Ervaringen met Anastrozol

anastrozol

hoofdpijn depressief moeite met slapen diarree bot pijn dunner wordend haar kortademigheid pijn in voeten spierpijn slaperigheid

Borstkanker (92 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

28-01-2024 | Vrouw | 45
Borstkanker
Slikte het inmiddels 3 jaar en in overleg en op mijn verzoek 6 weken gestopt om te kijken of de klachten verminderen. Volgende week afspraak met oncoloog om te kijken of klachten zijn verminderd, omdat hij aangeeft dat het na 6 weken uit m'n systeem is. Echter geloof ik dat de schade al is aangericht en heb besloten zonder Anastrozol door te gaan om kwaliteit van leven te [lees meer...]verbeteren.

21-02-2015 | Vrouw | 45
Borstkanker
Het tablet verorzaakt veel keer per dag opvliegers en pieptoon in mijn twee oren in mijn hele dag en sterke hoofdpijn en moeheid en duizligheid en krachtleoos en geen energie om iets te doen

24-02-2012 | Vrouw | 46
anastrozol
Ik ben 46 jaar Ik slik nu sinds een jaar amestaze remmers eerst arimidex nu omdat het goedkoper is anastrozol ik heb met dit nieuwe medicijn last van slapeloosheid en hart kloppingen dit nieuwe goedkopere medicijn bevalt niet. ik hoop dat mijn lijf hieraan moet wennen en dat het straks weer tot rust komt, anders kan ik slaaptabletten erbij gaan slikken of dit dan uiteind[lees meer...]elijk goedkoper is?

30-01-2019 | Vrouw | 48
Borstkanker
Eerst 5 maanden tamoxifen geslikt, kreeg daar opvliegers from hell van. Check: door alle behandelingen definitief in de overgang, dus over op letrozol. Daar kreeg ik zware nek- en hoofdpijn van. Met 20 dagen gestopt. Nu anastrazol. Alleen als ik erg moe ben wordt mijn lichaam stijf, 's morgens stap ik uit bed zonder problemen. Volgens mij krijg ik er wel vreetkicks van en [lees meer...]heb ik vreemd genoeg sinds de start 1 oksel (de gezonde kant) die snel stinkt, ook al was ik die 2x per dag. Ook wat rode vlekjes in het gezicht. De opvliegers zijn er ook nog, maar die had ik ook toen ik tussentijds geen meds gebruikte. Al met al kan ik dit zeker 5 jaar volhouden. Geen droge vagina of andere slijmvliezen en ook nauwelijks libidoverlies.

18-05-2015 | Vrouw | 48
Borstkanker
na in 2014 borstkanker behandeld te zijn voor borstkanker, chemo, amputatie en bestraling en herceptin kuur nu aan de anastrazol. Ik heb vooral last van verschrikkelijke stijfheid en ga weer naar de jeugdpuistjes, maar dan vooral in mijn haar of liever gezegd op mijn hoofd en die jeuken heel erg. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ook gebruik ik glucosamine tegen de[lees meer...] stijfheid, maar helpt niet echt.

27-08-2012 | Vrouw | 48
Borstkanker
Kreeg Anastrozol als vervanger voor Tamoxifen. Had 1 actieve dag en daarna iets minder vermoeid dan met tamoxifen. Hartkloppingen, heel veel opvliegers, depressiviteit, slapeloosheid, gewrichtspijnen, geheugenprobelemen... ik ga het er nog eens met hem over hebben of dit echt wel zo'n goede oplossing is.

18-07-2012 | Vrouw | 48
Borstkanker
In 2007 1 borst & lympheklieren verwijderd, gevolgd door chemokuren. AC & taxol. Na allergische reaktie tijdens Taxol overgestapt op Taxotere. Sindsdien vingertopjes en voetzolen gevoelloos. In 2008 13x infuus met Herceptin Maart 2008 begonnen met Tamoxifen, niet veel bijwerkingen. In 2011 begonnen met Anastrozol. Merk Actavis: veel opvliegers Sinds 3 maanden merk PCH, hi[lees meer...]er erg veel last van stramme voeten en vingers (vooral 's ochtends) en slapeloosheid.. Heeft iemand ervaring met het originele merk (wat niet vergoed wordt door de verzekeraar aan de apotheker (!) of maakt het geen verschil?

