Ervaringen met Protopic

Acne/puistjes (1 mening)

11-12-2017 | Vrouw | 26

27-07-2017 | Vrouw | 40
Eczeem
Zeer slechte zalf, niet alleen brandend, legt het immuunsysteem plat (witte bloedcellen). Er wordt gewaarschuwd in bijsluiter risico op virus zoals de bekende koortslip, maar dat betekent ook dat het virus in het oog kan verschijnen wat heel wat minder onschuldig is. Nu litteken in het oog dus definitief minder zicht en duizeligheid en had kans op blindheid. Alleen op te[lees meer...] lossen met hoornvliestransplantatie met risico's. Kans op opnieuw actief worden van virus zeer aanwezig. Buiten dat door het platleggen van het immuunsysteem ik vrijwel al mijn haar op het hoofd verloren ben (en gelukkig na stopzetten Protopic langzaam weer terug aan het groeien) zou ik willen dat ik nooit maar dan ook nooit was begonnen aan Protopic. Eczeem werd beetje minder, ook niet na langdurig gebruik helemaal weg.

16-03-2017 | Vrouw | 24
Eczeem
Ik kreeg dit medicijn als vervanging van hormoonzalf, waarbij gewenning en verslaving optrad en dus geen optie meer was. Echter, protopic was van dag 1 vreselijk.. veel pijn. Na verloop van tijd ook gewenning plus allerlei nare bijwerkingen zoals krentenbaard en oedeem en ontstoken en dikke rode huid in het gezicht. Ik zou dit medicijn aan niemand aanraden, na verloop va[lees meer...]n tijd kan je verslaafd eraan raken en zijn de bijwerkingen verschrikkelijk, stoppen is dan nauwelijks een optie omdat je gezicht dan compleet opzwelt.

11-09-2019 | Vrouw | 21

20-04-2014 | Vrouw | 25
Eczeem
De eerste paar keer dat je smeert heb je het gevoel dat je huid in brand staat... Heel vervelend maar na een paar dagen doorzetten wordt dit minder. De eerste paar weken verdween mijn eczeem voor ongeveer de helft. Daarna kreeg ik hevige ontstekingen (rode bulten, puistjes) op mijn gehele benen. Zeer vervelend en ik vrees dat het met het gebruik van de zalf te maken heeft.[lees meer...] De ontstekingen ontstonden niet alleen op plekken waar ik de zalf had gesmeerd maar ook elders.

15-12-2020 | Vrouw | 18
Eczeem
Erg veel last van eczeem op mijn gezicht en andere plekken. Gebruik het alleen op mijn gezicht omdat het zo ontzettend pijn doet als je het voor het eerst opsmeert (bij mij dan). Het lukt alleen op mijn gezicht om eraan te wennen (na 2 dagen smeren is de pijn gelukkig weg). Maar het resultaat van de creme is fantastisch! Ik gebruik bethametason creme voor de rest van mijn [lees meer...]lichaam (wat ook goed werkt!) Maar smeer dat liever niet op mijn gezicht en de protopic geeft ook nog eens 2x zo mooi resultaat. Ik vind de pijn die ik persoonlijk ervaar in het begin het zeker waard. Bij alcohol gebruik kleuren mijn wangen soms rood gepaard met een warm gevoel

19-01-2020 | Vrouw | 42
Eczeem
Na tijden van jeuk, irritatie, rode plekken, schilfers en pijn, eindelijk weer een rustig gezicht. Echt heel blij dat ik eindelijk iets heb wat ik goed kan gebruiken in mijn gezicht. Supertevreden! Binnen twee dagen al zo’n verbetering.

31-10-2018 | Vrouw | 34
Eczeem
Ik gebruik Protopic nadat men stadium 1 2 & 3 doorlopen heeft met hormoonzalven. Mijn laatste tube is 1 oktober 2018 over de datum gegaan en ben hier dus mee gestopt. I.v.m niet leverbaar (op dit moment) Protopic, overgestapt naar Elidel (Pimecrolimus) broertje van Protopic (Tacrolimus). Ben 3 dagen aan het smeren geweest en alles is roder en jeukeriger geworden ben er[lees meer...] mee gestopt (want je gaat namelijk schamen) en wacht totdat Protopic weer leverbaar is. Bij Protopic heb ik na 2 dagen al verbetering en baal er ontzettend van dat het op dit moment niet leverbaar is.

27-01-2018 | Man | 35
Eczeem
Heb dit gekregen ter afwisseling met ketoconazol, wat veel minder goed werkt en de huid op de lange ter mijn stuk maakt. Protopic kun je lang blijven gebruiken, maar heeft wel wat bijwerkingen en is erg vettig waardoor je een glimmende laag krijgt; in mijn geval in m’n gezicht. Recentelijk heb ik krentenbaard opgelopen, wat met een antibiotica zalfje wel snel onder control[lees meer...]e was, desalniettemin erg vervelend. Over het algemeen ben ik tevreden, vooral de effectiviteit en (hopelijk) beperkte impact op de lange termijn. Het is 10x duurder dan ketoconazol, maar dat mag de pret niet drukken.

07-11-2017 | Vrouw | 25
Eczeem
Ik heb sinds 3 jaar ineens last gekregen van eczeem en na 3 jaar dokteren deel ik graag mijn ervaring met jullie. Het eerste jaar wist ik niet wat ik moest doen en af en toe vlamde het eczeem op, dan kon ik soms dagen bijna niks doen vanwege de ontstekingen, lichttherapie werkte bij mij maar kort evenals hormooncremes. Daar werd mijn huid dun en gevoelig van. Ik had al een[lees meer...] tijdje Protopic in de kast liggen maar steeds als ik het gebruikte kreeg ik erge last van bijwerkingen. Echter inmiddels 2 jaar verder en ik ben er achter waar mijn eczeem erger door wordt, wollen/polyester kleding, vet eten en het drinken van alcohol. Nu ik zo gezond mogelijk leef en goede kleding draag is het een stuk minder. Tevens smeer ik elke avond protopic. Dit werkt goed!!!! Je moet even door de eerste twee weken heen maar dan helpt het echt. Ik heb alleen nog erge eczeem op mijn hoofdhuid en gebruik ketaconazol, maar dit werkt niet heel goed, iemand tips?

03-04-2017 | Man | 20
Eczeem
Geweldig middel mits je aan de bijwerkingen gewend bent. De eerste dagen dat ik dit middel gebruikte heb ik een hele nacht wakker gelegen, omdat overal waar ik gesmeerd had mijn huid ernstig in de brand stond en rood was. Maar ik zou zeggen laat je je niet tegenhouden door die 1-2 dagen bijwerkingen, want als je huid eenmaal gewend is aan deze zal is het minimaal net zo [lees meer...]goed werkend als Hormoonzalf! Ik gebruik het meer dan 1 jaar en de werking blijft perfect en de bijwerkingen zijn al na 1-2 dagen weg, maar onthoud deze tip! Als je 2-3 dagen niet smeert komen de bijwerkingen opnieuw volledig terug voor 1-2 dagen! dus ik raad aan om minimaal elke 2 dagen 1 keer te smeren ook al zijn de klachten verdwenen! dit zorgt ervoor dat je klachten minimaal blijven en je de bijwerkingen de das om doet!

18-04-2016 | Vrouw | 26
tacrolimus (0,3mg/g)
Eczeem
Deze zalf gekregen voor eczeem op mijn oogleden. Eerst een vette zalf gekregen, wat niet goed hielp. Hierna hormooncreme, maar dat mag maar beperkt gesmeerd worden op oogleden en mijn huid bleef enorm droog. Gestart met protopic, eerst 2x per dag en uiteindelijk moet ik afbouwen naar maximaal 2 keer per week. Na een paar dagen merkte ik al verschil. De eerste paar keer sme[lees meer...]ren zorgde bij mij voor een erg branderig gevoel. Dit gaat echt na een paar dagen over. Nu heb ik het alleen als ik alcohol drink, na de eerste paar slokken. Dan heb ik een branderig gevoel en voelt de huid ook wat warmer aan. Na een tijdje neemt dit af. Hopelijk blijft mijn eczeem nu ook zo lang mogelijk weg.

19-02-2015 | Man | 34
Eczeem
Protopic is erg goed. Heb altijd corticosteroiden gesmeerd om het altijdterugkerende eczeem te behandelen, maar sinds ik steeds meer moest gebruiken om hetzelfde effect te bewerkstelligen en mijn huid flinke striae ging vormen, moest ik overgaan op Protopic. Protopic heeft van een zeer dramatische situatie een draaglijke situatie gemaakt. Eczeem zat tussen de benen, scrot[lees meer...]um, billen etc etc, ik kon niet meer lopen van de pijn en niet slapen van de jeuk. Protopic heeft de hele boel schoongemaakt. Werkt niet zo razendsnel als een hormoonzalf helaas. Geduld hebben met dit middel! De eerste twee nachten moet je doorheen. Inderdaad een hel. Toch krijg ik meer bijwerkingen van dit middel later. Zelfs buikpijn en inwendige pijn helaas. Ik moest het hierdoor dunner smeren. R

17-05-2014 | Vrouw | 23
tacrolimus (1)
Eczeem
Ik ben sinds een week aan het smeren met Protopic. Na een aantal maanden met hormooncrèmes en ketoconazol gesmeerd te hebben zonder resultaat (met verergering van het eczeem/ontstekingsreactie) overgegaan op Protopic in overleg met de dermatoloog. Ik heb last van eczeemvorming/allergische reacties op mijn oogleden. Na 1 keer Protopic gesmeerd te hebben, was het meer dan de[lees meer...] helft geslonken! De bijwerkingen zijn niet mis, veel last van 'bloosaanvallen', brandende oogleden die vooral veel pijn doen als ik in m'n ogen wrijf of bijvoorbeeld met een watje mijn ogen schoonmaak en gedurende de dag een gloeiend heet gevoel aan mijn oogleden. Echter, wegen deze bijwerkingen alsnog op tegen de goede werking van het product.

26-04-2014 | Vrouw | 36
Eczeem
Omdat er eind maart bij mij steriod geinduceerd glaucoom geconstateerd is moest ik per direct stoppen met Elocon en Topicorte. Helaas was op dat moment mijn eczeem (ernstig tot ontstoken eczeem op hoofdhuid, op het gezicht, hals en armen) niet onder controle. De dermatoloog/eczeemverpleegkundige schreven mij toen de Protopic voor, gelukkig stond er duidelijk bij vermeld da[lees meer...]t het in het begin branderig kan aanvoelen, daardoor vind ik het acceptabel. Want nu na de week is dat branderige gevoel weg EN zie/voel ik duidelijk verbetering van mijn huid. Ook wil ik erbij vermelden dat ik eind april een afspraak op de polikliniek heb bij mijn dermatoloog EN TOT SLOT LEES HEEL GOED DE BIJSLUITER VAN DEZE ZALF

01-09-2013 | Vrouw | 23
Eczeem
Na heel veel sukkelen met zeer veel, en steeds erger wordende opflakkeringen van atopisch eczeem besloot mijn nieuwe dermatoloog dat er een andere oplossing moest komen. Na jaren cortisone te smeren werd mijn behandeling nu voorzichtig overgebracht naar protopic (dit met een heel wisselschema van smeren, zodat de overgang van cortisone naar protopic niet te bruut was) Ik [lees meer...]heb protopic een jaar gebruikt, ik smeerde de zalf 2x per week, en ik heb in dat jaar maar 2 kleine plekjes eczeem gehad van misschien 2cm groot! Zelfs helemaal geen eczeem meer in mijn gezicht!! Ooh wat was ik blij! Daarom nam ik de verschrikkelijke bijwerking van blozen (blozen is licht uitgedrukt, het is meer tomaat worden) er graag bij! Omdat k protopic in mijn gezicht, rond mijn ogen moest smeren, waren de bijwerkingen wel heel erg in mijn gezicht. Bij de minste inspanning, druppel alcohol, straaltje zon,... Had ik een knalrood gezicht, vooral mijn wangen! En deze verkleuring deed ook wel echt pijn, zo duizenden steekjes continu. Maar ik heb alles over voor een leven zonder jeuk en zinder eczeem. Nu echter ben ik moeten stoppen met protopic omdat ik een kinderwens heb en probeer zwanger te geraken. Binnen de week had ik opnieuw eczeem! En deze wordt alleen maar erger! Echt verschrikkelijk! Niets helpt! Geen cortisone,niets... Ik mis mijn protopic nu al!