Ervaringen met Enbrel

zwakte in onderbenen Duizeligheid

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (281 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

17-06-2016 | Man | 50
Gewrichtsontsteking
Na jaren pillen slikken, opnames en andere ellende besloot de arts mij Enbrel voor te schrijven. Al 4 dagen na de 1e injectie begon de verbetering. 4 mnd geleden kon ik mijn vingers bijna niet meer buigen en nu (juni) kan ik weer van alles pakken en doen. De pijn in de gewrichten is voor 90% afgenomen en ik ben weer een mobiel mens geworden en niet meer afhankelijk van der[lees meer...]den. Het gebruik van de injectiepen is simpel en ik spuit in mijn buik. Hier voel ik niets van en als je de spuit een half uurtje laat bijkomen uit de koelkast is het injecteren een eitje. Al met al ben ik een gelukkig mens en ben de arts dankbaar dat hij mij aan de Enbrel heeft gezet.

24-04-2016 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Enbrel gebruik ik nu zo'n 5 1/2 jr. Product bevalt goed.

06-11-2015 | Man | 71
Reumatoïde artritis
Zeer effectief geneesmiddel. Bij te hoge dosering ernstige last gehad van tintelende onderbenen. Na vermindering dosering geen last meer van deze bijverschijnselen.

03-02-2015 | Man | 55
Reumatoïde artritis
Slechts 3 maanden gebruikt laten. Werkte uitstekend, moest helaas stoppen door ernstige huiduitslag.

10-01-2015 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
Sinds mijn 16e ´reuma`. Door veel bewegen ging dat uiteindelijk erg goed tot 15 jaar geleden. De pijn werd meer en stijfheid nam toe. Toen, na 35 jaar werd Bechterew als diagnose gesteld. Na gebruik van diverse medicijnen, oogontstekingen e.d. n kwam in 2004?? Enbrel beschikbaar voor een beperkte groep Bechterew patiënten. Via de huisarts werd ik getipt en de reumatoloog g[lees meer...]ing hier in mee. Vanaf de eerste dag na de eerste injectie klachtenvrij, ben nog volop in het arbeidsproces en verbouw zelf een huis. Kortom al jaren geen last meer. Alleen een experiment met de voor gevulde spuiten liep niet goed, het conserveringsmiddel gaf een reactie met rode en jeukende spuitplekken tot gevolg. Gebrui gewoon de poeder die je moet klaar maken.

24-02-2014 | Man | 47
Artritis psoriatica
Begin 2012 is bij mij artritis psoriatica vastgesteld. Ik had er al veel te lang mee gelopen, mede door een ongezonde angst voor artsen. Ik kreeg eerst mtx tabletten voorgeschreven, begonnen bij 10mg/ week. Doel was om 25mg/week te bereiken bij 20mg kreeg ik teveel bijwerkingen. Gezakt naar 15mg maar ook dat hielp niet. Overgestapt op 15mg mtx injecties. Bijwerkingen waren[lees meer...] minder, maar bleven. Middel werkte overigens wel goed maar niet goed genoeg. Eind 2012 kreeg ik naast de mtx injecties Enbrel 1x/week voorgeschreven. En al na de eerste spuit had ik geen pijn meer, en zonder noemenswaardige bijwerkingen.. Een wondermiddel! In combinatie met een paar maanden UV-B therapie was mijn huid nagenoeg schoon en kon ik zomers weer korte kleren dragen. Nooit meer verbergen hoopte ik. Echter sinds een tijdje heb ik last van constante moeheid en extreem hoge bloeddruk. Ik zou het heel erg vinden als ik met Enbrel moest stoppen, want het heeft mijn leven weer zin gegeven. Hopelijk kan de hoge bloeddruk onder controle gebracht worden...

07-11-2012 | Man | 63
Artritis
Gebruik meer als 10 jr Enbrel.diagnose art psoriatica.99 % vrij van huidklachten.slechts lichte stijfheid van gewrichten welke makkelijk verdwijnt bij bewegen.Werkt dus uitstekend bij mij nadat ik vele andere medicijnen heb gebruikt waar ik dood ziek van werd! Neoral,plaquenil,MTX enz enz. kan nu weer "alles" doen,sport en spel enz. Ebrel voor mij een zegen!

02-10-2012 | Man | 38
Reumatoïde artritis
Sinds het gebruik van dit middel is de reuma afgenomen, ontstekingen blijven weg, kan normaal functioneren als ieder ander. Bij geen gebruik van enbrel ( na ongeveer3 weken) komen de ontstekingen terug.. Bij mij werkt dit middel in elk geval heel goed.

14-08-2012 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
ik ben een 56 jarige vrouw, die eerst naar allerlei medicijnen, als een van de eerste remicade infusen kreeg, daar had ik veel bij verschijnselen van, uit eindelijk heeft mijn reumatoloog van de sint Maartens kliniek, naar een jaar vechten met de verzekering het voor elkaar gekregen dat ik enbrel mocht gebruiken, ik spuit om de 3 dagen 25 mg in voornamelijk in de boven ben[lees meer...]en, na eerst de injectie wat afgekoeld te hebben, ik heb na jaren praktisch nooit pijn bij het prikken, mijn zorgverlener, heeft nu een tijdje aan de achter kant van mijn benen geprikt, daarnaast prik ik zo laat mogelijk, meestal een half uur voor het slapen gaan, dan zijn de bij verschijnselen het minst merkbaar!, inmiddels naast de aantastingen die ik heb (voor dat ik enbrel gebruikte)heb ik bijna nooit meer ontstekingen, ik gebruik naast enbrel nog het medicijn meloxcam 15 mg, verder af en toe paracetamol als ik een slechte dag heb, was het er maar eerder geweest! (ik was een van de eerste patiënten die enbrel gebruikte) dan had ik waarschijnlijk niet mijn totale ruggen wervels aan getast en heupen, ik heb na de enbrel nooit meer in de sint Maartens kliniek gelegen, kan weer open en auto rijden, wel met spiegel midden auto, mijn nek is scheef, en ik heb totale kunst heupen en door een bepaalde techniek, van de orthopeed chirurg is mijn rug grote deels weer recht, ooit misschien nog een keer de nek recht laten zetten, maar na jaren ziekenhuis, nu nog even niet, voor mij is het echt een wonder middel, naar jaren in een hel van pijn geleefd te hebben, de kleine bijverschijnselen verdwijnen naar van loop van tijd, of misschien wen je er ook aan!, ik heb een jaar of 4 geleden de kant en klaar spuiten geprobeerd ,maar daar kreeg wel zere (spuit plekken van) dus maak ze weer zelf klaar, als er iemand is die vragen heeft wil ik ze graag beantwoorden. magda

27-07-2012 | Man | 23
Ziekte van Bechterew
Ik ben 23 jaar oud en heb 's sinds mijn 16e erge rug- bekkenklachten. Veel fysiotherapie gehad, verschillende doktoren gezien, maar uiteindelijk kwam ik er pas op mijn 22 achter dat ik de ziekte van Bechterew heb. Ik ben enorm tevreden over Enbrel en zou het iedereen met dezelfde klachten kunnen aanbevelen. Het injecteren doet echter behoorlijk pijn, maar ik heb het er gr[lees meer...]aag voor over. Waar ik eerst niet meer kon rennen en mank liep, kan ik nu weer normaal fuctioneren. Ik vroeg me echter het volgende af. De pijnbestrijding en de onderdrukking van de ontstekingen gebeurd prima door dit medicijn, maar is het ook zo dat het de slijtage van je gewrichten verminderd?

26-03-2012 | Man | 43
Psoriasis
Enbrel heeft mij geholpen weer een "normaal" leven te leiden. Ik durf op vankantie weer in mijn zwembroek wat reeds een tiental jaren geleden was. Toch ben ik bang voor wat de toekomst met dit medicijn in mijn lichaam gaat terecht brengen. Wat voor anderen weer goed is voor de reuma is bij mij net omgekeerd, ik heb heel veel last van ontstoken pezen en gewrichten sedert ik[lees meer...] enbrel gebruik en hen eerder een "moe" gevoel, er zit weinig fut in mijn lichaam. Voor diegene die een pen gebruiken en hierbij hevige pijn hebben kan ik de injecties aanbevelen. Mijn vriendin geeft mij deze en spuit de vloeistof langzaam in mijn lichaam wat veel minder en dikwijls geen pijn doet. Enbrel de gulle genezer of de langzame vernietiger, wie zal het zeggen. Hoop alleen op het beste.....

09-03-2012 | Man | 40
etanercept
Na 3 weken zie ik nog geen aanzienlijke verbetering met dit product. De aanvallen zijn er nog steeds! Is dit normaal? Normaal gesproken moeten mijn lymfocyten nu rustiger zijn en de resultaten merkbaar. Ik betwijfel het, het is niet van die pijnscheuten als na een injectie met corticoïde (1 tot 2 dagen) maar gezien onderzoek naar dit product en de kosten ervan, be[lees meer...]n ik meer dan sceptisch erover.

22-02-2012 | Man | 56
Auto-immuunziekte
de bijwerkingen is lichte hoofdpijn en s'nachts heb ik een tweede leven i.v.m dromen en niet zo'n beetje ook , volgende ochtend ben ik vermoeid van die dromen . Voor de rest werkt enbrel perfect !

25-12-2011 | Man | 50
Ziekte van Bechterew
Als gebruiker van het medicijn van Embrel ben ik zeer te vreden ik gebruik het nu al zo'n ruim 5 jaar (spuiten 2x per week 25mg) vanaf week 1 voel ik mij een stuk beter en kan eigenlijk alles weer doen, had ik het maar eerder gebruikt denk ik wel eens dan had de schade beperkt gebleven! Alleen bij veel gebruikers komt toch de vraag hoe gaat mijn zorgverzekering dat ver[lees meer...]goeden? en hoe gaan ze daar de komende jaren mee om? dat kan ik niet goed terug vinden helaas, gaarne een reactie!

22-11-2010 | Man
Reumatoide artritis
bij had enbrel zeer weinig effect

22-10-2010 | Man
Ziekte van Bechterew
Voor 95% klachtenvrij. Binnen 5 uur na de eerste injectie gaf het al een positief effect. Injecteren is vaak pijnlijk. Enkele bijwerkingen bij mij: Flushing, hoofdpijn, Eerste weken allergische reactie op de plek van injecteren. Complicaties: Purpura van Henoch Schonlein, (Mogelijk verband met Enbrel). Veel pijnklachten gehad (koliekpijn). Enbrel voor een half jaar [lees meer...]moeten staken.