Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

13-08-2023 | Vrouw | 17
azathioprine (125mg)
Colitis ulcerosa
Ik ben met Azathioprine begonnen een half jaar nadat ik de diagnose Colitis Ulcerosa kreeg. Ik had een half jaar Pentasa 2gr gebruikt maar dat werkte helemaal niet. Binnen een week merkte ik verschil, minder buikpijn en bloed in ontlasting was na een week volledig weg. Ik merkte snel dat ik er wel erg misselijk van werd. Na contact met mijn MLD-arts ben ik overgegaan op[lees meer...] Thiosix, deze was veel duurder en werd pas vergoed als ik 18 werd dus dat heeft nog een half jaar geduurd. Sindsdien is de misselijkheid grotendeels weg en blijven de ergere klachten vooral weg.

26-03-2021 | Man | 37
Colitis ulcerosa
De medicijnen helpen voldoende maar de witte bloedplaatjes waarde vaak tehoog. Daarom vaak terug naar 125 mg maar dan is de ontlasting snel weer dun.

07-03-2021 | Vrouw | 54
Colitis ulcerosa
Ik kreeg Aziotoprine voor de darmen, alleen had moeite met spraak en trillende benen.nu moest ik vorige week acuut stoppen vanwege hoge leverwaardes. Dus 1 week gestopt en klachten waren weg ,maar ik heb ook weer bloed en slijm bij ontlasting nu ben ik sinds vrijdag weer begonnen maar wel met een lagere dosering ,en nu heb ik dus weer trillende benen en spraak problemen. [lees meer...] Hiervoor heb ik Combinatie clisma’s gehad maar werkte ook niet meer. Pentasa zetpillen gebruikt . Maar werkte ook niet meer.

19-02-2021 | Vrouw | 53
Colitis ulcerosa
Ik heb colitus ulserosa en ik heb dit medicijn Aziotoprine gekregen voor onderhoud . Maar ik heb sinds ik dit middel slik constant hoofdpijn/ migraine,ook heil moeite met spraak en trillingen in mijn benen ,maar volgens mijn mdl arts stond dat niet-bindend de bijwerkingen .de hoofdpijn wel , maar ik wil graag weten wTik kan doen aan de hoofdpijn?

08-12-2019 | Man | 49

29-11-2019 | Man | 37
azathioprine (150mg)
Colitis ulcerosa
In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.

08-10-2019 | Man | 21
azathioprine (150)
Colitis ulcerosa
Voor mij is Azathioprine in combinatie met Mesalazine dé uitkomst voor mijn Colitis. Ik neem op dit moment 150 mg Aza en 3g Mesalazine per dag. Voor ik met Aza begon, had ik veel klachten,maar heb nu vrijwel geen klachten.

15-08-2018 | Man | 55
Colitis ulcerosa
nadelen wegen bij lange na niet op tegen de voordelen.

28-05-2018 | Man | 73
Colitis ulcerosa
Een rampzalig middel voor mij. Van huidaandoeningen tot desoriëntatie. Neusbloedingen. Kortom een vreselijk middel wat je in drie weken volledig sloopt.

15-03-2018 | Man | 28
Colitis ulcerosa
Medicijnen hadden totaal geen effect.

09-01-2018 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
In het begin misselijk, later oververmoeid, haaruitval, huidinfecties, oog infecties, oorontsteking, blaasontsteking, constant verkouden, drukkende pijn op de borst. Ik ben nu, zonder overleg met MDL arts gestopt. Binnenkort heb ik weer een afspraak in het ziekenhuis en leg dan uit waarom ik gestopt ben. Moeten ze maar iets anders voorschrijven. Ik vind het rommrl. I[lees meer...]k slik het voor mijn colitis ulcerosa, misschien helpt het wel.voor die kwaal maar ik vind het te veel bijwerkingen hebben waardoor ik mij contstant ziek voel.

19-06-2017 | Vrouw | 58
azathioprine (100mg)
Colitis ulcerosa
Ik slik deze als onderhouds medicatie,samen met salofalk 3 gr granulaatkorrels. Sinds verleden maand een goede opvlamming,na jaren. (Vanaf)2008 bijna klachtenvrij. Nu budenoside 3 capsules er tijdelijk bij,om de ontsteking weer onder controle te krijgen. Waardes waren verhoogd.Ik heb het idee dat budenoside niets doet.Donderdag weer een belafspraak met m.d.l arts.

06-06-2017 | Vrouw | 31
Colitis ulcerosa
Met dit medicijn was colitis ulcerosa prima onder controle. In 2014 zwanger geworden en azathioprine mocht gewoon gebruikt worden tijdens zwangerschap. Bij 6,5 maand zwangerschap heb ik zwangerschapscholestase gekregen, met vroeggeboorte van dochter tot gevolg. Toen op goed geluk tijdelijk gestopt met azathioprine om borstvoeding te kunnen geven aan dochter. Er was immers [lees meer...]niets bekend over mogelijke schadelijkheid voor premature kinderen. Dit is allemaal goed gegaan. Bij volgende zwangerschap (zonder medicijnen) heb ik pas bij 38 weken zwangerschapscholestase gekregen. Mijn MDL-arts vermoed dat de azathioprine destijds wel nadelige invloed heeft gehad op mijn leverfunctie, waardoor de cholestase toen al zo vroeg in de zwangerschap gebeurde. Ik heb geluk dat mijn dochter het overleefd heeft!

07-04-2017 | Vrouw | 19
Colitis ulcerosa
Na onvoldoende effectiviteit prednison besloot mijn MDL-arts azathioprine voor te schrijven. Ik gebruik het inmiddels al ruim 2 jaar en het heeft mijn leven gered. Ik kan normaal functioneren, werk full time en heb weinig klachten.

01-12-2015 | Man | 62
azathioprine (100mg)
Colitis ulcerosa
Had al viertal jaar colitis ulcerosa. Behandeling met cortisone was niet meer effectief. Na stoppen van de behandeling herviel ik onmiddellijk. Daarom schreef de specialist mij azathioprine voor. Ik moest opbouwen naar 200 mg/dag en het zou enkele weken duren voor ik effect had. Maar na een week was het al veel beter. Toen ik aan 200 mg zat had ik voortdurend braakneiginge[lees meer...]n. Uit eigen beweging verlaagde ik mijn dosis tot 100 mg/dag die ik 's avonds neem. Sindsdien (2.5 jaar geleden) heb ik geen last meer van de colitis, volledig normale stoelgang. Ook zijn regelmatige nier- en levertesten niet alarmerend. Voor mij tot nu toe de redding!

12-10-2015 | Vrouw | 36
Colitis ulcerosa
Mijn colitus ulcerosa is een agressieve ontsteking. De rustige periodes zijn kort. Bijna alle klysma's hebben we geprobeerd en zelfs Prednisolin (tablet) hielp niet. Uiteindelijk heb ik de laatste 6 jaar 2 ziekenhuisopnames gehad en tijdens opname Prednisolon in infuus gehad. Dit hielp wel. Remicade zorgde ook niet voor verbetering en daar zijn we dan ook snel mee gestopt [lees meer...]aangezien dit een zeer duur medicijn is. Met de Azathioprine blijft het vrij stabiel, maar helaas niet altijd afdoende. Wel krijg ik last van klachten zoals gewrichtspijnen en extreme vermoeidheid. De vermoeidheid is zelfs aanwezig tijdens de rustige periodes. De laatste tijd heb ik veel moeite met de acceptatie van het hebben van Colitus Ulcerosa......