azathioprine

Colitis ulcerosa (32 meningen)
Lupus (3 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

03-09-2014 | Man | 14
Crohn
In begin wat bijwerkingen, zoals misselijkheid en haaruitval, maar na enkele weken ging dat stukken beter. Nu bijna geen bijwerkingen meer. Alleen duidelijk gevoeliger voor ontstekingen . Slik het nu een half jaar, 50 Mg per dag, telkens voor het slapen gaan.

27-09-2017 | Vrouw | 18
Ziekte van Crohn
In februari werd er ontdekt dat ik de ziekte van Crohn heb. Eerst heb ik een prednison kuur gehad en daardoor voelde ik mij wel tijdelijk beter. Alleen toen de kuur op het einde liep kwamen de klachten weer terug. Toen begonnen met Azathioprine en weer een prednison kuur. In het begin merkte ik niks van bijwerkingen maar na een week of vier zijn die begonnen. Hiervoor ook [lees meer...]8 dagen in het ziekenhuis gelegen. Toen dachten ze niet dat het door de Azathioprine kwam overigens. Eind juni na nog steeds dezelfde klachten moest ik van mijn specialist stoppen met de Azathioprine. Mijn klachten waren toen: elke dag rond de 40 graden koorts, koude rillingen, hoofdpijn, geen eetlust, gewichtsverlies ook daardoor, vermoeidheid en een algeheel niet lekker gevoel. Kon mijn bed niet uitkomen alleen voor douchen etc. Toen ik gestopt ben met de medicijnen waren de klachten binnen een week allemaal weg en begon ik mij heel snel beter te voelen. Tijdens het scopie onderzoek bleek wel dat mijn ontstekingen sterk verminderd waren in mijn darmen. Het had wel effect op de ontstekingen maar de bijwerkingen waren veel te heftig voor mij. Ik vond het ook niet prettig dat je de medicijnen eigenlijk beter niet met je handen aan kan raken en dat als er een breekt dat dat gevaarlijk kan zijn.

07-05-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Goedkoop en slecht medicijn naar mijn mening. Ik heb last van ernstige vermoeidheid, futloosheid en duizeligheid. Ook moet ik regelmatig overgeven. Voor de arts geen rede om op een ander medicijn over te stappen want de waardes zijn goed. Naar mijn mening is dit een goedkope oplossing voor een groot probleem. Er zijn veel betere geneeswijzen dus hoop dat ik er zo snel mog[lees meer...]elijk af mag.

17-11-2016 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Na Prednisolon overgegaan op azathioprine, goed gegaan voor een jaar (geen bijwerkingen, geen last van opvlammingen). Daarna moest ik allupurinol erbij gaan slikken. Deze medicijnen versterken elkaar. Toen toch weer een ontsteking ontdekt in mn darmen. Entocort gekregen en sinds ik dat heb geslikt zijn al mn waardes in bloed en ontlasting etc. goed. Nu alle waardes goed zi[lees meer...]jn begin ik ineens allerlei bijwerkingen te krijgen van de azathioprine. Vermoeidheid, huiduitslag, oogontsteking, veel hoesten en bijna constant verkouden. Dokter heeft aangeraden te stoppen met al mn medicijnen komende weken, hierna mag ik overgaan om het nieuwe medicijn 6-thioguanine. Schijnt veel minder bijwerkingen te hebben. Ben benieuwd.

31-10-2018 | Man | 23
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
NOOIT! gebruiken. Rommel, haalt je witte bloedcellen naar beneden. Weerstand laag, waardoor bloedarmoede met leukemie als gevolg.

23-07-2014 | Vrouw | 23
Crohn
Goedemorgen allemaal, Zoals mijn vorige blog had ik aangegeven dat ik aan de Aziothoperine zal beginnen, ik ben na 2 maanden gestopt met dit medicijn! Ik had zeer veel bijwerkingen, haaruitval oververmoeidheid nog meer diaree als toen ik geen medicijnen had.. Overal bultjes gekregen over mijn hele lichaam.. Mijn advies is om te stoppen zodra je merkt dat j[lees meer...]e lichaam tekens geeeft om te stoppen! Groet, Crohn patient

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Azathioprine voor korte tijd proberen op te bouwen, maar helaas werd ik al gauw heel ziek (koortsig, ellendig, ...) en mijn leverwaarden zo hoog dat mijn arts bijna in paniek opbelde om te zeggen dat ik onmiddelijk moest stoppen ermee. Persoonlijk dus geen baat gehad bij het middel.

26-07-2014 | Vrouw | 24
azathioprine (75mg)
Ziekte van Crohn
Bij mij heeft het medicijn geholpen. Nooit last gehad van bijwerkingen. Wel elke 3 week bloed prikken ivm verstoorde leverfuncties. Maar dit geeft geen problemen. Kleine afwijkingen kan/mag voorkomen. Wel moe maar dit komt miss door stress van studie en ivm crohn sneller vermoeid en mindere weerstand. Ben nu paar dagen gestopt. Gaat opzich goed alleen ineens wel last van[lees meer...] veel en dunne ontlasting en pijn als ik moet. Dit is wel zwaar vervelend. Heb 2 weken geleden videocapsule gehad en daaruit kwam dat mijn darmen er goed uitzagen en ik dus geen ontsteking had. Eerste jaar heb ik entrocort 3 capsules per dag gehad en daarna eerst half jaar erop 50mg en toen 75mg. Ben sinds crohn is ontdekt in 2012 en nu ruim 2 jaar later 4/5 kilo aangekomen.

28-10-2020 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik ben Azathioprine gaan slikken om te voorkomen dat ik antistoffen zou aanmaken tegen de medicijnen die ik krijg via het infuus (infliximab). Na een paar weken kreeg ik ontzettend pijn in mijn bovenbuik. Hiermee naar dokter gegaan en bloedonderzoek gedaan. Ondertussen ben ik de helft van mijn haar verloren. Mijn lever kon deze medicijnen niet aan, dus maar weer mee gestop[lees meer...]t. Ik ga nu over naar Thiosix. Ben benieuwd.

31-12-2018 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Zoals je in de meeste recensies terug kunt lezen kan het een medicijn zijn met heftige bijwerkingen. Ik ben me bewust van het feit dat ik geluk heb hier weinig tot geen last van te hebben. Bij deze dan ook een positief verhaal. Zo een 13 jaar geleden werd bij mij op 12-jarige leeftijd de ziekte van crohn geconstateerd, na verschillende medicijnen te hebben geprobeerd (die [lees meer...]helaas niet het gewenste effect hadden) sloeg de azathioprine goed aan en konden we de Crohn de kop indrukken. In die tijd een aantal keer een opvlamming gehad waarbij de dosis verhoogd is. Na een langere periode waarin alles stabiel was geprobeerd om te stoppen, ik kreeg echter weer snel veel last en daarom toch weer begonnen. Door dit medicijn is de Crohn onder controle, waarbij ik in al die tijd nog nooit geen last heb gehad van bijwerkingen. Ja het is misschien troep, maar hierdoor voel ik me gezond en kan ik normaal functioneren wat mij een heel hoop waard is.

