Ervaringen met Enbrel

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (282 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

20-09-2010 | Man
Psoriasis arthritis
goed medicijn zonder (duidelijke) bijwerkingen. Icm visolie tabletten helemaal schoon,wel regelmatig gevoelige gewrichten. Heb wel het idee dat ik sneller en vaker spierpijn heb.

31-07-2010 | Man
Reumatoide artritis
Heb enbrel een maand geprobeerd. Werkt fantastisch op de reuma, geen pin, geen vermoeidheid. Helaas hadden alle injecties een allergische reactie met daarbij ook hartfalen tot gevolg (de laatste zeer heftig met als gevolg ziekenhuis opname). Het is dus niet allemaal halleluja! Jammer, prima medicijn maar als je lichaam het niet wil hebben, houdt het op.

21-07-2010 | Man
Reuma
Enbrel heeft tot doel dat het je weerstand verlaagd. Hierdoor heb je minder, tot nagenoeg geen last van je reuma, waarbij lichaams eigen cellen in de aanval gaan en voornamelijk in de gewrichten voor grote ontstekingen zorgen. Bijkomend nadeel van Enbrel is, dat je bevattelijk kan zijn voor virussen (verkoudheid). Hoewel je de injecties van 25mg twee maal per week moet inj[lees meer...]ecteren, heb ik in overleg met de reuma arts, de dosis teruggebracht naar één maal per twee weken. Het blijkt nog steeds te werken en de weerstand verlagende functie van de medicatie, is effectief verminderd (vandaar mijn bevindingen: bijwerkingen weinig). Het injecteren doe ik meestal in een huidplooi op de heup. Geen pezen of spieren raken, want dan is het weer erg gevoelig. Ik gebruik het nu zo'n 3 jaar en ben zeker 2,5 jaar vrij van reuma. Alle gewrichtsontstekingen zijn verdwenen!

14-06-2010 | Man
Reuma
na jaren van pijn en algehele ellende 2 jaar 1 x per 5a6 weken dagopname in het ziekenhuis waar ik per infuus ??? kreeg wat al 'n hele verbetering was gebruik ik sinds 3 jaar enbrel wat ik zelf thuis injecteer. er is letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open gegegaan. Helaas zijn door de reuma wel gewrichten beschadigd maar de achteruitgang is min of meer tot staan [lees meer...]gebracht wat goed te voelen is en ook op de foto's te zien is. Wel vind ik de kant en klare spuitjes gevoeliger dan de "ouderwetse" die ik zelf moest vullen. Ik gebruik naast enbrel 1 x per week 10 tabletjes methotrextaat. Al met al ben ik een blij mens die, als ik naar mijn lijf luister, redelijk normaal kan functioneren.

17-03-2024 | Vrouw | 84
etanercept (50)

Duizeligheid

Vreselijk veel bijwerkingn..alle die staan vermeld..de ellend begint 4 dagen na injectie Geen sociaal leven meer..echt heel ziek ervan

15-12-2022 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
ben geboren met jeugdreuma nu reeds paar maanden benepali goed verbetert maar last van bronschitis

07-11-2022 | Vrouw | 68
Reumatoïde artritis
Ik gebruik al 20 jaar Enbrel. Ben begonnen met 2 keer per week een injectie samen met gebruik Methotrexaat(10 mg per week) Het gebruiksgemak met de huidige injectiepen is vele malen gebruiksvriendelijk dan in het begin van gebruik Enbrel door mij. Sinds enige tijd gebruik ik nu Enbrel 1 keer in de 3 weken. We wachten nog even af hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.

01-10-2022 | Vrouw | 50
Artritis psoriatica
Ben een vrouw van 50. Gebruik al 15 jaar Enbrel. Eerst in combinatie met MTX daarna alleen Enbrel. Eerst 50 mg nu soms maar 25. In de week na inspuiten hoest ik zowat tot de volgende spuit. Wil graag om de week gaan spuiten en lees dan ook graag de ervaringen van mensen die gestopt zijn of verminderd.

07-03-2022 | Vrouw | 44

24-05-2021 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Ik gebruik dit middel vrij lang ,ik was 34 jaar toen ik reumaroideartrites ik ben nu 56. kreeg. na een jaren de vraag of ik Benepalie wilde proberen om dat het goedkoper is , ik wilde dit proberen maar na de zevende week kreeg ik epilepsie met toeters en bellen naar het ziekenhuis . Na nog eens 6 weken weer een epileptische aanval en weer op naar het ziekenhuis Mi[lees meer...]jn reumatoloog zei dat het het zelfde is als Enbrel , maar ik heb wel gevraagd of ik Enbrel terug kon krijgen , dit was oke , nu weer enkele jaren verder en geen last meer gehad van epilepsie dus waar heeft het dan aan gelegen ., In mijn ogen aan de Benepalie Verder gaat het goed nu ik weer Enbrel gebruik .

14-01-2021 | Vrouw | 39
Artritis psoriatica
De eerste 2mnd zeer heftige reactie op de injecteerplek, maar met behulp van een antihistamine nu goed onder controle. Reactie verdwijnt na langdurig gebruik en antihistamine is nu niet meer nodig. Eerste maanden geheel pijnvrij, nu stabiel met weinig gewrichtsklachten. Gewichtsverlies is (net als bij andere reuma medicatie) zeer moeilijk.

13-07-2020 | Vrouw | 37
Reumatoïde artritis
Eigenlijk was ik vrij tevreden over dit medicijn omdat het degene was waar ik het minste bijwerkingen bij had, tot dan toe. Jammer dat het niet effectief genoeg was tegen de reuma, die werd heel geleidelijk steeds weer erger.

22-07-2019 | Vrouw | 48
Artritis psoriatica
Na jaren mtx geslikt en ook gespoten te hebben eerst daarnaast Enbrel gaan gebruiken. Eerder ook Humira maar daar maakte ik antistoffen tegen. De mtx gaf teveel bijwerkingen en nu gebruik ik de enbrel 25 mg soms 1x per week soms 2x per week. Tegen de reuma werkt het redelijk goed, voor de psoriasis gebruik ik enstilar schuim erbij. Bijwerking is wel heel veel horst periode[lees meer...]s en snel vatbaar, vaak ziek en verkouden daardoor. Fijn om andere reacties te lezen nu ik met een hele zere knie zit door overbelasting.

26-11-2018 | Vrouw | 59

03-11-2018 | Vrouw | 34
Artritis
Vanwege arthritis enkel in de voeten dit medicijn gaan gebruiken. Andere reumaremmers werd ik hondsberoerd van en ik was dus erg huiverig om te beginnen. Pas na 10 injecties begon het te werken en bij de 14e injectie kon ik weer stukjes lopen zonder krukken. Fantastisch!

31-10-2018 | Vrouw | 31
Reumatoïde artritis
3 maand gebruikt. het werkte erg goed na 1 week al duidelijke verbetering. helaas na 3 maand ernstige zenuwklachten, doofheid, uitval, slecht zien en stuurloze ledematen. MRI gehad, 4 witte plekjes in de hersenen. na een paar maand weer mri 5 plekjes. heb de diagnose ms gekregen.