Ervaringen met Methotrexaat

Bij  ArtritisX

Artritis psoriatica (48 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

03-11-2018 | Vrouw | 34
methotrexaat (25mg/ml)
Artritis
Na een maand hoofdpijn ben ik ermee gestopt, het was geen doen meer

07-07-2018 | Vrouw | 39
methotrexaat (7.5mg)
Gewrichtsontsteking
Oktober 2016 methotrexaat gekregen na 3 maanden prednisolon, tegen poli artritis in de voeten wat het lopen zeer moeilijk en pijnlijk maakte, en extreme vermoeidheid (16 uur slaap nodig per dag). Methotrexaat opgebouwd tot 22,2 Mg per week tot december 2016. Toen namen de ontstekingen af. Nog 10 tot 11 uur slaap nodig per nacht en weer terug aan het werk gegaan (32 per wee[lees meer...]k). Onderhoudsdosering van 12,5mg gehad voor ruim een jaar. Toen langzaam gaan afbouwen via 10mg naar 7,5mg. Het middel werkt goed tegen de ontstekingen, maar zorgt wel voor bijwerkingen. Heb accuut moeten stoppen afgelopen mei door een leverontsteking en opgezette milt. Verbaasde me als geheelonthouder van alcohol cafeïne etc, ik neem nog geen paracetamol. Bleek te komen door CMV virus. Kan normaal geen kwaad maar kan in combinatie met methotrexaat deze klachten geven. Dus nu gestopt met methotrexaat. Merk dat ik maar 8 tot 9 uur slaap nodig heb per nacht, ben stuk vrolijker, en niet meer misselijk. De extra pondjes ben ik trots op. Hoop dat de ontstekingen niet terug komen. Word gemonitord door de reumatoloog, maar voorlopig ben ik hoopvol zonder medicatie :-)

12-11-2017 | Vrouw | 58
methotrexaat (2,5mg)
Gewrichtsontsteking
vanaf de eerste week werkte Enbrel prima, geen pijn meer, moet er wel 6 tabletjes MTX bij blijven slikken per week

14-04-2017 | Vrouw | 73
methotrexaat (2,5mg)

08-11-2016 | Vrouw | 60
methotrexaat (10mg)
Gewrichtsontsteking
Medicijn werkt niet bij mij. Heel veel haaruitval, en nog steeds. Gebruik het nu al 4 jaar maar heb toch vaak ontstekingen in mijn vingers en polsen. Denk erover na om ermee te stoppen, heb geen baat bij. Dit al besproken met de specialist. Als het zo doorgaat ben ik straks helemaal kaal.

14-05-2013 | Vrouw | 28
Artritis
Ik gebruik al 10 jaar MTX. Eerst in tabletten, maar daar kreeg ik een bijna niet voorkomende bijwerking van, namelijk verlamming. Toen zijn we overgegaan op spuiten, en dat gaat goed. De dosis veranderd mee met de klachten. Als het redelijk goed gaat, zit ik op15 mg per week. Nu gaat het niet goed, en zijn al mijn gewrichten ontstoken, en zit ik op 25 mg per week. Daarbij [lees meer...]krijg ik een keer in de maand een Remicade infuus. Dat samen werkt redelijk. Het nadeel is dat ik twee dagen in de week flink ziek ben. Dan houd ik niets binnen, ook geen water, en heb ik hoge koorts. Ik heb al drie jaar koorts. Overdag een temp van 38.5 en in de avond soms rond de 39 graden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zolang de mtx werkt, het zij altijd in combinatie met een ander medicijn, is het niet erg om twee dagen ziek te zijn. Als ik die andere vijf dagen kan lopen, en iets kan ondernemen met mijn drie jaar oude dochtertje ben ik een gelukkige mama...

25-10-2012 | Vrouw | 24

12-09-2012 | Vrouw | 65
Artritis
Beter beginnen met veel en dan afbouwen (bom erop!) event. met Prednison

27-02-2020 | Man | 74
methotrexaat (20mg/ml)
Artritis
Gebruik al meer dan 15 jaar. Geen ontstekingen. Geen bemerkbare bijwerkingen. Af en toe kortdurend opflakkeren van lichte stijfheid cq pijnscheuten (in de handen, waar de klachten ooit begonnen). Vermindering dosis pakte niet goed uit: meer klachten. Huidige dosis is een hersteldosis. Herstel is naar tevredenheid. Al met al: zeer tevreden over het medicijn.

24-08-2015 | Man | 58
methotrexaat (10mg)
Artritis
Kreeg 3 maanden geleden te maken met RA. Knieën, schouder, vingerkootjes waren al aangetast. Zo snel mogelijk Reumatoloog geconsulteerd. Alle bloedwaarden waren OK , maar toch de diagnose RA. Begonnen met Prednisoninjectie en daarna overgegaan op Methotrexaat (24 mg) en 1 tablet Plaquenil. Gekozen voor injectiepen vanwege het gebruiksersgemak en om maag /darmkanaal zo[lees meer...]veel mogelijk te ontzien. Wanneer de maximale effectiviteit bereikt is weet ik nog niet maar alles ziet er veelbelovend uit. Ben in elk geval pijnvrij en met uitzondering van een " stramme" vinger functioneer ik weer 100 procent.