Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (57 meningen)
Reuma (2 meningen)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

08-12-2019

29-11-2019

Colitis ulcerosa

In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.
08-10-2019

Colitis ulcerosa

Voor mij is Azathioprine in combinatie met Mesalazine dé uitkomst voor mijn Colitis. Ik neem op dit moment 150 mg Aza en 3g Mesalazine per dag. Voor ik met Aza begon, had ik veel klachten,maar heb nu vrijwel geen klachten.
15-08-2018

Colitis ulcerosa

nadelen wegen bij lange na niet op tegen de voordelen.
28-05-2018

Colitis ulcerosa

Een rampzalig middel voor mij. Van huidaandoeningen tot desoriëntatie. Neusbloedingen. Kortom een vreselijk middel wat je in drie weken volledig sloopt.
15-03-2018

Colitis ulcerosa

Medicijnen hadden totaal geen effect.
09-01-2018

Colitis ulcerosa

In het begin misselijk, later oververmoeid, haaruitval, huidinfecties, oog infecties, oorontsteking, blaasontsteking, constant verkouden, drukkende pijn op de borst. Ik ben nu, zonder overleg met MDL arts gestopt. Binnenkort heb ik weer een afspraak in het ziekenhuis en leg dan uit waarom ik gestopt ben. Moeten ze maar iets anders voorschrijven. Ik vind het rommrl. I[lees meer...]k slik het voor mijn colitis ulcerosa, misschien helpt het wel.voor die kwaal maar ik vind het te veel bijwerkingen hebben waardoor ik mij contstant ziek voel.
19-06-2017

Colitis ulcerosa

Ik slik deze als onderhouds medicatie,samen met salofalk 3 gr granulaatkorrels. Sinds verleden maand een goede opvlamming,na jaren. (Vanaf)2008 bijna klachtenvrij. Nu budenoside 3 capsules er tijdelijk bij,om de ontsteking weer onder controle te krijgen. Waardes waren verhoogd.Ik heb het idee dat budenoside niets doet.Donderdag weer een belafspraak met m.d.l arts.
06-06-2017

Colitis ulcerosa

Met dit medicijn was colitis ulcerosa prima onder controle. In 2014 zwanger geworden en azathioprine mocht gewoon gebruikt worden tijdens zwangerschap. Bij 6,5 maand zwangerschap heb ik zwangerschapscholestase gekregen, met vroeggeboorte van dochter tot gevolg. Toen op goed geluk tijdelijk gestopt met azathioprine om borstvoeding te kunnen geven aan dochter. Er was immers [lees meer...]niets bekend over mogelijke schadelijkheid voor premature kinderen. Dit is allemaal goed gegaan. Bij volgende zwangerschap (zonder medicijnen) heb ik pas bij 38 weken zwangerschapscholestase gekregen. Mijn MDL-arts vermoed dat de azathioprine destijds wel nadelige invloed heeft gehad op mijn leverfunctie, waardoor de cholestase toen al zo vroeg in de zwangerschap gebeurde. Ik heb geluk dat mijn dochter het overleefd heeft!
07-04-2017

Colitis ulcerosa

Na onvoldoende effectiviteit prednison besloot mijn MDL-arts azathioprine voor te schrijven. Ik gebruik het inmiddels al ruim 2 jaar en het heeft mijn leven gered. Ik kan normaal functioneren, werk full time en heb weinig klachten.
01-12-2015

Colitis ulcerosa

Had al viertal jaar colitis ulcerosa. Behandeling met cortisone was niet meer effectief. Na stoppen van de behandeling herviel ik onmiddellijk. Daarom schreef de specialist mij azathioprine voor. Ik moest opbouwen naar 200 mg/dag en het zou enkele weken duren voor ik effect had. Maar na een week was het al veel beter. Toen ik aan 200 mg zat had ik voortdurend braakneiginge[lees meer...]n. Uit eigen beweging verlaagde ik mijn dosis tot 100 mg/dag die ik 's avonds neem. Sindsdien (2.5 jaar geleden) heb ik geen last meer van de colitis, volledig normale stoelgang. Ook zijn regelmatige nier- en levertesten niet alarmerend. Voor mij tot nu toe de redding!
12-10-2015

Colitis ulcerosa

Mijn colitus ulcerosa is een agressieve ontsteking. De rustige periodes zijn kort. Bijna alle klysma's hebben we geprobeerd en zelfs Prednisolin (tablet) hielp niet. Uiteindelijk heb ik de laatste 6 jaar 2 ziekenhuisopnames gehad en tijdens opname Prednisolon in infuus gehad. Dit hielp wel. Remicade zorgde ook niet voor verbetering en daar zijn we dan ook snel mee gestopt [lees meer...]aangezien dit een zeer duur medicijn is. Met de Azathioprine blijft het vrij stabiel, maar helaas niet altijd afdoende. Wel krijg ik last van klachten zoals gewrichtspijnen en extreme vermoeidheid. De vermoeidheid is zelfs aanwezig tijdens de rustige periodes. De laatste tijd heb ik veel moeite met de acceptatie van het hebben van Colitus Ulcerosa......
01-04-2015

Colitis ulcerosa

Vanwege het feit dat de pentasa alleen niet sterk genoeg was en ik dus weer een opvlamming kreeg, schreef de specialist azothioprine voor. Per week opgebouwd met 1 tablet. Na 5 weken kreeg ik ineens weer diarree en het avondeten kwam er net zo snel weer uit als ik het gegeten had. Na 5 dagen heb ik de specialist gebeld. Bloed prikken en na een telefonisch consult moest ik [lees meer...]meteen stoppen met dit medicijn.
27-03-2015

01-11-2014

Colitis ulcerosa

Dit medicijn is zo naar! Ik heb dit een week gebruikt om de opvlamming tegen te gaan en ik heb er 1 jaar na dato nog steeds last van nadat ik ben gestopt. Volgens de neuroloog heb ik een lichte vorm van neuropathie (zenuwbeschadiging) en het wordt vanzelf wel minder. Het lijkt heftiger te worden. Ik kan jullie zeggen dat het door dit medicijn komt. GEEN aanrader. Mijn v[lees meer...]ingers en tenen doen soms zo'n pijn dat het net een epileptische aanval lijkt, omdat ik gewoon GEK word. Vooral in de winter; van buiten naar binnen gaan: PIJN! Echt een nachtmerrie voor mij. Als ik ze kon aanklagen zou ik het doen!
13-03-2014

Colitis ulcerosa

Ik heb colitis ulcerosa, en omdat ik veel ontstekingen had en de prednison niet aansloeg kreeg ik Azathioprine in combinatie met pentasa en remicade-infusen. Het hielp goed tegen de ontstekingen in mijn darmen. Maar al snel kreeg ik last van huiduitslag, jeuk, vermoeidheid, hartkloppingen, pijnlijke gewrichten en lage weerstand. Uit frustratie hierover ben ik op eigen hout[lees meer...]je gestopt met de Azathioprine. Vrij snel voelde ik me weer prima. Helaas kreeg ik na een half jaar weer ontstekingen en heeft mijn specialist me verteld dat ik toch weer aan de Azathioprine moest beginnen. Ik slik het nu weer zo'n 10 dagen en ja hoor: weerstand is slecht, erg moe, gewrichtspijn, en ik zit gewoon te wachten op de eerste huiduitslag. Heel fijn dat mn darmen zich zo rustig houden, maar ik baal ontzettend vd bijwerkingen.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum