categorie

Kanker - hormonen en antihormonen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Kanker - hormonen en antihormonen

05-11-2019

Femara (letrozol)
Borstkanker

Neem Femara sinds 01 mei van dit jaar. Voel me extreem moe, pijn in spieren en gewrichten : vooral knieën en ellebogen, een slap gevoel in mijn ledematen, gewichtstoename, extreem moe. Ik dacht na mijn chemobehandeling en bestralingen mijn leven terug te kunnen opnemen. Niets is minder waar. Ik voel me na 6 maanden inname nog een schim van wat ik voor mijn ziekte was. [lees meer...] Ik kan met veel moeite het licht huishoudelijk werk aan. Moet in shiften een activiteit doen van maximum 1 uur en dan rusten.
04-11-2019

Bicalutamide (bicalutamide)
Prostaatkanker

Ben man van 81. Heb sinds juli 2019 prostaatkanker.Heb in juli injectie gehad met lucrin 11,25 mg en 1 maand tabletten dicalutamide van 50 mg.Heb veel last van opvliegers en sinds een paar week spierkramp in beide onderbenen en heb erg veel moeite met lopen,bijna geen gevoel in beide benen.Mijn PSA waarde is wel gedaald van 54 naar 0,57
02-11-2019

Faslodex (fulvestrant)
Borstkanker

Faslodex icm IBrance is een combinatie die bij mij erg goed werkt. De uitzaaiingen zijn binnen 3 maanden al aanzienlijk geslonken. Nauwelijks bijwerkingen. Echt heel blij met deze medicijnen. Ik had voorheen Anastrozol, dat bleek niet of nauwelijks te werken. Alleen de injecties zelf ervaar ik als onprettig, maar wel te doen.
18-10-2019

Borstkanker

In 2014 en 2015 geopereerd aan hormoongevoelige tumor. Daarna 21 bestralingen en 13 chemokuren. Gestart met Tamoxifen maar vanwege de grote hoeveelheid opvliegers over gestapt naar Anastrazol. Ik slik de medicatie vanaf september 2015. Het was opkrabbelen van een zware tijd en dat ging eigenlijk best lekker. Lichamelijk ging ik heel snel en heb in 2016 de marathon van New [lees meer...]York gelopen. Ik was nog wel snel moe maar mentaal. Het werken opgebouwd tot mijn eigen 17 uur per week, dat haalde ik in april 2017. Toen begon de ellende. Ik was zo moe, niet te beschrijven, wanhopig, moedeloos, ik kan er geen naam aan geven. Werk volgehouden en ik kan je zeggen, als ik naar huis ging met de auto was ik zo diep gegaan dat ik dacht, je kan beter met 2 flessen wijn achter het stuur gaan zitten dan zo moe.... thuis altijd in 1 streep door naar bed. Dan een soort van koken en eten en naar bed. Geen gezellig bakkie bij een vriendin, geen verjaardag, kerst een klein beetje, ik kon niks meer. In september 2018 ging het echt niet meer en ben ik gaan zoeken naar iemand die me kon helpen. Huisarts, preventief arbo spreekuur, psycholoog, ergotherapeut, kunsttherapie en uiteindelijk een 12 wekelijkse oncologische revalidatie gedaan. Dat is nu 4 weken geleden afgesloten. Lichamelijk ga ik weer best goed door de therapie maar mentaal bleef ik nog steeds verschrikkelijk moe. Hele dagen op de bank en echt geen fut om op te staan. Ik heb nog een jaar ziekteverlof maar dan ..... ik ben bang dat ik dan mn baan kwijt raak want ik zou echt niet weten hoe ik moet gaan werken als je thuis de ballen al niet hoog kan houden. Toen bedacht ik me, wat doet die Anastrazol eigenlijk met me? Een beetje googelen en dan lees je dat dit bijvoorbeeld ook wordt gebruikt als je uitzaaiingen hebt, dat is geen klein bericht. Verder ook gelezen over vermoeidheid en mijn oncoloog gebeld. Overleg gehad en ja, zij vond dit toch ook wel heftig en geeft geen garanties maar besloten in ieder geval 2 maanden te stoppen om te kijken wat te doen. Nu, 5 (!) dagen gestopt, ik voel me echt met de dag beter. Het feit dat ik dit om 21.40 zit te typen zegt genoeg, een vakantie uitzoeken op de laptop kon ik al niet, laat staan dit. Ik hoop dat als iemand er net zo tegenaan loopt als ik, dit leest en daar eventueel iets aan heeft, want die altijd aanwezige verschrikkelijke vermoeidheid gun je niemand! De risico's zijn overigens heel klein omdat ik al 4 jaar geslikt heb, maar het moet ook wel leefbaar blijven. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik nu al ben, ik ben weer een soort wakker, heb plannen, geweldig!
13-10-2019

Lucrin (leuproreline)

Nauwelijks tot geen last van de bijwerkingen
13-10-2019

Borstkanker

Begonnen met s'avond inname, tamoxifen 20 Mg Veel last van slapeloosheid en hoofdpijn en duizelig Toen dosering verdeeld, s'morgens en savonds een halve. Nu probeer ik alleen s' morgens een hele. Kijken of ik dan beter slaap, ik hoop zo.
10-10-2019

Zoladex (gosereline)

Uitgezaaide prostaat kanker. Gebruik het ruim drie jaar. PSA is niet te meten laag (was 540). Bijwerkingen opvliegers en impotent, wat emotioneler en depressiever. Verder geen klachten en werk aan mijn conditie om botten en spieren sterk te houden
08-10-2019

Borstkanker

Ik hoor tot de groep die niet goed op t medicijn reageer. Aangezien ik mijn hele leven al sterk op hormoonwisselingen reageer en zeker ook nadat borstkanker bij mij werd geconstateerd was t niet geheel een verrassing. Toch geprobeerd maar merkte al gauw dat de knop vrolijk uitging, totaal afgevlakt en uiteindelijk steeds meer naar t depressieve. Ik kon ook niet goed insc[lees meer...]hatten of ik lichamelijk of mentaal over mijn grenzen ging. Voelde t niet meer. Uiteindelijk in goed overleg met oncoloog gestopt, ben nog n maand doorgegaan, toen kon ik er zelf ook achter staan om te stoppen omdat ik t toch een lastige stap vond. Het was voor mij niet meer te doen. Na 2 dagen weer helderder en voelde ook de impact van wat t medicijn met mij had gedaan. Lichaam moet weer in balans komen wb cyclus. Voor de rest geen bijwerkingen. Geen spijt van dat ik t geprobeerd heb, het kwartje kon twee kanten opvallen. Effectiviteit moet ik aanvinken maar is dus niet te meten.
06-10-2019

Borstkanker

Ik ben in juni 2019 gestopt met Anastrozol, omdat het verschil in risico bij mij klein was en ik slecht sliep en spierpijn had en liever geen medicijnen neem.
29-09-2019

Prostaatkanker

Geopereerd in januari 2016. Bestraald in zomer 2016. PSA op 01-11-2018 opgelopen naar 5,7, PSMA scan toonde uitzaaiingen op 10 plaatsen: schouder, middenrif, rug en buikstreek. Mentale opdoffer! injectie met Zoladex bleek effectief: PSA gedaald naar 0,2. Merk wel een afname van conditie. Hardlopen gaat stukken minder (maar ja ik ben ook bijna 67!), maar dagelijks 3 - 4 km [lees meer...]stevig wandelen met de hond gaat probleemloos. Probeer dagelijks wat krachttraining te doen. Geen vermoeidheid of ongemak. Voel me uitstekend en heb de opdoffer een plekje gegeven waardoor ik niet steeds bezig ben met mijn ziekte.
26-09-2019

Borstkanker

Na genezen te zijn van - flink gevorderde maar nog wel geneesbare - borstkanker (chemotherapie, operatie en bestralingen) begonnen aan de tamoxifen, dit zou ik nog vele jaren moeten slikken. Puur een kwestie van statistieken. Maar voor mij is dit middel niet te verdragen. Ik heb verergering van gewrichtsklachten (die al begonnen waren na de chemo's, maar inmiddels vrij sta[lees meer...]biel heftig waren, TOT het moment dat ik met de tamoxifen begon en de klachten nog weer flink verergerden). Ik kon zonder zware pijnstillers (tramadol) al vrij weinig, maar met de tamoxifen kon ik ondanks flink hoge zware pijnstilling nog nauwelijks iets. De trap niet op en af lopen, mijn bed niet gewoon uitstappen, niet langer dan een kwartier op een stoel zitten, ik sleepte mezelf huilend voort, dat is geen leven. Verder voelde ik mezelf - en dat is misschien nog wel erger - binnen korte tijd al geestelijk helemaal in een depressie zakken, zomaar vanuit het niks de hele dag huilen en duistere nare gedachten. Echt zo van waarom leef ik nog. Ook de nachten maakte ik niet meer vol, ondanks slaapmedicatie: tegen 5 uur 's nachts steeds rillend van de kou wakker, niet meer kunnen inslapen dan. Het slaapgebrek sloopte me nog extra. Ook mijn haar, wat ik tijdens de chemo's door hoofdkoelingsapparatuur voor een groot deel wist te behouden, viel nu opeens met bossen tegelijk alsnog voor een deel uit. Had ik eindelijk (met behulp van een haarstuk) een paar weken mooi haar waar niemand meer iets aan zag, ging het alsnog uitvallen. Ik heb besloten te stoppen met de tamoxifen. Ik vertrouw op mijn genezen lichaam. Deze medicatie maakt mijn leven ondraaglijk voor mij, ik functioneer niet. Het is eigenlijk een soort dagelijkse onderhoudschemokuur xxs light. Maar bij de chemokuren (die natuurlijk veel zwaarder waren dan zo'n pilletje van 10mg als deze tamoxifen) wist ik: het moet, het is voor de genezing nodig, en het is even doorbijten maar daarna klaar. Je stelt je erop in, krijgt de kuur, neemt rust en herstelt. Maar nog 5 of 7 of misschien wel 10 jaar me zo naar voelen geestelijk en lichamelijk, nee. Nou zou het kunnen dat al die nare bijwerkingen afnemen in de loop der maanden/jaren dat je het slikt, maar we hebben hier al zo'n zwaar behandelingsjaar achter de rug, hoeveel kan een gezin aan. Klaar, het voelt heerlijk bevrijdend. Natuurlijk is het niet zo dat ik pleit om te stoppen bij anderen. Nee, probeer het! Ik heb het ook geprobeerd, dat was ik aan mezelf en mijn gezin verschuldigd. Gelukkig zijn er ook ervaringen van mensen die totaal geen last ondervinden van de medicatie en alles er tussenin. Dit verschilt van persoon tot persoon. Toch vond ik het belangrijk mijn ervaring te delen hier. Het balkje effectiviteit kan je naar mijn mening bij deze medicatie niet echt scoren toch, bij mij geen effect omdat ik na een aantal weken gestopt ben. Maar dat wil niet zeggen dat het geen effectief middel is. (Het is uit onderzoek gebleken dat het effectief is dus daar ga ik wel vanuit.)
23-09-2019

Bicalutamide (bicalutamide)
Prostaatkanker

al enige jaren prostaatkanker;ik ben 89 jaar en mantelzorger voor mijn dementerende vrouw.elke dag neem ik met tegenzin mijn 50 mg.tablet in. de PSA -waarde blijft hierdoor mooi laag plm.6. ik wil de medicatie niet stoppen, ik heb nog plezier in het leven al is dat sterk beperkt . de controle is slechts 2 maal per jaar, wat ikzelf een beetje magertjes vind. ik heb veel[lees meer...] slechte dagen maar soms ook betere gelukkig
22-09-2019

Prostaatkanker

veel hoofdpijn veroorzaakt door te hoge bloeddruk, normaal 120/60 Nu na 10 dagen 170/100. nu aan de Losartan.
20-09-2019

Endometriose

Inmiddels 4,5 jaar aan de Lucrin. Het enige middel dat bij mij werkt. Wel kan ik er helaas steeds minder goed tegen. Ik krijg steeds meer bijwerkingen en deze worden ook heftiger. Mijn leven staat al een aantal jaar stil. En ik heb nog 4 jaar Lucrin te gaan. Geen idee hoe ik deze door moet komen. Het is niet alleen lichamelijk erg zwaar en vernederend, het drukt ook zwaar [lees meer...]op mijn geestelijke gezondheid.
17-09-2019

Borstkanker

ik ben 71jaar.slik sinds een jaar anastrozol. . Na 2 en half jaar tamoxifen geslikt te hebben. in 1993 een carcinoom ontdekt in rechterborst. Toen een borstsparende operatie gehad met bestraling. in 2016 in dezelfde borst een carcinoom van 2 cm. waarvoor chemokuren zijn gegeven, gevolgd door operatie(weghalen van de borst). nu dus anastrozol. Ik heb weinig opvliegers. wel[lees meer...] tintelingen in handen en voeten, maar vooral na met mijn handen gewerkt te hebben.smorgens algehele stijfheid van botten en gewrichten, maar in de loop van de dag wordt dat minder. bewegen en fietsen is heilzaam. snachts kramp in kuiten en bovenbenen. maar is te verhelpen door bewegen. verder weinig bijwerkingen. wel veel zin in eten.,maar had ik altijd al. dus of dat aan het medicijn ligt , weet ik niet.
14-09-2019

Faslodex (fulvestrant)

Ben nu twee mnd bezig,maar nog geen resultaat
02-09-2019

Eierstokkanker

Ik slik nu bijna 2 jaar tomoxifen 40 mgr. Heb regelmatig depressieve gevoelens. Slik daarbij 30 mgr. sipramil i.v.m bipolaire stoornis. De depressie is begonnen sinds ik tamoxifen gebruik. Daarvoor 20 jaar stabiel.
01-09-2019

Femara (letrozol)

30-08-2019

Borstkanker

Ik vind het een onaangenaam medicijn, maar als ik daardoor kankervrij blijf, dan moet het maar… Om de gewrichtspijnen te verlichten doe ik aan lichaamsbeweging: aquagym, pilates, fietsen (maar niet meer dan 20 km want dan krijg ik last van m'n polsen), wandelen (nu echter te heet, dus meer pijn), nordic Walking (een aanrader) en zwemmen in ons meer. Van lang stilzitten of [lees meer...]stilliggen ('s nachts bijvoorbeeld) word ik altijd stram. Maar na een rondje lopen van 100 m met de hond gaat het al beter. Dus dames, denk aan lichaamsbeweging, al is het maar gewoon een stukje lopen.
22-08-2019

Borstkanker

Ik gebruik dit medicijn sinds enkele maanden na 2e diagnose borstkanker met uitzaaiingen begin dit jaar . Ik ben vorig jaar na de eerste diagnose hormonale borstkanker gelijk na preventieve borstamputatie gestart met tamoxifen (en lucrin) Ik had hier veel bijwerkingen bij als zenuw pijn. Nu na chemotrajecy begonnen met exemestaan ( en lucrin) en ik heb nauwelijks zenuwpijn[lees meer...] .
21-08-2019

Letrozol (letrozol)
Borstkanker

Sinds september 2018 uitgezaaide borstkanker. Uitzaaiingen in bekken en wervelen 2 okselklieren. Gebruik het nu een jaar en heb er niet heel erg veel last van. Ben wel meer gaan sporten.
18-08-2019

14-08-2019

Arimidex (anastrozol)
Borstkanker

gebruik arimidex in nov.3jaar. 20 jaar daarvoor 1e keer borstkanker . het zijn vervelende bijwerkingen maar er valt mee te leven . heb geen keus moet ze mijn verdere blijven innemen. wat me wel bezig houd is; de tumor was in fase 3 .hoe lang zal arimidex aanslaan ? het meest heb ik last van mijn tintelende rechterhand .de kant waar mijn lymflieren weg zijn. s,nachts voor[lees meer...]al steeds wakker worden van tinteling. voor de rest maar accepteren.
28-07-2019

Firmagon (degarelix)
Prostaatkanker

Ik ben gestart met chemokuur (6x) en tegelijkertijd hormoonbehandeling via 1 x per maand een prik. Tijdens de chemokuur nauwelijks problemen met de prik. Beetje jeuk verdween binnen een paar dagen. Chemokuur nu ten einde maar de hormoonbehandeling gaat nog door. Van de prik die ik na de chemokuur kreeg had ik wel heel veel last. Opgezette rode plek op buik en zelfs koort[lees meer...]s tot 39 graden.. Ik vermoed dat ik bij de chemokuur zo weinig last had van deze prik omdat ik toen prednison slikte. Deze ontstekingsremmer zorgde er waarschijnlijk voor dat ik nauwelijks last had. Misschien vóór de volgende prik via de dokter een paar pilletjes prednison aanvragen....
12-07-2019

Proctitis ulcerosa

Geboren 1951. Sinds nov 2010 Ctpc met PSA 1250 Zoladex sinds mei 2011 iedere 3 maanden. Geen klachten. Sinds Jan 2019 uitbehandeld. Aug 2019 13 bestraling bij ingegroeide prostaattumor in mijn darm. Graag reactie . Xaveer
06-07-2019

Prostaatkanker

Gebruik meer dan 10 jaar. Zelf en arts zeer tevreden .PSA 0.1 tot 0.5. Bijwerkingen minimaal. Arts noemt mij een model patient. Bij vaststelling van prostaat kanker,geen mogelijkheid tot operatie - ghemokuur-bestraling
18-06-2019

Borstkanker

De eerste 2,5 jaar na de borstbesparende operatie en 35 bestalingen heb ik Tamoxifen geslikt. Hier heb ik bijzonder weinig last gehad van bijwerkingen, op wat opvliegers na, die ik voor de constatering van borstkanker ook al had. Na die 2,5 jaar moest ik overstappen naar een ander soort medicatie te weten Letrosol. Hierbij had ik na 5 weken zoveel bijwerkingen van dat ik[lees meer...] mezelf niet meer herkende, denk dan aan: neerslachting, depressieve gevoelens, hoofdpijn, misselijk, moe en na overleg met mijn oncoloog ben ik toen overgestapt naar Exemestaan. Dit slik ik nu 'n klein anderhalf jaar en hiervan zijn de bijwerkingen in het begin niet al te heftig, maar nu ervaar ik door mijn hele lichaam last van spieren en gewrichten en peesaanhechtingen. Erg pijnlijk. Dus ik vrees dat ik mijn oncoloog maar weer ga bellen. Ik voel en gedraag me nu dus ook als 'n 80 jarige dame en ik ben pas 57. Ik neem de trappen niet meer omdat ik zo veel last van mijn knie- en heup gewrichten heb. Ook s'nachts in bed zijn mijn benenspieren erg onrustig en ook mn ellebogen en pols gewrichten zijn pijnlijk. Ik kan geen pan meer optillen en de trap af lopen doe ik nu tree voor tree. Hopelijk is er nog een andere medicatie mogelijk voor het resterende jaar dat ik deze medicijnentype moet slikken.
09-06-2019

Anastrozol (anastrozol)

Ik heb deze medicatie nog maar 2 weken gebruikt om te zien hoe ik er op reageer. Ging eerst goed. Tot dat ik plotseling vanaf mijn heupen naar mijn voeten, behoorlijk ging tintelingen kreeg . Was er erg beroerd van . Later mijn rechter onderbeen tintelingen en doof tot geen gevoel meer. Rechterhand tintelingen. Ben er mee gestopt dit wil ik niet. Zit weer op de Tamoxif[lees meer...]en
21-05-2019

Xtandi (enzalutamide)
Prostaatkanker

Door het gebruik van xtandi heeft mijn vader veel pijn gehad door de uitgezaaide prostaatkanker de morfine sloeg niet aan en werd afgebroken door xtandi
15-05-2019

Endometriose

Drie maanden eens per maand Lucrin injectie gehad (in de bil) i.v.m. ernstige endometriose en kinderwens. Vorig jaar geopereerd aan endometriose, daarna eerste IVF ronde, helaas zonder succes. Daarna moest ik drie maanden pauze, voordat ik verder mocht met IVF. Besloten i.p.v. de pil Lucrin te gebruiken gedurende de rustmaanden. Verwachtte veel ellende vanwege de vele moge[lees meer...]lijke bijwerkingen en nare verhalen die ik geleden had, maar het viel me gelukkig erg mee en voor mij werkte het heel goed. Sterker nog, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Eerste maand nog wat bloedverlies, af en toe een opvlieger en soms wat moeite met slapen. De tweede en derde maand ook nog af en toe een opvlieger en wat meer afscheiding dan normaal. Maar verder voelde ik me top: geen opgezette buik, geen endometriose pijn (wat ik al 20 jaar elke dag heb, ook na de operatie) en voor mij gelukkig geen emotionele roller coasters, maar juist ontzettend stabiel (ook erg fijn voor m’n vriend) en opgewekt. Na de uitwerking laatste Lucrin injectie merkte ik dat ik weer emotioneel werd en niet meer opgewekt. Buik doet weer pijn en is weer opgezet. Nu bezig met de volgende IVF ronde. Hopelijk succesvol dit keer, zo niet dan wil ik daarna absoluut weer de Lucrin injecties tijdens de rustmaanden.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4841)
Anticonceptie - overig (3541)
Cholesterol (2790)
Depressie - antidepressiva overig (2590)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2213)
Pijn - morfine-achtigen (2114)
Pijn (1901)
ADHD - psychostimulantia (1870)
Verslavingsziekten (1823)
Bloeddruk - betablokkers (1584)
Maagzuur - protonpompremmers (1506)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1439)
Anticonceptie - eenfase (1323)
Angststoornissen (1132)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1070)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1065)
Depressie - antidepressiva TCA (999)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (921)