Ervaringen met Anastrozol

anastrozol

hoofdpijn depressief moeite met slapen diarree bot pijn dunner wordend haar kortademigheid pijn in voeten spierpijn slaperigheid

Borstkanker (92 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

03-10-2018 | Vrouw | 55
Borstkanker
Ik neemt anastrozole sinds 1 jaar en de bijwerkingen zijn zo zwaar..... Ik weet niet of ik nog 4 jaar op deze manier wil leven!

15-03-2017 | Vrouw | 55
Borstkanker
Ivm hormoongevoelige (grote) tumor heb ik na de amputatie, en voor de bestralingen, Tamoxifen voorgeschreven gekregen. Ik heb ruim 3 maanden 20 mg geslikt, dit is opgehoogd naar 40 mg aangezien het niet het gewenste resultaat gaf. Ook de 40 mg gaf dit niet en nu sinds 2 weken aan de Anastrozol. Hoelang duurt het voordat de evt bijwerkingen erbij komen, als dit al zo zal zi[lees meer...]jn? Ik heb alleen wel direct wat vaker een warmte aanvalletje, kan het (denk ik) geen opvlieger noemen. De normale overgang heb ik ook nergens last van gehad, dus wie weet. Maar op de gewrichtspijn zit ik uiteraard ook niet te wachten.

29-04-2016 | Vrouw | 55
Borstkanker
Na twee en een half jaar Tamoxifen waar ik de hele periode erge spierpijnen van ondervonden heb, is de overstap naar Anastrozol vlot verlopen. Enige merkbare bijwerking is de pijn in de voeten en handen. Ben nu negen maanden verder en naar mijn gevoel neemt de pijn nog steeds een beetje toe. Vervelend, maar is mee te leven. Na de tweede (jaarlijkse) dexascan voor de botdic[lees meer...]htheid wordt duidelijk of botontkalking is opgetreden. Om dat tegen te gaan slik ik kalktabletten en let ik op mijn voeding.

02-11-2015 | Vrouw | 55

04-05-2015 | Vrouw | 55
Borstkanker
Ik ben 54 jaar, borstkanker gekregen hormoon gevoelig. Slik deze medicijnen nu 9 mnd en heb er wat bijwerking van: lichte hoofdpijn, veel pijn aan vingers, duim, enkels en heupen, vingers altijd de rest soms niet. Opvliegers heb ik bijna geen last, alleen slechte eetlust, maar of dat van de pillen komt weet ik niet.

17-02-2015 | Vrouw | 55
Borstkanker
bij mij is 10 jaar geleden borstkanker geconstateerd. heb eerst 2,5 jaar een tablet gehad . daarna kreeg ik arimidex (anastrozol). Nu het 10 jaar heb ik steeds meer last van mijn handen . zo'n pijn dat ik er gewoon niks mee kan. kootjes zijn ook verdikt met bod lijkt wel. Handen zijn ook af en toe erg warm. als ik koude handen heb is de pijn ook veel erger. Heb ook al 10[lees meer...] jaar last van haaruitval. rusteloze benen heb ik opgelost met een tablet van dokter vogel voor spataderen en rusteloze benen. dat helpt echt. Maar de pijn aan mijn handen went echt niet. moet doorgaan met arimidex anders komt de kanker terug... dus......

10-09-2013 | Vrouw | 55
anastrozol
Sinds ik borstkanker heb slik ik Anastrasol,heb veel bijwerkingen,o.a,30% botafbreuk,pijn in gewrichten en Karpaltunnelsyndroom bij een middelvinger. Slik ook antidepresiva,dat doe ik al 20 jaar want ik heb in mijn leven af en toe een depressie gehad en het is beter dat ik dat een beetje blijf slikken. Zelf heb ik het idee dat de hoeveelheid Anastrosol teveel voor me is [lees meer...]omdat ik een rustig persoon ben en dat de antidepresiva hier invloed op hebt. Wie heeft hier ervaring mee?

07-01-2014 | Vrouw | 56
Borstkanker
Sinds ruim 1 jaar gebruik ik Anastrozol Accord 1 mg. Ik heb heel veel last van mijn gewrichten. Ik ben zeer stijf bij het opstaan. Moe en slaap ook slecht. Last van opvliegers. Gewichtstoename. Kan ook behoorlijk geïrriteerd raken en prikkelbaar. Ik heb ook maandelijks bloedverlies, soms hevig. En last van botontkalking. En neem daar ook weer medicijnen voor in. Ik had d[lees meer...]aarvoor 2 jaar tamoxifen geslikt, maar moest daarmee stoppen omdat ik uit de overgang bleek te zijn. En van de tamoxifen ook bijwerkingen. Mijn internist zegt ook dat mijn lichaam extreem reageert. Ik leid ook van deze medicijnen. Ik probeer positief te zijn. En streep ook iedere dag door als ik een pilletje heb ingenomen. Ik moet ze nog 2 jaar slikken. En zal ook blij zijn als ik mag stoppen.

08-07-2015 | Vrouw | 57
Borstkanker
Na 2,5 jaar Tamoxifen kreeg ik Anastrozol voorgeschreven. Lotgenoten waren hier al eerder ontevreden over en terug gegaan naar Tamoxifen. Echter moest dit middel toch van oncoloog gaan gebruiken. Hij mag schijnbaar ook niet zelf beslissen wat hij zijn patiënten voorschrijft. De eerste maand dat ik Anastrozol gebruikte ging het goed maar gaandeweg komen er steeds meer bijwe[lees meer...]rkingen. Voortdurend dat gevoel wat ik vroeger had vóór de menstruatie, pijn in onderrug, buikpijn, diarree en obstipatie wisselen zich af, haaruitval, artrose verergerd, geheugen gaat zeer snel achteruit, kortom met mijn 57 jaar voel ik me wel 80 en heb weinig of geen energie meer.

24-04-2015 | Vrouw | 57
Borstkanker
Pijnlijke gewrichten, vingers, pols, ellebogen, knieën. Warme en stijve vingers, vooral 's nachts. Stap uit bed als een bejaarde. Af en toe spierpijn. Veel opvliegers. Best moe. Er is geen dag zonder één of meer van deze bijwerkingen.

02-06-2014 | Vrouw | 57
Borstkanker
Ik slik sinds 1 jaar anastrozol....omdat mijn tumor hormoongevoelig bleek te zijn! bijwerkingen: ochtendstijfheid! voetje voor voetje de trap af! Kan ik mee leven! Verder last van triggerduim, gelukkig links! Waar ik het meest last van heb zijn mijn haar en nagels! Mijn haar lijkt wel dood, mijn nagels bladeren steeds af! De vraag is of dit veroorzaakt is door de vele[lees meer...] narcoses of door de anastrozol!!! Wat is wijsheid????

20-12-2011 | Vrouw | 57
Borstkanker
hallo , ik heb voor de eerste keer borstkanker gehad op 40 jarige leeftijd .borstamputatie gehad heb gemo en bestraling gehad vaak voor controle geweest en was na 5 jaar genezen hoefde geen medicijnen op mn 55 ste jaar kreeg ik het voor de tweede keer en heb toen een borstbesparende operatie gehad vervolgens moest ik ook aan de medicijnen \ de eerste partij vo[lees meer...]or 2en half jaar kon ik niet goed verdragen door dat ik veel kuitkrampen kreeg zodoende zijn we overgestapt naar de tweede helf arimidex 2 jaar terug en nu heb ik hele zere polsen en opgezette handen dus ik kan niks doen als ik naar de wc moet lijd ik veel pijn maar al met al heb ik toen naproxen voor de spieren en een maag bescherming gekregen .omeprazol. maar het heeft niet veel geholpen . ik wil jullie alleen zeggen om te vragen aan de arts als die wat voor schrijft dat het wel bij die ameridex kan want zo krijg je veel te veel wat tegen gaat werken dus ik ben gestopt met de naproxen en maag beschemers maar heb nu prednisolon erbij voor in de plaats bloed wordt onderzocht maar alles is goed alleen mensen pas op als je bloedxinksel wat te laag is kijk dan eerst even wat je allemaal slikt en bespreek het met je arts want dat scheeld een hele boel ellende ook ik wilde met al die medicijnen stoppen maar wacht het nu nog even af wat de specialist er van vindt groetjes een lotgenoot

10-12-2019 | Vrouw | 58
Borstkanker
Heb het nu tweeënhalf jaar geslikt en was gedurende deze periode zeer apathisch, depressief, en gevoelloos vergeleken bij wie ik nu ben zonder deze medicijnen. Als experiment gestopt vanwege gewrichtsklachten, waardoor ik erachter kwam dat mijn vermeende psychische klachten puur door de hormonen kwamen. Ik voel me herboren en vind de psychische uitwerking die dit middel kw[lees meer...]am hebben schokkend: ik relateerde al mijn psychische klachten aan het omgaan met mijn ziekte, wat natuurlijk niet uit te vlakken is bij de tweede keer borstkanker, maar het grootste deel lag, merk ik nu, dus bij deze kuur!

16-11-2015 | Vrouw | 58
Borstkanker
Ik ben heel moe sinds ik anastrazol gebruik. Mijn spierkracht neemt af, zelfs mijn longspieren lijkt het wel, omdat zelfs ademhalen moeilijker gaat. Verder heb ik nu mijn duim ingekapseld met een brace, omdat de pijn niet meer te harden was. Erg veel bot- spier- en peespijn. Sex heb ik ook geen zin meer in. Mijn trui uittrekken gaat niet meer: daarmee moet mijn man mij hel[lees meer...]pen. De pillen lijken m.n. op mijn schouders, nek, handen en voeten te slaan. Ik gebruik anastrozol nog geen 2 maanden nu. Een vriendin en mijn nicht hebben dezelfde klachten.

12-09-2012 | Vrouw | 58
Borstkanker
Jammer dat ik veel last heb van mijn gewrichten en spieren. Hiervoor moet ik meerdere pijnstillers gebruiken.

08-10-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
Mijn ervaring met Anastrozol is nog niet zo lang. Ik ben gestopt met Exemestaan omdat dat me depressief maakte. De effecten van Anastrozol moeten nog worden bekeken maar ik heb alle hoop. Ik ben gelukkig niet depressief en ik slik het ' pilletje ' met licht en liefde. Mijn haar valt wel uit en ik heb regelmatig spierpijn. Hier slik ik 'propolis ' voor wat enorm helpt. Ik g[lees meer...]a een ' Second Opinion ' aan bij DANIEL DEN HOED en ik heb alle hoop dat ik met de Anastrozol nog heel lang mag genieten van mijn leven. Ik heb een spondolese operatie achter de rug en mijn ruggenwervel, heup en schouderbladen zijn aangetast. Toch heb ik vertrouwen in nog lang leven. De operatie is uitstekend verlopen dus er is nog hoop!!!