etanercept

Reumatoïde artritis (49 meningen)
Artritis psoriatica (18 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (266 meningen)
Azathioprine (140 meningen)
Remicade (126 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

07-01-2011 | Vrouw | 53
RA
Bij mij werkt embrel heel goed, ben erg tevreden... tevreden, nee gelukkig. Ik kon niets meer, o.a. geen knijper meer inknijpen en ben door embrel, zonder andere bijkomende ellende/klachten, verlost van de pijnlijke ontstekingen (van kaken tot tenen) en heb mijn leven weer terug. Uiteraard is er behoorlijk wat schade aangebracht voordat ik embrel ging gebruiken dus mijn be[lees meer...]perkingen mag ik wel houden natuurlijk maar mij hoor hierover je niet klagen. Hier kan ik prima me leven en ben er gelukkig mee! Door gordelroos moest ik even stoppen met spuiten en na een maand of 2 wist ik weer waarom ik het nodig had. Ik was even nieuwsgierig hoelang ik zonder kon. Ben dus snel weer gaan spuiten en na een maandje waren de ontstekingen weer onder controle. Hiervoor had ik al veel gehad maar moest er altijd iets bij slikken, o.a. MTX in pil en spuitjes gehad dat werkte ook prima maar mijn lever was het er niet mee eens en ik moest stoppen, Humira gehad, die niet veel voor me kon betekenen alleen in samenwerking met diverse soorten ontstekingsremmers waar ik dus ook niet goed tegen kan en veel jeuk van krijg, ontstekingen in je gewrichten is geen lolletje maar jeuk ook niet kan ik je vertellen. Nu helemaal happy .... geen andere medicijnen nodig alleen maar 1 keer in de week een prikje en het is onder controle. Ik hoop dat het voor meer mensen zo goed werkt!! Succes!

03-12-2010 | Vrouw
Artiritis

15-10-2010 | Vrouw
Artritis psoriatica
Ik heb sinds 1 jaar (vastgestelde) artritis psoriatica zonder huidproblemen, héél veel medicijnen geprobeerd w.o. mtx, arava, humira. Heel veel pijn en vermoeidheid ondanks de medicatie; sinds 1 wk enbrel injectiepen, super! Veel meer energie, pijnklachten aanzienlijk verminderd en dat al na een week! Weerstand vermindert altijd bij medicatie dus erbij gebruik ik multivita[lees meer...]minen. Ik ben èrg tevreden!!!!

09-10-2010 | Vrouw
Arthritis Psoriatica
Ik gebruik nu zo'n 3 jaar Enbrel, daarvoor Humira (teveel bijwerkingen) en daarvoor jaren MTX in combinatie met allerlei ontstekingsremmers. Sinds een dikke twee jaar gebruik ik alleen nog de Enbrel en verder niets! Ik werk weer 3 dagen in de week, kan bijna alles weer. De MTX met al die overige medicijnen hielpen helemaal niet, ik deed er soms een kwartier over om naar[lees meer...] het toilet te lopen (en dan moest je nog weer terug!), terwijl ik dat nu in een paar stappen doe ;-) Direkt na de eerste injectie met Enbrel voelde ik de pijn wegebben. Na twee weken wilde ik iets van de grond pakken, iets wat ik daarvoor niet eens probeerde en tot mijn (en man) verbazing ging ik door m'n knieën! Ik ben dus erg blij met de Enbrel, na al die jaren zelf injecteren laat ik me lekker prikken door een verpleegkundige; een service van de farmaceut. De prikpen heb ik dan ook afgewezen en als ik zo de reacties lees ben ik daar blij om.

01-10-2010 | Vrouw
Reumatoide atritis
Ik injecteer mezelf nu al enkele jaren met Enbrel. Na lang wikken en wegen ben ik er toch mee begonnen en heb er nog geen dag spijt van gehad. Ik wilde dat ik deze beslissing eerder had genomen. Dan had ik waarschijnlijk minder schade gehad aan mijn gewrichten. Doordat mijn weerstand iets verminderd merk ik wel dat het langer duurt om te herstellen van een sluimerend grie[lees meer...]pje. Ik ben wel dan wel redelijk flexibel in het spuiten en sla dan een week over. Dit is voor mij voldoende om me weer fit te voelen. Ik moet weg zeggen dat ik de voorgevulde spuit minder prettig vind als het zelf mengen. Ik het idee dat de naald wat minder scherp is. Ik heb ook de pen geprobeert. Dit vond ik geen succes, Ik vind het prettiger om zelf controle te hebben over de snelheid waarmee de stof in mijn lichaam gaat. Doordat het bij die pen een kwestie is van op knop indrukken en vast houden heb ik minder controle. Dat vind ik niet prettig. Het spuiten zelf went wel en is voor mij geen probleem meer. Ik slik er mtx naast en deze combinatie bevalt mij prima.

21-09-2010 | Vrouw
Reumatiche artritis

20-09-2010 | Vrouw
Psoriatica reumatica

09-09-2010 | Vrouw
Psoriasis

08-06-2010 | Vrouw
Reumatoide arthritis
zeer makkelijk te gebruiken met clickpen, Injectie is niet geheel pijnloos, in de buik beter dan in de bovenbeen. Ik heb vooralsnog geen last van bijwerkingen, en de klachten zijn flink afgenomen

08-06-2010 | Vrouw
etanercept
Mede door Enbrel ben ik weer full time aan het werk. Als alleenstaande is dat mij goud waard!!!!!

26-04-2010 | Vrouw
JIA
Het spuiten is erg vervelend, maar het resultaat is goed. Met een beetje geluk zijn al je klachten na enkele weken al weg of sterk verminderd.

15-04-2010 | Vrouw
Reuma
sinds ik enbrel gebruik is er een hele nieuwe wereld open gegaan voor mij. ik kan mijn handen weer gebruiken en de pijn is een heel stuk minder geworden. ik mag nu ook de dexamethason stoppen, heerlijk hoor. ik heb zo ver ik kan zien geen last van bijwerkingen wat ik wel van de mtx heb.

25-07-2020 | Man | 9
etanercept (25mg)
Juveniele reumatoïde artritis

26-05-2020 | Man | 76
Darmproblemen - diarree
1 x per twee weken (zondags) injecteer ik het middel Enbrel, de derde dag hiervan begint bij mij met diarree en eind van de week begint het weer te stabiliseren. De ontstekingswaarden in het bloed zijn naar 0 terug gelopen.

27-08-2019 | Man | 64
etanercept (50mg/ml)
Ik heb de ziekte van bechterew kreeg het voorgeschreven voor m,n ochtend stijfheid En ben er 100 procent van opgeknapt betreft de stijfheid , maar wel nog oogontsteking en vooral m,n nek daar heb ik nog wel last van

24-08-2019 | Man | 65
etanercept (50mg/ml)
ik ben een vrouw van 65 jaar en al 40 jaar de bechterew ,ik gebruik al 20 jaar enbrel , de stijfheid nam al gauw af , de moeheid duurde wel een jaar of 5 dat dat minder werd , regenboogvliesontsteking nog wel een keer per jaar , en pij gaat ook goed , omdat alles stabiel is wil ik proberen om 1 keer in de 14 dagen te gaan spuiten, ben benieuwd wie heeft er ook ervar[lees meer...]ing mee

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum