categorie

Kanker - hormonen en antihormonen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Kanker - hormonen en antihormonen

28-05-2020

Borstkanker

Als gevolg van uitgezaaide borstkanker letrozol voorgeschreven gekregen. Effect is goed, bijwerkingen na 2,5 jaar erg veel en erg vervelend, ik overweeg om er mee te stoppen, dit is geen kwaliteit van leven. Heb het idee dat deze medicatie mijn bloedvaten aantast, dat is pijnlijk, kon van de één op andere dag niet meer lopen, erg dikke en pijnlijke enkels wandelen is geen [lees meer...]optie en dus aan huis gekluisterd. Ben niet levensmoe maar de 10 jaar die ik makkelijk zou kunnen halen gezien mijn algehele goede conditie heb ik achter me gelaten. Ik wil geen leven met opstaan en gaan slapen met pijn. Dat kan nooit de bedoeling zijn van deze medicatie. Heel jammer maar dit is het effect wat het op mijn lijf heeft.
26-05-2020

Endometriose

Geen goeie ervaring. Heel veel last van de bijwerkingen en ik heb meer endometriose pijn met lucrin dan zonder lucrin.
20-05-2020

Prostaatkanker

In 2017 PSA 4,3 Eind november 2019 PSA 8,6. December Gleason score 9 alle puncties raak. Medio januari PET scan mislukt en CT scan gaf aan dat kanker buiten prostaat is gegroeid. Begonnen met Zoladex en Bicalutamide. Eind april bleek dat kanker gekrompen is en kon begonnen worden met 35 x bestralen in periode mei/juni. Intussen moet ik Zoladex elke 3 maanden herhalen in to[lees meer...]taal 3 maanden en is nu op 20 mei mijn PSA 0,06. De bijwerkingen zijn tintelende vingers, stijfheid in vingers, vocht in de linker enkel bij inspanning, eerder vermoeid, borstvorming. Kost moeite om op gewicht te blijven ondanks veel bewegen
19-05-2020

Borstkanker

Hallo, ik ben Kris en er is bij mij borstbesparende operatie gebeurd met sentinel, klieren negatief maar wel agressief en high risk op herval. Heb chemo gehad met verl bijwerkingen en ben nu bezig met bestralingen en hormoontherapie met Femara. Ik lees niet veel positieve opmerkingen over Femara .... zijn er ook vrouwen die er weinig of geen last van hebben? Groetjes
16-05-2020

Abnormaal vaginaal bloedverlies

In november 2019 mijn 1e injectie gekregen ,in afwachting van de operatie.( mijn baarmoeder zou worden verwijderd.) Het abnormale bloedverlies,wat ik al 4 jaar had,stopte gelijk. Dus dat was een verademing! Maar na een week of 2 begonnen de klachten... Slecht slapen,lag uren wakker...zweten als een gek.. Ik was zo vermoeid overdag dat ik mijn werk zowat niet meer kon d[lees meer...]oen. Tabletjes gekregen hiervoor,wat minimaal hielp. In dec de 2e injectie gekregen voor 3 maanden,de wachtlijst in het zh was erg lang,dus ik moest nog even geduld hebben. De klachten begonnen zich op te stapelen,enorme spierpijn,oorsuizen( om gek van te worden).Hartkloppingen,depessief,geen of weinig emoties meer.,hoofdpijn Eindelijk zou ik dan op 6 april aan de beurt zijn voor de operatie.Maar toen kwam Corona..Operatie weer uitgesteld en nieuwe injectie voor 3 maanden gekregen. Ik wist nu even niet wat ik nu liever had,de heftige bloedingen of mezelf zo ellendig voelen als nu... Maar het einde is nu in zicht,er is een nieuwe datum geprikt. De injectie werkte prima voor de bloedingen,maar die bijwerkingen vielen mij zwaar tegen...
03-05-2020

Prostaatkanker

neem al vele jaren zoladex . PSA is o,o1 . Is er een medicijn met minder bijwerkingen?
20-04-2020

Endometriose

Ivm ernstige endometriose en een flinke ovarium cyste 3 maanden aan de Lucrin gezet door mijn gynaecoloog met het idee de boel rustig te krijgen en dan voor de 2e keer te opereren. De injecties hebben bij mij helaas geen positief effect gehad, de klachten zijn alleen maar erger geworden en de cyste zelfs nog enkele cm gegroeid (15cm!). Ontzettend veel last van opvliegers, [lees meer...]slapeloosheid, pijnlijke gewrichten etc. 5 dagen geleden voor de 2e keer geopereerd, de cyste en mijn eierstok/eileider zijn verwijderd. 4 maanden geleden is de cyste leeg gemaakt en uitgespoeld. Toen was het een typische endometriose (chocolade) cyste van 11,5 cm. 5 weken na deze operatie dus begonnen met 3 maandelijkse injecties Lucrin, maar in die tussentijd is de cyste dus weer terug gegroeid, nog groter geworden en is gaan ontsteken en was gevuld met pus (is op kweek gezet, ik wacht nog op de uitslag) Voor mij echt nooit meer Lucrin!!
14-04-2020

Borstkanker

Slik nu 16 maanden Femara, na borstbesparende operatie, okseltoilet, chemo en bestralingen. Twee maanden na het hele proces gestart met antihormoon tabletten. Heb een dubbel positieve hormoongevoelige kanker. Geen uitzaaiïngen. ‘s-Nachts (niet altijd) diepe pijn in vooral mijn scheenbenen of net in de strook daarnaast. Altijd compleet op slot als ik opsta uit bed, stoel.[lees meer...] Na enige tijd waggelen als een eend gaat het wel weer. Een wandelingetje maken is er niet meer bij: te pijnlijk. Nu beginnen sinds een paar maanden mijn haren, wimpers etc. weer uit te vallen. Had/heb nog neuropathie onder de bal van m’n voeten en onder wat tenen. De kwaliteit van leven is dusdanig verminderd dat ik vandaag mijn laatste pil heb genomen. Had voor volgende week een afspraak staan met de oncoloog om mijn voorgenomen stoppen te bespreken en samen te bekijken of er vaker een controle kan plaatsvinden. Deze afspraak is vandaag wegens Corona afgezegd. Voor mij het sein om nu te stoppen en oncoloog en huisarts schriftelijk op de hoogte te stellen. Ik zal over een aantal maanden In dit forum hierop terug komen.
13-04-2020

Endometriose

Ik ben nu zo'n 5 maanden aan de Lucrin-injecties vanwege mijn (matige) endometriose. Ik heb een kinderwens en het idee is de endometriose eerst optimaal terug te dringen, door de Lucrin en een operatie, om hopelijk straks zwanger te kunnen worden zonder problemen. Vooraf was ik door de verhalen hier heel sceptisch, ik had het medicijn bijna afgewezen omdat ik zo bang [lees meer...]was voor al die nare bijwerkingen. Met mijn arts heb ik toen afgesproken het een maand te proberen, en het viel me dusdanig mee dat ik heb doorgezet. Die opvliegers zijn inderdaad heel irritant, vooral 's nachts word ik meerdere keren wakker om dat ik het zo warm heb. Ook overdag heb ik het vaak, maar ik moet er eerlijk gezegd ook af en toe wel om lachen (denk aan die sketch van Hans Teeuwen!). Ik heb regelmatig last van hoofdpijn, mijn libido is ook niet echt wat het geweest is, maar het goede nieuws: op een echo was te zien dat na 3 maanden de endometriose al met de helft is afgenomen. Kortom: voor mij zijn die kleine ongemakken goed te doen als het zulk mooi resultaat oplevert. Ik was trouwens vooral bang voor de emotionele bijwerkingen (zoals depressie, mood swings), maar daar heb ik nul last van gehad.
02-04-2020

Bicalutamide (bicalutamide)
Prostaatkanker

PSA in november 2015 35, glysonscore 9. Radicale prostatectomie in januari 2016, bestraald in de zomer van 2016. In oktober 2018 PSA waarde opgelopen naar 5,7, PSMA-Petscan liet 10 uitzaaiingen zien verspreid over het lichaam. Daarom aan de Zoladex. PSA daalde naar 0,2 - 0,3. Beetje opvliegers, maar verder geen bijwerkingen (wel wat zwaarder geworden, maar alles smaakt me [lees meer...]ook zo goed :). In februari 2020 PSA van 0,3 naar 1,5 in 3 maanden tijd (bijnier was meer testosteron gaan aanmaken!). PSMA - Petscan in februari liet 2 plekjes zien die actiever waren geworden + 2 nieuwe exposities. Sinds 18 maart (nu dus 16 dagen) slik ik Bicalutamide. Ik denk iets sneller vermoeid te zijn, maar ben iedere dag actief met wandelen en klussen. Voel me overigens heel gezond, maar mentaal doet het wel wat met je.
15-03-2020

