etanercept

Reumatoïde artritis (49 meningen)
Artritis psoriatica (18 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (266 meningen)
Azathioprine (140 meningen)
Remicade (126 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

09-10-2017 | Vrouw | 53
etanercept (25mg)
Ziekte van Bechterew
Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.

13-02-2017 | Vrouw | 42
Ziekte van Bechterew
Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...

19-09-2016 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
Enbrel helpt goed tegen de reuma. Omdat je menselijke eiwitten inspuit, kun je wel vatbaarder worden voor o.a luchtweginfecties. Dit laatste is helaas bij mij het geval. Ik heb vrijwel continu een verkoudheid (n andere in mijn directe omgeving hoeft maar te kuchen en ik ben van de partij). Ook enkele malen longontsteking doorgemaakt. Dit is wel erg jammer dat ik nu zo vatb[lees meer...]aar ben, want de enbrel is een super medicijn tegen de reumatische artritis. Ik gebruikte eerst de pen, echter deze doet echt pijn + rode geïrriteerde huid. Nu voor gevulde spuitjes en injecteren gaat zonder problemen en zonder huidproblemen.

12-09-2016 | Vrouw | 54
Artritis psoriatica
Begin maart 1989 6weken na de geboorte van mijn tweede kind stond ik smorgens op met een dikke vinger en dikke midden teen. Na drie maanden wisten ze dat ik reuma psoriasis had. Ondertussen had ik ook ontsteking kaakgewricht, kreeg mond niet meer open. Ik heb in de begin periode cortisone gekregen in vinger gewrichten en kaak gewricht met gevolg van misvormde vingers tene[lees meer...]n en afbrokkeling kaak gewricht. Na een heel reeks medicijnenen allemaal tevergeefs leefde ik nog alleen op pijnstillers februari 1999 vroeg de reumatoloog mee te doen met enbrel laatste redmiddel want alles was uit geprobeerd. Na een paar inspuitingen ging het al veel beter en kon ik de pijnstillers afbouwen. Ik heb ook geen misvormingen bij gekregen. Nu heb ik fibromyalgie weet iemand of dit het gevolg is van langdurig gebruik van enbrel?

17-08-2016 | Vrouw | 22
Artritis
Ik kreeg pijnlijke voet- en achillespeesontstekingen. Daarna de andere gewrichten. Tot ik overal pijn had en niet meer kon wandelen/bewegen zonder pijn. Met enbrel is de pijn nu beperkt tot waar het begonnen is, voeten en achillespees. Ik kan terug wandelen, zij het beperkt.

05-04-2016 | Vrouw | 49
Gewrichtsontsteking
Na 2 1/2 jaar Methotrexaat te hebben geprikt en het laatste jaar er allerlei middeltjes naast heb geprobeerd, bleven de ontstekingen in mijn kapsels komen en vergroeiden mijn gewrichten. Het kwam niet stil te staan. Toen eindelijk enbrel voorgeschreven gekregen en de ontstoken kapsels werden direct rustiger. Het is een duur middel, maar ben er erg blij mee. De aantasting i[lees meer...]n de gewrichten blijft helaas, maar kan me weer redelijk bewegen. Wel al een knobbel uit de bovenkant van mijn onderarm moeten laten snijden. Nu hopen dat het onschuldig blijkt. Ondanks deze rare plek, tóch blij met het effect.

12-02-2016 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
ik haal 's avonds de enbrel pen uit de koelkast, dan doe ik de pen de volgende ochtend in mijn bh tussen mijn borsten en na ongeveer 1 uur dien ik de pen toe, nu totaal geen pijn meer met spuiten, de mannen moeten misschien een ander plekje zoeken 😜.

05-12-2015 | Vrouw | 57
Juveniele reumatoïde artritis
Door enbrel en in combinatie met metrotrexate spectaculaire verbetering. Van in een rolstoel, tot nu weer goed functioneren, wel met aanpassingen maar het gaat prima, gelukkig heb ik niet zoveel last van bijwerkingen, wat moe maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen, ha ha. Ik zou niet zonder meer kunnen, kwaliteit van leven is met 100% toegenomen.

16-10-2015 | Vrouw | 39
etanercept (40mg)
Ziekte van Bechterew
alle nsaid's geprobeerd, daarna Humira waarvoor ik antistoffen opbouwde en daardoor moest stoppen. Nu Enbrel en zeer tevreden kan na één dag niet zo lekker te zijn door de injectie en bijwerkingen van de Enbrel, de rest van de week weer functioneren. Beter dan het daarvoor lange tijd is geweest!!

14-08-2015 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Spuit sinds een jaar of 7 Enbrel en mtx, ging tot nu toe best heel goed. De pijn van het spuiten van enbrel kan je ietwat tegengaan door de injectie een poosje op kamertemperatuur te laten komen, dan doet het spuiten vaak veel minder pijn!! Maar de werking van enbrel wordt de laatste tijd minder en er wordt nu gesproken over e.v.t andere medicatie, wat dat gaat worden is[lees meer...] nog niet bekend en het vervelende is dat mijn reumatoloog in okt. weggaat en ik dus naar iemand anders moet en dan maar kijken hoe die over de dingen denkt. Krijg steeds meer last weer van hevige ontstekingen, dus ik ben wel toe aan iets anders om het zo maar te zeggen, maar enbrel heeft heel veel voor mij gedaan de afgelopen 7 jaar was er altijd heel blij mee kon weer dingen doen die ik anders echt niet had gekund.

10-08-2015 | Vrouw | 20
Juveniele reumatoïde artritis
Ik gebruik het in combinatie met prednison, arcoxia en methotrexaat. Sinds Enbrel erbij is gekomen, gaat het een stuk beter. Alleen heb ik wat problemen met de dop van de injecties af te halen. Ook heb ik steeds vaker last van jeuk rond de plek waar ik gespoten heb.

27-07-2015 | Vrouw | 60
Psoriasis
Na tien jaar metotrexaat te gebruiken, moeten overstappen op enbrel omdat ik heel onpasselijk werd van meto. Enbrel is minder effectief dan de meto, want er komen plekjes pso opzetten en ik zit nog in de opstartfase van 2 inspuitingen per week. Ik weet niet hoe het verder zal lopen. Tot nu toe geen bijwerkingen. Inspuiten in mijn dij was pijnlijk zelfs al haalde ik de pen [lees meer...]40' voordien uit koelkast, maar in mijn buik spuiten is prima. Ik voel niets.

20-07-2015 | Vrouw | 54
Reumatoïde artritis
De injectie helpen wel goed, maar met een hoop bijwerkingen. Zoals haaruitval, infecties. met name de blaas en luchtwegen. Maar zonder deze injectie van enbrel zou ik niet kunnen lopen.

26-06-2015 | Vrouw | 51
Reumatoïde artritis
Enbrel sloeg gelijk aan en sindsdien mijn leven terug. Het prikken kan soms pijn doen, maar dat weet je nooit van te voren, heeft niets met de pen te maken. En als het pijn doet dan duurt dat hooguit 10 seconden. Heel af en toe lichte zwelling als reactie, maar dat mag geen naam hebben. Ik ben er blij mee, een hoge dosis MTX was voor mij weinig effectief en gaf veel meer, [lees meer...]minder leuke bijwerkingen.

12-06-2015 | Vrouw | 45
etanercept (25mg)
Reumatoïde artritis
Hoe komt het dat het spuiten van de enbrel pijnlijker is dan het spuiten van de MTX. Zou dat graag willen weten moet waarschijnlijk van de MTX nu over stappen op de enbrel Prikpen.

21-05-2015 | Vrouw | 17
Psoriasis
Sinds groep 6 van de lage school heb ik last van erge psoriasis. Sinds mijn 16e gebruik ik Enbrel voor mijn psoriasis. Dit is echt een super middel! In het begin had ik niet eens huid om te kunnen prikken omdat het zo heftig was. Na een maand nam dit af en nu ben ik helemaal schoon! Ik ben onwijs blij met dit medicijn! Van de bijwerkingen heb ik gelukkig geen last. Ik ben [lees meer...]wel vaak verkouden omdat een deel van mijn immuunsysteem niet werkt maar hier heb ik gelukkig niet al te veel last van.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum