Enbrel

etanercept

Reuma (46 meningen)
Artritis psoriatica (15 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Artrose (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (240 meningen)
Azathioprine (130 meningen)
Remicade (120 meningen)
Imuran (52 meningen)
Arava (43 meningen)

31-10-2018

Reuma

3 maand gebruikt. het werkte erg goed na 1 week al duidelijke verbetering. helaas na 3 maand ernstige zenuwklachten, doofheid, uitval, slecht zien en stuurloze ledematen. MRI gehad, 4 witte plekjes in de hersenen. na een paar maand weer mri 5 plekjes. heb de diagnose ms gekregen.
26-10-2017

09-09-2012

Psoriasis

Ik heb al jaren psoriasis. Neoral bleek voor mij een super middel. Helaas heb ik ook een hoge bloeddruk gekregen en kunnen de bloeddrukverlagers niet samen met neoral. Overgestapt naar MTX, maar dat bleek niet het middel voor mij. Nu gebruik ik sinds 4 weken Enbrel. Mijn psoriasis wordt per week erger en erger. Zelfs zonder medicatie wordt mijn psoriasis niet op dit tempo [lees meer...]erger. Daarnaast heb ik ontzettend veel kleine ontstekingen over mijn hele lichaam en doet het spuiten met de myclic behoorlijk zeer. Al met al NIET tevreden over dit middel.
09-03-2012

Enbrel (etanercept)

Na 3 weken zie ik nog geen aanzienlijke verbetering met dit product. De aanvallen zijn er nog steeds! Is dit normaal? Normaal gesproken moeten mijn lymfocyten nu rustiger zijn en de resultaten merkbaar. Ik betwijfel het, het is niet van die pijnscheuten als na een injectie met corticoïde (1 tot 2 dagen) maar gezien onderzoek naar dit product en de kosten ervan, be[lees meer...]n ik meer dan sceptisch erover.
22-11-2010
Man

Reumatoide artritis

bij had enbrel zeer weinig effect
31-07-2010
Man

Reumatoide artritis

Heb enbrel een maand geprobeerd. Werkt fantastisch op de reuma, geen pin, geen vermoeidheid. Helaas hadden alle injecties een allergische reactie met daarbij ook hartfalen tot gevolg (de laatste zeer heftig met als gevolg ziekenhuis opname). Het is dus niet allemaal halleluja! Jammer, prima medicijn maar als je lichaam het niet wil hebben, houdt het op.
16-08-2018

Gewrichtsontsteking

De eerste 3 maanden van gebruik super tevreden. Geen ontstekingen meer. Kon alles weer. Na 3 maanden begonnen de klachten. Uitval van zenuwen, dubbel zien, migraine, aangezichtspijn. Dove ledematen. Mri gehad, witte vlekjes in mn hersenen. Wat kan duiden op multiple sclerose.
12-06-2015

Reuma

Hoe komt het dat het spuiten van de enbrel pijnlijker is dan het spuiten van de MTX. Zou dat graag willen weten moet waarschijnlijk van de MTX nu over stappen op de enbrel Prikpen.
29-06-2014

Artritis psoriatica

Ik gebruik sinds 6 weken Enbrel voor zeer ernstige psoriasis en artritis psoriatica. Mijn huid begint er ets beter uit te zien maar de gewrichtspijnen worden steeds erger. Ook ben ik steeds ziek, ik heb al mijn bijholtes al ontstoken gehad en heb nu oorontsteking. Ik ben sinds ik Enbrel gebruik 15 kilo afgevallen omdat ik totaal geen trek meer heb in eten, met moeite krij[lees meer...]g ik een paar hapjes weg. Ook heb ik het gevoel al 6 weken griep te hebben en ben ik erg moe. Ik heb ook veel last van krampen in mijn benen, voeten, en handen en last van trillende spiertjes. Volgens de arts die het heeft voorgeschreven moet ik het nog even de tijd geven. Hij denkt dat deze klachten overgaan na enkele maanden gebruik. Ik hoop dat het snel beter gaat want zo is het ook niks.
10-02-2014

Reuma

Na gebruik van Enbrel nam de pijn niet af. De bijwerkingen waren echter zodanig dat mijn vrouw steeds verder achteruit ging voor wat betreft het lopen. In de wetenschap dat Enbrel kanker zou kunnen veroorzaken en bovendien de afweer sterk vermindert, hebben we besloten onmiddelijk te stoppen. Henk
14-03-2013

Reuma

de prikpen van Enbrel is uiterst pijnlijk. de vloeistof komt een grote snelheid en grote druk in het lichaam, waardook ik altijd zat met een blauwe bobbel in mijn huid. ik heb zelfs een keer in mijn buik gespoten waardoor het in een vreemde ruimte in mijn buik kwam en het niet werd opgenomen in mijn lichaam. ik zat dus met een vreemde bobbel in mijn buik en als ik er ov[lees meer...]er heen ging met mijn hand maakte het een vies klotsend geluid, alsof ik een druppeltje dreft afwasmiddel had gespoten. toen ging ik over naar een gewone injectienaald en dat gaat nu goed!! beter dan die pen, ik reguleer zelf hoe snel ik het middel spuit.
20-08-2011

Reuma artroides

Ben redelijk tevreden over de spuit enbrel. Na jaren metrocaat, prednison, alvra en placiniel. Volgens mijn gezin ben ik meer opgeruimd en meer vrolijker geworden door de enbrel. Alleen kamp ik veel met huidproblemen ( is dat bij iemand ook bekend) Op het ogenblik ben ik aan het afbouwen met de prednison.
14-08-2015

Reuma

Spuit sinds een jaar of 7 Enbrel en mtx, ging tot nu toe best heel goed. De pijn van het spuiten van enbrel kan je ietwat tegengaan door de injectie een poosje op kamertemperatuur te laten komen, dan doet het spuiten vaak veel minder pijn!! Maar de werking van enbrel wordt de laatste tijd minder en er wordt nu gesproken over e.v.t andere medicatie, wat dat gaat worden is[lees meer...] nog niet bekend en het vervelende is dat mijn reumatoloog in okt. weggaat en ik dus naar iemand anders moet en dan maar kijken hoe die over de dingen denkt. Krijg steeds meer last weer van hevige ontstekingen, dus ik ben wel toe aan iets anders om het zo maar te zeggen, maar enbrel heeft heel veel voor mij gedaan de afgelopen 7 jaar was er altijd heel blij mee kon weer dingen doen die ik anders echt niet had gekund.
18-11-2013

Arthritis

Na een tijdje geen effect meer, ontstekingen begonnen weer terug te komen. Medicijn werd erger dan de kwaal. Moeheid, concentratie verlies.
03-09-2013

Arthritis

De injecties zijn zeer gebruiksvriendelijk, ik verwarmde de vloeistof altijd voor door deze tussen mijn broek of shirt te doen tegen de huid, want koude injecties zijn pijnlijk. Hielp mij super tegen de ochtendstijfheid en ook tegen de gewrichtsontstekingen. Wel moest ik ernaast MTX blijven gebruiken. Helaas kreeg ik na een half jaar behoorlijke bijwerkingen zoals: moeilij[lees meer...]k kunnen slikken, hartkloppingen ('s nachts), blauwe plekken op mijn been en steeds terugkerende blaasontstekingen. Moest er toen noodgedwongen mee stoppen. Ga binnenkort Humira uitproberen.
28-01-2013

Psoriasis

Ik heb sinds een jaar ernstige druppel psoriasis gekregen. Heb een jaar lang methotrexaat geslikt en het schommelde heel erg, maar de vlekken werden steeds meer. Nu gebruik ik sinds 4 weken deze injecties en moet zeggen zie ietjes verbetering en het word iig niet erger. MAAR.... de injecties doen pijn en elke keer na het spuiten krijg ik een dikke bult, wat uitloopt op een[lees meer...] onsteking. En het maakt niet uit waar ik hem zet, in de buik of bovenbeen. Een paar uur na het zetten krijg ik een enorme bult die gaat jeuken en daarna onsteken. En ik prik toch echt volgens de instructies! Iemand hier ook de zelfde ervaring mee toevallig? Ik vind de naald ook erg dik, en heb t idee de vloeistof ook waardoor die bult ontstaat.... maar wil graag van de psoriasis af, en daarom dus wel doorgaan met dit medicijn.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (539) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum