Ervaringen met Anastrozol

anastrozol

hoofdpijn depressief moeite met slapen diarree bot pijn dunner wordend haar kortademigheid pijn in voeten spierpijn slaperigheid

Borstkanker (92 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

26-04-2019 | Vrouw | 54
Borstkanker
In 2015 hormonale borstkanker, operatie, bestraling. Juli 2015 Tamoxifen vanaf januari 2018 Anastrozol. Pijnlijke voeten na het opstaan, moet even op gang komen, maar daarna geen last meer. In het begin behoorlijk veel opvliegers gehad maar valt nu enorm mee. Voor mij prima mee te leven.

12-09-2018 | Vrouw | 60

16-10-2017 | Vrouw | 71

14-05-2017 | Vrouw | 64
Borstkanker
In '95 eerste keer borstkanker ( chemo, borstbesparende operatie, 33 bestralingen ) Na 5 jaar genezen. In 2002 weer raak. ( borstamputatie )Weer genezen. Afgelopen oktober uitzaaiingen in mijn hele lichaam.( longen, lever, botten, hersenen enz. )Voor mijn hersenen bestraald met de gamma-knife en voor de rest 1 x per dag anatrozol. Alle tumoren zijn enorm gekrompen. Ik had[lees meer...] 10 tumoren in mijn hersenen en daar zijn nog maar 2 kleintjes van over. De tumormarkers in mijn lijf zijn in een paar maanden van 140 naar 19 gegaan. Als aanvulling op de medicatie gebruik ik smorgens en in de avond 2 wietdruppeltjes ( smorgens zonder THC en in de avond met THC ) en 2 x per dag een capsule kurkuma met peper. En nog wat bloesemtherapie. Het helpt wel niet tegen de bijwerkingen ( gewrichtspijnen ), maar ik ben toch erg blij dat dat medicijn bestaat.

09-10-2016 | Vrouw | 69
Borstkanker
Ik gebruik al meer dan 5 jaar Anastrozol na borstkanker. Begonnen met Tamoxifen, maar binnen 2 maanden brandend eczeem in diverse huidplooien. Ik heb ervaringen op deze site opgezocht om ervaringen van anderen te lezen. Zelf heb ik weinig bijwerkingen, wel pijnlijke handen, lichte opvliegers, maar ik veronderstelde dat dit door artrose kwam. Genoeg energie. Door nieuwe ond[lees meer...]erzoeken schijnt langer gebruik aan te bevelen te zijn. Specialist wil gebruik Anastrozol verlengen tot 7 jaar, maar zegt dat langdurig gebruik schade aan lichaam toebrengt. Bij deze beoordelingen lees ik dat iemand het al 10 jaar gebruikt. Mijn vraag aan specialist tijdens volgende bezoek zal dus zijn: welke schade gaat het om? Zijn er vrouwen die het langer dan 7 jaar slikken?

30-11-2015 | Vrouw | 69
Borstkanker
Na mijn borstamputatie heb ik Anastrozol gekregen en had in het begin behoorlijk bijwerkingen, zoals haaruitval, pijn in mijn gewrichten van handen vooral duimen en voeten. De haaruitval is opgehouden, heb iets diepere inhammen gekregen, maar rest van haar is aardig dicht gebleven! Ook had ik droge ogen. Dit is ook weer over gegaan. De pijn in de handen is een stuk minder [lees meer...]geworden in de loop van het jaar. Soms bij vlagen komt de pijn opzetten en is dan opeens weer verdwenen. Waar ik de laatste maanden mee zit is een droge vagina en ben hiervoor naar de gynaecoloog gegaan om alles te laten checken. Alles was in orde en ik gebruik nu gewoon een smeersel om de vagina niet te droog te laten zijn. Ik had gewoon problemen met lopen. Stemmingswisseling heb ik niet zo erg gehad met dit middel. Misschien omdat ik al voorbij de overgang was toen ik ging slikken.

10-10-2015 | Vrouw | 51
Borstkanker
Goedemiddag, Vorig jaar is bij mij borstkanker geconstateerd. Na een borstamputatie, 6 chemokuren en 16 bestralingen ben ik in november 2014 begonnen met een hormoonkuur. Rare dingen ... begin steeds stijver te worden. Heb, behalve in de achillespezen en enkels, geen pijn. (De pijn is er alleen wanneer ik wandel). Heb na 2 kilometer lopen ook het gevoel dat ik zware[lees meer...] benen heb. Fietsen gaat veel beter dan lopen. Ik moet de hormoontabletten nog vier jaar slikken. Zal de kuur, op karakter, afmaken .... en vergeet het stramme gevoel in mijn maar fff. Ben sinds juli van dit jaar weer volledig aan het werk. Heb gelukkig een kantoorbaan ... in de zorg bijvoorbeeld was ik, denk ik, niet weer aan het werk gekomen.

05-09-2014 | Vrouw | 66
Borstkanker
Kreeg na 2 jaar Tamoxifen de Anastrozol. Geslikt zonder heel veel bijwerkingen, tot 1 jaar geleden de stijfheid heel erg werd en ik amper kon lopen. Mijn spieren voelden alsof ik alle onderdelen van de Olympische Spelen had gedaan. Aangezien er ook botontkalking was kreeg ik daar ook medicijnen voor, kauwtabletten met daarin een dosering vit. D van 400 plus de wekelijkse[lees meer...] Alendroninezuur. Via via hoorde ik dat een grote dosering vitamine D de spierpijn zou verzachten. Dokter gebeld en de kauwtabletten werden op mijn verzoek vervangen door kauwtabletten met een hogere dosering vit. D (800) De volgende dag kon ik weer lopen!

22-12-2012 | Vrouw | 66
Borstkanker
Ik was eerst op Tamoxifen maar de biwerkingen waren te veel en te oncomfortabel. Ook had ik uitgevonden dat het niet samengaat met anti depressieva (waar ik inmiddels mee ben getropt) De internist heeft mij daarna anastrozol voor geschreven. Ik heb alle websites nagekeken wat de vulmiddelen waren en heb ook met de apotheker alles goed vergeleken en ben er achter gekomen [lees meer...]dat de vulmiddelen van Arimidex bijna hetzelfde zijn als Sandoz. Dus neem ik nu Anastrozol van Sandoz. Ik had dan ook de strijd van de kosten van van de verschillende merken en dat Arimidex te duur was en niet door de verzekering vergoed word. Dus Sandoz Anastrozol heeft dezelfde vulmiddelen en de werkzame stoffen zijn allemaal gelijk volgens mijn apotheker. ik ben iemand die alles uitzoekt en de apotheker heeft mij enorm geholpen en had alles uitgeprint om te vergelijken. Super apotheek.

20-11-2012 | Vrouw | 63
Borstkanker
Ik kreeg na 4 jaar borstkanker en chemo gehad en bestraling een metastase van de B.k in de longen ,weer chemo en plakken longen en 2 jaar sukkelen en ziek zijn ben ik begonnen met tamoxifan. Mijn wereld veranderde in een positieve wereld met veel opvliegers maar het kon me niet schelen want ik was er nog. Dit heb ik 9 jaar geslikt. Toen weer metastase maar nu in de buik [lees meer...]een ware peritonitis carcinomatose. Nu slik ik arimidex en het gaat weer goed 1,5 jaar Bijwerkingen alleen dikke zer gevoelige vingers Maar ik ben er nog steeds en we zien verder. Ik hoop nog even te genieten

12-09-2012 | Vrouw | 58
Borstkanker
Jammer dat ik veel last heb van mijn gewrichten en spieren. Hiervoor moet ik meerdere pijnstillers gebruiken.

14-07-2011 | Vrouw | 67
Borstkanker
De huisarts schreef mij Arimidex voor maar ik krijg van de apotheek nu Anastrozol Accord 1mg. De werkzame stof is hetzelfde dus vond ik dat niet erg maar nu zit ik onder de galbulten en krijg ik enorm veel meer opvliegers, dus ook veel meer zenuwpijn (zie ervaring Arimidex). Ben terug gegaan maar de Apotheek wil mij niets anders geven. Heeft mij het prijsverschil laten z[lees meer...]ien. Arimidex 30 x duurder x € 360.- per 3 mnd tegen Accord € 12.- p.3 mnd Verschil is ook veel te groot. Ik word opgezadeld met het probleem van de fabrikanten. Ben best bereid mee te helpen aan het betaalbaar houden maar ik heb al zoveel bijwerkingen. Door de extra zenuwpijn zal ik medicatie nodig hebben (middel tegen epilepsie schijnt hier goed tegen te werken volgens mijn oncoloog). Dat gaat ook weer geld kosten. Dit houd ik geen paar jaar meer vol op deze manier. Lekker voordelig dan.

10-12-2020 | Vrouw | 63
Borstkanker
In 2017 is er een kleine celafwijking in de linkerborst geconstateerd en operatief verwijderd. Gelukkig geen uitzaaiingen, dus alleen bestralingen en hormoontherapie in de vorm van Tamoxifen. Dat heb ik denk ik drie maanden geslikt maar ben al snel overgegaan op Anastrozol. Ik zou graag willen zeggen dat het helpt. Maar ik weet het niet. Ik ben niet meer de jongste, want 6[lees meer...]3 en welke klachten komen nou waardoor. Wie zal t zeggen. Sinds een paar weken heb ik zo’n pijn onder de bal van mijn voeten dat ik bijna niet meer kan lopen. Terwijl dat de sport is die ik het liefste doe. Sinds de kanker lijkt het alsof ik mijn lijf niet meer ken. Ik wil wel graag stoppen met de medicatie maar ben niet zo moedig geloof ik. Ik heb Anastrozol straks 3 jaren gebruikt. Dan de gebruiksvriendelijkheid. Is het erg moeilijk om een strip van bijvoorbeeld 30 dagen te maken zodat je de dagen erop kunt aangeven? Net zoals bij de anticonceptiepil?

18-10-2019 | Vrouw | 49
Borstkanker
In 2014 en 2015 geopereerd aan hormoongevoelige tumor. Daarna 21 bestralingen en 13 chemokuren. Gestart met Tamoxifen maar vanwege de grote hoeveelheid opvliegers over gestapt naar Anastrazol. Ik slik de medicatie vanaf september 2015. Het was opkrabbelen van een zware tijd en dat ging eigenlijk best lekker. Lichamelijk ging ik heel snel en heb in 2016 de marathon van New [lees meer...]York gelopen. Ik was nog wel snel moe maar mentaal. Het werken opgebouwd tot mijn eigen 17 uur per week, dat haalde ik in april 2017. Toen begon de ellende. Ik was zo moe, niet te beschrijven, wanhopig, moedeloos, ik kan er geen naam aan geven. Werk volgehouden en ik kan je zeggen, als ik naar huis ging met de auto was ik zo diep gegaan dat ik dacht, je kan beter met 2 flessen wijn achter het stuur gaan zitten dan zo moe.... thuis altijd in 1 streep door naar bed. Dan een soort van koken en eten en naar bed. Geen gezellig bakkie bij een vriendin, geen verjaardag, kerst een klein beetje, ik kon niks meer. In september 2018 ging het echt niet meer en ben ik gaan zoeken naar iemand die me kon helpen. Huisarts, preventief arbo spreekuur, psycholoog, ergotherapeut, kunsttherapie en uiteindelijk een 12 wekelijkse oncologische revalidatie gedaan. Dat is nu 4 weken geleden afgesloten. Lichamelijk ga ik weer best goed door de therapie maar mentaal bleef ik nog steeds verschrikkelijk moe. Hele dagen op de bank en echt geen fut om op te staan. Ik heb nog een jaar ziekteverlof maar dan ..... ik ben bang dat ik dan mn baan kwijt raak want ik zou echt niet weten hoe ik moet gaan werken als je thuis de ballen al niet hoog kan houden. Toen bedacht ik me, wat doet die Anastrazol eigenlijk met me? Een beetje googelen en dan lees je dat dit bijvoorbeeld ook wordt gebruikt als je uitzaaiingen hebt, dat is geen klein bericht. Verder ook gelezen over vermoeidheid en mijn oncoloog gebeld. Overleg gehad en ja, zij vond dit toch ook wel heftig en geeft geen garanties maar besloten in ieder geval 2 maanden te stoppen om te kijken wat te doen. Nu, 5 (!) dagen gestopt, ik voel me echt met de dag beter. Het feit dat ik dit om 21.40 zit te typen zegt genoeg, een vakantie uitzoeken op de laptop kon ik al niet, laat staan dit. Ik hoop dat als iemand er net zo tegenaan loopt als ik, dit leest en daar eventueel iets aan heeft, want die altijd aanwezige verschrikkelijke vermoeidheid gun je niemand! De risico's zijn overigens heel klein omdat ik al 4 jaar geslikt heb, maar het moet ook wel leefbaar blijven. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik nu al ben, ik ben weer een soort wakker, heb plannen, geweldig!

06-10-2019 | Vrouw | 66
Borstkanker
Ik ben in juni 2019 gestopt met Anastrozol, omdat het verschil in risico bij mij klein was en ik slecht sliep en spierpijn had en liever geen medicijnen neem.

17-09-2019 | Vrouw | 71
Borstkanker
ik ben 71jaar.slik sinds een jaar anastrozol. . Na 2 en half jaar tamoxifen geslikt te hebben. in 1993 een carcinoom ontdekt in rechterborst. Toen een borstsparende operatie gehad met bestraling. in 2016 in dezelfde borst een carcinoom van 2 cm. waarvoor chemokuren zijn gegeven, gevolgd door operatie(weghalen van de borst). nu dus anastrozol. Ik heb weinig opvliegers. wel[lees meer...] tintelingen in handen en voeten, maar vooral na met mijn handen gewerkt te hebben.smorgens algehele stijfheid van botten en gewrichten, maar in de loop van de dag wordt dat minder. bewegen en fietsen is heilzaam. snachts kramp in kuiten en bovenbenen. maar is te verhelpen door bewegen. verder weinig bijwerkingen. wel veel zin in eten.,maar had ik altijd al. dus of dat aan het medicijn ligt , weet ik niet.