Endometriose

Om mijn 3e ivf poging zo goed mogelijk te begeleiden hebben wij besloten om vooraf met Lucrin te starten om mijn Endometriose onder controle te krijgen. Ik heb Lucrin al eens eerder gehad, maar had toen weinig tot geen bijwerkingen. Tot nu toe dan. De gynacoloog heeft namelijk mijn dosis verdubbeld, waardoor ik erg veel bijwerkingen heb. De 1e keer toen ik lucrin had gebru[lees meer...]ikt was het effectief. Mijn aandoening was onder controle. 2e keer Lucrin is nog even afwachten
19-02-2020

Borstkanker

Gestopt na 6 jaar Femara , geen leven meer door dit medicijn,alles doet pijn,thorax,schouders ,rug en handen, polsen , verleden jaar in 2019 door een val mijn heup gebroken omdat ik hevige botontkalking heb door Femara ...ik wilde zo niet verder leven want je hebt geen leven meer en die vermoeidheid vreselijk.
18-02-2020

Endometriose

Ik heb injecties gekregen als voortraject voor IVF. 1 keer per maand 1 injectie, gedurende 3 maanden. Ik heb er weinig last van gehad op de opvliegers na, maar dit was ook prima te doen. Verder geen andere klachten ervaren! Alleen na de injectie in de buik last van wat jeuk, roodheid en zwelling maar dit trok binnen een week weg.
17-02-2020

Borstkanker

Heb Letrozol twee jaar geslikt. Daarna ging de Tumor waarden omhoog. De de werking stopte.
17-02-2020

Borstkanker

Heb fulfesrand en palbosiclib 7 mnd gebruikt en vanaf her begin ging de Tumor waarden omhoog. Dus deze combinatie werkt niet bij mij. Begin morgen in overleg met een ander medicijn. Welke dat gaat worden weet ik morgen pas.
15-02-2020

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Ik heb myomen, daardoor zoveel bloedverlies met veel stolsels, waardoor mijn hb zo laag werd dat ik bloedtransfusie moest ondergaan. Dit kon zo niet doorgaan. In overleg met de gynaecoloog gekozen voor lucrin. Eerst een injectie voor 1 maand gekozen, om te kijken hoe ik hierop reageer. Dit ging goed. In deze maand nog wel bloedverlies gehad. Na deze maand de driemaandelij[lees meer...]kse spuiten 2 jaar lang gehad. Ik ben er super blij mee. Heb weer energie en ben van het bloedverlies af. Hb is weer goed. In januari geen nieuwe injectie meer gehad, vanwege mijn leeftijd. Wij kijken even aan wat mijn lichaam nu gaat doen. Of ik in de overgang ben. Zijn er vrouwen die ervaring hebben na hoeveel weken de menstruatie weer begint na het stoppen van de injecties?
11-02-2020

Borstkanker

Heb faslodex samen met ibrance gebruikt met geen enkel effect. Tumor waarden stegen alleen maar.
16-01-2020

Tamoxifen (tamoxifen)

Bij Tamoxifen had ik bovengenoemde bijwerkingen, dat is de reden dat ik op advies over gestapt ben naar Letrozol.
16-01-2020

Letrozol (letrozol)

Ik heb borstkanker gehad en kreeg daarna de hormoonkuur Tamoxifen, na twee jaar ben ik op advies van de internist over gestapt op Letrozol, dat bevalt goed, na 30 dagen moest ik een herhaalrecept ophalen bij mijn eigen apotheek, na twee dagen kon ik helemaal niets meer, niet meer fietsen, nauwelijks opstaan, mij niet meer omdraaien in bed, ik lag letterlijk en figuurlijk h[lees meer...]elemaal in de kreukels, nu bleek dat ik eerst Letrozol van de fabrikant Accord had gekregen (dat beviel goed) het herhaalrecept was van de fabrikant Sandoz, dit had voor mij de bovengenoemde bijwerkingen, ik heb de apotheker verteld dat hij dit had moeten melden (vond hij niet nodig) ik heb nu weer Letrozol van de fabrikant Accord en de bijwerkingen zijn nagenoeg weg, ik hoop voor een ieder die dit voor geschreven krijgt, dat er uitleg gegeven wordt, kijk goed naar wat er door de specialist voor geschreven wordt, en laat je niet wat anders voor schrijven (wat goedkoper is) Groet.
14-01-2020

Zoladex (gosereline)

