Ervaringen met Enbrel

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (283 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

12-03-2013 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
ik heb reuma in mijn vinger en elleboog en rechter pols. ik gebruik ook embrel en mehtraat. maar mijn onstekingswaarden blijven te hoog en ik blijf maar last houden van de pijn en dan vooral smorgens en savonds. ik moet nog steeds elke maand te bloedprikken . maar ik heb ook last gehad van jeuk en roodheid van de embrel.maar echt met wat koelen voor het spuiten gaat he[lees meer...]t nu goed.

10-03-2013 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
Ik wordt zo moe van (volgens mij) de enbrel...kan dat?

28-01-2013 | Vrouw | 29
Psoriasis
Ik heb sinds een jaar ernstige druppel psoriasis gekregen. Heb een jaar lang methotrexaat geslikt en het schommelde heel erg, maar de vlekken werden steeds meer. Nu gebruik ik sinds 4 weken deze injecties en moet zeggen zie ietjes verbetering en het word iig niet erger. MAAR.... de injecties doen pijn en elke keer na het spuiten krijg ik een dikke bult, wat uitloopt op een[lees meer...] onsteking. En het maakt niet uit waar ik hem zet, in de buik of bovenbeen. Een paar uur na het zetten krijg ik een enorme bult die gaat jeuken en daarna onsteken. En ik prik toch echt volgens de instructies! Iemand hier ook de zelfde ervaring mee toevallig? Ik vind de naald ook erg dik, en heb t idee de vloeistof ook waardoor die bult ontstaat.... maar wil graag van de psoriasis af, en daarom dus wel doorgaan met dit medicijn.

21-01-2013 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Er is niemand die deze medicatie nog van mij afneemt, sinds ik dit gebruik is mijn pijn sterk verminderd en voel me niet meer zo afgebrand !! Functioneer weer zoals het redelijkerwijs zou kunnen en werk fulltime Wil dit niet meer kwijt !!

18-09-2012 | Vrouw | 26
Ziekte van Bechterew
Heb nu sinds mijn 16e de ziekte van bechterew, in eindhoven zeiden ze dat ik er maar mee moest leren leven,maar daar was ik niet mee akkoort, ik ging kapot van de pijn ondanks ik 36 uur werk in de week, nu een second opinion gedaan in het amc en ben zeer tevreden, deze artsen LUISTEREN naar je en accepteren en respecteren je, ik ben nu sinds mei begonnen met enbrel, heb li[lees meer...]chte bijwerkingen, zoals Moe, slecht slapen en geen eetlust. verder heb ik wel baat bij het medicijn, alleen het zetten doet me zo ontzettend veel pijn, iemand hier ook ervaring mee? succes groetjes

09-09-2012 | Vrouw | 29
Psoriasis
Ik heb al jaren psoriasis. Neoral bleek voor mij een super middel. Helaas heb ik ook een hoge bloeddruk gekregen en kunnen de bloeddrukverlagers niet samen met neoral. Overgestapt naar MTX, maar dat bleek niet het middel voor mij. Nu gebruik ik sinds 4 weken Enbrel. Mijn psoriasis wordt per week erger en erger. Zelfs zonder medicatie wordt mijn psoriasis niet op dit tempo [lees meer...]erger. Daarnaast heb ik ontzettend veel kleine ontstekingen over mijn hele lichaam en doet het spuiten met de myclic behoorlijk zeer. Al met al NIET tevreden over dit middel.

03-09-2012 | Vrouw | 56
etanercept
Ik gebruik nu Enbrel met stops er tussen in verband met een getrokken kies waar het gaatje niet van dicht. Ging in het begin geen bij werkingen op vakantie geweest naar Egypte spuiten waaren niet meer koel hebben een spuit laten maken in Caïro. Sinds dien keelpijn hoofdpijn en moe heb al 4keer weer gespoten met mijn eigen spuiten zouden nu de bij werkingen pas beginnen of[lees meer...] zou het iets anders zijn longen goed bloed goed ik weet het ook niet meer heeft iemand dat ook al eens meegemaakt maak mij eg zorgen

02-07-2012 | Vrouw | 46
Reumatoïde artritis
Heb een jaar of 3 Enbrel gespoten. Na eerste spuit liep ik de volgende ochtend normaal. Pff wat een opluchting. Helaas 2 jaar geleden moest ik ermee stoppen omdat ik tbc kreeg. (lees bijsluiter maar )

22-06-2012 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Sinds 3 jaar gebruik ik enbrel, en ben daardoor een ander mens geworden. Ik ben 58 jaar en werk weer na 25 jaar in huis te zijn geweest. Heb geen tot weinig last van ontstekingen. Wel ongeveer 3x per jaar een slijmvliesontsteking in de keel. En verder gauw moe, maar dat had ik zonder spuiten ook. Ik spuit 1x per week 50 mg in mijn buik, in mijn been was zeer pijnlijk, dit [lees meer...]bevalt beter.Verder kan ik weer zitten op elke stoel en wandel en fiets als ieder ander. Wat de toekomst geeft........ik weet het niet, maar ik geniet met volle teugen. Voor mij is leven met de ziekte van bechterew weer kwaliteit. En kan het iedereen aanbevelen, die geen andere mogelijkheid meer heeft.

26-04-2012 | Vrouw | 21
Psoriasis
sinds oktober 2011 gebruik in Enbrel i.v.m psoriasis en ik ben er zeer tevreden over. In het begin gebruikte ik de my- click dit was overgens geen succes en ben over gestapt op de voorgevulde injecties. een ieder die moeite heeft met de my- clicks raad ik absoluut de voorgevulde aan. ik kan gewoon gaan zwemmen zonder dat ik me voel als een kermisatractie waar ze naar sta[lees meer...]ren. ook ik ben wel huiverig voor de toekomst met dit medicijn aangezien ik nog erg jong ben. de tijd zal het leren

19-04-2012 | Vrouw | 45
Reumatoïde artritis
ik gebruik embrel nu 3 maanden en merk al een behoorlijke verbetering. op dit moment gebruik ik het even niet vanwege een luchtweginfectie,maar merk dat ik het mis. nu verneem ik pas echt goed wat voor goed effect het op mijn reuma heeft. het inspuiten vind ik niet zo fijn maar dat i s maar even en weegt niet op tegen de pijn die de reuma veroorzaakt.

22-03-2012 | Vrouw | 55
etanercept
Na 3 maanden injecties van Enbrel, ben ik zeer tevreden met het resultaat behalve stijfheid in mijn handen 's ochtends. Ter informatie: - Om ontsteking te voorkomen op de plaats van de injectie, neem ik het homeopatische middel, 2 doses Apis Mellifica 9 granules (1 de avond voor de injectie en dezelfde hoeveelheid de dag van de injectie) en Belladonna, 9 granules als de r[lees meer...]oodheid warm aanvoelt.

16-03-2012 | Vrouw | 31
Psoriasis
Al 20 jaar heb ik last van psoriasis. Sinds enige jaren ook erg op mijn handen. Dit heeft een behoorlijke invloed op mijn leven. Ook met 35 graden draag ik een shirt met lange mouwen. Op mijn trouwdag zat ik helemaal onder, dit heeft een stempel gedrukt op mijn verder mooie dag. De arts die mij geeft doorverwezen naar een ander ziekenhuis heeft geen idee hoe hij mijn leven[lees meer...] heeft veranderd. Sinds 3 weken spuit ik Enbrel (pen) en ben ik bijna van mijn psoriasis af. M'n handen en ellebogen zien er mooi uit en op mijn benen begint het ook weg te trekken. Ik heb geen last van bijwerkingen, op een enkele blauwe plek op m'n been na. Het spuiten is wel erg gevoelig, maar dit heb ik er 'graag' voor over. Zou het dan zo zijn dat ik voor het eerst sinds jaaaaaaren deze zomer met de kinderen naar het zwembad ga? Wel ik slik ik tabletten voor een goede weerstand erbij.

09-03-2012 | Vrouw | 33
Psoriasis
Van de spuiten van enbrel kreeg ik heftige allergische reacties. Op de plaatsen waar ik had geprikt, zwol mijn been hele maal op en heel veel jeuk. te kort gebruikt om goed resultaten te krijgen.

23-12-2011 | Vrouw | 20
etanercept
Ik gebruik op dit moment ongeveer 8 maanden dit medicijn. Voor mijn artritis psoriatica. Hiervoor heb ook MTX gebruikt in combinatie met prednison. Ik heb totaal geen bijwerkingen van de Enbrel, had in het begin alleen moeite met spuiten( de pen wilde niet altijd werken) maar sinds ik in mijn armen ben gaan spuiten is dit probleem verholpen. Ik spuit mezelf 1 x pw op v[lees meer...]rijdag maar dinsdag af en toe al wel weer het idee dat ik er nog 1 kan gebruiken.. dit had ik in het begin totaal niet maar sinds vier weken ongeveer wel. Hebben meer mensen hier ervaring mee ?

30-10-2011 | Vrouw | 41
Reumatoide arthritis
Sinds 4 weken gebruik ik Enbrel, ik ben er zeer over te spreken! Ik gebruik een clicpen. Ik ga liggen bij het injecteren en ik moet zeggen, compleet geen problemen. Geen huidreactie, geen pijn bij het inspuiten. het enige wat ik heb is 2 dgn erna echt een hele erge hoofdpijn voor 1 dag. Maar als dat alles is, ik kan mijn handen en voeten weer gebruiken en neem de hoofdpijn[lees meer...] op de koop toe!