Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

17-10-2020 | Vrouw | 28
Reumatoïde artritis
Sinds 5 maanden gebruik ik 1 x per week MTX injecties. Het zelf injecteren blijft soms nog wat spannend maar het lukt. Ondertussen op de dosering van 20 mg. Ben een stuk stabieler qua ontstekingen geworden, ik heb reuma en SLE. Echter blijft toch ontsteking van mijn handen er regelmatig doorheen piepen waardoor stootkuur injectie prednison nodig is. Bijwerkingen zijn voo[lees meer...]ral branderig emulsie met inspuiten, de dag van injecteren en erna diarree en oversture darmen. De dag er na extreem vermoeiend, blauwe plekken na het prikken, haaruitval en aften. Er is zeker mee te leven omdat het de voordelen waard zijn. Heb wel ook sneller last van infecties omdat je weerstaan -100 word.

08-06-2020 | Man | 75
methotrexaat (10mg)
Reumatoïde artritis
Kan dit medicijn invloed hebben op je concentratievermogen , op het geheugen en een tragere reactie? Meer dan een opdracht krijgen is moeilijker te verwerken Vraag mij af of dit bijwerkingen kunnen zijn van methotrexaat of tekenen van een andere ziekte. Ze zijn ongeveer samen met de injecties begonnen. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ondervonden?

12-06-2019 | Man | 68

03-04-2019 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
In eerste instantie met tabletjes mtx begonnen nadat RA was vastgesteld. Bij gebruik 20 mg mtx kreeg ik even verhoogde leverwaarde. Overgestapt op injectie pen 20 mg. en slik daarnaast Mariadistel om leverwaarde in toom te houden. Binnen 3 weken is leverwaarde gezakt van 57 naar 31.

15-02-2019 | Vrouw | 52
methotrexaat (2,5mg)
Reumatoïde artritis
Ik kreeg 15 mg Ledertrexate (2 x 7,5 mg) per week voorgeschreven door de reumatologe. Na elke inname was ik een dag of twee wat misselijk (vervelend, maar doenbaar), na een week of vier voelden mijn gewrichten (vooral reuma aan polsen) wat minder pijnlijk en gezwollen aan. Na een maand medicatie bleken mijn ontstekingswaarden gedaald - goed nieuws dus - maar bleken al mij[lees meer...]n leverwaarden (SGOT, SGGT, alkalische fosfatase, gamma GT) zeer ernstig verstoord. Gamma GT bijvoorbeeld stond op 582 (terwijl die onder de 33 moet staan). Ik moest onmiddellijk met deze medicatie stoppen. Zelfs na het stoppen bleven mijn leverwaarden nog een maand verslechteren, alvorens dan plots te verbeteren. Ze blijven evenwel nog te slecht om meteen met een ander geneesmiddel tegen reuma te starten.

11-09-2018 | Vrouw | 64
methotrexaat (15)
Reumatoïde artritis
S morgens injectie 15 mg mtx. S middagslaapje doorsziek in het ziekenhuis. Middel ongeveer 17 jaar gebruikt. Arts wist binnen 2 uur dat het een alvleesklierontsteking was. Het komtveel voor bij het gebruik van mtx.

06-09-2018 | Vrouw | 68
methotrexaat (2,5mg)
Reumatoïde artritis
Na eerste injectie bleek allergische reactie op te trede . Witte bloedcellen naar nul niveau. Met spoed opgenomen in ziekenhuis ( met ambulance). Witte bloedcellen bleven laag, infectie in slokdarm opgelopen en op intensive care beland. Kantje boord volgens specialist. Lange herstelperiode met nodige gevolgen. Nu zoeken naar alternatieve medicijnen in biologicals maar nog [lees meer...]niet gevonden helaas..

30-05-2018 | Vrouw | 45
methotrexaat (10mg)
Reumatoïde artritis
Ik slik al enige jaren methotrexaat. Of het helpt, weet ik niet, omdat ik sinds de diagnose trouw geslikt heb. Er ontstaan wel overal knobbels en bobbels aan handen en voeten die blijkbaar niet weg te halen zijn. Bij mijn hand drie maal geopereerd, maar de bult zit er nog. Ik heb veel pijn aan handen en voeten en eigenlijk overal. Slik maar 15 mg. per week. Mijn vitaliteit[lees meer...] is enorm afgenomen, ik kan steeds minder ver lopen zonder overal pijn in mijn rug te krijgen. Sporten lukt steeds minder goed: ik ga niet vóór- maar achteruit. Ik zwem ook elke week. Mijn vraag: val je af van die pillen? Ik ben sinds ik slik gevaarlijk mager geworden: 50 kg , dat is 10 kg. eraf bij 175 cm. ik vind dat bedreigend. Ik zie er ook slecht uit, helaas. Ook maak ik me zorgen over eventuele afname van botdichtheid,of is dit niet nodig? Neemt je testosteron ook af bij deze medicatie, of is dat bij vrouwen geen punt? Waarom lees je alleen over afname bij mannen, of is dat daar ook niet aan de orde? Feit is dat ik dat niet kan vinden op internet bij de bijwerkingen. Weet iemand een antwoord? Zou ik in overleg eens moeten stoppen met dit medicijn?