azathioprine

Colitis ulcerosa (32 meningen)
Lupus (3 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

16-03-2016 | Man | 66
Ziekte van Crohn
Eerst ben ik 12 jaar met prednison behandeld. De bijwerkingen zoals suikerziekte en oogproblemen waren zo ernstig dat een nieuwe jonge arts op het idee kwam om over te schakelen op azathioprine. Dat gebruik ik nu 10 jaar. En nu moest ik naar de dermatoloog in verband met het risico op huidkanker. Die dermatoloog schrijft mij voor elke dag alle onbedekte huid met zonnebrand[lees meer...]olie in te smeren (protectiefactor 50). Ik vind dat heel belastend. Het lijkt me ook overdreven. Is bescherming alleen bij sterk zonlicht niet voldoende?

16-04-2015 | Vrouw | 36
azathioprine (150mg)
Crohn
crohn is rustig maar last van de gewrichten

28-02-2015 | Vrouw | 46
azathioprine (75mg)
Crohn
Ik slik dit nu 20 jaar. Ik heb nog 1 opleving gehad, maar sinds 15 jaar niet meer. Wel heb ik last van verminderde weerstan, vooral in de winter heb ik minimaal 6x griep. Ik ben hierdoor 1x gestopt, maar liept na een half jaar vast: ik was om 10 uur smorgens zo moe dat ik niets meer kon doen. Ik ben weer begonnen met azathioprine en na enkele weken functioneerde ik weer [lees meer...]normaal. Door de vele griep heb ik wel een slechtere conditie, maar dat weegt niet op tegen het wegblijven van Crohn. Ik ben heel dankbaar dat dit werkt. Ik heb ook 3 gezonde kinderen gekregen terwijl ik dit gebruikte.

18-09-2014 | Man | 56
Ziekte van Crohn
Slik inmiddels 7 jaar dit medicijn, begreep dat het pas na 3 maanden innemen effectief wordt. Heb er ontzettend veel baat bij, geen opvlammingen meer gekregen. Kreeg het nadat prednison niet meer werkte. Geen bijverschijnselen, opvallend is wel dat ik na 2 dagen een goede nachtrust heb gekend normaal naar het toilet ga. Dit was altijd wel anders :-) Voor mij fijn spul!

03-09-2014 | Man | 14
Crohn
In begin wat bijwerkingen, zoals misselijkheid en haaruitval, maar na enkele weken ging dat stukken beter. Nu bijna geen bijwerkingen meer. Alleen duidelijk gevoeliger voor ontstekingen . Slik het nu een half jaar, 50 Mg per dag, telkens voor het slapen gaan.

26-07-2014 | Vrouw | 24
azathioprine (75mg)
Ziekte van Crohn
Bij mij heeft het medicijn geholpen. Nooit last gehad van bijwerkingen. Wel elke 3 week bloed prikken ivm verstoorde leverfuncties. Maar dit geeft geen problemen. Kleine afwijkingen kan/mag voorkomen. Wel moe maar dit komt miss door stress van studie en ivm crohn sneller vermoeid en mindere weerstand. Ben nu paar dagen gestopt. Gaat opzich goed alleen ineens wel last van[lees meer...] veel en dunne ontlasting en pijn als ik moet. Dit is wel zwaar vervelend. Heb 2 weken geleden videocapsule gehad en daaruit kwam dat mijn darmen er goed uitzagen en ik dus geen ontsteking had. Eerste jaar heb ik entrocort 3 capsules per dag gehad en daarna eerst half jaar erop 50mg en toen 75mg. Ben sinds crohn is ontdekt in 2012 en nu ruim 2 jaar later 4/5 kilo aangekomen.

22-05-2017 | Man | 28
Ziekte van Crohn
Na enige diagnose is er de ziekte van Crohn bij mij vastgesteld. De eerste weken met de Aza bevielen mij slecht. Het medicijn moest inwerken, en mijn lichaam reageerde daar op. Ik had totaal geen eetlust, misselijkheid kwam daarbij om de hoek kijken. In eerste instantie moest ik 3 tabletten per dag (3x50mg) innemen. Toen bleek mijn Aza spiegel nog niet voldoende geweest te[lees meer...] zijn. Er is het medicijn Allopurinol aan toegevoegd, deze versterkt het werkgebied van de Aza, hierdoor heb ik aan 1 tablet Aza per dag al voldoende. Ik heb na het gebruik van medicijnen nooit meer een aanval van mijn Crohn gehad. En ik heb ook volledige eetlust, ook de combinatie van alcohol geeft geen problemen.

22-06-2015 | Vrouw | 64
Ziekte van Crohn
Bij mij is de ziekte vastgesteld in 1989. Ik nam jaren Salazopirine en Prednisol, had regelmatig ontstekingen, 10 jaar geleden kreeg ik een andere specialist en hij stelde Imuran voor, sindsdien heb ik geen opflakkeringen meer en een normale stoelgang wat fantastisch is na jarenlange diarree. Van mogelijke bijwerkingen heb ik geen last. Veertien dagen geleden nog een volll[lees meer...]edige coloscopie gehad, mijn dikke darm zag er prima uit. Moe voel ik me ook soms maar wie heeft dat niet. Ik ben veel beter met dan zonder Imuran.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum