Ervaringen met Methotrexaat

Bij  PsoriasisX

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

21-01-2024 | Vrouw | 64
methotrexaat (12,5)
Psoriasis
Nu 3 weken verder na eerste injectie en ik zie het verbeteren , na open bloedende jeukende plekken naar gave huid. Nog niet alles maar ben hier al erg blij mee , was erg bang voor bijwerkingen, na reacties gelezen te hebben . Maar tot nu toe geen bijwerkingen, behalve dat ik er zelf zelfverzekerder en gelukkiger van wordt. Ben nog maar 3 weken bezig hoop dat het zo doorg[lees meer...]aat , heb in m'n achterhoofd dat het kan veranderen , maar ....... misschien heb ik geluk . Heb al 40 jaar ernstige psoriassis en nu na 3 injecties een flink stuk beter. Gave huid , nog wel met lichte plekken maar het is een prima begin. Ik voel me opgewekte en wat meer waard. Raar gezegd maar zo voelt het wel voor mij.

14-12-2021 | Vrouw | 17
Psoriasis
ik heb sinds maart 2021 psoriasis gutatta. geen zalven hielp en sinds eind zomer begonnen met dit medicijn. ondanks de bijwerkingen ben ik eeg tevreden met dit medicijn. Alles is compleet weg terwijl me hele lichaam onder zat. ik hoop wel in de toekomst over te haan op een andere medicijn. want het is toch rotzooi en ben pas 17 jaar. een tip, dovobet gel werkt ook perfe[lees meer...]ct!

20-12-2020 | Vrouw | 29
Psoriasis
Sinds juni ineens een gek plekje op mijn hand.. vroeg tijdig en zeer optijd mee na de huisarts gegaan.. van het ene zalfje na het andere zalfje, tot 7 verschillende zalfjes toe.. tot slapen met vettige handen in verband gewikkeld om de handen heen.. slapen met vette handen & handschoenen aan. Wat een drama & het werd steeds erger tot erger. En wat een JEUK!!!! Eenmaal ein[lees meer...]delijk bij een dermatoloog! Eerst zeiden ze het is eczeem toen stukje huid weggenomen toch psoriasis! Sinds vorige week begonnen met de methotrexaat na grondige onderzoek helemaal gezond verklaard dus nu methotrexaat 2,5 mg 1e week 2 week later 4 week erop 6. 2 dagen erna 2x foliumzuur slikken. En elke maand bloedprikken. Vandaag voor de 2e keer dosis genomen van nu dus 4.. Heb vanochtend eerst een maagbeschermer genomen vanwegen de buikpijn van vorige week! Verse groente soep eerst gegeten en toen de medicijnen ingenomen.. Ben nu 2 uur verder moet zeggen dat ik me nu beter voel dan de 1e dosis van vorige week terwijl ik toen ook eerst gegeten had. Merk wel dat ik een stuk prikkelbaarder dan normaal ben (kan ook komen van de jeuk en de pijn) De dermatoloog gaf aan pas verschil te zien na 3 maanden! De berichten die ik hier lees geven mij hoop! Mijn handen zijn van binnen zo erg kapot & open wonden dikke korsten in de handen tussen de vingers op de vingers en onder de nagels! Wat verschrikkelijk dit!!! Ik hoop snel verschil te gaan zien en dat ik snel mag stoppen met het gebruik hiervan. En dat het dan ook echt weg mag blijven. Ps: ik heb ook kleine psoriasis plekken onder de voet en op het hoofdhuid. Maar mijn handen zijn van 1 klein plekje, na hele uitzaaiingen over beide handen gegaan! Alle 2 de handpalmen zijn helemaal open. Verder wens ik jullie allemaal heel veel sterkte met het herstel hiervan! En dat deze medicijnen ons allen mag helpen om weer optimaal van ons leven te kunnen genieten!

29-08-2019 | Vrouw | 30
methotrexaat (15mg)
Psoriasis
Ik ben eind januari met de MTX begonnen. Gestart met 15 mg oftewel 2 tabletten 's ochtends, 2 's avonds en de volgende dag 2. Na 2 weken zag ik al verschil. Gelukkig maar anders was ik door de bijwerkingen gelijk gestopt. Het is even doorpakken minimaal 3 maand volhouden, de bijwerkingen hebben bij mij ongeveer 2-2,5 maand geduurd. Na 2 maand heb ik de inname veranderd naa[lees meer...]r 1x 6 tabletten. Hierbij voelde ik mij beter en minder last van bijwerkingen. Ben nu al een tijdje bezig (januari) en heb gisteren mijn bloedtesten besproken alles zag er goed uit en mag nu van 6 naar 4 tabletten (10mg). Je moet echt even doorbijten de eerste paar weken, ik zag gelijk verschil en voelde mij daar goed bij. Ik heb nu geen zichtbare vlekken en schilfers meer. Kan wel zien waar het ooit zat maar ik ben zeer blij met het resultaat, voel me weer zelfverzekerd vooral met dit warme weer. Korte broek en een shirt had ik eerst niet kunnen bedenken.

17-06-2019 | Vrouw | 37
Psoriasis
Ik neem sinds 5 weken voor psoriasis 1x 15mg per week, gedoseerd in 3x2 tabletjes (avond-ochtend-avond). Omdat het gedoseerd is in 3 ben ik niet misselijk, heb wel vaak een zware opgeblazen maag, alsof er een ballon inzit. Daardoor heb ik ook minder eetlust en ben ik vlugger verzadigd als ik eet, ben wel al een beetje gewicht verloren (3kg). Wat ik lastig vind is dat ik to[lees meer...]taal geen energie meer heb, exact 24u na inname van de eerste pilletjes en als ze dus ook allemaal binnen zijn, lig ik plat, heb dan 0,0% energie, het is kruipen dan, tot 48u na de eerste inname ben ik nog extreem futloos, het is pas die dag erna dat ik weer een beetje kan ondernemen met de nodige pauzes, want die energiedip blijft echt wel sluimeren. Ik vind die bijwerking de ergste, het is ook normaal, daar de MTX je imuunsysteem onderdrukt, maar het is niet fijn en het weegt soms op mijn gemoedstoestand. Na de tweede kuur merkte dat ik hoofdharen verloor, maar dat is helemaal weggegaan door de foliumzuur te verhogen (10mg ipv 5mg). Maar de effecten, wauw, het is ongelooflijk hoe goed het werkt!!! Ik wordt goed, vaak en van nabij opgevolgd, ook mijn bloed, alles is ok tot hiertoe. De dosis kan verminderd worden tot een onderhoudsdosis na een week of 8, wanneer het maximumeffect bereikt is. Ik hoop dan ook dat mijn energielevel wat verbeterd. Tot dan bijt ik nog even op de tanden.

13-05-2019 | Vrouw | 22
Psoriasis
Sinds mn 18e is de psoriasis heel erg geworden, mijn hoofdhuid, gezicht, handen, benen, armen, eigenlijk heel mn lichaam zat onder plekjes. Verschillende zalven geprobeerd, verschillende huis/tuin/ keuken middeltjes geprobeerd, maximale lichttherapie behandelingen gekregen, fumaarzuur geprobeerd (daar had ik echt heel veel bijwerkingen van en naar mijn mening hielp het med[lees meer...]icijn niet echt) daarna een tijdje een andere zalf geprobeerd tot dat het weer erger werd. Ik zit nu 3/4 weken aan de metrotrexaat en ik heb bijna geen plekjes meer, echt super blij mee. Maar de bijwerkingen zijn best heftig zoals heel erg vermoeid zijn 2/3 dagen na inname en misselijk zijn, opgeblazen gevoel (ik heb ook het idee dat ik ben aangekomen, maar dat staat niet bij de bijwerkingen en ga ik even navragen aan de arts). Ik wil het nog wel even aankijken, want ik ben echt heel blij dat de psoriasis op een paar plekken na zo goed als weg is.

06-02-2019 | Vrouw | 29
Psoriasis
Nog maar net in de derde week, de eerste 2 weken ben ik begonnen met 2 om 2 om 2. Tussen pose van 12 uur. Hierbij had ik veel last van bijwerkingen. Met overleg heb ik deze week gestart met 6 tabletten van (2,5 mg) op één dag. Nu heb ik geen last meer van veel buikpijn en hoofdpijn en ben ietsjes minder duizelig. Nog wel last van de rest van de bijwerkingen. Na de tweede w[lees meer...]eek zag ik direct al iets verschil, de dikke laag schilfers zijn verdwenen. Dit geeft mij een goed gevoel, en heb het idee dat het werkt. Nu 3e week, ik zie al iets huid door de psoriasis heen. Ik blij. Maar het is wel moeilijk aangezien sommige bijwerkingen nog behoorlijk aanwezig zijn. Ik heb in het verleden van alles geprobeerd, dit is voor mij mijn laatste redmiddel vindt ik. Dus ik wil graag mee door gaan, al zie ik er behoorlijk tegen op wat je leest op internet en in de folder, met name in de toekomst over een leverpunctie en bvb longontsteking. Ik hoop dat het verder verdwijnt en later niet weer terug komt. Ik zou graag meer lezen wat jullie reacties zijn, we kunnen namelijk elkaar steunen.

08-03-2018 | Vrouw | 58
methotrexaat (7,5mg)
Psoriasis
Ondanks het tegelijk gebruik van foliumzuur de dag erna ,waren de bijwerkingen niet te doen ,ik heb er zelfs ondanks een thoraxfoto voorafgaande een zeer zware longontsteking door gekregen waarbij ziekenhuis opname noodzakelijk was .

