Azathioprine

azathioprine

Colitis ulcerosa (29 meningen)
Reuma (2 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

31-12-2018

Ziekte van Crohn

Zoals je in de meeste recensies terug kunt lezen kan het een medicijn zijn met heftige bijwerkingen. Ik ben me bewust van het feit dat ik geluk heb hier weinig tot geen last van te hebben. Bij deze dan ook een positief verhaal. Zo een 13 jaar geleden werd bij mij op 12-jarige leeftijd de ziekte van crohn geconstateerd, na verschillende medicijnen te hebben geprobeerd (die [lees meer...]helaas niet het gewenste effect hadden) sloeg de azathioprine goed aan en konden we de Crohn de kop indrukken. In die tijd een aantal keer een opvlamming gehad waarbij de dosis verhoogd is. Na een langere periode waarin alles stabiel was geprobeerd om te stoppen, ik kreeg echter weer snel veel last en daarom toch weer begonnen. Door dit medicijn is de Crohn onder controle, waarbij ik in al die tijd nog nooit geen last heb gehad van bijwerkingen. Ja het is misschien troep, maar hierdoor voel ik me gezond en kan ik normaal functioneren wat mij een heel hoop waard is.
31-10-2018

Ziekte van Crohn

NOOIT! gebruiken. Rommel, haalt je witte bloedcellen naar beneden. Weerstand laag, waardoor bloedarmoede met leukemie als gevolg.
11-04-2018

Crohn

Na constatering Crohn allereerst prednison gekregen. Dit stopte de diarree en ergste klachten. Toen azathioprine erbij gekregen. Eerste 2 dagen opbouwen en 3e dag normale dosering. Na paar dagen voelde ik me grieperig en veel buikpijn. Na 3 weken aangeven bij specialist dat ik me niet goed voelde werd dit steeds afgeschreven op griep en ik moest de bloeduitslag maar afwach[lees meer...]ten.vrij kort daarop met veel pijn en over 40 graden koorts opgenomen in ziekenhuis. Alvleesklier was ontstoken wat bijwerking blijkt te kunnen zijn van dit medicijn. Ook nierwegontstekingen en zware griep erbij, geen goede weerstand meer. Direct gestopt in ziekenhuis, 5 dagen aan infuus gelegen . nu alleen aan prednison in afwachting nieuwe medicatie als alvleesklier weer genezen is. Wel overgestapt naar andere specialist omdat vertrouwen weg was.
23-12-2017

Ziekte van Crohn

Toen ik net met het medicijn begon had ik de eerste twee weken een erg rommelig gevoel in de maag. Na twee weken waren deze klachten over. Het gemak van dit medicijn is dat de dagelijkse dosis in een keer mag worden ingenomen.
17-10-2017

Ziekte van Crohn

Na vele jaren deze medicatie te hebben geslikt, kreeg ik in april dit jaar een spataderige bloeding in mijn slokdarm, eerst dacht de internist dat het door alcoholgebruik was, maar ik drink geen spat in verband met de crohn. Nu alle onderzoeken zijn afgerond is gebleken dat het door imuran komt. Dus pas op !!
27-09-2017

Ziekte van Crohn

In februari werd er ontdekt dat ik de ziekte van Crohn heb. Eerst heb ik een prednison kuur gehad en daardoor voelde ik mij wel tijdelijk beter. Alleen toen de kuur op het einde liep kwamen de klachten weer terug. Toen begonnen met Azathioprine en weer een prednison kuur. In het begin merkte ik niks van bijwerkingen maar na een week of vier zijn die begonnen. Hiervoor ook [lees meer...]8 dagen in het ziekenhuis gelegen. Toen dachten ze niet dat het door de Azathioprine kwam overigens. Eind juni na nog steeds dezelfde klachten moest ik van mijn specialist stoppen met de Azathioprine. Mijn klachten waren toen: elke dag rond de 40 graden koorts, koude rillingen, hoofdpijn, geen eetlust, gewichtsverlies ook daardoor, vermoeidheid en een algeheel niet lekker gevoel. Kon mijn bed niet uitkomen alleen voor douchen etc. Toen ik gestopt ben met de medicijnen waren de klachten binnen een week allemaal weg en begon ik mij heel snel beter te voelen. Tijdens het scopie onderzoek bleek wel dat mijn ontstekingen sterk verminderd waren in mijn darmen. Het had wel effect op de ontstekingen maar de bijwerkingen waren veel te heftig voor mij. Ik vond het ook niet prettig dat je de medicijnen eigenlijk beter niet met je handen aan kan raken en dat als er een breekt dat dat gevaarlijk kan zijn.
03-09-2017

Ziekte van Crohn

Crohn vastgesteld... Flinke prednison kuur en begonnen met azathioprine. In eerste instantie begonnen met 3x 50mg per dag (geen opbouw maar meteen BAM). Vanuit hier tegen een lever- en alvleesklier ontsteking aan gezeten. Wel steeds bloedprikken, medicijnspiegel en een lichte afbouw. Daarnaast kaal geworden. Vanuit hier gestopt en over gegaan op lanvis. Vreselijk ziek gewo[lees meer...]rden. Misselijkheid niet te beschrijven. Ik was op! Niet serieus genomen en werd door het ziekenhuis afgescheept met 'buikgriep'. Niet te houden meer en in de nacht naar de huisartsenpost geweest en die adviseerde te stoppen. Meteen gestopt en zetpillen voor de misselijkheid gekregen. Een dag later voelde ik me al beter. Vanuit hier tijdelijk entocort gekregen maar is een onderhoudsmedicijn. Overgestapt naar ander ziekenhuis met seconde opinion door wederom endoscopie. Wederom begonnen met Azathioprine. Daar gingen we opbouwen ipv meteen met 3x 50mg te beginnen. Eerst een halve etc. Wel helaas weer een prednison kuur erbij. Bij 3x 50mg kreeg ik weer klachten, maar door de opbouw ipv meteen de hoge start waren de klachten snel verdwenen toen we weer gingen afbouwen. In de periode ook door een keer zonnebank gebruik veel jeuk gehad en zelfs zo erg dat ik dagen gek werd. Toen allopurinol erbij gekregen. Hiermee volstaat nu de ene dat 1x 50mg en de andere dag 1/2 x 50mg samen met een tabletje allopurinol. Dit is voor mij de uitvinding geweest. Ik kan dus zeggen dat azathioprine een prima middel is, maar het heeft even geduurd om de juiste balans te vinden. Ik ben blij! Wel in de fase van azathioprine en allopurinol maagklachten gehad en maagtabletten geslikt. Geloof me neem originele omeprazol en geen cheap b merk (klachten namen enorm toe ipv af)! Later bekeken en nagedacht en waren het bij mij vooral spanningsklachten die maagproblemen veroorzaakte door de enorme stress volle periode. Nu weet ik waar het van komt en kan ik het accepteren en plaatsen. Niet overal zijn pilletjes voor nodig, je mindset is het halve werk! Wat betreft die zon..... Ik kan er weer tegen. Goed smeren uiteraard, maar dat geldt voor ieder mens! Ik let wel extra goed op mijn huid en ogen. Bij gekke situaties ga ik meteen op controle bij de huisarts. Ben dus wel alerter... V.w.b. de vermoeidheid. Lastig... Ik werk fulltime en dat is zwaar. Vroeg op staan en vroeg naar bed. Acceptatie is belangrijk.
22-05-2017

Ziekte van Crohn

Na enige diagnose is er de ziekte van Crohn bij mij vastgesteld. De eerste weken met de Aza bevielen mij slecht. Het medicijn moest inwerken, en mijn lichaam reageerde daar op. Ik had totaal geen eetlust, misselijkheid kwam daarbij om de hoek kijken. In eerste instantie moest ik 3 tabletten per dag (3x50mg) innemen. Toen bleek mijn Aza spiegel nog niet voldoende geweest te[lees meer...] zijn. Er is het medicijn Allopurinol aan toegevoegd, deze versterkt het werkgebied van de Aza, hierdoor heb ik aan 1 tablet Aza per dag al voldoende. Ik heb na het gebruik van medicijnen nooit meer een aanval van mijn Crohn gehad. En ik heb ook volledige eetlust, ook de combinatie van alcohol geeft geen problemen.
19-05-2017

Ziekte van Crohn

Na een endoscopie wegens hevige pijnklachten werd de ziekte van Crohn geconstateerd. Op advies van de specialist begon ik met Prednisolon (30mg). Twee weken daarna ben ik begonnen met de inname van 150mg Azathrioprine. Aanvankelijk had ik geen problemen met het innemen van beide medicijnen. Dit tot een maand nadat ik ben begonnen met het gebruik van Azathriprine. De klacht[lees meer...]en begonnen met druk op de maag en resulteerde in een ongelofelijk opgeblazen gevoel (bleef vast zitten), misselijkheid, druk op de borst, geen eetlust. Na het innemen van het medicijn braakte ik alles uit en ik bleef braken tot mijn maag helemaal leeg was. Uiteindelijk ben ik na verschillende bezoeken aan de huisarts naar de specialist gegaan die mij vertelde dat dit een reactie was op Azathiorprine. Inmiddels ben gestopt met het innemen van dit medicijn en voel mij na enkele dagen zonder gebruik een stuk beter. Over enkele weken (als mijn maag rustiger is) zal ik overgaan op een ander middel. Helaas reageerde ik niet goed op dit medicijn...
19-05-2017

Ziekte van Crohn

Mei 2016 ziekte van crohn geconstateerd. Azathioprine voorgeschreven gekregen in combinatie met remicade. In 2 maanden 3/4 van mijn haar kwijt geraakt. Direct mee gestopt, zelfs 'na het stoppen er mee 1 maand lang nog haar uitval gehad. Mijn haren zijn wel weer teruggekomen. Werd ook sneller ziek maar dat kan ook wel door de remicade komen.
17-11-2016

