etanercept

Reumatoïde artritis (49 meningen)
Artritis psoriatica (18 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (266 meningen)
Azathioprine (140 meningen)
Remicade (126 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

31-10-2018 | Vrouw | 31
Reumatoïde artritis
3 maand gebruikt. het werkte erg goed na 1 week al duidelijke verbetering. helaas na 3 maand ernstige zenuwklachten, doofheid, uitval, slecht zien en stuurloze ledematen. MRI gehad, 4 witte plekjes in de hersenen. na een paar maand weer mri 5 plekjes. heb de diagnose ms gekregen.

26-10-2017 | Man | 57

09-09-2012 | Vrouw | 29
Psoriasis
Ik heb al jaren psoriasis. Neoral bleek voor mij een super middel. Helaas heb ik ook een hoge bloeddruk gekregen en kunnen de bloeddrukverlagers niet samen met neoral. Overgestapt naar MTX, maar dat bleek niet het middel voor mij. Nu gebruik ik sinds 4 weken Enbrel. Mijn psoriasis wordt per week erger en erger. Zelfs zonder medicatie wordt mijn psoriasis niet op dit tempo [lees meer...]erger. Daarnaast heb ik ontzettend veel kleine ontstekingen over mijn hele lichaam en doet het spuiten met de myclic behoorlijk zeer. Al met al NIET tevreden over dit middel.

09-03-2012 | Man | 40
etanercept
Na 3 weken zie ik nog geen aanzienlijke verbetering met dit product. De aanvallen zijn er nog steeds! Is dit normaal? Normaal gesproken moeten mijn lymfocyten nu rustiger zijn en de resultaten merkbaar. Ik betwijfel het, het is niet van die pijnscheuten als na een injectie met corticoïde (1 tot 2 dagen) maar gezien onderzoek naar dit product en de kosten ervan, be[lees meer...]n ik meer dan sceptisch erover.

22-11-2010 | Man
Reumatoide artritis
bij had enbrel zeer weinig effect

31-07-2010 | Man
Reumatoide artritis
Heb enbrel een maand geprobeerd. Werkt fantastisch op de reuma, geen pin, geen vermoeidheid. Helaas hadden alle injecties een allergische reactie met daarbij ook hartfalen tot gevolg (de laatste zeer heftig met als gevolg ziekenhuis opname). Het is dus niet allemaal halleluja! Jammer, prima medicijn maar als je lichaam het niet wil hebben, houdt het op.

13-07-2020 | Vrouw | 37
Reumatoïde artritis
Eigenlijk was ik vrij tevreden over dit medicijn omdat het degene was waar ik het minste bijwerkingen bij had, tot dan toe. Jammer dat het niet effectief genoeg was tegen de reuma, die werd heel geleidelijk steeds weer erger.

16-08-2018 | Vrouw | 32
Gewrichtsontsteking
De eerste 3 maanden van gebruik super tevreden. Geen ontstekingen meer. Kon alles weer. Na 3 maanden begonnen de klachten. Uitval van zenuwen, dubbel zien, migraine, aangezichtspijn. Dove ledematen. Mri gehad, witte vlekjes in mn hersenen. Wat kan duiden op multiple sclerose.

12-06-2015 | Vrouw | 45
etanercept (25mg)
Reumatoïde artritis
Hoe komt het dat het spuiten van de enbrel pijnlijker is dan het spuiten van de MTX. Zou dat graag willen weten moet waarschijnlijk van de MTX nu over stappen op de enbrel Prikpen.

29-06-2014 | Vrouw | 51
Artritis psoriatica
Ik gebruik sinds 6 weken Enbrel voor zeer ernstige psoriasis en artritis psoriatica. Mijn huid begint er ets beter uit te zien maar de gewrichtspijnen worden steeds erger. Ook ben ik steeds ziek, ik heb al mijn bijholtes al ontstoken gehad en heb nu oorontsteking. Ik ben sinds ik Enbrel gebruik 15 kilo afgevallen omdat ik totaal geen trek meer heb in eten, met moeite krij[lees meer...]g ik een paar hapjes weg. Ook heb ik het gevoel al 6 weken griep te hebben en ben ik erg moe. Ik heb ook veel last van krampen in mijn benen, voeten, en handen en last van trillende spiertjes. Volgens de arts die het heeft voorgeschreven moet ik het nog even de tijd geven. Hij denkt dat deze klachten overgaan na enkele maanden gebruik. Ik hoop dat het snel beter gaat want zo is het ook niks.

10-02-2014 | Vrouw | 72
Reumatoïde artritis
Na gebruik van Enbrel nam de pijn niet af. De bijwerkingen waren echter zodanig dat mijn vrouw steeds verder achteruit ging voor wat betreft het lopen. In de wetenschap dat Enbrel kanker zou kunnen veroorzaken en bovendien de afweer sterk vermindert, hebben we besloten onmiddelijk te stoppen. Henk

14-03-2013 | Vrouw | 33
Reumatoïde artritis
de prikpen van Enbrel is uiterst pijnlijk. de vloeistof komt een grote snelheid en grote druk in het lichaam, waardook ik altijd zat met een blauwe bobbel in mijn huid. ik heb zelfs een keer in mijn buik gespoten waardoor het in een vreemde ruimte in mijn buik kwam en het niet werd opgenomen in mijn lichaam. ik zat dus met een vreemde bobbel in mijn buik en als ik er ov[lees meer...]er heen ging met mijn hand maakte het een vies klotsend geluid, alsof ik een druppeltje dreft afwasmiddel had gespoten. toen ging ik over naar een gewone injectienaald en dat gaat nu goed!! beter dan die pen, ik reguleer zelf hoe snel ik het middel spuit.

20-08-2011 | Vrouw | 57
Reuma artroides
Ben redelijk tevreden over de spuit enbrel. Na jaren metrocaat, prednison, alvra en placiniel. Volgens mijn gezin ben ik meer opgeruimd en meer vrolijker geworden door de enbrel. Alleen kamp ik veel met huidproblemen ( is dat bij iemand ook bekend) Op het ogenblik ben ik aan het afbouwen met de prednison.

01-10-2022 | Vrouw | 50
etanercept (25mg)
Artritis psoriatica
Ben een vrouw van 50. Gebruik al 15 jaar Enbrel. Eerst in combinatie met MTX daarna alleen Enbrel. Eerst 50 mg nu soms maar 25. In de week na inspuiten hoest ik zowat tot de volgende spuit. Wil graag om de week gaan spuiten en lees dan ook graag de ervaringen van mensen die gestopt zijn of verminderd.

14-08-2015 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Spuit sinds een jaar of 7 Enbrel en mtx, ging tot nu toe best heel goed. De pijn van het spuiten van enbrel kan je ietwat tegengaan door de injectie een poosje op kamertemperatuur te laten komen, dan doet het spuiten vaak veel minder pijn!! Maar de werking van enbrel wordt de laatste tijd minder en er wordt nu gesproken over e.v.t andere medicatie, wat dat gaat worden is[lees meer...] nog niet bekend en het vervelende is dat mijn reumatoloog in okt. weggaat en ik dus naar iemand anders moet en dan maar kijken hoe die over de dingen denkt. Krijg steeds meer last weer van hevige ontstekingen, dus ik ben wel toe aan iets anders om het zo maar te zeggen, maar enbrel heeft heel veel voor mij gedaan de afgelopen 7 jaar was er altijd heel blij mee kon weer dingen doen die ik anders echt niet had gekund.

18-11-2013 | Vrouw | 48
Artritis
Na een tijdje geen effect meer, ontstekingen begonnen weer terug te komen. Medicijn werd erger dan de kwaal. Moeheid, concentratie verlies.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum