categorie

Kanker - hormonen en antihormonen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Kanker - hormonen en antihormonen

08-01-2021 | Vrouw | 56
Borstkanker
Heel veel bijwerkingen, gebruik het nu 1jaar moet 5 jaar maar dit ga ik niet volhouden. Ook tamoxifen en exemestaan gebruikt ook heel veel bijwerkingen van. Ik vind de hormoon therapie heel erg zwaar. Ik wil stoppen maar ben ook bang dat de borstkanker weer terug komt. Moeilijke beslissing.

04-01-2021 | Vrouw | 63
Borstkanker
Ik heb 5 jaar anastrazol gebruikt omdat de overlevingskans dan beter is dan met tamoxifen. Geen bijwerkingen gehad. Geen terugkeer van borstkanker na 5 jaar. AVL stelde voor om nog 5 jaar verder te slikken, maar de winst op overleving van 5 jaar tot 10 is maar 1 % extra. Dus ik ben gestopt. Ik drink wel een borreltje minder :)

04-01-2021 | Vrouw | 52
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Leeftijd 52 jaar. Start juni 2019. Was nog niet in de overgang en had zeer heftige onregelmatige menstruatie die de kwaliteit van leven enorm beïnvloede. Daarbij ook een vleesboom van 12 cm die niet verwijderd kon worden zonder ook verwijderen van de baarmoeder. Lycrin moest er voor zorgen dat de vleesboom zou krimpen en de menstruatie zou stoppen. Laatste is zeer succesv[lees meer...]ol. Erg blij mee. Vleesboom nu +/- 7 cm . Laatste injectie in oktober gehad. Aankijken of alles zo goed blijft gaan ook zonder lucrin.

10-12-2020 | Vrouw | 63
Borstkanker
In 2017 is er een kleine celafwijking in de linkerborst geconstateerd en operatief verwijderd. Gelukkig geen uitzaaiingen, dus alleen bestralingen en hormoontherapie in de vorm van Tamoxifen. Dat heb ik denk ik drie maanden geslikt maar ben al snel overgegaan op Anastrozol. Ik zou graag willen zeggen dat het helpt. Maar ik weet het niet. Ik ben niet meer de jongste, want 6[lees meer...]3 en welke klachten komen nou waardoor. Wie zal t zeggen. Sinds een paar weken heb ik zo’n pijn onder de bal van mijn voeten dat ik bijna niet meer kan lopen. Terwijl dat de sport is die ik het liefste doe. Sinds de kanker lijkt het alsof ik mijn lijf niet meer ken. Ik wil wel graag stoppen met de medicatie maar ben niet zo moedig geloof ik. Ik heb Anastrozol straks 3 jaren gebruikt. Dan de gebruiksvriendelijkheid. Is het erg moeilijk om een strip van bijvoorbeeld 30 dagen te maken zodat je de dagen erop kunt aangeven? Net zoals bij de anticonceptiepil?

29-11-2020 | Man | 83
PSA te hoog,

24-11-2020 | Vrouw | 55
Borstkanker
De eerste 4 weken vielen de bijwerkingen nog mee, daarna begon het zich langzaam op te bouwen tot ik het punt bereikte na 3 maanden dat ik amper nog mijn veters kon strikken, amper normaal kon lopen en de hel dag door vreselijke pijn had in armen, benen, enkels, polsen en mijn kaak. Ben nu 3dagen gestopt en voel mij al 65% beter. Als ik dit 5 jaar moet volhouden ben ik ban[lees meer...]g dat ik mij met een rollator moet verplaatsen. Nog maar te zwijgen wat voor (chronische) schade je oploopt door deze troep te slikken. Ik heb eind 2018 een beiderzijdse amputatie ondergaan (rechts uit voorzorg), links geen uitzaaiingen, dus geen chemo en geen bestralingen. Mijn tumor was 1,2 cm, graad 1, en de grens voor anti-hormoontherapie ligt bij 1 cm. Ik zat dus 0,2 cm boven deze grens. Inmiddels heb ik bijna 2 jaar Tamoxifen geslikt met hangen en wurgen, en 3 maanden geleden overgestapt op Anastrozol. Ik ben 55 jaar, houd van lange fietstochten maken, hardlopen, wandelen, motorrijden, actieve vakanties (vaak met een klein tentje) dit alles ging dus niet meer. Ik vind de kwaliteit van leven zeeeer belangrijk, dus ik stop met de anti-hormoonbehandeling. Ik merk na 3 dagen al een heel groot verschil.

Xtandi

24-11-2020 | Man | 77
enzalutamide
Prostaatkanker
Betreft uitgezaaide prostaatkanker na verwijdering prostaat in 2005. Eerste 12 jaar cyproteronacetaat gebruikt in lage dosering. Werkte na 12 jaar niet meer. PSA was eerder ver20-voudigd in 6 maanden tijd (van 2 naar 40). Toen gebruik van Zoladex en iets daarna ook Enzalutamide Na 18 maanden gebruik van Enzalutamide gestopt in overleg met oncoloog wegens veel bijwerking[lees meer...]en. Na stoppen met Enzalutamide is om de 3 maanden de PSA (en andere waarden) gecontroleerd. De PSA bleef tenminste tot 18 maanden (okt. 2020) na stoppen met Enzalutamide onmeetbaar. Volgens oncoloog heb ik een afwijkend ziektebeeld. Komt nooit zo voor , maar het is toch echt zo. Daarom na 3 jaar gebruik van Zoladex ook daarmee gestopt in aug. 2020 en 5 maanden na de laatste inplantaatinjectie bleek de testosteronwaarde nog zeer laag, zoals die is bij demping via medicatie. Dat herstelt kennelijk niet meer. Nu verder afwachten wat de PSA zal doen.

23-11-2020 | Vrouw | 59
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Erg veel bloedverlies tijdens menstruatie die dan 3 week duurde. Toen 3 jaar lucrin gebruikt en helemaal droog, en nergens geen last van ,alleen wel wat kiloos aan gekomen Na 6maand weer vloeien, en weer begonnen nu Met heel veel bijwerkingen ,en nu ik ben 59 jaar pppfff

21-11-2020 | Vrouw | 54

17-11-2020 | Vrouw | 54
Borstkanker
Vreselijk! Na ernstige bijwerkingen direct gestopt. Dit kan niet goed zijn!

17-11-2020 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na chemo, borstbesparende operatie en bestraling eerst Tamoxifen. Wegens bijwerkingen overgestapt op Exemestaan waar ik geestelijk heftig op reageerde. Nu Letrozol, wat een rotzooi! IN overleg met de arts stop ik af en toe even. Slaap niet lekker, sta stijf en pijnlijk op, ben duizelig. Ben er nog niet aan toe om te stoppen maar dit kan nooit goed zijn. Straks is het midde[lees meer...]l erger dan de kwaal. Merk echt verschil wanneer ik het slik of niet slik.

03-11-2020 | Man | 70
bloeddruk gestegen van 130-/60 naar 180/80

27-10-2020 | Vrouw | 24
Borstkanker
Eerlijk gezegt is het echt een vervelend medicijn. Na ongeveer een maand na de injectie ga je je wat beter voelen, maar hoe meer injecties hoe slechter je je voelt en dat beter voelen neemt alleen maar af. Venlafaxine gekregen tegen de zware depressie die ik krijg van de lucrin in combinatie met de medicatie anastrazol, zelfs die anti-depressiva lijkt verhoogd te moeten wo[lees meer...]rden na elke injectie. Gelukkig lijkt de lucrin wel goed te werken tegen de uitzaaiingen wat maakt dat we er gewoon zo lang mogelijk mee door gaan, maar leuk is het niet.

08-10-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
Mijn ervaring met Anastrozol is nog niet zo lang. Ik ben gestopt met Exemestaan omdat dat me depressief maakte. De effecten van Anastrozol moeten nog worden bekeken maar ik heb alle hoop. Ik ben gelukkig niet depressief en ik slik het ' pilletje ' met licht en liefde. Mijn haar valt wel uit en ik heb regelmatig spierpijn. Hier slik ik 'propolis ' voor wat enorm helpt. Ik g[lees meer...]a een ' Second Opinion ' aan bij DANIEL DEN HOED en ik heb alle hoop dat ik met de Anastrozol nog heel lang mag genieten van mijn leven. Ik heb een spondolese operatie achter de rug en mijn ruggenwervel, heup en schouderbladen zijn aangetast. Toch heb ik vertrouwen in nog lang leven. De operatie is uitstekend verlopen dus er is nog hoop!!!

07-10-2020 | Vrouw | 58
Borstkanker
Ik slik Letrozol nu 3,5 jaar en heb zeer veel last van bijwerkingen. 2 Weken geleden in overleg met het ziekenhuis zou ik 3 weken stoppen en daarna overstappen op een andere hormoontherapie. Ik moest nog 1,5 jaar doorgaan met slikken met garantie tot aan de deur. Maar nu na 2 weken zijn alle lichamelijke klachten voor 99% verdwenen. Hierdoor heb ik besloten om niet te sta[lees meer...]rten met een nieuwe hormoonkuur. Mijn algehele gezondheid gaat voor alle bijwerkingen van de hormoonkuur. Hoe effect is zal in de toekomst moeten uitwijzen.

02-10-2020 | Vrouw | 31
Vleesboom
Eens per 4 weken een injectie gehad, in combinatie met tibolon tablet 2,5 mg. Van tevoren onzeker of ik last zou krijgen van bijwerkingen. Heb 4 injecties gehad en bijna geen last gehad van bijwerkingen. Heel af en toe een opvlieger gehad en wat meer acne, maar mag geen naam hebben.

24-09-2020 | Vrouw | 48
Borstkanker
Ik gebruik Letrozol nu ca 7 maanden. Binnen 10 dagen voelde ik de bijwerking. Heel mijn lijf deed zeer. Vooral ochtend na slapen en na langer stilzitten. Bewegen helpt. Na ca 3 mnd paracetamol gaan gebruiken. Vooral in de avond / nacht met als doel goede nachtrust. Na 4/5 maanden merkte ik dat het ging stabiliseren. Nu alleen nog gewrichtspijnen. Ik slik geen paracetamol [lees meer...]meer. Wat helpt bij mij? Bewegen, masseren/bewegen van handen, vingers, polsen, ellebogen, knieën, enkels en tenen. En veel water drinken. En gewoon bezig zijn. Nachten blijven lastig....

23-09-2020 | Vrouw | 68
Borstkanker
Anderen hiermee helpen kan ik niet. Ik heb een oncoloog die niets over mijn bijwerkingen wil horen. Ik wil echter ook niet weer borstkanker riskeren. 2 keer is genoeg. Als de gevolgen van deze medicijnen verder zulke gevolgen hebben, ben ik bang, dat ik nog in een rolstoel terecht kom. Het enige wat de oncoloog me vroeg: wilt u stoppen? Waarop ik: en dan? Waarop hij: dan[lees meer...] niets !!!!!!!!!! Ik probeer dus nu via mijn huisarts verder te komen. Ik heb het vertrouwen volledig verloren.

Bicalutamide

22-09-2020 | Man | 67
bicalutamide
Prostaatkanker
Sinds maart 2020 in aanvulling op de Zoladex-injecties (elke 3 mnd, sinds okt 2018) omdat mijn bijnier extra testosteron was gaan aanmaken. Nu sinds een maand duidelijker borstvorming en gevoeliger. Vaker bloed bij urine nadat dit maanden weg was gebleven. effect wel merkbaar: PSA van 1,7 naar 0,3.

08-09-2020 | Vrouw | 41

Tamoxifen

26-08-2020 | Vrouw | 43
tamoxifen

27-07-2020 | Vrouw | 53
Borstkanker
Ik werd vorig jaar geopereerd aan borstkanker (borstsparende operatie) en kreeg nadien bestralingen (geen chemo). Gezien de tumor hormoon gerelateerd bleek, kreeg ik ook Femara voorgeschreven met een zeer gedegen uitleg erbij in UZ Gent waarom dit zo belangrijk was. Ik heb behoorlijk veel gewrichtspijn vooral 's morgens bij het opstaan maar dat gaat over bij beweging en [lees meer...]daar kan ik best mee leven. Ik heb vooral veel last van (soms heel) zwarte gedachten, gemoedswisselingen (lees huilbuien) en word met momenten echt gek van mezelf. Ik hou voorlopig dapper vol (mede dank zij ondersteuning van iemand waar ik dag en nacht kan op terugvallen) maar het is een lijdensweg. Gelukkig zijn er ook meer goede dan slechte dagen, want anders hield ik het niet vol. De laatste tijd krijg ik echter wel het gevoel dat het er slechter op wordt. Het is loodzwaar... Aan iedereen veel sterkte.

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Op mijn 44e in 2017 tumor gevonden, amputatie rechterborst, 6 chemokuren, bestralingen, hormoontherapie. Begonnen met tamoxifen om de menopauze in gang te zetten. Hier aardig wat bijwerkingen van ondervonden, maar ik kon het verdragen. Nu na 2,5 jaar ben ik voorbij de overgang en moest ik verder gaan met Letrozol. De tweede dag had ik al aardig pijnlijke benen, vermoeidhei[lees meer...]d, wazig gevoel in mijn hoofd en twijfelde ik waarom er zo veel haar uit mijn kam kwam, maar op dag 3 viel mijn haar met dotten tegelijk uit, had ik alleen nog maar het gevoel te willen huilen en deed mijn lijf zó zeer dat ik letterlijk niet meer op of neer kon. Ik was helemaal de weg kwijt, totaal geen energie meer en ineens een zelfmoordgedachte. Ik ben acuut op eigen houtje gestopt! De volgende morgen direct met de verpleegkundigen gebeld en ik werd de dag erna teruggebeld. Er werd me gezegd dat het eigenlijk helemaal niet kan dat ik zó snel zo veel heftige bijwerkingen vertoon. Ik weet 100% zeker dat ik dit niet uit mijn duim zuig en dat dit echt verband houdt met elkaar. Om deze reden schrijf ik hier ook mijn ervaring, wellicht dat een ander met dezelfde snelheid en heftigheid in klachten hierin (h)erkenning vind. Voorstel is nu om komende week met Anastrozol een nieuwe poging te wagen. Omdat ik in de tussentijd 2 dagen helemaal niets heb gebruikt merkte ik wat hormoontherapie met mij doet. Ongelooflijk veel! Ik voelde me weer mens worden en ik denk dat ik me voor het laatst zo goed voelde vóór ik borstkanker kreeg. Ik ben me bewust van de relatief grote kansen die de hormoontherapie mij bieden, maar op deze wijze een aantal jaren in leven gehouden worden is uiteraard geen optie. Tamoxifen kan ik handelen, meer dan die bijwerkingen moeten het niet worden, dan blijf ik liever nog een paar jaar Tamoxifen slikken

Tamoxifen

25-07-2020 | Vrouw | 47
tamoxifen
Borstkanker
Ik gebruik nu 2,5 jaar Tamoxifen. De eerste maand was er niets aan de hand. Telefonisch consult van de oncoloog was dan ook: niks mis mee. Een paar nachten later kreeg ik mijn eerste opvlieger! Die was zo heftig dat ik met mijn nog kale hoofd door het raam de vrieskou in ging. Vanaf dat moment kreeg ik best aardig wat bijwerkingen ( waarvan ik er ook een aantal waarschijnl[lees meer...]ijk onterecht aan de restschade chemokuren toeschreef). Maar ondanks al die narigheid is het wel te doen. Ik heb mijn weg gevonden in het gebruik van deze medicijnen en hiermee leven. Nu moet ik echter omschakelen naar aromataseremmers omdat ik voorbij de overgang ben.Hier ben ik best huiverig voor. Ik heb wel de toezegging dat ik altijd terug kan vallen op Tamoxifen.

Xtandi

24-07-2020 | Man | 64
enzalutamide
Prostaatkanker
Dit medicijn heeft het PSA van mijn man drastisch naar 0 gebracht. de kankercellen zijn zo ver geslonken dat ze momenteel geen hinder geven en niet groeien. Door de arts is verteld dat er wel een moment komt dat het niet meer zal werken. Wel is er een ernstige vermoeidheid waardoor er een paar uren per dag gerust moet worden. Dit heeft ook effect op de de mobiliteit en act[lees meer...]iviteiten die energie vragen zoals fietsen, wandelen etc. Zo lang het zo blijft is het een goed middel en blijft dit de keuze.

05-07-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
In het begin startte ik met een goed gevoel aan de exemestaan 25 mg per dag. Eerst heb ik tamoxifen geslikt waar ik ernstige depressieve klachten van kreeg. Nu drie maanden verder met de diagnose uitgezaaide borstkanker in de botten heb ik helse rugpijnen. Soms misselijkheid maar ook depressieve gevoelens. Ik heb me laten vertellen dat de klachten gaandeweg alleen maar gro[lees meer...]ter worden. Dat is toch verlies van kwaliteit van leven. Ik lees op deze site van alles en iedereen dat de kuren ernstige bijwerkingen opleveren en dat dat natuurlijk een kiezen is uit twee kwaden. Echter kwaliteit van leven is ook belangrijk. Ik ga kijken welke alternatieve middelen de bijwerkingen kunnen verzachten, zoals bijvoorbeeld BIM, een natuurlijk product waar sommige vrouwen veel baadt bij hebben. Overigens vind ik het ontzettend belangrijk om een blog op te zetten of een speciale facebookpagina over het alledaags omgaan met het gebruik van deze medicijnen. Zo kun je het van je afschrijven maar ook tips en aanbevelingen van anderen ontvangen. Sowieso is het heel prettig om vrouwen en mannen te helpen bij deze eenzame gang tussen kwaad en nog kwaadaardiger. Wie vindt dit een goed idee. Ik ben 59 jaren oud en nog jong van geest.

02-07-2020 | Vrouw | 50
Borstkanker
10 jaar geleden borstkanker ontdekt, na chirurgische ingreep chemo en bestralingen. Na behandeling een jaar lang eiwitten Herceptin ontvangen via het infuus en na een jaar over op hormoontabletten tamoxifen 1 maal daags. Daarnaast 1x in de 12 weken een lucrin injectie. Na 6 jaar overgestapt op de anastrazol tabletten de lucrin wordt nog steeds gegeven. Na 10 jaar ontdekkin[lees meer...]g van uitzaaiingen wederom behandeling met chemo en eiwitten ( hersentumor ) Nu 1x in de drie weken eiwit kuur 1x in de vier weken faslodex injecties en 1x in de twaalf weken 1 lucrin injectie

Faslodex

02-07-2020 | Vrouw | 50
fulvestrant

30-06-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
In het begin bijna alle bijwerkingen die in de bijsluiter staan. Na 80 dagen en 6 dagen gestopt nog altijd zeer veel gewrichtspijnen.

28-05-2020 | Vrouw | 60
Borstkanker
Als gevolg van uitgezaaide borstkanker letrozol voorgeschreven gekregen. Effect is goed, bijwerkingen na 2,5 jaar erg veel en erg vervelend, ik overweeg om er mee te stoppen, dit is geen kwaliteit van leven. Heb het idee dat deze medicatie mijn bloedvaten aantast, dat is pijnlijk, kon van de één op andere dag niet meer lopen, erg dikke en pijnlijke enkels wandelen is geen [lees meer...]optie en dus aan huis gekluisterd. Ben niet levensmoe maar de 10 jaar die ik makkelijk zou kunnen halen gezien mijn algehele goede conditie heb ik achter me gelaten. Ik wil geen leven met opstaan en gaan slapen met pijn. Dat kan nooit de bedoeling zijn van deze medicatie. Heel jammer maar dit is het effect wat het op mijn lijf heeft.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5281)
Anticonceptie - overig (3842)
Cholesterol (2926)
Depressie - antidepressiva overig (2771)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2413)
Pijn - morfine-achtigen (2235)
ADHD - psychostimulantia (2125)
Pijn (2027)
Verslavingsziekten (1994)
Bloeddruk - betablokkers (1713)
Maagzuur - protonpompremmers (1587)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1538)
Anticonceptie - eenfase (1415)
Angststoornissen (1249)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1188)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1166)
Depressie - antidepressiva TCA (1062)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (979)