Ervaringen met Neoral

Auto-immuunziekte (3 meningen)
Orgaantransplantatie (3 meningen)

07-12-2010 | Vrouw
Eczeem
Na jaren te hebben geworsteld net eczeem, ik mezelf begon op te sluiten in de winter en de deur plat blijven lopen besloot ik dat de maat vol was. Na het opzoeken van dit medicijn besloot ik het hierover met mijn arts te hebben, hij vond het na alles wat ik geprobeerd heb de moeite waard. Inmiddels slik ik bijna 2 maand neoral na een prednisonkuur waarbij mijn eczeem we[lees meer...]g was. Met neoral bleef mijn eczeem weg en was ik voor het eerst in 10 jaar eczeemvrij, echter maar voor korte duur. Na een maand kreeg ik weer klachten van eczeem en krijg ik ook bijwerkingen, duizelingen, moeheid, beven, ik kan overal nog mee leven maar leuk is anders. Nu afwachten, ik had gehoopt dat neoral mijn leven zou veranderen zoal sik zo vaak op internet heb gelezen maar bij mij doet het dit niet. Ik slik 2x 200 mg dus ophogen mag en kan niet. Het innemen van de capsules is wennen, de 1e keer ging ik over mijn nek van de geur, echter inmiddels gaat het beter en draai ik mijn hand er niet meer voor om. Ze ruiken gewoon vies maar het slikken is (was?) voor een goed doel.

27-11-2010 | Vrouw
Nefrotisch syndroom
Ik ben al tien jaar ziek,en gebruik al acht jaar dit med,soms met pretnison al het slechter gaat.ik weet dat het niet een fijn middel is maar er bleef weinig anders over.het geeft wel bijwerkingen maar daar leer je dan ook wel mee leven ,ik voel me nu toch veel beter dan de eerste jaren,ben wel vaak moe.

27-09-2010 | Vrouw
Constitutioneel eczeem
Mijn hele leven al eczeem en met Neoral, na 3 dagen geen jeuk meer, binnen 1week geen eczeem meer, voor het eerst een nacht doorgeslapen en uitgerust wakker geworden. Ik heb nu een heel ander leven. Maar er zijn ook bijwerkingen, vermoeidheid( dat is nu weg), tintelingen in handen en voeten en de vervelendste, de "pijn"op de borst en verkramping in mijn keel als ik me insp[lees meer...]an(dit is wel minder geworden). Gelukkig reageer ik er goed op, bloeddruk en nieren. Hopelijk hoef ik niet meer te stoppen. Ik heb meer zelfvertrouwen en heb nu de keuze of ik snel ga douchen zonder insmeren of lekker uitgebreid met smeren. Wel een droge huid, hiervoor gebruik ik producten van La Roche-Posay.

23-09-2010 | Vrouw
Psoriasis
In het boekje staan veel bijwerkingen die je erg laten schrikken. Ik had amper last van bijwerkingen. De bijwerkingen die ik had: Tintelingen handen en voeten, m.n. na lang stil zitten Algehele moeheid.

20-04-2010 | Vrouw
Zeldzame bloedziekten AA en PNH
Neoral heb ik ruim 13 jaar gebruikt en zelfs tijdens de zwangerschap! Dit onder goede begeleiding van een gyn en alle andere artsen en alles wat er kon gebeuren is NIET gebeurt en mijn meisje is nu inmiddels 7 jaar en kern gezond!! Wel heeft ze na geboorte in zh gelegen omdat ze wel wilde drinken maar alles er dubbel en dwars uitkwam dus onderzoeken maar, waarschijnlijk [lees meer...]heeft ze afmoeten kicken van de neoral. Zelf heb ik veel klachten gehad alleen ja wat wil je? Mijn klachten: haar groei(snor/baard en op andere plaatsen) dik opgezwollen gezicht borsten en toename gewicht, snel duizelig hoofdpijn en ga zo maar door. ondanks dat heeft het mij geholpen en heb ik alles voor luief genomen maar er zijn mensen die er echt slecht op reageren.

06-04-2010 | Man
Nefrotisch syndroom
medicijn dat ik al ong 2 jaar slik! heeft effect maar de laatste loodjes kan ik maar niet leggen! mijn eiwitten in de urine blijven bij de laatste mg wat schommelen maar ik hoop over een tijdje er echt vanaf te zijn!

