categorie

Kanker - hormonen en antihormonen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Kanker - hormonen en antihormonen

Xtandi

11-10-2021 | Man | 72
enzalutamide
Prostaatkanker
Bij mjn man (72) is sinds mei 2016 prostaatkanker met uitzaaiingen in de botten geconstateerd. Maar waarschijnlijk had hij de kwaal al véél eerder, maar is e.e.a. niet onderkend door onze toenmalige huisarts. ' veel plassen 's nachts hoort bij oudere mannen...' Mijn man kwam al in 2012 met klachter hierover bij hem. Gelukkig kregen we een oplettende vervanger in 2016 die[lees meer...] een bloedtest af liet nemen met als resultaat een hoge psa van 912! Na chemokuren, bicalutamide en Turp-operatie is er begonnen met de Enzalutamide/Xtandi, in juni 2018 (het is nu oktober 2021) Hij heeft dit middel dus zo'n 3 1/2 jaar bijna geslikt! De laatste maanden 2 tabletten i,p.v. 4. De psa was daardoor constant laag; varieerde van 2,5 tot ongeveer 3,9. Echter, omdat de bijwerkingen té ernstig werden, is er nu een week geleden gestopt (op advies van de oncoloog )met het innemen van Enzalutamide. Dit om het lichaam wat rust te geven. Zie de omschrijving van de bijwerkingen hierboven. SInds een paar maanden is hij tevens (geheel gratis!) hartpatiënt ook nog geworden, met een lekkende hartklep . Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door de Enzalutamide, i.c.m. de Pamoralin-injecties halfjaarlijks. We hopen nu dat zijn lichaam en eetlust, welke nihil is geworden met een gewicht van 53 kg, zal herstellen min of meer. Wel krijgt mijn man nog steeds de halfjaarlijkse injectie met Pamoralin (hormooninjectie)

29-09-2021 | Vrouw | 49
Borstkanker
Ik denk dat ik twee verschillende soorten Tamoxifen heb geslikt. Degene die ik nu in huis heb zijn van het merk Mylan en zittenxin een zwart stripje. Hiervoor had ik pillen in een wit stripje. Ik heb hormonale borstkanker gehad. Chemo. Amputatie beide borsten. 21x bestraling. Daarna begonnen met de Tamoxifen. De eerste paar dagen merkte ik er niet zo veel van. Maar[lees meer...] na een week of twee herkende ik mijzelf niet meer. Ik leek wel niet goed bij mijn hoofd soms. Natte opvliegers, slecht slapen, vergeetachtig, geen overzicht hebben, dingen niet goed overzien, onaardig, kort lontje, alles werd opeens heel complex, huilbuien, depressieve gevoelens, zin om te snoepen. Mist in mijn hoofd, wankel gevoel, zeer snel vermoeid, dan deed mijn hoofd zo raar dat ik maar op bed ging liggen. Ik vond de bijwerkingen van die pillen zwaarder dan het voorgaande traject. Na 2.5 week vond ik het welletjes. Ik zou dit soort pillen zeven jaar lang moeten slikken. Me zeven jaar lang zo voelen zie ik niet zitten. Ik ben 49 en voelde me een oude vrouw. Nu twee dagen gestopt en voel me gelijk beter. Mist in mijn hoofd ebt weg. Durf weer dingen. Ik voel me zo opgelucht. Heb nu wel paddenstoel capsules gekocht. Elfenbankje heet het. Vandaag voor het eerst geslikt. Dit is mijn ervaring. (Red mijn medicijn.nl: Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek. Overleg dan met uw arts wat de mogelijkheden zijn wat betreft het wisselen van medicatie )

28-09-2021 | Man | 64

Lucrin

25-09-2021 | Vrouw | 46
Endometriose
Op voorbereiding op een zware gecompliceerde operatie met endometriose, waarbij baarmoeder en eierstokken verwijderd wordt en endometriose in en op mijn darm en blaas. Spuit ik zelf de lucrin. Ik had het altijd steenkoud maar nu heb ik het qua temp. prima. Ik val af maar weet niet of het alleen door de Lucrin komt. Geen opvliegers geen emotie bui zoals bij Zoladex! Vagina[lees meer...]le droogheid maar dat is goed op te lossen. Ik gebruik het nu 4 maanden. Dit is super heb nergens geen last van misschien dat ik hierdoor mijn operatie kan uitstellen tot dat ik in de overgang ga (46 jaar).

25-09-2021 | Vrouw | 64
Borstkanker
Ik gebruik nu 9 maanden Letrozole. Genoeg klachten (vind ik). Droge mond, gestoorde smaak, nooit "honger" gevoel. (eten omdat het tijd is). Gewichtsverlies, slapeloosheid (had ik voor kanker al een beetje, maar nu, en sinds chemo is 't ernstiger), carpaal-tunnel syndroom, opvliegers, prikkelbaarheid, (ik loop de hele dag op de punten van de tenen) blaasontsteking, en al[lees meer...] weken constant plasdrang (onderzoeken zijn bezig), stijvere gewrichten/spieren (ik beweeg wel veel, voor de kanker ook al). Ik ben (nog) niet depressief, maar ik wordt hier heel erg verdrietig van. . . Ik denk erover na om te stoppen met het hormoon. 't Is kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit van leven. Dit nu, is echt geen fijn leven meer. De constante pijn (24/7) van de urineweg doet echt de deur dicht. Maar mijn oncoloog ontkent dat dit allemaal klachten zijn van het antihormoon.

18-09-2021 | Vrouw | 58
Borstkanker
Ik had borstbesparende operatie rechterborst en opruiming okselklieren. Dan bestralingen en kreeg nu paar dagen vakantie om dan maandag te starten met Femara . Ik heb daar zo schrik voor . Wat is best s morgens of s avonds nemen en heeft iemand ervaring met het bijnemen van glucosamine Ik moet ook nog de ZOMETA baxters krijgen. Kan iemand me beetje geruststellen ? Grt [lees meer...]x

Lucrin

21-08-2021 | Vrouw | 30
Endometriose
Om een heel lang verhaal redelijk kort te maken, ben ik nu bijna op de helft van de kuur lucrin ivm endometriose. Het is een kuur van een halfjaar en het is best wel heftig. Eindelijk het menstrueren stop gekregen na heel veel hormonen. En de pijn hebben we kunnen onderdrukken, maar komt soms toch weer te voorschijn ( voornamelijk zere onderrug en onderbuik, wordt ook wa[lees meer...]rm en straalt pijn uit maar niet zo ernstig als voor de lucrin). Dus ja het werkt redelijk goed, maar ben er wel een heel ander mens door. Mn leven staat echt wel op z'n kop, en ook mn baan kwijt. Heb gelukkig super lieve mensen om mij heen, lieve man en een mooie dochter van 3 jaar (wondertje) en veel praten en uithuilen doet mij er doorheen slepen. En bij jezelf maar denken dat deze bijwerkingen ook weer weg gaan na de behandeling. Maar makkelijk is het zeker niet, zit echt vaak met mij zelf in de knoop. Iedereen heel veel sterkte gewenst!

15-08-2021 | Vrouw | 66
Borstkanker
Heb 8 maand geleden borstkanker gehad, hormonaal, chemo, operatie, borstbesparend, negatieve sentinel, bestraling, Herseptine en Femara. Vooral gewrichtspijnen s morgens. Hoe meer beweging hoe minder pijn !!! Ik hou het voll want ik hou van het leven.

Eligard

11-08-2021 | Man | 75
Prostaatkanker
Eligard werkt voortreffelijk. PSA meer dan 110 punten gezakt. Begin volgende maand aan bestraling. Kwaliteit van leven is wel wat minder, maar ik ben gelukkiger: de ziekte wordt aangepakt!

09-08-2021 | Man | 69
Prostaatkanker
Ik ben gestopt na derde injectie 9 mnd, vond de bijwerkingen een aanslag op mijn kwaliteit van leven.

25-07-2021 | Vrouw | 63
Borstkanker
Eerst Tamoxifen gehad en vervroegd vanwege klachten naar Anastrozol. Daar kreeg ik ernstige hartritmestoornissen van en ben bij cardioloog terecht gekomen. In overleg met hem en oncologe 6 weken gestopt. |ik leefde op, weg hartklachten. Nu 4 weken op Exemestaan en het begint weer.. Moedeloos word ik ervan. Nu moet ik 8 jaar terug naar Tamoxifen. Hopelijk houd ik het vol.

23-07-2021 | Man | 69
Prostaatkanker
Ben er mee gestopt vond de bijwerkingen echt niet fijn.

10-07-2021 | Vrouw | 52

04-07-2021 | Vrouw | 65
Borstkanker
Borstkanker bij de borsten geamputeerdbestraald en nu hè derde hormoon bijwerkingen te veel houw dit niet vol . een ander ziet niets aan mee maar ik voel me dood ziek ben ook bang dat als ik stop de kanker weer komt

02-07-2021 | Vrouw | 61
Borstkanker
Ik heb 2 jaar Tamoxifen geslikt en 3 jaar letrozol. Van beide medicijnen nooit last gehad van bijwerkingen. Ik ben 2 maanden geleden gestopt en voel me gewoon goed. Hoe effectief het is moet nog blijken.

18-06-2021 | Vrouw | 71
Borstkanker
Ik had een oestrogeengevoelig (99%) lobulair carcinoom, 5 cm met één positieve okselklier. Mamma amputatie, OKD, en chemotherapie. Ik gebruik nu 2,5 jaar tamoxifen en de volgende stap is nog eens 2,5 jaar aromatase remmer. De eerste drie maanden had ik geen bijwerkingen. Wel een bursitis van de schouder aan de niet geopereerde kant, maar of dat een bijwerking is weet ik [lees meer...]niet. Na 9 maanden kreeg ik een hele vervelende bursitis in mijn bovenbeen, waardoor ik geen 500 mtr meer kon lopen door toenemende pijn en verstijving. Dit duurde al met al zo'n 1,5 jaar. De laatste 6 weken gaat het beter. Verder voel ik mij somber, en is de glans van het leven af. Moeilijk vind ik om dit toe te schrijven aan Tamoxifen of aan een natuurlijke reactie op ouder worden en steeds minder kunnen. Interesses nemen duidelijk af. De vraag over effectiviteit kan ik niet beantwoorden, maar de balk moest verzet worden van het programma. Ik heb geen aantoonbare uitzaaiingen, maar wie weet zit er ergens nog een verdwaalde tumorcel. Door mijn tumor geschiedenis val ik in het protocol Hormoontherapie

20-05-2021 | Vrouw | 46
Borstkanker
Eerste paar dagen wat gewrichtsklachten, verder probleemloos. Het is echter nog niet heel effectief. Tumor slechts 2 millimeter gekrompen.

01-05-2021 | Vrouw | 66
Borstkanker
Heb een klein jaar bij wijze van proef Letrozol te samen met Ribociclib 200mg gekregen. In het begin erg ziek geweest ervan. Later werden de bijwerkingen minder, maar vermoeidheid was vaak erg, voelde mij niet best. De tumoren namen wel af, dat was het positieve, beter worden zat er niet meer in, enkel verlengen van het leven. Na 9 maanden bleek dat de middelen hun wer[lees meer...]k niet meer deden, dus in januari 2021 over op Faslodex, vervolg van de proef.

Faslodex

01-05-2021 | Vrouw | 66
fulvestrant
Borstkanker
Na Letrozol met Ribociclib afgelopen januari begonnen met Faslodex. De volgende dag heftige reacties van mijn lijf, vreselijke pijn in mijn ribben en kon amper lopen. De 2de spuit viel samen met bestraling van de rug en ik slikte sowieso pijnstillers daarvoor. De 3de spuit gaf de heftigste reactie, overgeven, vreselijke nek, hoofdpijn. Bleek de C1, mijn bovenste nekwer[lees meer...]vel, die volgens de scan begin januari stabiel was, ernstig was beschadigd door de kanker, net als het naastgelegen schedelbot! Paniek, direct naar de 1ste hulp, een nekkraag en de weken erna 5 bestralingen. Nu moet het bot als het goed is herstellen. Wat een vreselijke ervaring met dit spul! 250mg Faslodex.

14-04-2021 | Vrouw | 58
Borstkanker
Na 1,5 tamoxifen op anti-aromatizers gezet. Ernstige gewrichtspijnen en klachten. Overgestapt op exemestaan, klachten nagenoeg verdwenen. Ik heb weer een kwalitatief goed leven.

Bicalutamide

31-03-2021 | Man | 76
bicalutamide
Prostaatkanker
Na HIFU behandeling toch een paar uitzaaiingen. Na 1 jaar borsten laten bestralen om vergroting tegen te gaan. Ik reageer heel goed op deze medicatie en uroloog heeft dosis verlaagd. Nu nog 1 pil van 50 mg om de 2 dagen. PSA is 0,30. Borsten doen nu veel minder pijn en worden niet groter. Wel verdikking van buik met wel 8 cm. Opgeblazen gevoel en regelmatig oprispingen m[lees meer...]aagzuur.

17-03-2021 | Vrouw | 68
Baarmoederkanker
Wii zijn van mening dat de Femara mijn Leven gered heeft. Ik had een zeer agressief Kankersoort en het zou snel terug komen meteen Femara gaan slikken en nu 14jaar later leef ik nog en kankervrij. Hier ben ik heel dankbaar voor. Dus ik blijf het mijn hele Leven zolang ik er ben slikken en neem de bijwerkingen voor lief.

06-03-2021 | Vrouw | 62
Borstkanker
In januari dit jaar kreeg ik de diagnose, borstkanker. Ik heb de Letrozol 2,5 mg gekregen.Eerst in het begin had ik nog niet zoveel last tot midden februari, toen kreeg ik felle stekende pijn in mijn borst, echt soms ondragelijk, ik heb al een paar keer moeten bellen naar het ziekenhuis. Maar gisteravond was het wel zo erg, ik kon niet meer in slaap komen , vanwege de hart[lees meer...]kloppingen. Eerst ging er ook wel even door mij heen, ik stop er mee, maar het risico is te groot dat het dan natuurlijk mis gaat. Ik zie nu natuurlijk wel tegen de nacht op. Maandag maar weer bellen, ik hoop wel dat dit niet te lang duurt die bijwerkingen

04-03-2021 | Vrouw | 34
Endometriose
Tijdens mijn operatie is de Gynaecoloog erachter gekomen dat ik Endometriose heb. Gezien ik een kinderwens had. Kreeg ik meteen een spuitje Zoladex . Ik heb deze medicijn 6 maanden gehad (2x 3 maanden) Ik had last van opvliegers, verminderde libido en ik kwam veel aan in kilo's. Overal viel deze medicatie kwa bijwerkingen erg mee, maar was het voor mij helaas nie[lees meer...]t effectief genoeg. Tevens had ik 6 maanden lang geen menstruatiepijn.

Decapeptyl

03-03-2021 | Vrouw | 39
triptoreline
Endometriose
Wou deze inspuitingen in de eerste plaats niet, werd met de rug tegen de muur gezet, toch maar weer eens gelijk gekregen, men kent zijn eigen lichaam het best.

13-02-2021 | Vrouw | 61
Borstkanker
Het ene of het andere MERK kan al een wereld van verschil uitmaken. Iemand die veel bijwerkingen heeft, zou het best eerst een paar andere merken kunnen proberen. Volgens mij is borstkanker een patientgebonden factor EN hebben kankermedicijnen een smalle therapeutische breedte, waardoor het preferentiebeleid niet mag worden afgedwongen. (Er wordt gevraagd naar[lees meer...] effectiviteit, maar daar is nu nog niets over te zeggen. In theo rie zou het remmend moeten werken op mijn hormoongevoelige borstkanker, maar zeker weten is nu nog niet mogelijk. Kankercellen kunnen ook in winterslaap gaan en over 10 jaar alsnog mijn leven verpesten.)

10-02-2021 | Vrouw | 67
Borstkanker
3e keer borstkanker.1997 amputatie en tamoxifen 5 jaar,2008 toch weer terug in oksel.6x chemo en 30 bestralingen, bijzonder maar toch uitzaaiingen longvlies 2013. Toch oude borstkanker. Benauwd en na 2 pleurapuncties, die geen oplossing boden, IPC in AVL laten plaatsen, met meteen ernaast Exemestaan. Zodra eze zou aanslaan, zou pleuravocht stoppen ( tumorcellen zouden ina[lees meer...]ctief worden). Na 4 maanden gebeurde dit ook. IPC eruit. Enorm opgelucht, meficatie werkt dus, tumorcellen slapen. Wel veranderde ik enorm, door alle bijwerkingen. Gewrichten en lusteloos, emotie vlakt af, eerst heel labiel en vreemd niet jezelf zijn. Van sterk naar mutsig bijna en zo moe. Je went wel alles beter dan K maar het is volhouden en kijk wat er voor medicatie kan. Mijn oncoloog heeft voor slapeloosheid gelijk Zoplicon voorgeschreven. Top en slapen, al is het met tablet geeft je wel n betere energie overdag. Nu na 8 jaar!!!, slapen de tumorcellen nog, controle om de 3 maanden met thorax en bloedbeeld. Sinds jaar wel meer en meer huidproblemen gezicht en armen. Droge schrale en hardere eeltplekjes. Dermovane zalf helpt wel enigzins, Maar keuzes zijn er niet echt , dus niet klagen en smeren, en positief blijven is ook n medicijn.

09-02-2021 | Vrouw | 73
Borstkanker
ik weet niet goed hoelang ik dit moet innemen, en merk wel dat er opvliegers zijn en haarverlies.

08-01-2021 | Vrouw | 56
Borstkanker
Heel veel bijwerkingen, gebruik het nu 1jaar moet 5 jaar maar dit ga ik niet volhouden. Ook tamoxifen en exemestaan gebruikt ook heel veel bijwerkingen van. Ik vind de hormoon therapie heel erg zwaar. Ik wil stoppen maar ben ook bang dat de borstkanker weer terug komt. Moeilijke beslissing.

Anastrozol

04-01-2021 | Vrouw | 63
anastrozol
Borstkanker
Ik heb 5 jaar anastrazol gebruikt omdat de overlevingskans dan beter is dan met tamoxifen. Geen bijwerkingen gehad. Geen terugkeer van borstkanker na 5 jaar. AVL stelde voor om nog 5 jaar verder te slikken, maar de winst op overleving van 5 jaar tot 10 is maar 1 % extra. Dus ik ben gestopt. Ik drink wel een borreltje minder :)

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5515)
Anticonceptie - overig (4036)
Cholesterol (3011)
Depressie - antidepressiva overig (2855)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2529)
Pijn - morfine-achtigen (2323)
ADHD - psychostimulantia (2253)
Pijn (2097)
Verslavingsziekten (2078)
Bloeddruk - betablokkers (1768)
Maagzuur - protonpompremmers (1646)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1585)
Anticonceptie - eenfase (1462)
Angststoornissen (1305)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1257)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1223)
Depressie - antidepressiva TCA (1106)
Antibiotica - urineweginfectie (1057)