Ervaringen met Enbrel

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (282 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

20-09-2011 | Vrouw | 62
Artritits Psoriatica
Gevoel zwaar overspannen te zijn. Trillen, hartkloppingen en jankerig. Lijk niet meer georiënteerd. Kortom: zwaar de weg kwijt! Nooit eerder gehad. Er is ook niets in mijn leven veranderd dat dit rechtvaardigd. Gekgenoeg valt dit samen met een plotseling en geweldige resultaat van Enbrel: volledig pijnvrij. Loop weer op gewone schoenen en fiets weer na jaren scootmobiel. L[lees meer...]oop weer de trap na jaren traplift. Als het overspannen gevoel van Enbrel komt zal ik moeten stoppen want het is echt heel hevig. Vraag mij af, als dat vaker gebeurt of ik mijzelf dan nog in de hand heb. Maar de hamvraag: komt het van de Enbrel, zijn er meer personen met deze ervaring? Afz. Fenny

25-08-2011 | Vrouw | 25
Artritis psoriatica en psoriasis
Ik heb een keer gespoten na ruim drie mmaanden geen medicijnen te hebben gebruikt voor de reuma vanwegen bijwerkingen van de humira en simponi en nog twee andere en ook bij werkingen van eerdere medicijnen zoals MTX. Dus hoopte dat dit zou gaan werken. Maar na 10 minuten na het spuiten begonnen de bijwerkingen heel erg duizelig kon nauwelijks op mijn benen staan, later de [lees meer...]middag zat ik over mijn bovenn lijf en gezicht onder de onderhuidse bloed puntjes(die waren de dag erna gelukkig a;l een stuk minder) de volgende ochtend nog steeds duizelig en gevoel van gedronken te hebben (wat ik niet gedaan had wan t drink geen alchol) in de loop van de dag kon ik geen eten meer verdragen dus toen ziekenhuis gebeld de dagen daarop volgend bleef de duizilgheid aanhouden en ben ik een keer flauwgevallen, en was ik extreem moe. maandag reumatoloog gesproken mag niett meer spuiten. we zijn nu een week verder en gaat nu langzaam aan beter. (Red; Ter informatie voor de lezer: MTX = methotrexaat)

20-08-2011 | Vrouw | 57
Reuma artroides
Ben redelijk tevreden over de spuit enbrel. Na jaren metrocaat, prednison, alvra en placiniel. Volgens mijn gezin ben ik meer opgeruimd en meer vrolijker geworden door de enbrel. Alleen kamp ik veel met huidproblemen ( is dat bij iemand ook bekend) Op het ogenblik ben ik aan het afbouwen met de prednison.

05-08-2011 | Vrouw | 50
Reumatische artritis
Na 3 weken gebruik en (bloed)controle bij reumatoloog waren de reumatologische ontstekingswaarden die na 2 jaar gebruik met methotrexaat in combinatie met prednisolon nog steeds niet gedaald waren, tot ongeveer 0 gedaald. Gebruik via pen heeft tot nog toe geen centje pijn opgeleverd en een paar seconden onprettig gevoel tijdens het spuiten neem ik voor lief (staat toch nie[lees meer...]t in verhouding met bij elke stap met pijn rondlopen, mijn RA zit overigens in mijn enkels). Om in aanmerking te komen voor Enbrel moest ik eerst Plaquenil slikken, daar had ik als bijwerking duizeligheid van (stond ook in de bijsluiter beschreven). Verder is mijn gezicht bij tijd en wijle opgezet maar ben er dus niet achter of dit door de Enbrel of Plaquenil veroorzaakt wordt. Misschien heeft iemand diezelfde ervaring, dat hoor ik dan graag. Ook heb ik na gebruik van het een of ander lever c.q. pigmentvlekken (de donkere versie) in mijn gezicht. Ook hoor ik graag of iemand daar last van heeft na gebruik van Enbrel of Plaquenil.

16-02-2011 | Vrouw | 46
Reumatische Artritis
knop van de pen is moeilijk in te drukken

23-01-2011 | Vrouw | 52
Bechterew
ik ben erg vatbaar voor virussen en bateries. bijwerking vermoeidheid. ik moet beweging en rust afwisselen.

07-01-2011 | Vrouw | 53
RA
Bij mij werkt embrel heel goed, ben erg tevreden... tevreden, nee gelukkig. Ik kon niets meer, o.a. geen knijper meer inknijpen en ben door embrel, zonder andere bijkomende ellende/klachten, verlost van de pijnlijke ontstekingen (van kaken tot tenen) en heb mijn leven weer terug. Uiteraard is er behoorlijk wat schade aangebracht voordat ik embrel ging gebruiken dus mijn be[lees meer...]perkingen mag ik wel houden natuurlijk maar mij hoor hierover je niet klagen. Hier kan ik prima me leven en ben er gelukkig mee! Door gordelroos moest ik even stoppen met spuiten en na een maand of 2 wist ik weer waarom ik het nodig had. Ik was even nieuwsgierig hoelang ik zonder kon. Ben dus snel weer gaan spuiten en na een maandje waren de ontstekingen weer onder controle. Hiervoor had ik al veel gehad maar moest er altijd iets bij slikken, o.a. MTX in pil en spuitjes gehad dat werkte ook prima maar mijn lever was het er niet mee eens en ik moest stoppen, Humira gehad, die niet veel voor me kon betekenen alleen in samenwerking met diverse soorten ontstekingsremmers waar ik dus ook niet goed tegen kan en veel jeuk van krijg, ontstekingen in je gewrichten is geen lolletje maar jeuk ook niet kan ik je vertellen. Nu helemaal happy .... geen andere medicijnen nodig alleen maar 1 keer in de week een prikje en het is onder controle. Ik hoop dat het voor meer mensen zo goed werkt!! Succes!

03-12-2010 | Vrouw
Artiritis

15-10-2010 | Vrouw
Artritis psoriatica
Ik heb sinds 1 jaar (vastgestelde) artritis psoriatica zonder huidproblemen, héél veel medicijnen geprobeerd w.o. mtx, arava, humira. Heel veel pijn en vermoeidheid ondanks de medicatie; sinds 1 wk enbrel injectiepen, super! Veel meer energie, pijnklachten aanzienlijk verminderd en dat al na een week! Weerstand vermindert altijd bij medicatie dus erbij gebruik ik multivita[lees meer...]minen. Ik ben èrg tevreden!!!!

09-10-2010 | Vrouw
Arthritis Psoriatica
Ik gebruik nu zo'n 3 jaar Enbrel, daarvoor Humira (teveel bijwerkingen) en daarvoor jaren MTX in combinatie met allerlei ontstekingsremmers. Sinds een dikke twee jaar gebruik ik alleen nog de Enbrel en verder niets! Ik werk weer 3 dagen in de week, kan bijna alles weer. De MTX met al die overige medicijnen hielpen helemaal niet, ik deed er soms een kwartier over om naar[lees meer...] het toilet te lopen (en dan moest je nog weer terug!), terwijl ik dat nu in een paar stappen doe ;-) Direkt na de eerste injectie met Enbrel voelde ik de pijn wegebben. Na twee weken wilde ik iets van de grond pakken, iets wat ik daarvoor niet eens probeerde en tot mijn (en man) verbazing ging ik door m'n knieën! Ik ben dus erg blij met de Enbrel, na al die jaren zelf injecteren laat ik me lekker prikken door een verpleegkundige; een service van de farmaceut. De prikpen heb ik dan ook afgewezen en als ik zo de reacties lees ben ik daar blij om.

01-10-2010 | Vrouw
Reumatoide atritis
Ik injecteer mezelf nu al enkele jaren met Enbrel. Na lang wikken en wegen ben ik er toch mee begonnen en heb er nog geen dag spijt van gehad. Ik wilde dat ik deze beslissing eerder had genomen. Dan had ik waarschijnlijk minder schade gehad aan mijn gewrichten. Doordat mijn weerstand iets verminderd merk ik wel dat het langer duurt om te herstellen van een sluimerend grie[lees meer...]pje. Ik ben wel dan wel redelijk flexibel in het spuiten en sla dan een week over. Dit is voor mij voldoende om me weer fit te voelen. Ik moet weg zeggen dat ik de voorgevulde spuit minder prettig vind als het zelf mengen. Ik het idee dat de naald wat minder scherp is. Ik heb ook de pen geprobeert. Dit vond ik geen succes, Ik vind het prettiger om zelf controle te hebben over de snelheid waarmee de stof in mijn lichaam gaat. Doordat het bij die pen een kwestie is van op knop indrukken en vast houden heb ik minder controle. Dat vind ik niet prettig. Het spuiten zelf went wel en is voor mij geen probleem meer. Ik slik er mtx naast en deze combinatie bevalt mij prima.

21-09-2010 | Vrouw
Reumatiche artritis

20-09-2010 | Vrouw
Psoriatica reumatica

09-09-2010 | Vrouw
Psoriasis

08-06-2010 | Vrouw
Reumatoide arthritis
zeer makkelijk te gebruiken met clickpen, Injectie is niet geheel pijnloos, in de buik beter dan in de bovenbeen. Ik heb vooralsnog geen last van bijwerkingen, en de klachten zijn flink afgenomen

08-06-2010 | Vrouw
etanercept
Mede door Enbrel ben ik weer full time aan het werk. Als alleenstaande is dat mij goud waard!!!!!