11-12-2009 | Man
Constitutioneel exzeem
vindt het een goed medicijn alleen de bijwerkingen(bultjes hals,hoofd,borst en vermoeidheids aanvallen) vind ik dan wel vervelend maar dat liever dan 24 uur jeuk en krabben etc

30-11-2009 | Man
Niertransplantatie
Ik heb het gevoel dat ik in gewicht ben toegenomen door neoral gebruik. Ook de problemen met zien en horen,sinds mijn niertransplantatie en het gebruik van neoral. De bijsluiter beschrijft ook afname van zichtsvermogen mijn specialist ontkent dat het aan de neoral kan liggen.

08-05-2009 | Vrouw
Psoriasis
Meer haargroei en opgeblazen gevoel. Soms erg moe, branderige voeten. Eerste keer leek wel een wondermiddel voor mijn psoriasis, alles verdween binnen 10 dagen of 2 weken. Wisselend met andere medicijnen toch 5 jaar gebruikt, maar efect werd steeds minder.

21-10-2012 | Vrouw | 15
Psoriasis
Neoral was voor mij de laatste hoop om met mijn eczeem af te rekenen. Heel mijn hoofd lag helemaal open. Het was zelfs zo erg dat ik mijn nek niet meer goed kon bewegen. de jeuk werd al minder na de eerste capsule. (toen gebruikte ik er 3 op een dag) Ik was wel snel vermoeid. Na een uitstapje met school was ik flauwgevallen. Na de dokter geraadpleegt te hebben moest ik erm[lees meer...]ee stoppen. Al snel werd mijn huidaandoening nog erger dan het al was. Ik had er veel problemen mee in het dagelijkse leven. Ik mocht weer aan Neoral beginnen maar wel in een mindere dosis, 2x 100 mg op een dag. in het begin ging het erg goed. wel weinig energie en ik merkte al snel dat ik veel minder kon doen dan andere leeftijdsgenoten. Zo was het al een hele klus om op school wakker te blijven. Toen we met school naar Parijs gingen is het erg misgegaan. Paar keer flauwgevallen/ niet goed meer op omgeving reageren. pijnlijke steken in buik, continu koud en mijn handen voelden ook steenkoud aan. Veel chocola eten,cola drinken en slapen was het advies van de Franse artsen omdat ze dachten dat ik suiker te kort had. Na 3 repen chocola en 2 flessen cola en 3 boterhammen opgehad te hebben ben ik nog steeds regelmatig flauwgevallen. (ondertussen gestopt met pil) gelijk in nederland bloed moeten laten prikken. Aan mijn bloeddruk ligt het niet. Dinsdag hoor ik de uitslag van het bloedprikken. Ondertussen slaap ik ongeveer 20 uur per dag omdat ik gewoon niet wakker kan blijven. Gezichtsvermogen is achteruitgegaan en kan ook niet helder meer nadenken. Aan het eten ligt het in ieder geval niet. na 2 dagen gestopt te zijn al gelijk heel veel last van mijn huid. en ondanks alles slaap ik liever 24/7 dan dat die verschrikkelijke jeuk terugkomt zoals het was. eten is een ramp. Kokhalzend gevoel want ik ben erg misselijk en daarnaast ook vol gevoel. toch raad ik het middel aan voor alle mensen die megaveel last hebben van eczeem en dat hun hele leven beinvloed.

08-06-2013 | Vrouw | 16
Auto-immuunziekte
Medicatie gaat afstoten samen met cellsept goed tegen. De lever functioneerd goed.Een groot nadeel is haargroei, zeker voor een vrouw met donker haar. Lichtflitsen heeft de haargroei uit mijn gezicht verwijderd; dus er is daar een oplossing voor en verder scheren :) Moeiheid klopt maar als je je energie d verdeelt hoeft dat geen belemmering te zijn. Concentratie iets mind[lees meer...]er maar of dit van dit medicijn komt of omdat ik veel narcose heb gehad. Als je het na het eten inneemt heb je geen maag/darmklachten. Bloedcontrole is belangrijk, ook of je beenmerg voldoende blijft functioneren, bij mij 1 x verlaagd geweest maar vanzelf hersteld. Dat ik weer kan functioneren met een donor lever maakt dat ik de medicatie voor lief neemt.

05-09-2011 | Man | 16
Aa aplastische anemie autoimmunziekte
Mijn zoon 16 gebruikt dit al 3mnd om de ziekte aplastische anemie met en na de atg kuur te bestrijden,veel bijwerkingen brandende voeten later ook brandende handen maar ook het gezicht soort opvliegers.Veel gewichttoename 7 kg in 3mnd en hierdoor striea op billen benen flanken en rug.Trillende ledematen krampen.Geen eetlust vol gevoel.door de stank kokhalzend innemen voora[lees meer...]l de drankvorm erg smerig.begin dosis 170mg 2x daags.medicijn slaat niet echt aan.Nu mnd 3 beetje verbetering nu 70mg 2xdaags

13-01-2018 | Vrouw | 18
ciclosporine (125mg)
Eczeem
Ik gebruik nu ongeveer 3 weken het medicijn en van die 3 weken ben ik anderhalve week ziek geweest ongeveer. Dit is gespaard gegaan met erge buikpijn, misselijkheid en braken. Eczeem is afgenomen na ongeveer 3 à 4 dagen. Bijwerkingen nemen na verloop van tijd redelijk af. Hoe wel ik redelijk wat bijwerkingen heb, kan ik dit medicijn wel aan raden. Hormoonzalf en vette zalf[lees meer...] heeft geen werking meer omdat ik er imuun voor geworden ben. Na 5 jaar het ziekenhuis in en uit gegaan is hopelijk het einde nu een beetje in zicht!

28-12-2011 | Vrouw | 21
ciclosporine
- Eerste paar weken getracht borstvoeding te geven (i.v.m. in de familie voorkomende allergieën zoals huis- en huidstof en eczeem) dit is niet gelukt - Overgestapt op flesvoeding; nutrilon; werd niet door haar verdragen; veel krampen, huilde veel ’s avonds en met name ’s nachts - Overgestapt op lichter verteerbare voeding; farilon; ging het beter - Heeft bij 6 weken ope[lees meer...]n eczeem op haar wangen - Heeft vanaf dan regelmatig eczeem plekken ook op armen/benen - Heeft een trage stoelgang - Is ’s nachts een onrustige slaper (tot ca. 5 jaar gemiddeld 3 – 5 x wakker per nacht) - Na overstap naar vaste voeding lustte ze alles - Was extreem bevattelijk voor verkoudheden en virussen (zat op een kinderdagverblijf vanaf 9 maanden tot 4 jaar) vaak “ziek, zwak en misseljk” Dat laatste letterlijk (is nog steeds zo) - Heeft 3x waterpokken gehad; bij 9 maanden, ca. 2 jaar en ca. 3 jaar - Na de 2x waterpokken direct er achteraan een darmvirus gehad; kon niets binnenhouden zat tegen uitdroging aan; gelukkig net voor het kritieke punt stopte het spugen. Is toen 6 weken niet naar het kinderdagverblijf geweest. - (bij 9 mnd. Oogafwijking geconstateerd, na jarenlange halfjaarlijkse controle op 4 jarige leeftijd vastgesteld in het UMCU dat het hier het sydrome van Duane betrof (aangeboren afwijking), niet volgroeid zijn van de oogzenuw in linkeroog. Gevolg; oog draait weg bij zoeken van beeld, gezichtveld geen 180 maar 90 graden. Oogafwijking is in de loop van de jaren nauwelijks tot niet zichtbaar meer. Geen enkele hinder van.) - Op 8 jarige leeftijd toen haar broertje van 3 jaar waterpokken had kreeg zij een extreme vorm van impetigo op onderkant billen, dijen, knieën - Op 9,5 jaar vlak voor de zomervakantie; astmatische bronchitis, vanaf dat moment aan de astma medicijnen (inhalator e.d. pufjes) extreem veel verkoudheidsklachten met longklachten , misselijkheid en spugen. - Hele middelbare schooltijd extreem veel ziek thuis geweest vanwege “niet lekker in d’r vel zitten”, benauwdheden, misselijkheid, vermoeidheid. Volgens huisarts te verklaren door haar gevoelige natuur en haar astma. - Aan het eind van haar middelbare schooltijd 16/17 jaar steeds meer darmklachten altijd met misselijkheid, extreem snel moe/vutloos en depressief. - Begon steeds meer te klagen over het feit dat ze van eten zich niet lekker ging voelen; verdroeg geen vlees meer, klaagde vaak na het eten over buikpijn en misselijkheid. - Tijdens stage op Curacao; HAL huidinfectie opgelopen die ondanks medicatie moeilijk stop te zetten was. Darmstilstand gehad. - Na terugkomst in Nederland in de medische molen terecht gekomen; bij internist in het Antonius Ziekenhuis Oudenrijn/Nieuwegein/Overvecht - Diagnose gluten en lactose intolerantie (voorjaar 2010); dieet + (pijn-)medicatie - Na meerdere afspraken bij de internist en dietiste volledig overgestapt op glutenvrij en soja...melkeiwit blijft ook heftig reageren - Januari 2011 Verhuisd naar Curacao; staat daar verder onder controle - April 2011 extreme vorm van eczeem met hoge koorts etc; alleen te stoppen met injecties en prednison - Augustus 2011 voor controle in Nederland; nog meer (voedsel / inhalatie)allergieën / intoleranties ontdekt (bij internist en dermatoloog); de lijst bestaat nu uit : gluten, lactose, melkeiwit, kabeljauw (wit vis), hooikoorts, huisstofmijt, dieren (honden en katten) advies doorgaan met prednison; maar proberen af te bouwen - Ook blijkt; allergisch voor vis in het algemeen en reageert ook heftig op kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen - Vanaf september 2011 Afbouw prednison lukt niet; extreme eczeem komt telkens heftig terug. Nog steeds regelmatig ziek - Verder onderzoek - controle bij dermatoloog op Curacao ; blijkt ook nog eens allergisch voor chroom en nikkel - Na een half jaar prednison advies ; Start met volgend middel ciclosporine – neoral, slikt hier nu langere tijd 300 gram per dag van en kalmeert tot op zekere hoogte - Probeert voor zolang het goed gaat ciclosporine - neoral, bijwerkingen ; de eerste paar dagen het gevoel alsof zij in brand stond, toch besloten niet de arts de bellen en door te zetten. voor nu ; nog meer vermoeid, landurige hoofdpijn, ziek, zwak en misselijk maar dit is zij ook zonder medicatie, Ciclosporine - neoral onderukt tot dusver de heftige reacties van haar lichaam - Kan niet zonder medicatie maar zelfs met medicatie is ze vaak ziek en ze wordt steeds zieker, dit is niet meer te doen zo, we blijven doorgaan met onderzoeken, we hopen een second opinion te krijgen in het St Radbout.... Wie herkent zich hierin?

20-09-2011 | Man | 21
Nefrotisch syndroom
In het begin sloegen de medicijnen erg goed aan... na 2 jaar begonnen de medicijnen toch hun functie te verliezen en ben ik ermee gestopt! Qua bijwerkingen viel het opzich reuze mee alleen merkte ik dat mijn lichaam het er steeds zwaarder mee begon te krijen... Ik kon dit redelijk goed aan de kant zetten en toch doorgaan met sporten etc. maar het koste mij erg veel moeite!

22-04-2018 | Vrouw | 22
ciclosporine (125mg)
Eczeem
Ik had eczeem over mijn hele lichaam. Sinds hormoonzalven niet goed zijn voor je heeft mijn arts dit voor geschreven. Het effect was al te merken na 2 dagen. Rode plekken verdwijnen en de jeuk ook. Het was wonderbaarlijk hoe snel het werkte en goed. Ik had af en toe last van buikpijn, ontlasting was dunner, en hoofdpijn. Tijdens mijn menstruatie meer dan gewoonlijk. Haarg[lees meer...]roei wordt ook gestimuleerd, mijn haar was deels uitgevallen en mijn wenkbrouwen ook maar die beginnen langzaam terug te groeien. Nu moet ik er wel bij zeggen dat deze medicatie vrij duur is, maar zeker het geld waard. Eet meer vitamine c en water tijdens het gebruik van dit medicijn om klachten te verminderen.