etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (17 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (261 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (126 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

21-07-2010 | Man
Reuma
Enbrel heeft tot doel dat het je weerstand verlaagd. Hierdoor heb je minder, tot nagenoeg geen last van je reuma, waarbij lichaams eigen cellen in de aanval gaan en voornamelijk in de gewrichten voor grote ontstekingen zorgen. Bijkomend nadeel van Enbrel is, dat je bevattelijk kan zijn voor virussen (verkoudheid). Hoewel je de injecties van 25mg twee maal per week moet inj[lees meer...]ecteren, heb ik in overleg met de reuma arts, de dosis teruggebracht naar één maal per twee weken. Het blijkt nog steeds te werken en de weerstand verlagende functie van de medicatie, is effectief verminderd (vandaar mijn bevindingen: bijwerkingen weinig). Het injecteren doe ik meestal in een huidplooi op de heup. Geen pezen of spieren raken, want dan is het weer erg gevoelig. Ik gebruik het nu zo'n 3 jaar en ben zeker 2,5 jaar vrij van reuma. Alle gewrichtsontstekingen zijn verdwenen!

14-06-2010 | Man
Reuma
na jaren van pijn en algehele ellende 2 jaar 1 x per 5a6 weken dagopname in het ziekenhuis waar ik per infuus ??? kreeg wat al 'n hele verbetering was gebruik ik sinds 3 jaar enbrel wat ik zelf thuis injecteer. er is letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open gegegaan. Helaas zijn door de reuma wel gewrichten beschadigd maar de achteruitgang is min of meer tot staan [lees meer...]gebracht wat goed te voelen is en ook op de foto's te zien is. Wel vind ik de kant en klare spuitjes gevoeliger dan de "ouderwetse" die ik zelf moest vullen. Ik gebruik naast enbrel 1 x per week 10 tabletjes methotrextaat. Al met al ben ik een blij mens die, als ik naar mijn lijf luister, redelijk normaal kan functioneren.

21-04-2010 | Man
Reuma artritis

23-03-2010 | Man
Bechterew
na vele slechte verhalen gelezen te hebben op internet, toch zelf gaan gebruiken en het is super. ik gebruik nu een maand en merk al verschil. ik heb ook geen bijwerkingen en alle verhalen op internet waren negatief. nou ik ben erg positief

07-03-2022 | Vrouw | 44

24-05-2021 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Ik gebruik dit middel vrij lang ,ik was 34 jaar toen ik reumaroideartrites ik ben nu 56. kreeg. na een jaren de vraag of ik Benepalie wilde proberen om dat het goedkoper is , ik wilde dit proberen maar na de zevende week kreeg ik epilepsie met toeters en bellen naar het ziekenhuis . Na nog eens 6 weken weer een epileptische aanval en weer op naar het ziekenhuis Mi[lees meer...]jn reumatoloog zei dat het het zelfde is als Enbrel , maar ik heb wel gevraagd of ik Enbrel terug kon krijgen , dit was oke , nu weer enkele jaren verder en geen last meer gehad van epilepsie dus waar heeft het dan aan gelegen ., In mijn ogen aan de Benepalie Verder gaat het goed nu ik weer Enbrel gebruik .

14-01-2021 | Vrouw | 39
Artritis psoriatica
De eerste 2mnd zeer heftige reactie op de injecteerplek, maar met behulp van een antihistamine nu goed onder controle. Reactie verdwijnt na langdurig gebruik en antihistamine is nu niet meer nodig. Eerste maanden geheel pijnvrij, nu stabiel met weinig gewrichtsklachten. Gewichtsverlies is (net als bij andere reuma medicatie) zeer moeilijk.

13-07-2020 | Vrouw | 37
Reumatoïde artritis
Eigenlijk was ik vrij tevreden over dit medicijn omdat het degene was waar ik het minste bijwerkingen bij had, tot dan toe. Jammer dat het niet effectief genoeg was tegen de reuma, die werd heel geleidelijk steeds weer erger.

22-07-2019 | Vrouw | 48
Artritis psoriatica
Na jaren mtx geslikt en ook gespoten te hebben eerst daarnaast Enbrel gaan gebruiken. Eerder ook Humira maar daar maakte ik antistoffen tegen. De mtx gaf teveel bijwerkingen en nu gebruik ik de enbrel 25 mg soms 1x per week soms 2x per week. Tegen de reuma werkt het redelijk goed, voor de psoriasis gebruik ik enstilar schuim erbij. Bijwerking is wel heel veel horst periode[lees meer...]s en snel vatbaar, vaak ziek en verkouden daardoor. Fijn om andere reacties te lezen nu ik met een hele zere knie zit door overbelasting.

26-11-2018 | Vrouw | 59

03-11-2018 | Vrouw | 34
Artritis
Vanwege arthritis enkel in de voeten dit medicijn gaan gebruiken. Andere reumaremmers werd ik hondsberoerd van en ik was dus erg huiverig om te beginnen. Pas na 10 injecties begon het te werken en bij de 14e injectie kon ik weer stukjes lopen zonder krukken. Fantastisch!

31-10-2018 | Vrouw | 31
Reumatoïde artritis
3 maand gebruikt. het werkte erg goed na 1 week al duidelijke verbetering. helaas na 3 maand ernstige zenuwklachten, doofheid, uitval, slecht zien en stuurloze ledematen. MRI gehad, 4 witte plekjes in de hersenen. na een paar maand weer mri 5 plekjes. heb de diagnose ms gekregen.

16-08-2018 | Vrouw | 32
Gewrichtsontsteking
De eerste 3 maanden van gebruik super tevreden. Geen ontstekingen meer. Kon alles weer. Na 3 maanden begonnen de klachten. Uitval van zenuwen, dubbel zien, migraine, aangezichtspijn. Dove ledematen. Mri gehad, witte vlekjes in mn hersenen. Wat kan duiden op multiple sclerose.

27-06-2018 | Vrouw | 37
Psoriasis
Met dit medicijn is bij mij de psoriasis minder en op sommige plekken echt weg en mijn weke dele reuma is ook minder, alleen ik kan maar 25mg per week spuiten, spuit ik 2x per week 25mg wordt ik echt ziek, maar de psoriasis verdwijnt dan wel.. Alleen nu na 3 jaar spuiten, gaat de injectie zetten wel moeilijker, omdat het echt pijn doet!! En ik gebruik er ook nog wel dov[lees meer...]obet zalf bij ( voor mijn hoofd) Het is fijn dat dit middel er is om ervoor te zorgen dat het allemaal niet erger wordt, alleen jammer dat het je weerstand verlaagd!! Om mijn weerstand niet te ver te laten dalen slik ik iedere dag vitamine bij. En ga ik ieder jaar de griepprik halen, naar mijn idee werkt dit ook om minder snel ziek te worden, nu 1x per jaar ziek, voordat ik geen medicijnen gebruikten alleen zalf, was ik wel 3x per jaar goed ziek!! Nog wel geregeld kwakkelend en teweinig energie, maar goed ik kan werken, huishouden doen voor onze dochter zorgen.. Dat is wel super fijn!! Wel aantal keer in de week even bij tanken met een Power Nap.

16-02-2018 | Vrouw | 25
Reumatoïde artritis
Hallo, ik gebruik de Enbrel injecties nu ondertussen al 9 jaar. ik ben geboren met kinderreuma en heb dus meer als de helft van mijn leven medicatie geslikt. ledertrexate was bij een grote tegenvaller, ik werd hier heel misselijk en depressief van.. ook heb ik Medrol en andere cortizonen ingenomen. nu bijna 9 jaar lang gebruik ik de Enbrel spuiten, dit was voor mij een[lees meer...] nieuwe wereld die openging. Naar gelang de pijn zet ik de spuit oftewel 1x/week oftewel om de 2 weken oftewel 1x per maand, dit varieert van seizoen tot seizoen. Ik raad het iedereen aan! Dankje Enbrel om mijn leven menselijk en draagbaar te maken. Gr

22-01-2018 | Vrouw | 59
Reumatoïde artritis
De vermoeidheid kan ook komen van Vit B12 tekort is mijn ervaring. Sinds ik van vitakruid vit B12 adenosylcobalamin 5000mcg gebruik geen vermoeidheid meer. Werkzaam bij mij vanaf een week gebruik, dagelijks laten smelten onder de tong.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum