Enbrel

etanercept

Reuma (46 meningen)
Artritis psoriatica (15 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Artrose (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (240 meningen)
Azathioprine (130 meningen)
Remicade (120 meningen)
Imuran (52 meningen)
Arava (43 meningen)

22-07-2019

Artritis psoriatica

Na jaren mtx geslikt en ook gespoten te hebben eerst daarnaast Enbrel gaan gebruiken. Eerder ook Humira maar daar maakte ik antistoffen tegen. De mtx gaf teveel bijwerkingen en nu gebruik ik de enbrel 25 mg soms 1x per week soms 2x per week. Tegen de reuma werkt het redelijk goed, voor de psoriasis gebruik ik enstilar schuim erbij. Bijwerking is wel heel veel horst periode[lees meer...]s en snel vatbaar, vaak ziek en verkouden daardoor. Fijn om andere reacties te lezen nu ik met een hele zere knie zit door overbelasting.
26-11-2018

03-11-2018

Arthritis

Vanwege arthritis enkel in de voeten dit medicijn gaan gebruiken. Andere reumaremmers werd ik hondsberoerd van en ik was dus erg huiverig om te beginnen. Pas na 10 injecties begon het te werken en bij de 14e injectie kon ik weer stukjes lopen zonder krukken. Fantastisch!
31-10-2018

Reuma

3 maand gebruikt. het werkte erg goed na 1 week al duidelijke verbetering. helaas na 3 maand ernstige zenuwklachten, doofheid, uitval, slecht zien en stuurloze ledematen. MRI gehad, 4 witte plekjes in de hersenen. na een paar maand weer mri 5 plekjes. heb de diagnose ms gekregen.
16-08-2018

Gewrichtsontsteking

De eerste 3 maanden van gebruik super tevreden. Geen ontstekingen meer. Kon alles weer. Na 3 maanden begonnen de klachten. Uitval van zenuwen, dubbel zien, migraine, aangezichtspijn. Dove ledematen. Mri gehad, witte vlekjes in mn hersenen. Wat kan duiden op multiple sclerose.
27-06-2018

Psoriasis

Met dit medicijn is bij mij de psoriasis minder en op sommige plekken echt weg en mijn weke dele reuma is ook minder, alleen ik kan maar 25mg per week spuiten, spuit ik 2x per week 25mg wordt ik echt ziek, maar de psoriasis verdwijnt dan wel.. Alleen nu na 3 jaar spuiten, gaat de injectie zetten wel moeilijker, omdat het echt pijn doet!! En ik gebruik er ook nog wel dov[lees meer...]obet zalf bij ( voor mijn hoofd) Het is fijn dat dit middel er is om ervoor te zorgen dat het allemaal niet erger wordt, alleen jammer dat het je weerstand verlaagd!! Om mijn weerstand niet te ver te laten dalen slik ik iedere dag vitamine bij. En ga ik ieder jaar de griepprik halen, naar mijn idee werkt dit ook om minder snel ziek te worden, nu 1x per jaar ziek, voordat ik geen medicijnen gebruikten alleen zalf, was ik wel 3x per jaar goed ziek!! Nog wel geregeld kwakkelend en teweinig energie, maar goed ik kan werken, huishouden doen voor onze dochter zorgen.. Dat is wel super fijn!! Wel aantal keer in de week even bij tanken met een Power Nap.
16-02-2018

Reuma

Hallo, ik gebruik de Enbrel injecties nu ondertussen al 9 jaar. ik ben geboren met kinderreuma en heb dus meer als de helft van mijn leven medicatie geslikt. ledertrexate was bij een grote tegenvaller, ik werd hier heel misselijk en depressief van.. ook heb ik Medrol en andere cortizonen ingenomen. nu bijna 9 jaar lang gebruik ik de Enbrel spuiten, dit was voor mij een[lees meer...] nieuwe wereld die openging. Naar gelang de pijn zet ik de spuit oftewel 1x/week oftewel om de 2 weken oftewel 1x per maand, dit varieert van seizoen tot seizoen. Ik raad het iedereen aan! Dankje Enbrel om mijn leven menselijk en draagbaar te maken. Gr
22-01-2018

Reuma

De vermoeidheid kan ook komen van Vit B12 tekort is mijn ervaring. Sinds ik van vitakruid vit B12 adenosylcobalamin 5000mcg gebruik geen vermoeidheid meer. Werkzaam bij mij vanaf een week gebruik, dagelijks laten smelten onder de tong.
15-11-2017

Artritis psoriatica

Ik ben nu al een aantal maanden aan het spuiten en mijn ontstekingswaarde is van 19 naar 3 gegaan. ik kan bijna alles weer doen
12-11-2017

Arthritis

vanaf de eerste week hielp Enbrel mij van de pijn af, ik moet wel 6 tabletjes mtx erbij slikken
09-10-2017

Ziekte van Bechterew

Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.
13-02-2017

Ziekte van Bechterew

Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...
19-09-2016

Reuma

Enbrel helpt goed tegen de reuma. Omdat je menselijke eiwitten inspuit, kun je wel vatbaarder worden voor o.a luchtweginfecties. Dit laatste is helaas bij mij het geval. Ik heb vrijwel continu een verkoudheid (n andere in mijn directe omgeving hoeft maar te kuchen en ik ben van de partij). Ook enkele malen longontsteking doorgemaakt. Dit is wel erg jammer dat ik nu zo vatb[lees meer...]aar ben, want de enbrel is een super medicijn tegen de reumatische artritis. Ik gebruikte eerst de pen, echter deze doet echt pijn + rode geïrriteerde huid. Nu voor gevulde spuitjes en injecteren gaat zonder problemen en zonder huidproblemen.
12-09-2016

Artritis psoriatica

Begin maart 1989 6weken na de geboorte van mijn tweede kind stond ik smorgens op met een dikke vinger en dikke midden teen. Na drie maanden wisten ze dat ik reuma psoriasis had. Ondertussen had ik ook ontsteking kaakgewricht, kreeg mond niet meer open. Ik heb in de begin periode cortisone gekregen in vinger gewrichten en kaak gewricht met gevolg van misvormde vingers tene[lees meer...]n en afbrokkeling kaak gewricht. Na een heel reeks medicijnenen allemaal tevergeefs leefde ik nog alleen op pijnstillers februari 1999 vroeg de reumatoloog mee te doen met enbrel laatste redmiddel want alles was uit geprobeerd. Na een paar inspuitingen ging het al veel beter en kon ik de pijnstillers afbouwen. Ik heb ook geen misvormingen bij gekregen. Nu heb ik fibromyalgie weet iemand of dit het gevolg is van langdurig gebruik van enbrel?
17-08-2016

Arthritis

Ik kreeg pijnlijke voet- en achillespeesontstekingen. Daarna de andere gewrichten. Tot ik overal pijn had en niet meer kon wandelen/bewegen zonder pijn. Met enbrel is de pijn nu beperkt tot waar het begonnen is, voeten en achillespees. Ik kan terug wandelen, zij het beperkt.
05-04-2016

Gewrichtsontsteking

Na 2 1/2 jaar Methotrexaat te hebben geprikt en het laatste jaar er allerlei middeltjes naast heb geprobeerd, bleven de ontstekingen in mijn kapsels komen en vergroeiden mijn gewrichten. Het kwam niet stil te staan. Toen eindelijk enbrel voorgeschreven gekregen en de ontstoken kapsels werden direct rustiger. Het is een duur middel, maar ben er erg blij mee. De aantasting i[lees meer...]n de gewrichten blijft helaas, maar kan me weer redelijk bewegen. Wel al een knobbel uit de bovenkant van mijn onderarm moeten laten snijden. Nu hopen dat het onschuldig blijkt. Ondanks deze rare plek, tóch blij met het effect.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (539) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum