Ervaringen met Anastrozol

anastrozol

hoofdpijn depressief moeite met slapen diarree bot pijn dunner wordend haar kortademigheid pijn in voeten spierpijn slaperigheid

Borstkanker (92 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

26-10-2018 | Vrouw | 59
Borstkanker
Na 3 jaar tamoxifen ben ik op advies van de specialist overgestapt naar Anastrosol. Langzaam aan merkte ik meer algemene lichamelijke stijfheid. Het begon met een triggervinger: mijn duim kon niet meer buigen. Hiervoor heb ik een spuit gehad. Daarna meer last van voeten, enkels, heupen, rug en handen. Na 3 maanden begon het me in mijn functioneren te belemmeren. En na 4 m[lees meer...]aand waren de klachten zo heftig, ik kon bijna niet meer lopen!, dat ik me ziek gemeld heb op mijn werk. In overleg met de specialist ben ik toen gestopt met de anastrosol en weer verder met tamoxifen . Wat mij opviel, was dat de gewrichten waar ik in het verleden ook last van heb gehad: slijmbeursontsteking in de heup, enkelfractuur, problemen met SI gewricht, de heftigste klachten geven.

13-10-2022 | Vrouw | 60
Borstkanker
Na een paar maanden bijwerkingen over

10-04-2019 | Vrouw | 60
Borstkanker
Vreselijk zware medicatie waarbij ik mij afvraag of het wel toegevoegde waarde heeft om dit paardenmiddel 5 jaar te slikken.

12-09-2018 | Vrouw | 60

20-10-2017 | Man | 60
Borstkanker
Sinds 8 augustus met Anastrozol begonnen, in 1e instantie ging het wel goed maar als snel had ik opvliegers, en nu na ongeveer een maand vreselijke zere handen vooral in de nacht erg pijnlijk en voelt erg stijf aan. Ik wacht nu op de verpleegkundige wat we hier eventueel mee kunnen doen.

04-01-2017 | Vrouw | 60
Borstkanker
Sinds vorig jaar mei slik ik Anastrozol. Veel pijnklachten in gewrichten en spieren. Ook opvliegers en zweten, daardoor voel ik me erg moe. Ik heb borstkanker gehad. Het hele project doorlopen, operatie, chemo en bestraling. Nu "moet" ik vijf jaar aan de Anastrozol. Ook voel ik me zo nu en dan behoorlijk dipperig. Zijn er meer mensen met deze klachten ?

07-09-2015 | Vrouw | 60
Borstkanker
September 2014 is er borstkanker geconstateerd. Na een operatie en 16 bestralingen ben ik op voorschrift van de oncoloog Anastrozol Actavis gaan gebruiken. Al na één week gebruik ben ik met spoed opgenomen met een longembolie. Dit komt weliswaar zeer zelden voor en met gebruik van 5 bloedverdunners per dag is de kans op herhaling klein. Daarnaast ben ik, van nature een bl[lees meer...]ije vrouw, in een jaar tijd veranderd in een opvliegerige bitch die, soms zonder aanleiding, heel chagrijnig kan reageren. Stijf en stramheid over heel mijn lichaam kon er ook nog wel bij maar het meeste last heb ik van pijnlijke duimen. De weegschaal in nu nog in balans, want stoppen is niet zomaar een besluit. Maar toch.. nog vier jaar slikken zonder de garantie dat mijn borstkanker ook daadwerkelijk is verdwenen, is geen vooruitzicht waar ik heel blij mee ben of van wordt.

08-04-2016 | Vrouw | 61
Baarmoederkanker
juni 2015 baarmoeder sarcoom, 11 augustus operatie, 16-03-2016 opnieuw sarcoom.

09-08-2012 | Man | 61
Borstkanker
Ook even een positief bericht. Ik heb geen enkele bijwerking gemerkt van Anastrozol.

03-05-2019 | Vrouw | 62
Borstkanker
Bij mij is in februari borstkanker geconstateerd. Laag-risicotumor, geen chemo, geen bestraling, in juni wsch. operatie. Middel werkt goed, tumoren zijn kleiner geworden. Aanvankelijk had ik geen klachten, maar nu bemerk ik dat mijn gewrichten en spieren pijnlijk worden en heb ik overgangsklachten, die ik nooit gehad heb (opvliegers). Ook heb ik last van vermoeidheid en ([lees meer...]lichte gewichtstoename). Ik gebruik dit middel nog maar pas, wat staat me nog te wachten? De klachten zijn wel aanvaardbaar.

23-08-2023 | Vrouw | 63
Borstkanker
Anastrozol samen met kalk tabletten en alendroninezuur vind ik geen goede combinatie. Na een half jaar gebruik is het nog worstelen met de bijwerkingen. Stoppen binnen 5 jaar heeft meer kans op terug keer. Goed eten en bewegen alleen is niet voldoende. Ik mis advies om de klachten te verminderen.

04-01-2021 | Vrouw | 63
Borstkanker
Ik heb 5 jaar anastrazol gebruikt omdat de overlevingskans dan beter is dan met tamoxifen. Geen bijwerkingen gehad. Geen terugkeer van borstkanker na 5 jaar. AVL stelde voor om nog 5 jaar verder te slikken, maar de winst op overleving van 5 jaar tot 10 is maar 1 % extra. Dus ik ben gestopt. Ik drink wel een borreltje minder :)

10-12-2020 | Vrouw | 63
Borstkanker
In 2017 is er een kleine celafwijking in de linkerborst geconstateerd en operatief verwijderd. Gelukkig geen uitzaaiingen, dus alleen bestralingen en hormoontherapie in de vorm van Tamoxifen. Dat heb ik denk ik drie maanden geslikt maar ben al snel overgegaan op Anastrozol. Ik zou graag willen zeggen dat het helpt. Maar ik weet het niet. Ik ben niet meer de jongste, want 6[lees meer...]3 en welke klachten komen nou waardoor. Wie zal t zeggen. Sinds een paar weken heb ik zo’n pijn onder de bal van mijn voeten dat ik bijna niet meer kan lopen. Terwijl dat de sport is die ik het liefste doe. Sinds de kanker lijkt het alsof ik mijn lijf niet meer ken. Ik wil wel graag stoppen met de medicatie maar ben niet zo moedig geloof ik. Ik heb Anastrozol straks 3 jaren gebruikt. Dan de gebruiksvriendelijkheid. Is het erg moeilijk om een strip van bijvoorbeeld 30 dagen te maken zodat je de dagen erop kunt aangeven? Net zoals bij de anticonceptiepil?

20-11-2012 | Vrouw | 63
Borstkanker
Ik kreeg na 4 jaar borstkanker en chemo gehad en bestraling een metastase van de B.k in de longen ,weer chemo en plakken longen en 2 jaar sukkelen en ziek zijn ben ik begonnen met tamoxifan. Mijn wereld veranderde in een positieve wereld met veel opvliegers maar het kon me niet schelen want ik was er nog. Dit heb ik 9 jaar geslikt. Toen weer metastase maar nu in de buik [lees meer...]een ware peritonitis carcinomatose. Nu slik ik arimidex en het gaat weer goed 1,5 jaar Bijwerkingen alleen dikke zer gevoelige vingers Maar ik ben er nog steeds en we zien verder. Ik hoop nog even te genieten

01-04-2024 | Vrouw | 64
Borstkanker

moeite met slapen hoofdpijn depressief slaperigheid kortademigheid spierpijn

3x borstkanker , daarna chemo s , bestralingen en immunotherapie . heb diepflapoperatie gehad , dus amputatie van de borsten en van buikvet en huid borsten gemaakt . Helaas is deze operatie mislukt , mijn borsten en navel zien er niet uit . mijn buikwond is zelfs open gescheurd. hierna weer 2x geopereerd, zwarte huid is toen verwijderd en huid van mijn bovenbeen op de[lees meer...] wonden gezet. Ik heb mis daar nu nog een flink stuk huid in mijn onderbuik Ik heb nu 3 jr last van mijn buik , strak gevoel . heb vocht , litteken weefsel en hard bindweefsel , ga nu nog steeds naar de fysio om mijn buik een beetje soepel te krijgen , wat niet lukt. Ik ben in Isala in Zwolle geopereerd door een plastisch chirurg , ben teruggegaan naar hem , maar hij bleef volhouden dat hij de operatie goed heeft gedaan . Ik heb een erfelijk gen , het Sjeck 2 gen ,was inhoudt dat ik steeds weer borstkanker kon krijgen . Heb 4 jr Anastrozol geslikt en zoveel last van bijwerkingen ,dat ik nu gestopt ben . Ik heb een kans van 3% dat het weer terugkomt , dus minimaal en kwaliteit van leven vindt ik nu belangrijker

14-05-2017 | Vrouw | 64
Borstkanker
In '95 eerste keer borstkanker ( chemo, borstbesparende operatie, 33 bestralingen ) Na 5 jaar genezen. In 2002 weer raak. ( borstamputatie )Weer genezen. Afgelopen oktober uitzaaiingen in mijn hele lichaam.( longen, lever, botten, hersenen enz. )Voor mijn hersenen bestraald met de gamma-knife en voor de rest 1 x per dag anatrozol. Alle tumoren zijn enorm gekrompen. Ik had[lees meer...] 10 tumoren in mijn hersenen en daar zijn nog maar 2 kleintjes van over. De tumormarkers in mijn lijf zijn in een paar maanden van 140 naar 19 gegaan. Als aanvulling op de medicatie gebruik ik smorgens en in de avond 2 wietdruppeltjes ( smorgens zonder THC en in de avond met THC ) en 2 x per dag een capsule kurkuma met peper. En nog wat bloesemtherapie. Het helpt wel niet tegen de bijwerkingen ( gewrichtspijnen ), maar ik ben toch erg blij dat dat medicijn bestaat.