categorie

Kanker - hormonen en antihormonen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Kanker - hormonen en antihormonen

24-11-2022 | Vrouw | 45
Myoom
Ik gebruik Zoladex nu bijna 3 maanden om de myomen en mijn baarmoeder kleiner te laten worden voor de operatie. Uiteraard is het vervelend om zo direct in de overgang te komen, maar op de opvliegers na valt het mij mee.

20-11-2022 | Vrouw | 35
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik loop al zeker 15 jaar met menstruatieklachten en elke keer als ik bij de huisarts kwam werd het af gedaan als dat hoort erbij. Uiteindelijk toch na veel zeuren doorgestuurd naar het ziekenhuis scan gemaakt en bleek het adenomyose te zijn…eindelijk een antwoord op jarenlang pijn doorbraakbloedingen en alle andere ellende (PMS)die erbij kwam kijken. Mijn gyneacoloog verte[lees meer...]lde dat hij even met een cameraatje wilde kijken waar de adenomyose precies zat maar kwam tot iedereen zijn verbazing niet of nauwelijks door mijn baarmoedermond…bleek daar dus ook een vernauwing te zitten waardoor mijn menstruatie alleen maar pijnlijker was, daaraan geopereerd en zou beter moeten worden! Maar dat was niet het geval, voor de adenomyose heb ik eerst lucrin gehad de eerste keer ben ik alleen maar ongesteld geweest en had veel hevige opvliegers de 2e en 3e keer kreeg ik op de plek van injectie een ontsteking dus ben daar mee moeten stoppen…nu de eerste injectie zoladex gehad en alleen nog maar ongesteld geweest…weet nu dus gewoon niet meer waar ik aan toe ben… binnenkort weer een gesprek met mijn gyneacoloog om te kijken of ik hier nog even mee door moet gaan of dat er nog andere opties zijn maar was volgens haar al ver door mijn oplossingen het enige wat er verder nog echt zou kunnen werken is het verwijderen van de baarmoeder maar daar wil ik het liefst nog zolang mogelijk mee wachten

14-11-2022 | Vrouw | 65
Borstkanker
Ik slik sinds februari letrozol heb last v de bijwerkingen o.a.pijn in gewr en spieren en hele erge stemmingwisselingen.

Exemestaan

14-10-2022 | Vrouw | 74
exemestaan
Borstkanker
8 jaar geleden borstkanker gehad chemo en 21 bestralingen gehad 6 jaar tamofixen gebruikt maar kreeg baarmoeder poliepen. Nu uitzaaiegen in het long vlies met pleura vocht. Gebruik nu exsemetaan hoop dat het vocht weg blijft. Heeft iemand hier ervaring mee…

Anastrozol

13-10-2022 | Vrouw | 60
anastrozol
Borstkanker
Na een paar maanden bijwerkingen over

11-10-2022 | Vrouw | 72

15-09-2022 | Vrouw | 57
Borstkanker
bordtkanker 2014-borstkanker 2020- volledige verwijderen van borsten beide keren met diep flap geen vhemo geen bestraling eerst 4 jaar Nolvadex- gestopt wegens teveel bijwerkingen, nu Femara en Zometa dit reeds 3 x gehad en geen problemen mee, gewichtstoename met 8 kg

13-09-2022 | Vrouw | 46
Vleesboom
Ik heb 4 grote vleesbomen en verlies extreem veel bloed met grote dikke stolsels. Ik heb bloedarmoede en heftige buikpijn. Het advies was baarmoeder eruit. Nu mag ik gaan ervaren wat de lucrin injectie doen. De gynaecoloog zegt dat ik vervroegd in de overgang kom en dat de eerste menstruatie extra heftig wordt. Ik ga het ervaren. Vanmiddag bij de arts de injectie laten ze[lees meer...]tten. Ik vind het spannend en eng. Hopelijk stopt het bloeden. Het is slopende om elke 45 minuten een nachtmaandverband te moeten wisselend, 6x snachts uit bed te moeten en elke dag ondanks kraamverband je bed te moeten verschonen.

13-08-2022 | Vrouw | 53
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Nooit gynaecologische problemen gehad en 3 kinderen gekregen zonder problemen. Maar half jaar geleden ineens heeel erg veel bloedverlies met grote stolsels gehad. Binnen paar dagen kreeg ik n bloedtransfusie omdat m’n hb nog maar 3 bleek.. heel heftig om geen controle over je lijf te hebben! Daarna van alles geprobeerd ;weer aan de pil die slik ik al n half jaar door,[lees meer...] poliep in baarmoeder verwijderd etc..en nu sinds bijna 2 weken aan de Lucrininjectie in laatste poging om bloedingen te stoppen..die gaan al half jaar door geen dag zonder dus erg uitputtend en ik slik weer ijzertabletten omdat m’n ferritine superlaag blijft(2 slechts) terwijl m’n hb weer uit gevarenzone is.. Ik ben erg bang voor de bijwerking..ik moest extra nog 2 weken de pil blijven slikken dus ik ben benieuwd hoe t volgende week gaat.. Vooral heel veel stijfheid, spierpijn weinig eetlust en emotioneel wrak...moeite met concentratie en soms wazig zien en vooral s avonds harde opgezette buik. Gelukkig nu nog geen migraine daar ben ik t bangste voor omdat ik dat tot n half jaar geleden heel erg had voor iedere menstruatie..ik hoop dat de overgang die maar uitblijft de oorzaak is…Benieuwd of er meer mensen zijn met ervaring migraine icm lucringebruik ..?

Anastrozol

04-08-2022 | Vrouw | 54
anastrozol
Borstkanker
Ik reageer vooral vanwege het artikel want vrijwel al mijn bijwerkingen zijn al genoemd. Managen op bijwerkingen wordt niet gedaan! Ja, u komt wat aan (2 kg per maand), hoort er nu eenmaal bij. Depressief, ander pilletje. Oedeem, oh, nog een pilletje. Pijn, hoog uw fentanyl maar wat op. Verlies gevoel in je handen: we hebben over 3 maanden een nieuw telefonisch consult(was[lees meer...] Corona). Na wat drammen toch naar neuroloog en zelfde week nog geopereerd. Iets later en de zenuw was beschadigd geweest en ik had nooit mijn handen meer kunnen gebruiken. Oedeem uiteindelijk via het revalidatiecentrum met oedeemtherapeut "onder controle". Schildklier voorgoed naar de maan. Veel pijn en ellende zou te voorkomen zijn als er gemanaged wordt op bijwerkingen maar dat gebeurt niet. Geen onwil maar niemand herkend blijkbaar dingen buiten hun eigen specialisme.

Eligard

02-08-2022 | Man | 65
Mijn PSA daalde in 4 maanden van 8 naar 0.4

26-07-2022 | Vrouw | 64
Borstkanker
Femara na borstkanker en kleiropruiming gekregen en als ik ga slapen is het een ramp . Botjes pijn en tintelingen in vingers.. waar ik ook op lig daar doet het pijn.. Hopelijk gaat dit over. Ik ben wel nog niet bijgekomen pfff gelukkig als ik wakker ben dan is mijn lichaam stijf en onzeker ,ik ga zwemmen en paardrijden en poets veel om in beweging te blijven.

23-07-2022 | Vrouw | 50
Endometriose
Buiten de bijwerkingen ben ik ontzettend blij dat ik geen pijn aanvallen heb van de endometriose. Ik kan weer leuke dingen vooruit plannen. Wat niet meer ging ivm de onverwachte ondraaglijke pijn aanvallen elke 3 weken. Ik neem de bijwerkingen voor lief. Probeer er niet over na te denken. Operatie baarmoeder verwijderen heb ik afgezegt. En hoop dat ik na 1.5 jaar lucrin i[lees meer...]n de overgang zelf ben. Ik ben nu 50.

04-07-2022 | Vrouw | 62
Borstkanker
De letrozol doet mij beperken in mijn bewegingsvrijheid. Ik fiets en wandel heel graag, maar door de bijwerkingen stijfheid en gewrichtspijnen, kan ik niet meer ontspannen en met veel pijn mijn aktiviteiten uitvoeren. Sinds Jan.22 slik ik letrozol en nu ga ik in overleg met oncoloog. Ben benieuwd wat nu verder.

25-06-2022 | Vrouw | 28
Endometriose
In verband met endometriose gebruik ik dit middel. Als bijwerkingen heb ik voornamelijk last van opvliegers en daardoor slapeloosheid. Verder voel ik mij door dit middel goed en zijn de klachten vermindert.

Bicalutamide

15-06-2022 | Man | 74
bicalutamide
Prostaatkanker
Het is mijn overtuiging dat deze testosteronremmer meer kwaad dan goed doet. Liever een wat korter leven zonder de narigheid van dit middel dan een gerekt onaangenaam bestaan.

09-06-2022 | Vrouw | 57
Borstkanker
Sinds augustus 2021 slik ik 1x daags Letrozol i.v.m. een tumor in mijn borst, geen uitzaaiingen, operatie gehad en bestralingen. Tumor was geslonken van de pillen. Uiteraard is het een naar middel, maar dat zit ook gedeeltelijk tussen mijn oren 5 jaar een medicijn slikken is niet niks. Bijwerkingen zijn weer wat opvliegers, waar ik van af was, vermoeidheid, droge mond, [lees meer...]vergeetachtig. Wat ik wel heb gemerkt dat hoe meer suiker je eet hoe meer last je hebt van bijwerkingen. Tijdens en na de bestralingen nam ik het niet zo nauw met snoepen. Nu ben ik weer streng voor mezelf en zijn de bijwerkingen wel weer vermindert.

Exemestaan

01-06-2022 | Vrouw | 62
exemestaan
Borstkanker
Oktober 2020 hormoon gevoelige borstkanker geconstateerd. Borst amputatie. Daarna chemokuren en bestraling. Alles goed doorstaan. Nu 5 jaren exemestaan. 1 jaar voorbij. Toch jammer genoeg wel bijwerkingen. Zeker ook door de bestralingen naschade opgelopen. Soms voel ik me onzeker over die bijwerkingen. Zo van.......hoort dit nu bij de exemestaan, of is het naschade. Bijvo[lees meer...]orbeeld: maag en slokdarm krampen, bijna geen smaak, pijnlijke handen( dit komt wel vd exemestaan). Zo krijg ik nu ook Alendroninezuur tabletten. 1x per week 70mg. Ook dat heeft weer bijwerkingen. Ja, dat geeft soms onzekerheid. Wie herkent zich hier in?

Bicalutamide

28-05-2022 | Man | 75
bicalutamide
Prostaatkanker
Puur door toeval geprikt op PSA, waarde 10.5 Diagnose Tc2.Behandeling, bestraling 35 keer, hormoon therapie. Bestralingen geen enkel probleem. Week na laatste bestraling, geheugenverlies, concentratieproblemen, depressief. Het ergste was het gevoel dat ik iemand anders was, behoorlijk traumatisch, Ben gestopt toen de site van AVL dit als symptoom opgaf. Gelukkig pi[lees meer...]llen i.p.v injectie voor een halfjaar. Ben weight watchers dieet gaan volgen, maar de bijwerking van gewichtstoename door de hormoonpillen levert na een week nog niks op,

17-04-2022 | Vrouw | 27

22-03-2022 | Vrouw | 35
Endometriose
Na 4 x hebben geopereerd heb ik spuiten gekregen Hoe langer gebruikt heb ik nergens meer last van en kan alles weer doen Zonder kan ik niet werken enz ontsteking zit bij mij bij de navel elk x na operatie kwam het terug Wauw het help echt goed moet wel melk producten eten en drinken met vitamine D 😌 Je wordt niet meer maandelijks problemen Volgende stap is [lees meer...]eistokken er uit halen dan proberen zonder medicatie 😇 Geen probleem kan alles weer doen!

17-03-2022 | Vrouw | 32
Endometriose
Probeer een verhaal van jaaaaaaren lang ellende even in het kort te vertellen waardoor ik de eerste jaren weg laat en begin vanaf het moment dat ik uit mijn narcose kwam van een van de zoveelste operaties die ik ervoor Al allemaal ben moeten ondergaan.. Kijk operatie ivm met endometriose.. ben nog niet volledig uit de narcose maar de arts stond al aan mijn bed met bel[lees meer...]angrijke informatie… Mevrouw, we hebben de verkleving van uw eierstokken en baarmoeder los gemaakt en endometriose verwijdert zoveel als dat mogelijk was, maar u zit zodanig vol endometriose door heel uw buik, inclusief uw blaas darmen maar ook op uw middenrif, dat is onmogelijk om dat allemaal weg te halen zonder schade te brengen aan uw organen of longen dus geen andere mogelijkheid als zoladex ( chemisch aan de overgang dus.. helaas heb ik de pech dat mijn lichaam geen hormonen accepteerd en de pil of spiraaltje bij mij juist boosdoeners zijn geweest die de endometriose versneld en verergert hebben.. Oké zoladex dan maar… Heb de zoladex laten zetten nou de eerste maand was een ramp, wat blijkt de arts heeft het spiraaltje er niet uit gehaalt met de operatie… dus de pijn werd zo erg dat zonder tranen van het toilet af te komen niet mogelijk was.. Eenmaal overgegaan naar ander ziekenhuis en dus de 2e maand van de zoladex is verstreken waarvan 1 maand het spiraaltje er uit was gehaalt merkte ik geen verschil want had dag in dag uit pijn met elke beweging … binnen 2 weken werd ik ook geopereerd in dat ziekenhuis ivm mijn gewicht en energie zo laat was dat er anders een kans was dat ik te zwak zou worden voor een operatie aan te kunnen gaan en dan was er een groot probleem.. nou die operatie achter de rug moest toch nog 1x zoladex zetten om goed te kunnen herstellen…en jawel dat is goed gelukt.. operatie geslaagd en ik voelde me weer mens… nog steeds geen bijwerkingen van zoladex ervaren ( kan niet zijn opgevallen door alle pijn die ik had) In die 6 maanden kwam bij de 3e maand mijn eerste menstruatie weer, maar had vreemde klachten die ik niet meteen linkte naar problemen op gynaecologisch gebied… hoesten pijn op de borst moeite met ademen.. eenmaal aan het menstrueren was het meteen weer weg.. maand erna precies het zelfde maar dan waren de klachten heftiger en maand daarna dacht ik dat ik mijn begrafenis moest gaan regelen want het voelde alsof ik het aan mijn hart zou gaan krijgen.. het probleem was dat nu de endometriose op mijn middenrif het leuk vond om te gaan irriteren… dus die zoladex spuit werd meteen weer in mijn buik gezet… Helaas kwam ik die tussentijd Corona ons land binnen en tegelijkertijd problemen met mijn staartbeen die verwijderd moest worden… en de operatie aan mijn staartbeen moest eerst zijn geweest voordat ik pas geopereerd mocht worden aan mijn middenrif.. de Corona heeft me een jaar lang op mijn operatie laten wachten door dat mijn operatie 5 dagen ervoor geannuleerd moest worden voor het verwijderen van mijn staartbeen… dus jaar verder ook nog steeds gedwongen aan zoladex.. eenmaal operatie achter de rug is er door de Corona weer 1 jaar en 2 maanden bij gekomen voordat ik de operatie had van mijn endometriose.. deze heeft 4 dagen geleden eindelijk plaats gevonden… baarmoeder verwijdert baarmoeder hals verwijderd endometriose op middenrif, lever, nieren diepe endometriose op de darm het zat gelijk vol… Nu dus geen zoladex meer dus vind het komende maanden erg spannend Mijn conclusie over zoladex zelf… aangezien het eigenlijk maar 6 maanden gebruikt mag worden maar ik het dus jaren gedwongen heb gemoeten.. heb ik helaas bijwerkingen maar waarvan ik niet vind dat deze als negatief mogen worden neer gezet bij het zoladex medicijn.. Mijn klachten binnen de 6 maanden die eigenlijk maximaal maar mogen wat zoladex duidelijk beschrijft waren nihil.. opvliegers best wel veel vooral snachts maar heb er mee leren om gaan en dat was voor mij een lachertje vergeleken met de pijn die ik heb moeten doorstaan.. en ik had last van gewricht pijn.. niet meer en niet minder Maar door het jaren te hebben moeten gebruiken is helaas gebleken dat mijn botscan die 5 maanden gemaakt is niet goed is en ik osteopenie heb en ik na mijn herstel nog eens een botscan moet of het inmiddels niet al osteoporose is aangezien mijn score van de vorige scan er al niet ver vandaan zat.. Zoladex heeft mij geholpen met het lange wachten op de operaties redelijk pijnloos door te komen.. enige is dat ik ipv 1x in de 3 maanden ik deze al snel 1x in de 2 maanden moest zetten omdat de klachten dan al kwamen en helaas de afgelopen 4 maanden ik de zoladex 1 x per maand moest zetten.. dus ben wel een beetje bang voor de uitslag van mijn botscan.. maar proberen positief te blijven en nu eerst herstellen van mijn zware operatie van 4 dagen geleden en hopen dat die ook voor een groot deel geholpen heeft en gaat helpen… en dan zien we wel weer verder Voor de gene die alles heeft gelezen.. super lief dat je er de tijd voor hebt genomen, en probeer goed te beseffen dat de erge bijwerkingen die ik nu ervan heb komt omdat de dosering die zoladex aangeeft van 6 maanden ik zeker 5 x heb moeten overschrijden… dus als dat niet had gehoeven had ik puur en alleen opvliegers en gewrichtspijn

11-03-2022 | Man | 68
Prostaatkanker
2018 prostaat verwijderd. direct daarna psa 0,03(residu kanker achtergebleven in lymfevaten van bekkenbodem. In de drie jaar daarna oplopende psa tot 0,18. (zomer 2021) behandelaanbod werd toen: 35 bestralingen van de bekkenbodem plus Zoladex 10,8 mg iedere 3mnd voor minimaal een jaar. Sinds Nov 2021 psa niet meer aantoonbaar. De bijwerkingen van Zoladex zijn erg f[lees meer...]rustrerend, maar zolang ik mijn doel heb gehaald(psa 0,00) is Zoladex rationeel gezien geweldig. Je moet er verstandig naar kijken. Wat helpt is een strenge uroloog, die zegt dat ik het in ieder geval 1 jaar moet gebruiken en niet van zijn pad af wijkt. En die heb ik in het AVL.

06-03-2022 | Vrouw | 60
Borstkanker
18/01/2021 amputatie borst met chemo , 2kilo gewichtsverlies . Met Femara gestart op 05/07/2021 met als gevolg nog is 8 kilo gewichtsverlies . Sta nu op 46 kilo , dit is wel het minimum . Doe er alles aan om m´n eetlust op te wekken maar er helpt niet veel . Ben misselijk , duizelig , oorsuizen , spier en gewrichtspijn / Neem dagelijks pijnstillers , Contramale / Voor de m[lees meer...]aag , Esomeprazole / Voor het beendergestel Steovit Forte / En voor extra ondersteuning voor gewrichten Glucamed Combi PQ . Elk medicijn en supplement zal zijn werk welk doen , hetgeen je zelf kan doen voor enige verlichting is je positiviteit niet verliezen . Hoe moeilijk het ook is 🥰

01-03-2022 | Man | 61
Prostaatkanker
Heb gleasoscore 9,5. Kwaliteit van leven behoorlijk op ingeleverd, maar ben nu bijna wel 2 jaar verder. Psa was 23, ging naar 0.3, stijgt elke 3 maand met 0,1! Er is een mogelijkheid om te stoppen ivm de bijwerkingen, maar durf het niet. Is er een alternatief diee net zo effectief is met minder Bijwerkingen?

01-03-2022 | Vrouw | 44
Myoom
Myomen

15-02-2022 | Vrouw | 49
Endometriose
Kamp al zeven jaar met vermoeidheidsklachten, ernstige menstruatie door vleesbomen, vorig jaar conclusie dat ik ernstige endometriose heb, ook de flinke bult in mijn navel is endometriose zeer pijnlijk tijdens de menstruatie. 5 maanden geleden twee keer klaplong gehad. Kijkoperatie in het umc utrecht gehad. Oorzaak endometriose in rechter long. Op het rechter middenrif. Da[lees meer...]ardoor komt tijdens de menstruatie mijn long los te zitten en klapt in. Inmiddels longvlies verwijderd om de long vast te zetten dmv litteken weefsel en een matje op mijn middenrif geniet. En Lucrin spuiten om mijn hormonen plat te leggen, zodat ik hopelijk geen klaplong meer krijg. Tot nu toe geen klaplong meer gehad. De Lucrin is wel heftig qua bijwerkingen. Zie hierboven. Maar voor mijn gevoel niet zoveel keus. Wil ook geen klaplongen meer. Pluspunt is de ernstige menstruatie is weg en door de opvliegers geen koude voeten meer. Maar de bijwerkingen zijn wel heftig. Ga dit gebruiken tot de overgang in mijn lichaam is geweest. Ben nu 49 jaar, dus hopelijk maar 1 of 2 jaar denkt de gynaecoloog.

Suprefact

11-02-2022 | Vrouw | 37
busereline
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Dit gebeurde in kader van mijn fertiliteitsbehandeling omdat ik op niets anders gunstig reageerde. Ik moest eerst mijn eigen hormonaal systeem met suprefact plat leggen voor een duur van 2 weken. Na 2 weken mocht ik er dan menopur bij gaan spuiten. Dat was een verademing omdat je het dan een beetje begint te voelen als een normaal werkend hormonaal systeem krijgt. Theoret[lees meer...]isch gezien werden mijn hormonen stil gelegd en kreeg ik er vervolgens via medicatie ingespoten. Het wordt weleens vergeleken met symptomen van de menopauze, maar aangezien ik puur natuur al in de menopauze zit, kan ik zeggen dat dit 20 keer erger is. Bij een onvervulde kinderwens en dit als enige strohalm, doe je dit natuurlijk. Verder wil ik gewoonzeggen dat het echt het verschrikkelijkste is wat medicijnen ooit met mijn lichaam gedaan hebben.

Nolvadex

11-02-2022 | Vrouw | 52
tamoxifen
Borstkanker
Sedert mijn inname (7 maanden), begin ik overal gewrichtspijnen en ontstekingen te hebben.Ook ondervind ik dagelijks een ongemak tgv een verdikking aan de geopereerde borst. Ik heb hierdoor instant slaaptekort en ben doodmoe. Hierdoor ook enorm prikkelbaar. Smeren, zegt de gynaecoloog, maar ik ondervind geen betering en heb mijn bedenkingen. Geopereerde borst is nu groter[lees meer...] dan tevoren..

07-02-2022 | Vrouw | 64
Borstkanker
Eerste x kanker 2OO9 chemo, zware bestraling (waarvan ik al een tijd bijwerkingen heb, pijn plaats van bestraling li-borst. Pijn nek, schouder, borstbeen). Medicatie Arimidex, Nolvadex en toch hervallen eind 2015. Chemo, geen bestraling omwille van zelfde borst li. Wel om de 3 weken Herceptine. Nu al 6 jaar. Dan zijn de klachten toegenomen zoals hierboven beschreven. Moet[lees meer...] deze medicatie nemen zolang mogelijk ! Er zijn ook verklevingen en dat voel ik ook. Heel veel pijn. Heb al dikwijls gedacht om te stoppen,maar durf niet. Kan me iemand raad geven want dit vind ik ook geen leven.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5819)
Anticonceptie - overig (4280)
Cholesterol (3119)
Depressie - antidepressiva overig (2951)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2697)
Pijn - morfine-achtigen (2425)
ADHD - psychostimulantia (2396)
Verslavingsziekten (2186)
Pijn (2169)
Bloeddruk - betablokkers (1830)
Maagzuur - protonpompremmers (1698)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1627)
Anticonceptie - eenfase (1510)
Angststoornissen (1440)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1437)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1349)
Depressie - antidepressiva TCA (1169)
Antibiotica - urineweginfectie (1149)