevoelig voor de gewone pil en ik heb ook een mirenaspiraal geprobeerd en dat was ook geen succes. Dus voor vrouwen die gevoelig zijn voor hormonen vind ik het geen aanrader. Ik ga binnenkort Orgametril proberen, deze zou minder bijwerkingen kunnen hebben volgens de arts.

23-07-2022 | Vrouw | 25
Endometriose
Ik gebruik provera nu al 3 jaar lang ivm endometriose om geen menstruatie te krijgen. Het is een fijne pil en effectief om de menstruatie te stoppen. Echter heeft de pil een enorm nadelig effect op mijn libido en heb ik last van vaginale droogte waardoor ik nu toch wat anders ga uitproberen na lang gebruiker te zijn geweest van dit middel.

02-12-2019 | Vrouw | 25
Endometriose
Na het lezen van alle mogelijke bijwerkingen in de bijsluiter en op deze site was ik behoorlijk huiverig voor dit medicijn. De eerste paar dagen had ik een beetje hoofdpijn, maar dat ging snel weer over. Een positieve bijwerking is dat ik normaal gesproken erg last heb van een extreem droge huid, maar die is als sneeuw voor de zon verdwenen. Over de effectiviteit tegen end[lees meer...]ometriose kan ik nog weinig zeggen, gezien ik het pas 3 weken neem, maar tot nu toe is mijn ervaring positief over dit medicijn.

29-10-2019 | Vrouw | 28

26-08-2022 | Vrouw | 34
Endometriose
Na covid vaccinatie werd ik plots maandenlang ongesteld, toen primolut gekregen, dat werkte goed om het te stoppen. Daarna drie maanden geen menstruatie en daarna begon het weer, na drie weken menstruatie in afwachting van operatie voor endometriose, iom arts provera gaan gebruiken. Eerste twee maanden was geweldig, aan het begin beetje chagrijnig maar dat ging snel over.[lees meer...] Na operatie opeens een doorbraakbloeding, toen eerst dosis verhoogd naar 30mg, dit hielp niet dus toen een stopweek ingezet. Hierna weer chagrijnig en twee weken erna begonnen met spotting. Ik heb dit 6 weken aangekeken en de buikkrampen werden steeds erger en ik had ook elke hoofdpijn. Toch weer dosis verhoogd, hoofdpijn werd minder, maar werd beetje labiel. Nu overgestapt naar drie keer per dag innemen. Tot nu toe: krampen, hoofdpijn, misselijk, moeheid. Ik hoop dat dit weer afvlakt oid want begin het inmiddels knap zat te worden met al dit gehannis en de bijwerkingen. Gelukkig heb ik bij progesteron geen last van ernstige depressie en suicidaliteit, wat ik wel heb met de gewone pil.

22-12-2023 | Vrouw | 36
Endometriose
Extreme bloedingen door endometriose zorgde ervoor dat ik bloedarmoede kreeg en mijn dagelijks leven belemmerd werd. Op het moment ben ik niet in de gelegenheid om me te laten opereren (hysectomy), de pil gekregen maar helaas na 2 maanden dagelijks bloedverlies. Nu 1 week geleden met provera begonnen en het bloeden is geleidelijk aan gestopt. Helaas wel flinke bijwerkingen[lees meer...], warme oren, vermoeidheid en migraine en misselijkheid. Dit begint nu langzaam weg te trekken.

18-04-2020 | Vrouw | 38

22-02-2012 | Vrouw | 40
Endometriose
Ik had al zo´n 25 jaar last van hevige buikpijn, flauwvallen, dagen in bed van de pijn, depressieve gevoelens rond menstruatie. Niet meer kunnen functioneren. Nu slik ik sinds november 2010 provera, geen menstruatie meer, dus ook geen buikpijnaanvallen meer! Joepie! Alleen wel altijd hoofdpijn en moe, lusteloos en geen zin meer in sex. De 1e maanden overgangsklachten, z[lees meer...]weten e.d Die buikpijn bleek door endometriose te komen, werd ontdekt tijdens kijkoperatie. Mijn dokter nam mijn klachten nooit serieus. Nu blij dat ik zonder deze erge buikpijn kan genieten ondanks de moeheid en hoofdpijn.

31-07-2013 | Vrouw | 43
Endometriose
Na vele jaren met menstruatieklachten waarvan de oorzaak niet kon worden achterhaald, kreeg ik een mirenaspiraal. Pijnklachten waren hiermee weg, maar bloedingen / spotting bleef. Na bijna vijf jaar belandde ik met ernstige buikklachten in het ziekenhuis. Daar werd geconstateerd dat ik endometriose had. Ook kwam ik er toen achter dat de mirenaspiraal niet helpt om en[lees meer...]dometriose tegen te gaan. Dat bleek.... Na een operatie waarbij een chocoladecyste en een eierstok is verwijderd, werd mij geadviseerd om provera te slikken. Slik dit nu 5 maanden en heb geen buikpijn en / of menstruatie meer. Bijwerkingen zijn vergelijkbaar met de gewone anticonceptie pil, alleen de vermoeidheid is erger. Maar, hier valt mee te leven. Kortom, ik ben tevreden!

22-03-2017 | Vrouw | 45
Endometriose
tijdelijk gebruikt om endometriose onder controle te krijgen, gestopt ivm kinderwens

04-04-2012 | Vrouw | 51
Endometriose
Voor mij kwam de Provera als een geschenk uit de hemel. Na jarenlang heftige buikpijn/-krampen en langdurige menstruatie eindelijk van die maandelijkse ellende af. Klachten bleken door endometriose te komen, dat werd vastgesteld tijdens een laproscopie in 1996. Alweer 17 jaar een gewoon leven kunnen leiden zonder klachten, Nu in de overgang en dat geeft wel wat problemen. [lees meer...]Was onlangs een halfjaar gestopt, maar kreeg oude klachten weer volop terug. Na overleg met gyneacoloog toch weer aan de Provera. Ik ben er blij mee. In ieder geval geen buikkrampen en bloedingen meer. Andere overgangsklachten zijn er nog wel, maar daar is voor dit moment mee te leven.