Borstkanker (88 meningen)
Baarmoederkanker (2 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

15-03-2012 | Vrouw | 55
Borstkanker
1996 borstkanker gehad, 35 bestraling na een jaar genezen terug aan het werk october2010 botmetastasen tengevolge van borstkanker, linker schouder en rechter heup aangetast, bestraling en novaldex, november 2011 uitzaaiing linker heup en dorsale rugwervels 4/5/en 6, bestraling, femara en om de vier weken zometa, van de zometa een dag of drie ziek, van de femara pijnlijke g[lees meer...]ewrichten en vapeurkes die niet te beschrijven zijn druppels lopen over me heen, en soms hoofdpijn, maar we gaan door, we moeten wel voor mijn man en mijn vier kleinkinderen, niet tegenstaande het niet altijd even goed lukt, sterkte aan iedereen

13-02-2012 | Vrouw | 55
Borstkanker
Februari 2011 met borstkanker diagnose. Eiwitgevoelige en hormoongevoelige tumor. Eerst Chemo om de tumor te verkleinen (3 x Fec en dan 3 x Taxotere en Herceptine) Vervolgens in Juli is mijn linker borst afgezet plus de klieren weggenomen. Eind Juli met de Femara begonnen. Stond er sceptisch tegen over want een lotgenote van me had er enorme last van. In augustus herbegonn[lees meer...]en met de herceptine (om de 3 weken) In september 25 bestralingen gekregen. Ondertussen de nevenwerkingen. Steeds na checken of het overal is of alleen maar aan een kant. Zo distilleer ik of het van de herceptine komt, van de lymfekliere die weg zijn of van de femara..... ik heb pijnlijke enkels (femara) opgezwollen benen (herceptine) tintelende handen? slijmvliezen (overal) staan droog, bloedneus, korsten . Geen koppijn, geen haaruitval maar nu na 6 maand ben ik 5 kg verdikt en daar zit ik mee. Eind dit jaar kom ik in aanmerking voor een borstreconstructie en verkleining maar ze doen niks met het gene wat er door de femara bijkomt....... gemoedswisselingen? ik dacht dat dat de menopauze was ;) dus dat zit allemaal in dit pilleke? ok. totdaar toe. Opvliegers ? niet meer als anders, zo van Oh, ik heb precies een beetje koorts, en dan later ist voorbij... Gelukkig maar. Moeilijk in slaap vallen? Ja en vaak wakker worden (soms door het geronk van mijn man ;) ) Ik heb trazolan klaar liggen om in slaap te vallen alst moet. Dus ik heb al 6 maand van de 5 jaar achter de rug. Wat moet ik doen? hebben we de keuze? ik wil niet meer een soortgelijke kanker. En een ander ook niet ..... en hoe kan ik de effictiviteit beoordelen???????

25-01-2012 | Vrouw | 48
Borstkanker
Sedert januari 2010 gebruik ik Femara. Daarvoor heb ik 2,5 jaar Tamoxifen gekregen. Femara heeft zeer vervelende bijwerkingen. Door de bijwerkingen staat mijn leven op zijn kop. Ik heb werkelijk alle bijwerkingen gehad, hartkloppingen, slapeloosheid, stemmingswisselingen, haaruitval, gewichtstoename (in totaal 20 kg), pijnlijke en stijve gewrichten, buikpijnen, bloedingen [lees meer...]bij vrijen, extreme vaginale droogheid. Ik heb me steeds geprobeerd over deze klachten heen te zetten maar op een gegeven moment is je veerkracht op. Ik kan thuis niet meer functioneren en heb problemen op mijn werk omdat ik zo nerveus ben en onzeker. Bij mijn werkgever heb ik dan ook nooit gemeld dat ik borstkanker heb gehad, angst dat men niet aannam. Ik moet nog 5 maanden femara gebruiken maar dan is de vraag of de klachten verminderen en of ik dan niet weer meer risico loop uitzaaiingen te krijgen in de vitale delen. Ik heb een volledige amputatie gehad met okselkliertoilet. Van mijn okselklieren waren 72% aangetast. Kortom, femara verlengd hopelijk mijn kankervrije periode (het liefst komt het nooit meer terug) maar de kwaliteit van mijn leven is beduidend minder.

16-01-2012 | Vrouw | 69
Borstkanker
In juni 2009 borstbesparende operatie en okseltoilet gehad. 25 x bestraald.4 chemokuren. Ik doe mee met het Mindact onderzoek Ben geloot voor 7 jaar Letrozol. Ik heb spierpijn , botpijn meer hoofdpijn stijfheid en haaruitval. Met de meeste bijwerkingen kan ik goed leven. Maar die haaruitval vind ik heel erg. Mijn haar is erg dun en futloos geworden en ik ben veel haar ve[lees meer...]rloren. Het valt nog steeds uit. Het begon na ong 1 1/2 jaar letrozol slikken. Toch ga ik nu nog door. Ik hoop dat het stopt

13-01-2012 | Vrouw | 58
Borstkanker
Slik nu 1 jaar Femara en heb veel last van bijwerkingen zoals pijn in benen, spierpijn in benen, steken in de ellebogen en soms pijnlijke handen. Ook stijfheid na een poosje zitten. De pijn wordt steeds heftiger. Maanden dacht ik dat het aan mijn slechte conditie lag en mijn spatader in mijn linkerbeen. Na een bezoekje op deze site denk ik nu eerder dat Femara de boosdoene[lees meer...]r is omdat ik veel van mijn klachten herken bij anderen. Sept. 2009 kreeg ik voor de eerste keer borstkanker rechts. Bestralingen gehad en 6 chemokeuren. Toen Tamoxifen) Na een jaar sept. 2010 tweede keer borstkanker links (Tamoxifen heeft zijn werk dus niet gedaan) Alleen bestralingen gehad. Stoppen met Femara is voor mij geen optie (omdat Tamoxifen niet werkt).

03-01-2012 | Vrouw | 77
Borstkanker
eerst een week of 3, daarna 3 maanden, toen bleek 't gekrompen schijf i.p.v. bobbel kanker. daarma borstbesparende operatie. toen femara.

03-01-2012 | Vrouw | 65
letrozol
ter voorkoming van, merk opzich niks van bijwerkingen.

01-01-2012 | Vrouw | 74
Borstkanker
31 jaar gelden werd mijn rechter borst verwijderd ,ook de okselklieren. nu denk 10 jaar geleden linkerborst verwijderd. April 2010 kreeg ik enorme pijn tussen mijn schouderbladen. Na de nodige scans en onderzoeken bleek ik door een nieuwe uibreek van borst kanker een ingezakte wervel te hebben,na vele pinstillers en een week of 6 later ben ik op de fimara gegaan. dit s[lees meer...]lik ik nu ruim 18 maanden. Mijn bijwerkingen zijn vervelnd,zoals stijfheid,en pijn in de heupen soms krampen,maar niets is onoverkomelijk. Maandelijks heb ik een infuus met APD en mijn bloed uitslagen zijn erg goed gelukkig. I zeg maar zo 3 keer kanker krijgen en het overleven is toch wel een kleinwonder. Zo iedereen die dit leest en meer problemen heeft met femira wens ik het alerbeste toe, De volhouder wint en blijf positief zou ik zeggen.

05-12-2011 | Vrouw | 54
letrozol
Eerder in deze topic heb ik al geschreven, dat ik veel bijwerkingen heb van Femara. Wat me nu opvalt en misschien zit het wel tussen mijn oren, maar.....ik heb van de week van een andere fabrikant de letrozol (dus Femara) geslikt en doe dat nu sinds 4 dagen en ik heb ineens onwijs veel opvliegers in de avond. Wel tig achter elkaar. Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik slikt[lees meer...]e het eerst van Novartis en nu van Sandoz. De stofnaam is hetzelfde, maar...ik vraag me af of dit hier van kan komen. Ik slik het sinds juli 2011. Allemaal maar weer sterkte en hoop een antwoord te krijgen. Willemien