Wauw wat is dit heftig. Dit medicijn was een aanslag op mijn lichaam en leven. Heb het gelukkig maar 3 maanden moeten gebruiken. Ik heb volgens mij alle bijwerkingen ervaren die bij dit medicijn horen. Ik gebruikte de Zoladex voor een goedaardige tumor in mijn baarmoeder ; adenomyoom genaamd. De eerste zoladex was fout geplaatst in mijn buik. Hierdoor had ik tintelingen en[lees meer...] kriebels ter hoogte van mijn liesstreek. (Alsof er een beestje onder mijn huid kriebelde en dit een week lang.) Ook had ik moeite met lopen voor 3 dagen. Ik werd voor 3 weken ongesteld en hierdoor voelde ik me enorm lusteloos. Slapen was moeilijk, de implantaat was dan pijnlijk en ik wist niet in welke houding ik moest slapen. Bij de 2de zoladex werd ik weer ongesteld voor enkele dagen. En ervaarde ik wat depressief zijn is. (er kwam meermaals een naar gevoel over me heen alsof ik een uitwerking had van drugs en bij moest pakken om gelukkig te worden.) Ook ervaarde ik vaak last te hebben van hoofdpijn, stemmingswisselingen, Opvliegers (zweetaanvallen, natte handen), pijnlijke blaas bij plassen, buikpijn ter hoogte van de zoladex implantaat, en het ergste van alles de zware vermoeidheid... Je kan uren slapen, en gewoon bij het kleinste klusje helemaal uitgeput zijn. Ik ben hierdoor vaak niet aanwezig geweest op mijn werk. En werk nu halve dagen. De Zoladex is nu aan het uitwerken maar de vermoeidheid blijft. Volgens mijn arts werkt het nog 16 weken uit. In maart krijg ik mijn scan en kijken ze of de adenomyoom kleiner is geworden.
06-01-2020

Prostaatkanker

Na constatering van de prostaatkanker heb ik eerst 38 bestralingen gehad. Daarna heb ik 3 jaar lang eens per drie maanden een hormoon injectie met zoladex gehad. Deze behandeling heeft een aantal vervelende bijwerkingen gehad, zoals opvliegers, geen libido meer, stoelgang klachten en verandering van karakter. Gedurende de drie jaar bleef mijn PSA heel erg laag, tussen 0 e[lees meer...]n 0,2. Na drie jaar is de kuur gestopt en ben ik erg benieuwd naar de PSA. In april weten we meer. Mocht de PSA weer gaan stijgen dan wordt er bekeken op er een andere behandeling gegeven kan worden.
18-12-2019

Borstkanker

Hallo, Ik gebruik sinds 5 maanden Tamoxifen. Nu soms last van benauwdheid. (invloed op de hartslag ??) Mijn vraag is: zijn er andere personen die benauwdheid of invloed op de hartslag ervaren bij dit medicijn??? (Mijnmedicijn.nl : communiceren via platform is geen probleem. wij geven geen privé gegeven door -ook niet online)
10-12-2019

Anastrozol (anastrozol)
Borstkanker

Heb het nu tweeënhalf jaar geslikt en was gedurende deze periode zeer apathisch, depressief, en gevoelloos vergeleken bij wie ik nu ben zonder deze medicijnen. Als experiment gestopt vanwege gewrichtsklachten, waardoor ik erachter kwam dat mijn vermeende psychische klachten puur door de hormonen kwamen. Ik voel me herboren en vind de psychische uitwerking die dit middel kw[lees meer...]am hebben schokkend: ik relateerde al mijn psychische klachten aan het omgaan met mijn ziekte, wat natuurlijk niet uit te vlakken is bij de tweede keer borstkanker, maar het grootste deel lag, merk ik nu, dus bij deze kuur!
05-11-2019

Borstkanker

Neem Femara sinds 01 mei van dit jaar. Voel me extreem moe, pijn in spieren en gewrichten : vooral knieën en ellebogen, een slap gevoel in mijn ledematen, gewichtstoename, extreem moe. Ik dacht na mijn chemobehandeling en bestralingen mijn leven terug te kunnen opnemen. Niets is minder waar. Ik voel me na 6 maanden inname nog een schim van wat ik voor mijn ziekte was. [lees meer...] Ik kan met veel moeite het licht huishoudelijk werk aan. Moet in shiften een activiteit doen van maximum 1 uur en dan rusten.
04-11-2019

Bicalutamide (bicalutamide)
Prostaatkanker

Ben man van 81. Heb sinds juli 2019 prostaatkanker.Heb in juli injectie gehad met lucrin 11,25 mg en 1 maand tabletten dicalutamide van 50 mg.Heb veel last van opvliegers en sinds een paar week spierkramp in beide onderbenen en heb erg veel moeite met lopen,bijna geen gevoel in beide benen.Mijn PSA waarde is wel gedaald van 54 naar 0,57
02-11-2019

Borstkanker

Faslodex icm IBrance is een combinatie die bij mij erg goed werkt. De uitzaaiingen zijn binnen 3 maanden al aanzienlijk geslonken. Nauwelijks bijwerkingen. Echt heel blij met deze medicijnen. Ik had voorheen Anastrozol, dat bleek niet of nauwelijks te werken. Alleen de injecties zelf ervaar ik als onprettig, maar wel te doen.
18-10-2019

Anastrozol (anastrozol)
Borstkanker

In 2014 en 2015 geopereerd aan hormoongevoelige tumor. Daarna 21 bestralingen en 13 chemokuren. Gestart met Tamoxifen maar vanwege de grote hoeveelheid opvliegers over gestapt naar Anastrazol. Ik slik de medicatie vanaf september 2015. Het was opkrabbelen van een zware tijd en dat ging eigenlijk best lekker. Lichamelijk ging ik heel snel en heb in 2016 de marathon van New [lees meer...]York gelopen. Ik was nog wel snel moe maar mentaal. Het werken opgebouwd tot mijn eigen 17 uur per week, dat haalde ik in april 2017. Toen begon de ellende. Ik was zo moe, niet te beschrijven, wanhopig, moedeloos, ik kan er geen naam aan geven. Werk volgehouden en ik kan je zeggen, als ik naar huis ging met de auto was ik zo diep gegaan dat ik dacht, je kan beter met 2 flessen wijn achter het stuur gaan zitten dan zo moe.... thuis altijd in 1 streep door naar bed. Dan een soort van koken en eten en naar bed. Geen gezellig bakkie bij een vriendin, geen verjaardag, kerst een klein beetje, ik kon niks meer. In september 2018 ging het echt niet meer en ben ik gaan zoeken naar iemand die me kon helpen. Huisarts, preventief arbo spreekuur, psycholoog, ergotherapeut, kunsttherapie en uiteindelijk een 12 wekelijkse oncologische revalidatie gedaan. Dat is nu 4 weken geleden afgesloten. Lichamelijk ga ik weer best goed door de therapie maar mentaal bleef ik nog steeds verschrikkelijk moe. Hele dagen op de bank en echt geen fut om op te staan. Ik heb nog een jaar ziekteverlof maar dan ..... ik ben bang dat ik dan mn baan kwijt raak want ik zou echt niet weten hoe ik moet gaan werken als je thuis de ballen al niet hoog kan houden. Toen bedacht ik me, wat doet die Anastrazol eigenlijk met me? Een beetje googelen en dan lees je dat dit bijvoorbeeld ook wordt gebruikt als je uitzaaiingen hebt, dat is geen klein bericht. Verder ook gelezen over vermoeidheid en mijn oncoloog gebeld. Overleg gehad en ja, zij vond dit toch ook wel heftig en geeft geen garanties maar besloten in ieder geval 2 maanden te stoppen om te kijken wat te doen. Nu, 5 (!) dagen gestopt, ik voel me echt met de dag beter. Het feit dat ik dit om 21.40 zit te typen zegt genoeg, een vakantie uitzoeken op de laptop kon ik al niet, laat staan dit. Ik hoop dat als iemand er net zo tegenaan loopt als ik, dit leest en daar eventueel iets aan heeft, want die altijd aanwezige verschrikkelijke vermoeidheid gun je niemand! De risico's zijn overigens heel klein omdat ik al 4 jaar geslikt heb, maar het moet ook wel leefbaar blijven. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik nu al ben, ik ben weer een soort wakker, heb plannen, geweldig!
13-10-2019

Lucrin (leuproreline)

Nauwelijks tot geen last van de bijwerkingen
13-10-2019

Borstkanker

Begonnen met s'avond inname, tamoxifen 20 Mg Veel last van slapeloosheid en hoofdpijn en duizelig Toen dosering verdeeld, s'morgens en savonds een halve. Nu probeer ik alleen s' morgens een hele. Kijken of ik dan beter slaap, ik hoop zo.
10-10-2019

Zoladex (gosereline)

Uitgezaaide prostaat kanker. Gebruik het ruim drie jaar. PSA is niet te meten laag (was 540). Bijwerkingen opvliegers en impotent, wat emotioneler en depressiever. Verder geen klachten en werk aan mijn conditie om botten en spieren sterk te houden

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5027)
Anticonceptie - overig (3699)
Cholesterol (2871)
Depressie - antidepressiva overig (2689)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2302)
Pijn - morfine-achtigen (2179)
ADHD - psychostimulantia (2029)
Pijn (1957)
Verslavingsziekten (1907)
Bloeddruk - betablokkers (1659)
Maagzuur - protonpompremmers (1547)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1501)
Anticonceptie - eenfase (1372)
Angststoornissen (1193)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1135)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1108)
Depressie - antidepressiva TCA (1034)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (948)