Ziekte van Crohn

Na Prednisolon overgegaan op azathioprine, goed gegaan voor een jaar (geen bijwerkingen, geen last van opvlammingen). Daarna moest ik allupurinol erbij gaan slikken. Deze medicijnen versterken elkaar. Toen toch weer een ontsteking ontdekt in mn darmen. Entocort gekregen en sinds ik dat heb geslikt zijn al mn waardes in bloed en ontlasting etc. goed. Nu alle waardes goed zi[lees meer...]jn begin ik ineens allerlei bijwerkingen te krijgen van de azathioprine. Vermoeidheid, huiduitslag, oogontsteking, veel hoesten en bijna constant verkouden. Dokter heeft aangeraden te stoppen met al mn medicijnen komende weken, hierna mag ik overgaan om het nieuwe medicijn 6-thioguanine. Schijnt veel minder bijwerkingen te hebben. Ben benieuwd.
16-03-2016

Ziekte van Crohn

Eerst ben ik 12 jaar met prednison behandeld. De bijwerkingen zoals suikerziekte en oogproblemen waren zo ernstig dat een nieuwe jonge arts op het idee kwam om over te schakelen op azathioprine. Dat gebruik ik nu 10 jaar. En nu moest ik naar de dermatoloog in verband met het risico op huidkanker. Die dermatoloog schrijft mij voor elke dag alle onbedekte huid met zonnebrand[lees meer...]olie in te smeren (protectiefactor 50). Ik vind dat heel belastend. Het lijkt me ook overdreven. Is bescherming alleen bij sterk zonlicht niet voldoende?
18-02-2016

Ziekte van Crohn

Azathioprine voor korte tijd proberen op te bouwen, maar helaas werd ik al gauw heel ziek (koortsig, ellendig, ...) en mijn leverwaarden zo hoog dat mijn arts bijna in paniek opbelde om te zeggen dat ik onmiddelijk moest stoppen ermee. Persoonlijk dus geen baat gehad bij het middel.
05-10-2015

Ziekte van Crohn

Na mijn eerste operatie (door de fntstische zorg.. wachtlijst) in 2001 wat eigenlijk een noodoperatie bleek te zijn kwam mijn Crohn binnen 6maanden weer terug. Dus omdat ik vrij van medicijnen was na de eerste operatie werd ik eerst op Azathioprine gezet: daar werd voor gekozen. Internist vertelde aan ons dat er een mogelijkheid was dat er een geboorte afwijking zou kunnen[lees meer...] bestaan, maar daar was eigenlijk bij mannen vrijwel geen onderzoek naar gedaan. Een lang verhaal kort: na een gebruik van ongeveer 9 a 10 maanden werden de bloedplaatjes steeds maar lager en lager en ik werd zo geel als een (vul maar in.......). Het normale peil van de bloedplaatjes is nooit meer terug gekomen en zo'n 10 jaar later blijkt na grondig onderzoek dat mijn milt 2 maal zo groot is geworden en de leverfunctie zwak is. Na een leverpunctie is geconstateerd dat ik 1 van de weinigen was dat de Azthioprine mijn lever aangetast heeft en de milt die functie gedeeltelijk over heeft genomen. Andere bijkomstigheid is dat er dus vertakkingen van bloedvaten rond de slokdarm en in de maag en richting hart zijn gegaan om het zaakje maar rondgepompt te kunnen krijgen. Maar één arrogante internist dacht dat ik gewoon een drankorgel was, omdat ik zeeman ben.. met zo'n man ben je dan wel gauw klaar: in het zeegaande beroep dat ik uitoefende al die jaren op chemicaliëntankers werd er niet gedronken. Dat kost je acuut j baan! Ik ben erg klaar met medicijnen die niet uit de natuur komen. Goed voor het een en een drama voor het ander. Ik kan binnenkort een levertransplantatie aanvragen. Azathioprine? Never Nooit Meer! Maar toch weer aangeboden in hetzelfde ziekenhuis waar ik op controle ben, het interesseert hun niets dus.
27-08-2015

Ziekte van Crohn

Mijn bloedwaarden waten zeer afwijkend. Vooral mijn lever kon dit niet aan.
22-06-2015

Ziekte van Crohn

Bij mij is de ziekte vastgesteld in 1989. Ik nam jaren Salazopirine en Prednisol, had regelmatig ontstekingen, 10 jaar geleden kreeg ik een andere specialist en hij stelde Imuran voor, sindsdien heb ik geen opflakkeringen meer en een normale stoelgang wat fantastisch is na jarenlange diarree. Van mogelijke bijwerkingen heb ik geen last. Veertien dagen geleden nog een volll[lees meer...]edige coloscopie gehad, mijn dikke darm zag er prima uit. Moe voel ik me ook soms maar wie heeft dat niet. Ik ben veel beter met dan zonder Imuran.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum