Ervaringen met Enbrel

etanercept

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (282 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

16-08-2018 | Vrouw | 32
Gewrichtsontsteking
De eerste 3 maanden van gebruik super tevreden. Geen ontstekingen meer. Kon alles weer. Na 3 maanden begonnen de klachten. Uitval van zenuwen, dubbel zien, migraine, aangezichtspijn. Dove ledematen. Mri gehad, witte vlekjes in mn hersenen. Wat kan duiden op multiple sclerose.

27-06-2018 | Vrouw | 37
Psoriasis
Met dit medicijn is bij mij de psoriasis minder en op sommige plekken echt weg en mijn weke dele reuma is ook minder, alleen ik kan maar 25mg per week spuiten, spuit ik 2x per week 25mg wordt ik echt ziek, maar de psoriasis verdwijnt dan wel.. Alleen nu na 3 jaar spuiten, gaat de injectie zetten wel moeilijker, omdat het echt pijn doet!! En ik gebruik er ook nog wel dov[lees meer...]obet zalf bij ( voor mijn hoofd) Het is fijn dat dit middel er is om ervoor te zorgen dat het allemaal niet erger wordt, alleen jammer dat het je weerstand verlaagd!! Om mijn weerstand niet te ver te laten dalen slik ik iedere dag vitamine bij. En ga ik ieder jaar de griepprik halen, naar mijn idee werkt dit ook om minder snel ziek te worden, nu 1x per jaar ziek, voordat ik geen medicijnen gebruikten alleen zalf, was ik wel 3x per jaar goed ziek!! Nog wel geregeld kwakkelend en teweinig energie, maar goed ik kan werken, huishouden doen voor onze dochter zorgen.. Dat is wel super fijn!! Wel aantal keer in de week even bij tanken met een Power Nap.

16-02-2018 | Vrouw | 25
Reumatoïde artritis
Hallo, ik gebruik de Enbrel injecties nu ondertussen al 9 jaar. ik ben geboren met kinderreuma en heb dus meer als de helft van mijn leven medicatie geslikt. ledertrexate was bij een grote tegenvaller, ik werd hier heel misselijk en depressief van.. ook heb ik Medrol en andere cortizonen ingenomen. nu bijna 9 jaar lang gebruik ik de Enbrel spuiten, dit was voor mij een[lees meer...] nieuwe wereld die openging. Naar gelang de pijn zet ik de spuit oftewel 1x/week oftewel om de 2 weken oftewel 1x per maand, dit varieert van seizoen tot seizoen. Ik raad het iedereen aan! Dankje Enbrel om mijn leven menselijk en draagbaar te maken. Gr

22-01-2018 | Vrouw | 59
Reumatoïde artritis
De vermoeidheid kan ook komen van Vit B12 tekort is mijn ervaring. Sinds ik van vitakruid vit B12 adenosylcobalamin 5000mcg gebruik geen vermoeidheid meer. Werkzaam bij mij vanaf een week gebruik, dagelijks laten smelten onder de tong.

15-11-2017 | Vrouw | 22
Artritis psoriatica
Ik ben nu al een aantal maanden aan het spuiten en mijn ontstekingswaarde is van 19 naar 3 gegaan. ik kan bijna alles weer doen

12-11-2017 | Vrouw | 58
Artritis
vanaf de eerste week hielp Enbrel mij van de pijn af, ik moet wel 6 tabletjes mtx erbij slikken

09-10-2017 | Vrouw | 53
Ziekte van Bechterew
Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.

13-02-2017 | Vrouw | 42
Ziekte van Bechterew
Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...

19-09-2016 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
Enbrel helpt goed tegen de reuma. Omdat je menselijke eiwitten inspuit, kun je wel vatbaarder worden voor o.a luchtweginfecties. Dit laatste is helaas bij mij het geval. Ik heb vrijwel continu een verkoudheid (n andere in mijn directe omgeving hoeft maar te kuchen en ik ben van de partij). Ook enkele malen longontsteking doorgemaakt. Dit is wel erg jammer dat ik nu zo vatb[lees meer...]aar ben, want de enbrel is een super medicijn tegen de reumatische artritis. Ik gebruikte eerst de pen, echter deze doet echt pijn + rode geïrriteerde huid. Nu voor gevulde spuitjes en injecteren gaat zonder problemen en zonder huidproblemen.

12-09-2016 | Vrouw | 54
Artritis psoriatica
Begin maart 1989 6weken na de geboorte van mijn tweede kind stond ik smorgens op met een dikke vinger en dikke midden teen. Na drie maanden wisten ze dat ik reuma psoriasis had. Ondertussen had ik ook ontsteking kaakgewricht, kreeg mond niet meer open. Ik heb in de begin periode cortisone gekregen in vinger gewrichten en kaak gewricht met gevolg van misvormde vingers tene[lees meer...]n en afbrokkeling kaak gewricht. Na een heel reeks medicijnenen allemaal tevergeefs leefde ik nog alleen op pijnstillers februari 1999 vroeg de reumatoloog mee te doen met enbrel laatste redmiddel want alles was uit geprobeerd. Na een paar inspuitingen ging het al veel beter en kon ik de pijnstillers afbouwen. Ik heb ook geen misvormingen bij gekregen. Nu heb ik fibromyalgie weet iemand of dit het gevolg is van langdurig gebruik van enbrel?

17-08-2016 | Vrouw | 22
Artritis
Ik kreeg pijnlijke voet- en achillespeesontstekingen. Daarna de andere gewrichten. Tot ik overal pijn had en niet meer kon wandelen/bewegen zonder pijn. Met enbrel is de pijn nu beperkt tot waar het begonnen is, voeten en achillespees. Ik kan terug wandelen, zij het beperkt.

05-04-2016 | Vrouw | 49
Gewrichtsontsteking
Na 2 1/2 jaar Methotrexaat te hebben geprikt en het laatste jaar er allerlei middeltjes naast heb geprobeerd, bleven de ontstekingen in mijn kapsels komen en vergroeiden mijn gewrichten. Het kwam niet stil te staan. Toen eindelijk enbrel voorgeschreven gekregen en de ontstoken kapsels werden direct rustiger. Het is een duur middel, maar ben er erg blij mee. De aantasting i[lees meer...]n de gewrichten blijft helaas, maar kan me weer redelijk bewegen. Wel al een knobbel uit de bovenkant van mijn onderarm moeten laten snijden. Nu hopen dat het onschuldig blijkt. Ondanks deze rare plek, tóch blij met het effect.

12-02-2016 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
ik haal 's avonds de enbrel pen uit de koelkast, dan doe ik de pen de volgende ochtend in mijn bh tussen mijn borsten en na ongeveer 1 uur dien ik de pen toe, nu totaal geen pijn meer met spuiten, de mannen moeten misschien een ander plekje zoeken 😜.

05-12-2015 | Vrouw | 57
Juveniele reumatoïde artritis
Door enbrel en in combinatie met metrotrexate spectaculaire verbetering. Van in een rolstoel, tot nu weer goed functioneren, wel met aanpassingen maar het gaat prima, gelukkig heb ik niet zoveel last van bijwerkingen, wat moe maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen, ha ha. Ik zou niet zonder meer kunnen, kwaliteit van leven is met 100% toegenomen.

16-10-2015 | Vrouw | 39
etanercept (40mg)
Ziekte van Bechterew
alle nsaid's geprobeerd, daarna Humira waarvoor ik antistoffen opbouwde en daardoor moest stoppen. Nu Enbrel en zeer tevreden kan na één dag niet zo lekker te zijn door de injectie en bijwerkingen van de Enbrel, de rest van de week weer functioneren. Beter dan het daarvoor lange tijd is geweest!!

14-08-2015 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Spuit sinds een jaar of 7 Enbrel en mtx, ging tot nu toe best heel goed. De pijn van het spuiten van enbrel kan je ietwat tegengaan door de injectie een poosje op kamertemperatuur te laten komen, dan doet het spuiten vaak veel minder pijn!! Maar de werking van enbrel wordt de laatste tijd minder en er wordt nu gesproken over e.v.t andere medicatie, wat dat gaat worden is[lees meer...] nog niet bekend en het vervelende is dat mijn reumatoloog in okt. weggaat en ik dus naar iemand anders moet en dan maar kijken hoe die over de dingen denkt. Krijg steeds meer last weer van hevige ontstekingen, dus ik ben wel toe aan iets anders om het zo maar te zeggen, maar enbrel heeft heel veel voor mij gedaan de afgelopen 7 jaar was er altijd heel blij mee kon weer dingen doen die ik anders echt niet had gekund.