28-02-2017 | Vrouw | 40
Psoriasis
Ik heb waarschijnlijk een mix van psoriasis en eczeem. Na vele tests weten de doctoren het nog steeds niet. Heb jaren hormoonzalf gesmeerd en lichttherapie gehad, maar dat hielp altijd maar even. Daarna heb ik dimethylfumaraat geprobeerd, maar daar kreeg ik buikloop van. Toen neoral dat werkte bij mij ook niet en was vaak misselijk. Ik gebruik nu sinds 3 weken methotrexaat[lees meer...] en zie nu wel gelijk resultaat. Ben er op dit moment erg blij mee, bijna geen bijwerkingen! Alleen een beetje weeïg op de maag op de dag dat ik ze slik en de eerste week een paar plekjes in mijn mond maar daar gebruikte ik perio-aid voor om te spoelen, volgende dag was het weer weg.

07-05-2013 | Vrouw | 48
Psoriasis
Ik heb voor mijn psoriasis een aantal maanden Methotrexaat gebruikt 1 x per week opbouwend van 5 mg naar 20 mg. Daarbij moest ik 1 x per week foliumzuur 5 mg slikken. Dit is een stof die het lichaam zelf aanmaakt maar door het gebruik van Methotrexaat dit niet goed meer werkt, vandaar de aanvulling ook zorgt foliumzuur voor minder bijwerkingen. Na een week of 3 waren de b[lees meer...]ijwerking zo extreem dat ik van de dermatoloog ( na advies van de apotheek ) een extra dag foliumzuur moest gaan slikken. Al met al ging dit redelijk. Voor mijn psoriasis deed dit niets, wel gingen mijn leverwaarden zo schrikbarend omhoog dat ik moest stoppen met de MTX ( van de leverarts ) uiteindelijk ben ik al een aantal maanden aan het spuiten met Humira.

28-01-2013 | Vrouw | 29
Psoriasis
Ervaring slecht! Het begon met een paar plekjes en nu een jaar verder geen leeg plekje meer om mijn lichaam te herkennen. Ik heb het idee dat deze medicijnen het erger hebben gemaakt. Ook werd ik er ontzettend moe van, zelfs depri. Heb echt het gevoel sinds ik ben overgestapt en er dus mee gestopt ben dat ik en beter in mn vel zit. Niet meer zo vermoeid en ook dat het medi[lees meer...]cijn Enbrel die ik nu krijg gelijk aanslaat. Maar aan de andere kant mijn vriendin had precies het zelfde als ik wbt psoriasis en bij haar sloeg het wel met een aantal weken aan, dus het is maar net hoe je lichaam erop reageerd.

26-04-2012 | Vrouw | 21

09-04-2012 | Vrouw | 33
Psoriasis
Ik gebruik het nu 2 maanden en vind het moeilijk. Ik wil aan de ene kant stoppen vanwege de bijwerkingen, maar wil doorgaan omdat ik nu al 2 maanden die bijwerkingen heb doorgestaan en er wel verbetering is. Heb de dag na innemen en die dag erna hoofdpijn en ben dan ook erg vermoeid. Ben al bijna 10 kilo kwijt. Voor mij wel een pluspunt, want ik wilde toch afvallen. Ben 3 [lees meer...]dagen na innemen depressiever, ik slik anti-depressiva, maar deze werkt dan totaal niet op die dagen. En de angst voor nier en leverfalen zit er de hele dag in. Al 2x bloedgeprikt en allebei waren goed, maar ik blijf angstig hierover. Tis echt rotzooi wat ik in mn lichaam stop. Wel t laatste redmiddel, al t andere al geprobeerd en niks hielp. ( en ja ook raw food, kreeg ik ernstig vitamine gebrek van)

24-01-2012 | Vrouw | 36
Psoriasis
na drie jaar mtx. ben ik begonnen met raw food. ik heb al 27 jaar ernstige vorm van psoriasis. waar mtx wel werkt maar gewoonweg teveel bijwerkingen heeft....2 keer longonsteking gehad en drie keer keelonstekking...ben ik door raw food in 10 dagen genezen!!!!! ik was al gestopt met mtx twee maanden gelden omdat ik klaar was met mezelf te vergiftgen! wil je van je psoriais [lees meer...]af en reuma ook begin met rawfood! zie op internet in Amerika is het al lange tijd bekend!!!

18-10-2023 | Man | 55
Psoriasis
Binnen twee weken was ik helemaal klachten vrij. Ben toen van 6 tabletten naar 4 gegaan. Het ging helaas maar Twee maanden goed. Bij de tweede controle bleek dat mijn bloedwaarden fout waren en ik meteen moes stoppen. Nu ben ik weer bij af en sta ik weer helemaal onder.

17-05-2023 | Man | 30
Psoriasis
Veel gelezen over het medicijn en na lang twijfelen toch begonnen. Na ca. 1,5 á 2 maanden is de werkbaarheid goed zichtbaar en verdwijnen de vele plekken, vooral op m'n benen. Ik zag vooral op tegen de bijwerkingen na het lezen van alle verhalen online. Gelukkig heb ik zelf 0,0 last van bijwerkingen. Het voordeel is, en dat heeft me over de streep getrokken, dat je alt[lees meer...]ijd kunt stoppen met dit medicijn.