Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

Bij  EczeemX

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

23-10-2023 | Man | 51
methotrexaat (15mg)
Eczeem
Ik gebruikte klasse 3 hormoonzalven met matig effect. Voordat je op een biological mag, moet je eerst Methotrexaat of een vergelijkbaar middel gebruiken. Bij de eerste keer bloedprikken waren de leverwaarden verhoogd en had ik rode ogen met jeuk. Daarbij kwam dat ik steeds minder kon plassen (ik gebruik een kaliumsparende bloeddruk medicatie, is vocht afdrijvend). Uitei[lees meer...]ndelijk gestopt. Leverwaarden weer okay. Maar rode jeukende ogen blijven. Niets helpt. Iemand ervaring als deze??

24-09-2020 | Vrouw | 28
Eczeem
Ik ben begonnen met 4x 2,5 mg methotrexaat vanwege mijn eczeem. Dit bleek geen effect te hebben. Met name de eerste maand veel last van bijwerkingen. Ik neem het vrijdag avond in heb mij het hele weekend depressief gevoeld en had weinig energie. Ook werd ik misselijk in de ochtend. Na 8 weken is de dosering verhoogd naar 6x 2.5 mg. Dit heeft helaas nog steeds geen effect w[lees meer...]aardoor ik moet stoppen met methotrexaat en over moet gaan op een ander medicijn.

12-04-2018 | Vrouw | 46
Eczeem
Laatste 4 jaar is mijn eczeem mijn leven weer gaan beheersen, laatste jaar was echt een hel. Veel ziek thuis gezeten door slaapgebrek van jeuk en bacteriële infecties. Mijn hele lichaam was gehavend, vooral mijn gezicht. Wat heb ik mij ongelukkig gevoeld. Alles al geprobeerd. Nu 12 weken aan de methotrexaat en het gaat super! Slaap weer, kan weer gewoon douchen (zonder jan[lees meer...]kend in de douche te staan) , sport weer en vooral; ik SLAAP weer. Wel ben ik ongeveer 5 kilo aangekomen (maar weet niet helemaal zeker of het door de methotrexaat komt, ben namelijk weer gaan genieten van eten. Deed ik niet omdat ik bij alles dacht, misschien krijg ik hier wel eczeem van). Dus ik hou mijn gewicht komende tijd in de gaten. Wel heb ik haaruitval gekregen (en ik heb al niet zo een dikke bos), maar dat weegt (nu ) niet op tegen het leven wat ik er weer voor heb teruggekregen. Heb ook totaal geen last van misselijkeheid of vermoeidheid na het nemen van de tabletten.

18-05-2017 | Man | 62
Eczeem
Ik heb chronisch handeczeem. Naast diverse zalven eerst Toctino gehad. Werd ik zeer depri van. Toen overgestapt naar Methotrexaat. Deze slik ik nu enkele weken, 6 tabletjes per keer. Ben nu, over het algemeen, zeer vermoeid en heel erg lusteloos. Als ik een klusje doe ben ik na een half uur totaal uitgeput. Verlies nu meer haren bij het douchen dan normaal en heb sinds en[lees meer...]kele dagen een tranend oog. Het resultaat voor het eczeem is matig tot redelijk maar zeker niet voldoende. Er loopt geen bloed meer uit maar dat is alles.