18-10-2019 | Vrouw | 49
Borstkanker
In 2014 en 2015 geopereerd aan hormoongevoelige tumor. Daarna 21 bestralingen en 13 chemokuren. Gestart met Tamoxifen maar vanwege de grote hoeveelheid opvliegers over gestapt naar Anastrazol. Ik slik de medicatie vanaf september 2015. Het was opkrabbelen van een zware tijd en dat ging eigenlijk best lekker. Lichamelijk ging ik heel snel en heb in 2016 de marathon van New [lees meer...]York gelopen. Ik was nog wel snel moe maar mentaal. Het werken opgebouwd tot mijn eigen 17 uur per week, dat haalde ik in april 2017. Toen begon de ellende. Ik was zo moe, niet te beschrijven, wanhopig, moedeloos, ik kan er geen naam aan geven. Werk volgehouden en ik kan je zeggen, als ik naar huis ging met de auto was ik zo diep gegaan dat ik dacht, je kan beter met 2 flessen wijn achter het stuur gaan zitten dan zo moe.... thuis altijd in 1 streep door naar bed. Dan een soort van koken en eten en naar bed. Geen gezellig bakkie bij een vriendin, geen verjaardag, kerst een klein beetje, ik kon niks meer. In september 2018 ging het echt niet meer en ben ik gaan zoeken naar iemand die me kon helpen. Huisarts, preventief arbo spreekuur, psycholoog, ergotherapeut, kunsttherapie en uiteindelijk een 12 wekelijkse oncologische revalidatie gedaan. Dat is nu 4 weken geleden afgesloten. Lichamelijk ga ik weer best goed door de therapie maar mentaal bleef ik nog steeds verschrikkelijk moe. Hele dagen op de bank en echt geen fut om op te staan. Ik heb nog een jaar ziekteverlof maar dan ..... ik ben bang dat ik dan mn baan kwijt raak want ik zou echt niet weten hoe ik moet gaan werken als je thuis de ballen al niet hoog kan houden. Toen bedacht ik me, wat doet die Anastrazol eigenlijk met me? Een beetje googelen en dan lees je dat dit bijvoorbeeld ook wordt gebruikt als je uitzaaiingen hebt, dat is geen klein bericht. Verder ook gelezen over vermoeidheid en mijn oncoloog gebeld. Overleg gehad en ja, zij vond dit toch ook wel heftig en geeft geen garanties maar besloten in ieder geval 2 maanden te stoppen om te kijken wat te doen. Nu, 5 (!) dagen gestopt, ik voel me echt met de dag beter. Het feit dat ik dit om 21.40 zit te typen zegt genoeg, een vakantie uitzoeken op de laptop kon ik al niet, laat staan dit. Ik hoop dat als iemand er net zo tegenaan loopt als ik, dit leest en daar eventueel iets aan heeft, want die altijd aanwezige verschrikkelijke vermoeidheid gun je niemand! De risico's zijn overigens heel klein omdat ik al 4 jaar geslikt heb, maar het moet ook wel leefbaar blijven. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik nu al ben, ik ben weer een soort wakker, heb plannen, geweldig!

02-07-2020 | Vrouw | 50
anastrozol (20mg)
Borstkanker
10 jaar geleden borstkanker ontdekt, na chirurgische ingreep chemo en bestralingen. Na behandeling een jaar lang eiwitten Herceptin ontvangen via het infuus en na een jaar over op hormoontabletten tamoxifen 1 maal daags. Daarnaast 1x in de 12 weken een lucrin injectie. Na 6 jaar overgestapt op de anastrazol tabletten de lucrin wordt nog steeds gegeven. Na 10 jaar ontdekkin[lees meer...]g van uitzaaiingen wederom behandeling met chemo en eiwitten ( hersentumor ) Nu 1x in de drie weken eiwit kuur 1x in de vier weken faslodex injecties en 1x in de twaalf weken 1 lucrin injectie

16-02-2017 | Vrouw | 50
Borstkanker
Ik heb ook het hele traject doorlopen na constateren van borstkanker. Operatie. Bestraling. Chemo. Immunotherapie en nu hormonen kuur. Eerst Tamoxifen 3 jaar en nu al 2 jaar Anastrazol. Door beide kuren veel aangekomen, maar vooral erg veel last van gewrichten. Er zijn dagen dat ik amper kan lopen door pijn in mijn gewrichten. Ook veel stemmingswisselingen en vermoeidheid.[lees meer...] Oncoloog had in het begin gezegd dat ik na 5 jaar door moest slikken maar laatste keer zei hij dat ik toch mag stoppen in april. Eindelijk klaar dan en hopelijk bijwerkingen ook.

03-01-2014 | Vrouw | 50
Borstkanker
Sinds 1 jaar slik ik Anastrozol Activas, waarvan 3 maanden Anastrozol Accord, waarbij de bijwerkingen ernstiger waren dan de Anastrozol Activas. Tijdens deze 3 maanden viscapsules Omega3 geslikt. Na 2,5 maanden gestopt omdat ik hartkloppingen kreeg. Ik hoopte met de viscapsules de stijf- en stramheid op te kunnen heffen. Ten minste hier staat het om bekent. Gelukkig kreeg [lees meer...]ik van de apotheek weer Anastrozol Activas mee en zijn de bijwerkingen weer een stuk minder, maar het cumulatieve effekt begint me soms op te breken. Vermoeidheid die plotseling extra voelbaar in mijn benen is, krachtverlies in mijn handen, vaginale droogte die nu constant is, bij tijd en wijle gewoon suf en duf in mijn hoofd en manier van reageren. Door dit alles minder vertrouwen in mijn lichaam, mezelf en mijn funktioneren. Voel mij hierdoor soms down en reageer dan chagrijnig. Deze wjze van reageren neem ik mij vervolgens kwalijk. In het ziekenhuis zeggen ze dat er nieuwe ontwikkelingen zijn die 5 jaar Anstrozol voorschrijven. Deze is nu nog 3 jaar. Ik weet niet of ik opteer voor de verlenging van 2 jaar. Met vriendelijke groet, SdH

12-06-2013 | Vrouw | 50
Borstkanker
Na 2 jaar Tamoxifen, sinds begin van dit jaar overgestapt op Anastrozol. Dit volgens protocol. Ik slik de Anastrozol dus een half jaar. Waren de bijwerkingen van de Tamoxifen met pieken aanwezig. Met de Anastrozol zijn de bijwerkingen (bijv. opvliegers, stijve gewrichten, tintelingen in de benen) constant, maar in stukken mindere mate aanwezig. I.v.m. de stijve gewricht[lees meer...]en slik ik sinds 1 week Omega-3. Dit bevalt mij uitstekend ! Mvg, SdH P.s. Ik moest de Effectiviteit invullen, om dit bericht af te kunnen sluiten. Maar de effectiviteit zal pas in te vullen zijn als ik een aantal jaren verder ben en ik weet hoe ik er dan voorsta .....

10-08-2016 | Vrouw | 51
Borstkanker
In 2013 diagnose borstkanker, hele pakketje gekregen: borstsparende operatie, chemo, bestraling en hormoontherapie. Begonnen met tamoxifen en nu sinds enkele maanden anastrozol. De bijwerkingen van anastrozol zijn bij mij stijve pijnlijke vingers (Triggerfinger) en slaperigheid. Ik val achter m'n boeken in slaap, kan me dus niet concentreren en ook niet onthouden wat ik ge[lees meer...]lezen heb. Super vervelend, want ik doe een opleiding. Is er misschien iemand die ook deze klachten heeft en wat zou ik er tegen kunnen doen?

14-11-2015 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ik ben 51 jaar. In januari 15 begonnen met 6x chemo, operatie en 37 x bestraling. Tussendoor longembolie en beentrombose gekregen. Op 4 sept. Laatste bestraling gehad 11 sept. aan de anastrozol. Nu gestopt. Afgelopen weken werd de slapeloosheid, prikkelbaarheid en agressie steeds erger. Complete karakterverandering ondergaan. Ben nu 1 week gestopt en herken mezelf weer een[lees meer...] beetje. Voor mij never nooit meer anastrozol.

10-10-2015 | Vrouw | 51
Borstkanker
Goedemiddag, Vorig jaar is bij mij borstkanker geconstateerd. Na een borstamputatie, 6 chemokuren en 16 bestralingen ben ik in november 2014 begonnen met een hormoonkuur. Rare dingen ... begin steeds stijver te worden. Heb, behalve in de achillespezen en enkels, geen pijn. (De pijn is er alleen wanneer ik wandel). Heb na 2 kilometer lopen ook het gevoel dat ik zware[lees meer...] benen heb. Fietsen gaat veel beter dan lopen. Ik moet de hormoontabletten nog vier jaar slikken. Zal de kuur, op karakter, afmaken .... en vergeet het stramme gevoel in mijn maar fff. Ben sinds juli van dit jaar weer volledig aan het werk. Heb gelukkig een kantoorbaan ... in de zorg bijvoorbeeld was ik, denk ik, niet weer aan het werk gekomen.

14-01-2012 | Man | 51
anastrozol
Ik heb gevoeligehormoon borstkanker al 3 jaar gekregen en ik slik anastrozole 1 mg 1x per dag en ik last van slaaploosheid en heb altijd honger en ik opvliegen veel keren per dag en bijna elke dag erg hoofdpijn en bovendien ik Ben aangekomen bij 40 kg