03-09-2017 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Crohn vastgesteld... Flinke prednison kuur en begonnen met azathioprine. In eerste instantie begonnen met 3x 50mg per dag (geen opbouw maar meteen BAM). Vanuit hier tegen een lever- en alvleesklier ontsteking aan gezeten. Wel steeds bloedprikken, medicijnspiegel en een lichte afbouw. Daarnaast kaal geworden. Vanuit hier gestopt en over gegaan op lanvis. Vreselijk ziek gewo[lees meer...]rden. Misselijkheid niet te beschrijven. Ik was op! Niet serieus genomen en werd door het ziekenhuis afgescheept met 'buikgriep'. Niet te houden meer en in de nacht naar de huisartsenpost geweest en die adviseerde te stoppen. Meteen gestopt en zetpillen voor de misselijkheid gekregen. Een dag later voelde ik me al beter. Vanuit hier tijdelijk entocort gekregen maar is een onderhoudsmedicijn. Overgestapt naar ander ziekenhuis met seconde opinion door wederom endoscopie. Wederom begonnen met Azathioprine. Daar gingen we opbouwen ipv meteen met 3x 50mg te beginnen. Eerst een halve etc. Wel helaas weer een prednison kuur erbij. Bij 3x 50mg kreeg ik weer klachten, maar door de opbouw ipv meteen de hoge start waren de klachten snel verdwenen toen we weer gingen afbouwen. In de periode ook door een keer zonnebank gebruik veel jeuk gehad en zelfs zo erg dat ik dagen gek werd. Toen allopurinol erbij gekregen. Hiermee volstaat nu de ene dat 1x 50mg en de andere dag 1/2 x 50mg samen met een tabletje allopurinol. Dit is voor mij de uitvinding geweest. Ik kan dus zeggen dat azathioprine een prima middel is, maar het heeft even geduurd om de juiste balans te vinden. Ik ben blij! Wel in de fase van azathioprine en allopurinol maagklachten gehad en maagtabletten geslikt. Geloof me neem originele omeprazol en geen cheap b merk (klachten namen enorm toe ipv af)! Later bekeken en nagedacht en waren het bij mij vooral spanningsklachten die maagproblemen veroorzaakte door de enorme stress volle periode. Nu weet ik waar het van komt en kan ik het accepteren en plaatsen. Niet overal zijn pilletjes voor nodig, je mindset is het halve werk! Wat betreft die zon..... Ik kan er weer tegen. Goed smeren uiteraard, maar dat geldt voor ieder mens! Ik let wel extra goed op mijn huid en ogen. Bij gekke situaties ga ik meteen op controle bij de huisarts. Ben dus wel alerter... V.w.b. de vermoeidheid. Lastig... Ik werk fulltime en dat is zwaar. Vroeg op staan en vroeg naar bed. Acceptatie is belangrijk.

22-05-2017 | Man | 28
Ziekte van Crohn
Na enige diagnose is er de ziekte van Crohn bij mij vastgesteld. De eerste weken met de Aza bevielen mij slecht. Het medicijn moest inwerken, en mijn lichaam reageerde daar op. Ik had totaal geen eetlust, misselijkheid kwam daarbij om de hoek kijken. In eerste instantie moest ik 3 tabletten per dag (3x50mg) innemen. Toen bleek mijn Aza spiegel nog niet voldoende geweest te[lees meer...] zijn. Er is het medicijn Allopurinol aan toegevoegd, deze versterkt het werkgebied van de Aza, hierdoor heb ik aan 1 tablet Aza per dag al voldoende. Ik heb na het gebruik van medicijnen nooit meer een aanval van mijn Crohn gehad. En ik heb ook volledige eetlust, ook de combinatie van alcohol geeft geen problemen.

27-08-2015 | Vrouw | 29
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
Mijn bloedwaarden waten zeer afwijkend. Vooral mijn lever kon dit niet aan.

19-05-2017 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Na een endoscopie wegens hevige pijnklachten werd de ziekte van Crohn geconstateerd. Op advies van de specialist begon ik met Prednisolon (30mg). Twee weken daarna ben ik begonnen met de inname van 150mg Azathrioprine. Aanvankelijk had ik geen problemen met het innemen van beide medicijnen. Dit tot een maand nadat ik ben begonnen met het gebruik van Azathriprine. De klacht[lees meer...]en begonnen met druk op de maag en resulteerde in een ongelofelijk opgeblazen gevoel (bleef vast zitten), misselijkheid, druk op de borst, geen eetlust. Na het innemen van het medicijn braakte ik alles uit en ik bleef braken tot mijn maag helemaal leeg was. Uiteindelijk ben ik na verschillende bezoeken aan de huisarts naar de specialist gegaan die mij vertelde dat dit een reactie was op Azathiorprine. Inmiddels ben gestopt met het innemen van dit medicijn en voel mij na enkele dagen zonder gebruik een stuk beter. Over enkele weken (als mijn maag rustiger is) zal ik overgaan op een ander middel. Helaas reageerde ik niet goed op dit medicijn...

19-05-2017 | Vrouw | 34
azathioprine (75mg)
Ziekte van Crohn
Mei 2016 ziekte van crohn geconstateerd. Azathioprine voorgeschreven gekregen in combinatie met remicade. In 2 maanden 3/4 van mijn haar kwijt geraakt. Direct mee gestopt, zelfs 'na het stoppen er mee 1 maand lang nog haar uitval gehad. Mijn haren zijn wel weer teruggekomen. Werd ook sneller ziek maar dat kan ook wel door de remicade komen.

16-04-2015 | Vrouw | 36
azathioprine (150mg)
Crohn
crohn is rustig maar last van de gewrichten

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum