categorie

Kanker - hormonen en antihormonen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Kanker - hormonen en antihormonen

25-06-2022 | Vrouw | 28
Endometriose
In verband met endometriose gebruik ik dit middel. Als bijwerkingen heb ik voornamelijk last van opvliegers en daardoor slapeloosheid. Verder voel ik mij door dit middel goed en zijn de klachten vermindert.

Bicalutamide

15-06-2022 | Man | 74
bicalutamide
Prostaatkanker
Het is mijn overtuiging dat deze testosteronremmer meer kwaad dan goed doet. Liever een wat korter leven zonder de narigheid van dit middel dan een gerekt onaangenaam bestaan.

Letrozol

09-06-2022 | Vrouw | 57
Borstkanker
Sinds augustus 2021 slik ik 1x daags Letrozol i.v.m. een tumor in mijn borst, geen uitzaaiingen, operatie gehad en bestralingen. Tumor was geslonken van de pillen. Uiteraard is het een naar middel, maar dat zit ook gedeeltelijk tussen mijn oren 5 jaar een medicijn slikken is niet niks. Bijwerkingen zijn weer wat opvliegers, waar ik van af was, vermoeidheid, droge mond, [lees meer...]vergeetachtig. Wat ik wel heb gemerkt dat hoe meer suiker je eet hoe meer last je hebt van bijwerkingen. Tijdens en na de bestralingen nam ik het niet zo nauw met snoepen. Nu ben ik weer streng voor mezelf en zijn de bijwerkingen wel weer vermindert.

Exemestaan

01-06-2022 | Vrouw | 62
exemestaan
Borstkanker
Oktober 2020 hormoon gevoelige borstkanker geconstateerd. Borst amputatie. Daarna chemokuren en bestraling. Alles goed doorstaan. Nu 5 jaren exemestaan. 1 jaar voorbij. Toch jammer genoeg wel bijwerkingen. Zeker ook door de bestralingen naschade opgelopen. Soms voel ik me onzeker over die bijwerkingen. Zo van.......hoort dit nu bij de exemestaan, of is het naschade. Bijvo[lees meer...]orbeeld: maag en slokdarm krampen, bijna geen smaak, pijnlijke handen( dit komt wel vd exemestaan). Zo krijg ik nu ook Alendroninezuur tabletten. 1x per week 70mg. Ook dat heeft weer bijwerkingen. Ja, dat geeft soms onzekerheid. Wie herkent zich hier in?

Bicalutamide

28-05-2022 | Man | 75
bicalutamide
Prostaatkanker
Puur door toeval geprikt op PSA, waarde 10.5 Diagnose Tc2.Behandeling, bestraling 35 keer, hormoon therapie. Bestralingen geen enkel probleem. Week na laatste bestraling, geheugenverlies, concentratieproblemen, depressief. Het ergste was het gevoel dat ik iemand anders was, behoorlijk traumatisch, Ben gestopt toen de site van AVL dit als symptoom opgaf. Gelukkig pi[lees meer...]llen i.p.v injectie voor een halfjaar. Ben weight watchers dieet gaan volgen, maar de bijwerking van gewichtstoename door de hormoonpillen levert na een week nog niks op,

17-04-2022 | Vrouw | 27

22-03-2022 | Vrouw | 35
Endometriose
Na 4 x hebben geopereerd heb ik spuiten gekregen Hoe langer gebruikt heb ik nergens meer last van en kan alles weer doen Zonder kan ik niet werken enz ontsteking zit bij mij bij de navel elk x na operatie kwam het terug Wauw het help echt goed moet wel melk producten eten en drinken met vitamine D šŸ˜Œ Je wordt niet meer maandelijks problemen Volgende stap is [lees meer...]eistokken er uit halen dan proberen zonder medicatie šŸ˜‡ Geen probleem kan alles weer doen!

17-03-2022 | Vrouw | 32
Endometriose
Probeer een verhaal van jaaaaaaren lang ellende even in het kort te vertellen waardoor ik de eerste jaren weg laat en begin vanaf het moment dat ik uit mijn narcose kwam van een van de zoveelste operaties die ik ervoor Al allemaal ben moeten ondergaan.. Kijk operatie ivm met endometriose.. ben nog niet volledig uit de narcose maar de arts stond al aan mijn bed met bel[lees meer...]angrijke informatieā€¦ Mevrouw, we hebben de verkleving van uw eierstokken en baarmoeder los gemaakt en endometriose verwijdert zoveel als dat mogelijk was, maar u zit zodanig vol endometriose door heel uw buik, inclusief uw blaas darmen maar ook op uw middenrif, dat is onmogelijk om dat allemaal weg te halen zonder schade te brengen aan uw organen of longen dus geen andere mogelijkheid als zoladex ( chemisch aan de overgang dus.. helaas heb ik de pech dat mijn lichaam geen hormonen accepteerd en de pil of spiraaltje bij mij juist boosdoeners zijn geweest die de endometriose versneld en verergert hebben.. OkĆ© zoladex dan maarā€¦ Heb de zoladex laten zetten nou de eerste maand was een ramp, wat blijkt de arts heeft het spiraaltje er niet uit gehaalt met de operatieā€¦ dus de pijn werd zo erg dat zonder tranen van het toilet af te komen niet mogelijk was.. Eenmaal overgegaan naar ander ziekenhuis en dus de 2e maand van de zoladex is verstreken waarvan 1 maand het spiraaltje er uit was gehaalt merkte ik geen verschil want had dag in dag uit pijn met elke beweging ā€¦ binnen 2 weken werd ik ook geopereerd in dat ziekenhuis ivm mijn gewicht en energie zo laat was dat er anders een kans was dat ik te zwak zou worden voor een operatie aan te kunnen gaan en dan was er een groot probleem.. nou die operatie achter de rug moest toch nog 1x zoladex zetten om goed te kunnen herstellenā€¦en jawel dat is goed gelukt.. operatie geslaagd en ik voelde me weer mensā€¦ nog steeds geen bijwerkingen van zoladex ervaren ( kan niet zijn opgevallen door alle pijn die ik had) In die 6 maanden kwam bij de 3e maand mijn eerste menstruatie weer, maar had vreemde klachten die ik niet meteen linkte naar problemen op gynaecologisch gebiedā€¦ hoesten pijn op de borst moeite met ademen.. eenmaal aan het menstrueren was het meteen weer weg.. maand erna precies het zelfde maar dan waren de klachten heftiger en maand daarna dacht ik dat ik mijn begrafenis moest gaan regelen want het voelde alsof ik het aan mijn hart zou gaan krijgen.. het probleem was dat nu de endometriose op mijn middenrif het leuk vond om te gaan irriterenā€¦ dus die zoladex spuit werd meteen weer in mijn buik gezetā€¦ Helaas kwam ik die tussentijd Corona ons land binnen en tegelijkertijd problemen met mijn staartbeen die verwijderd moest wordenā€¦ en de operatie aan mijn staartbeen moest eerst zijn geweest voordat ik pas geopereerd mocht worden aan mijn middenrif.. de Corona heeft me een jaar lang op mijn operatie laten wachten door dat mijn operatie 5 dagen ervoor geannuleerd moest worden voor het verwijderen van mijn staartbeenā€¦ dus jaar verder ook nog steeds gedwongen aan zoladex.. eenmaal operatie achter de rug is er door de Corona weer 1 jaar en 2 maanden bij gekomen voordat ik de operatie had van mijn endometriose.. deze heeft 4 dagen geleden eindelijk plaats gevondenā€¦ baarmoeder verwijdert baarmoeder hals verwijderd endometriose op middenrif, lever, nieren diepe endometriose op de darm het zat gelijk volā€¦ Nu dus geen zoladex meer dus vind het komende maanden erg spannend Mijn conclusie over zoladex zelfā€¦ aangezien het eigenlijk maar 6 maanden gebruikt mag worden maar ik het dus jaren gedwongen heb gemoeten.. heb ik helaas bijwerkingen maar waarvan ik niet vind dat deze als negatief mogen worden neer gezet bij het zoladex medicijn.. Mijn klachten binnen de 6 maanden die eigenlijk maximaal maar mogen wat zoladex duidelijk beschrijft waren nihil.. opvliegers best wel veel vooral snachts maar heb er mee leren om gaan en dat was voor mij een lachertje vergeleken met de pijn die ik heb moeten doorstaan.. en ik had last van gewricht pijn.. niet meer en niet minder Maar door het jaren te hebben moeten gebruiken is helaas gebleken dat mijn botscan die 5 maanden gemaakt is niet goed is en ik osteopenie heb en ik na mijn herstel nog eens een botscan moet of het inmiddels niet al osteoporose is aangezien mijn score van de vorige scan er al niet ver vandaan zat.. Zoladex heeft mij geholpen met het lange wachten op de operaties redelijk pijnloos door te komen.. enige is dat ik ipv 1x in de 3 maanden ik deze al snel 1x in de 2 maanden moest zetten omdat de klachten dan al kwamen en helaas de afgelopen 4 maanden ik de zoladex 1 x per maand moest zetten.. dus ben wel een beetje bang voor de uitslag van mijn botscan.. maar proberen positief te blijven en nu eerst herstellen van mijn zware operatie van 4 dagen geleden en hopen dat die ook voor een groot deel geholpen heeft en gaat helpenā€¦ en dan zien we wel weer verder Voor de gene die alles heeft gelezen.. super lief dat je er de tijd voor hebt genomen, en probeer goed te beseffen dat de erge bijwerkingen die ik nu ervan heb komt omdat de dosering die zoladex aangeeft van 6 maanden ik zeker 5 x heb moeten overschrijdenā€¦ dus als dat niet had gehoeven had ik puur en alleen opvliegers en gewrichtspijn

11-03-2022 | Man | 68
Prostaatkanker
2018 prostaat verwijderd. direct daarna psa 0,03(residu kanker achtergebleven in lymfevaten van bekkenbodem. In de drie jaar daarna oplopende psa tot 0,18. (zomer 2021) behandelaanbod werd toen: 35 bestralingen van de bekkenbodem plus Zoladex 10,8 mg iedere 3mnd voor minimaal een jaar. Sinds Nov 2021 psa niet meer aantoonbaar. De bijwerkingen van Zoladex zijn erg f[lees meer...]rustrerend, maar zolang ik mijn doel heb gehaald(psa 0,00) is Zoladex rationeel gezien geweldig. Je moet er verstandig naar kijken. Wat helpt is een strenge uroloog, die zegt dat ik het in ieder geval 1 jaar moet gebruiken en niet van zijn pad af wijkt. En die heb ik in het AVL.

06-03-2022 | Vrouw | 60
Borstkanker
18/01/2021 amputatie borst met chemo , 2kilo gewichtsverlies . Met Femara gestart op 05/07/2021 met als gevolg nog is 8 kilo gewichtsverlies . Sta nu op 46 kilo , dit is wel het minimum . Doe er alles aan om mĀ“n eetlust op te wekken maar er helpt niet veel . Ben misselijk , duizelig , oorsuizen , spier en gewrichtspijn / Neem dagelijks pijnstillers , Contramale / Voor de m[lees meer...]aag , Esomeprazole / Voor het beendergestel Steovit Forte / En voor extra ondersteuning voor gewrichten Glucamed Combi PQ . Elk medicijn en supplement zal zijn werk welk doen , hetgeen je zelf kan doen voor enige verlichting is je positiviteit niet verliezen . Hoe moeilijk het ook is šŸ„°

01-03-2022 | Man | 61
Prostaatkanker
Heb gleasoscore 9,5. Kwaliteit van leven behoorlijk op ingeleverd, maar ben nu bijna wel 2 jaar verder. Psa was 23, ging naar 0.3, stijgt elke 3 maand met 0,1! Er is een mogelijkheid om te stoppen ivm de bijwerkingen, maar durf het niet. Is er een alternatief diee net zo effectief is met minder Bijwerkingen?

01-03-2022 | Vrouw | 44
Myoom
Myomen

15-02-2022 | Vrouw | 49
Endometriose
Kamp al zeven jaar met vermoeidheidsklachten, ernstige menstruatie door vleesbomen, vorig jaar conclusie dat ik ernstige endometriose heb, ook de flinke bult in mijn navel is endometriose zeer pijnlijk tijdens de menstruatie. 5 maanden geleden twee keer klaplong gehad. Kijkoperatie in het umc utrecht gehad. Oorzaak endometriose in rechter long. Op het rechter middenrif. Da[lees meer...]ardoor komt tijdens de menstruatie mijn long los te zitten en klapt in. Inmiddels longvlies verwijderd om de long vast te zetten dmv litteken weefsel en een matje op mijn middenrif geniet. En Lucrin spuiten om mijn hormonen plat te leggen, zodat ik hopelijk geen klaplong meer krijg. Tot nu toe geen klaplong meer gehad. De Lucrin is wel heftig qua bijwerkingen. Zie hierboven. Maar voor mijn gevoel niet zoveel keus. Wil ook geen klaplongen meer. Pluspunt is de ernstige menstruatie is weg en door de opvliegers geen koude voeten meer. Maar de bijwerkingen zijn wel heftig. Ga dit gebruiken tot de overgang in mijn lichaam is geweest. Ben nu 49 jaar, dus hopelijk maar 1 of 2 jaar denkt de gynaecoloog.

Suprefact

11-02-2022 | Vrouw | 37
busereline
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Dit gebeurde in kader van mijn fertiliteitsbehandeling omdat ik op niets anders gunstig reageerde. Ik moest eerst mijn eigen hormonaal systeem met suprefact plat leggen voor een duur van 2 weken. Na 2 weken mocht ik er dan menopur bij gaan spuiten. Dat was een verademing omdat je het dan een beetje begint te voelen als een normaal werkend hormonaal systeem krijgt. Theoret[lees meer...]isch gezien werden mijn hormonen stil gelegd en kreeg ik er vervolgens via medicatie ingespoten. Het wordt weleens vergeleken met symptomen van de menopauze, maar aangezien ik puur natuur al in de menopauze zit, kan ik zeggen dat dit 20 keer erger is. Bij een onvervulde kinderwens en dit als enige strohalm, doe je dit natuurlijk. Verder wil ik gewoonzeggen dat het echt het verschrikkelijkste is wat medicijnen ooit met mijn lichaam gedaan hebben.

Nolvadex

11-02-2022 | Vrouw | 52
Borstkanker
Sedert mijn inname (7 maanden), begin ik overal gewrichtspijnen en ontstekingen te hebben.Ook ondervind ik dagelijks een ongemak tgv een verdikking aan de geopereerde borst. Ik heb hierdoor instant slaaptekort en ben doodmoe. Hierdoor ook enorm prikkelbaar. Smeren, zegt de gynaecoloog, maar ik ondervind geen betering en heb mijn bedenkingen. Geopereerde borst is nu groter[lees meer...] dan tevoren..

07-02-2022 | Vrouw | 64
Borstkanker
Eerste x kanker 2OO9 chemo, zware bestraling (waarvan ik al een tijd bijwerkingen heb, pijn plaats van bestraling li-borst. Pijn nek, schouder, borstbeen). Medicatie Arimidex, Nolvadex en toch hervallen eind 2015. Chemo, geen bestraling omwille van zelfde borst li. Wel om de 3 weken Herceptine. Nu al 6 jaar. Dan zijn de klachten toegenomen zoals hierboven beschreven. Moet[lees meer...] deze medicatie nemen zolang mogelijk ! Er zijn ook verklevingen en dat voel ik ook. Heel veel pijn. Heb al dikwijls gedacht om te stoppen,maar durf niet. Kan me iemand raad geven want dit vind ik ook geen leven.

Borstkanker
Borstkanker 2018, ER+PR+Her2Neu Luminaal type A, tumor verwijderd via Magnetische marken, geen chemo (Mamaprint), 16 bestralingen (breathholding), 2,5 jaar Tamoxifen (Mylan). Geen noemenswaardige klachten, wat stramheid waarbij goed bewegen de oplossing was, wat opvliegers waarbij luchtig kleden de oplossing was en heel soms wat been krampen in de nacht. Wil graag benoemen[lees meer...] de endoxifine spiegel (de omzetting van tamoxifen). De gehanteerde ondergrens is 16 nmol/l (streefwaarde). Ik vind het treurig dat niet standaard de endoxifine spiegel wordt gemeten bij borstkanker patienten welke Tamoxifen slikken. Sommige artsen vinden die toetsing geen toegevoegde waarde, maar meningen verschillen hierover. Ik verwijs hiervoor naar het onderzoek (hier aan meegedaan) in het EMC Rotterdam. Stel dat je endoxifine spiegel onder de 16 nmol/l zit, dan zou het logisch zijn volgens de onderzoekers om de medicatie te verhogen. Tevens wil ik patienten welke Tamoxifen slikken goed op te letten met het slikken van extra niet medicinale producten. Curcuma maar ook Soja daar moet men waakzaam voor zijn, zoek vooral op wetenschappelijke onderzoeken via o.a. Boogstudycenter

Borstkanker
Borstkanker 2018, ER+PR+Her2Neu Luminaal type A, tumor verwijderd via Magnetische marken, geen chemo (Mamaprint), 16 bestralingen (breathholding), 2,5 jaar Tamoxifen (Mylan) en daarna Letrozol (Mylan). Van beide nauwelijks tot geen bijwerkingen, stramheid treed op, bewegen en oefeningen doen helpen wel degelijk, wel vaginale droogheid van Letrozol maar ook dat is op te lo[lees meer...]ssen. Ik heb al eerder medoicatie van Mylan gebruikt welke mij geen bijzondere bijwerkingen opleverde vandaar mijn keuze op Mylan.

Borstkanker
Borstkanker links 2018 (er + PR + Her2Neu Luminal type A), 1.1 mm, tumor verwijderd via MaMaLoc (magnetische marker), Mamma print (blue print) geen chemo, bestraling 16x (via breath hold methodiek). Aansluitend Tomaxifen , geen noemenswaardige klachten, heb tijdens het benoemen van de medicatie door de oncoloog aangegeven de bijwerkingen niet te willen weten en te lezen. [lees meer...]Enige klachten wat stramheid, dagelijks bewegen hielp, soms s'nachts wat beenkramp en/of nachtzweten. Gebruikte Mylan al eerder als anti depressiva van dit merk en geen bijwerkingen. Tamoxifen dan ook van Mylan gebruikt. Ik heb meegedaan met een nog steeds lopend onderzoek naar de omzetting van Tamoxifen (via de CYP2D6) naar endoxifine. De omzetting speelt een essentiele rol dus de endoxifine spiegel, waar men als ondergrens aanhoud 16 nmol/l, aangezien er geen eenduidige drempelwaarde is. Ik vind het enorm frustrerend dat niet standaard de Endoxifine spiegel wordt gemeten bij vrouwen welke dit medicijn slikken. Dus wellicht zijn er vrouwen welke ver onder de drempelwaarde zitten en beter gebaat zijn bij een hogere inname van Tamoxifen. Na 2,5 jaar ben ik overgegaan op Letrozol, ook van Mylan.

20-01-2022 | Vrouw | 54
Borstkanker
Laat nooit uw nog gezonde eileiders verwijderen. Ik ben bij mijn eileidersverwijdering gestorven, mijn lichaam heeft het deels overleefd. Dit moest deontologisch verboden worden. Uw leven is heel eenvoudig geworden, je moet alles wat jonge mensen horen te doen, maar met het lichaam van een oude mens, juist dat je jaren niet op je teller staan.

16-01-2022 | Vrouw | 58
Borstkanker
Gigantische gewrichtsklachten vooral handen knieƫn .. ook dikke voeten en handen en al 10 kg bij op 4 maanden. Heeft iemand aub tips voor de gewrichtsklachten te verzachten aub ? Iemand zei es steoviet d3 of cannabisolie ?

05-01-2022 | Vrouw | 56
Borstkanker
gestart 2019 tot op heden geen enkele bijwerking tip: misschien blisters met datum

28-12-2021 | Man | 59
Borstkanker
ik neem dat pilletje 1 x per dag bijwerkingen jeuk pijnlijke gevrichten vermoeidheid en obstpatie en stemmingswisseligen. wat nu stoppen een optie wie heeft raad

20-12-2021 | Vrouw | 47

09-12-2021 | Vrouw | 46
Endometriose
In Mei 2021 begonnen met de Lucrin voor de zware endometriose (niveau 5)die ik al 30 jaar heb. De complexe operatie stond gepland maar moest eerst minimaal 3/6 maanden de lucrin spuiten.(doe ik zelf omdat het zo makkelijk is 1x p/maand). Door de lange wachtlijst moest ik het wat langer spuiten. Doordat ik me zo goed voelde in September heb ik een MRI (December) aangevr[lees meer...]aagd ivm of de operatie nog wel nodig is. De uitslag is dat er 30 % minder endometriose is geconstateerd!! de endometriose is op meerder plekken significant minder geworden. De operatie is in samenspraak met de gynaecologe afgezegd! Ik slik 1x per dag wel Tibolon (Livial) erbij. Ik mag tot dat ik in de overgang ga de Lucrin spuiten. Ik ben nu 46 jaar. Ik hoop meer dames te kunnen overtuigen om dit te gebruiken

07-12-2021 | Vrouw | 52
Borstkanker
In 2016 rechterborst na chemobehandeling geheel geamputeerd plus okselklieren grotendeels verwijderd. Vervolgens ook nog enkele weken bestraald. Al daarvoor begonnen met Tamoxifen. Dat slik ik nu dus bijna 5 jaar. In maart 2022 is het advies dat ik ga overstappen op Anastrozol, voor tenminste 2,5 jaar. Ik heb vooral last van stijve gewrichten en in het begin ook veel opvli[lees meer...]egers (nu een stuk minder). Ik merk heel duidelijk dat veel bewegen en wat je eet en drinkt behoorlijk invloed heeft. Zo heb ik als ik bv teveel koffie neem veel meer last en ben ik ook sneller moe. Ik heb hierboven Sandoz ingevuld, maar heb in de loop der jaren diverse merken gehad. Nauwelijks verschil bemerkt. Bij Effectiviteit uiteraard geen idee, dus geen effect ingevuld.

29-11-2021 | Vrouw | 58
Borstkanker
Antihormoonbehandeling na borstbesparend operatie en bestraling, dankzij mammaprint geen Chemo

25-11-2021 | Vrouw | 43
Endometriose
Ik kreeg lucrin als voorbereiding op mijn OK voor endo op mijn darm. In overleg met gyn gaan gebruiken en het was vooral pijnstillend (hierdoor geen morfine meer nodig) maar de bijwerkingen heb ik als heftig ervaren. Hoofdpijn, geen concentratie, moodswings, opvliegers namen in de loop van de tijd ook steeds meer toe. Na 6e maanddepot kunnen stoppen na de OK. Nu afwachten [lees meer...]hoe lang de naweeƫn nog zullen doorgaan. Herstel van OK is hierdoor ook moeizaam.

05-11-2021 | Vrouw | 67
Borstkanker
Hallo. Ik zit in hetzelfde schuitje als u, behalve dat ik geen oksel ontruiming kreeg. Ben geopereerd begin augustus en ben gestart met Femara op 1 oktober. Tot hiertoe geen bijwerkingen, behalve misschien beetje meer moe, maar dat kan ook te wijten zijn aan de zware verkoudheid die ik had.

Exemestaan

02-11-2021 | Vrouw | 58
exemestaan
Borstkanker
Ik neem het nu ongeveer een jaar, de pijn in de kuiten en benen wordt erger. Nu ik weer werk sta ik 4 uur na mekaar recht en loop regelmatig rond. Als ik even gezeten heb ik de pijn nog erger. Ik hou van mijn werk en wil dit verder doen maar de pijn wordt ondraaglijk. Als ik thuis kom moet ik gaan liggen om de pijn te doen weg trekken. Dat lukt maar komt heel snel terug al[lees meer...]s ik stap.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5685)
Anticonceptie - overig (4186)
Cholesterol (3079)
Depressie - antidepressiva overig (2917)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2622)
Pijn - morfine-achtigen (2385)
ADHD - psychostimulantia (2346)
Pijn (2142)
Verslavingsziekten (2139)
Bloeddruk - betablokkers (1809)
Maagzuur - protonpompremmers (1675)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1611)
Anticonceptie - eenfase (1493)
Angststoornissen (1378)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1354)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1317)
Depressie - antidepressiva TCA (1150)
Antibiotica - urineweginfectie (1119)