02-12-2011 | Vrouw | 61
letrozol
tja en dan lees je dat toch bijna iedereen wel last heeft van de Femara. Hoewel het in de bijsluiter wordt afgedaan als milde bijwerkingen vind ikzelf dat dit niet het geval is. ik slik Femara nu 2 1/2 jaar en je zou verwachten dat je lijf er dan weleens aan gaat wennen. Niets is minder waar. Vreselijk pijnlijke spieren in rug, zere polsen, stemmingswisselingen etc. Ben b[lees meer...]ijna geneigd om een poosje te stoppen maar doe het niet want dit middel is het enige wat de kanker misschien een beetje op afstand houdt.(hoop je dan he). Zelf dus borstamputatie links en okseltoilet in 2006. Tamoxifen heb ik niet veel last van gehad maar de Femara dus des temeer. Ik ben nu begonnen met oefeningen tijdens Fysio therapie en kwam daar half kreupel vandaan. Toch blijf ik nog even volhouden want het kan natuurlijk goed zijn dat de spieren zo stijf zijn dat ze eerst enorm gepijnigd moeten worden voor ze weer een beetje soepel zijn. De ellendige zomer die weinig bewegingsmogelijkheden met zich meebracht heeft ook een rol gespeeld denk ik. Voor de mensen die slaapproblemen hebben: magnesium is een uitstekende oplossing. 2 tabletjes per dag (1 's ochtends en 1 's avonds). Wel dames (en enige heren) lotgenoten: laten we proberen de zaken positief te blijven zien. Voor een paar jaa terug was het medicijn er niet en dus ook de extra mogelijkheid om kankervrij te blijven niet.

23-11-2011 | Vrouw | 49
Borstkanker
Jan. 2008 is mijn borst geamputeerd en een okseltoilet uitgevoerd vanwege uitzaaiingen in de lymfe. Ik had een hormoon gevoelig kankersoort. Zes keer chemo gehad. Begonnen met Tamoxifen. Sinds half maart van dit jaar slik ik Femara. Beetje bij beetje kreeg ik allerlei klachten. Pijn in de arm, ernstige pijn in de rechter schouder, Ik kan soms niets eens schakelen in de aut[lees meer...]o vanwege de pijn. Soms ben ik niet vooruit te branden, heel erg emotioneel. Ernstige bloeding gehad na gemeenschap. Vergeetachtig, kan soms niet op de woorden komen. Op een gegeven moment kreeg ik uitval van mijn rechterbeen. Naar een neuroloog gestuurd en verschillende mri-scans gekregen om uit te sluiten of er uitgezaaide borstkanker zou zijn. Gelukkig niets gevonden. Aanstaande maandag een gesprek met de oncoloog. Wat zijn mijn mogelijkheden. Ik zit in een risicogroep vanwege de uitzaaiingen in de lymfe. Welke keuze is er. voor ons? Niets is zeker en zelfs dat niet.

23-11-2011 | Vrouw | 54
Borstkanker
Hallo allemaal In 2008 heb ik een borstbesparende operatie gehad omdat ik een ducktaalcarcinoom had (goed geschreven?) Daarna eeen paar maanden bestralen en 6 x chemo. Maart2009 begonnen met tamoxifen 2.5 jaar Nu heb ik 5 maanden de femara en ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als nu. Buiten de lichamelijke klachten ben ik heel bang geworden met wat er tussen je or[lees meer...]en afspeeld. Verschrikkelijk ik ben me zelf kwijt. Mijn fijne en grove motoriek functioneerd niet goed meer, ik ben bang geworden voor de normaalste dingen uit het leven, dan ben ik hyper en dan zit ik als een dode mus op de bank en verstrijken er uren waar ik niet bewust van ben. Ik ben heel erg aan t twijfelen wat ik moet doen STOPPEN???? Durf ik niet.Stel je voor ik krijg weer kanker. Het is kiezen tussen 2 slechten. UIt het zichtpunt van mijn oncoloog kan ik het me voorstellen dat dit moet. Dadelijk ben ik kanker vrij en dan heeft de oncoloog haar werk gedaan....maar dan god weet wat voor een klachten dat ik dan heb? Ik weet me geen raad. Voor mijn botten ben ik nu extra vit. D aan t slikken. Sterkte allemaal het is niet niks

15-11-2011 | Vrouw | 56
Borstkanker
Ik ben in januari 2011 geopereerd aan borstkanker-daarna 33 bestralingen gehad - toen aan de tamoxifen met het gevolg dat ik slechter slaap-veel gewichtsproblemen heb gekregen en scheef hierdoor - overgehad met de oncoloog en overgegaan op femara. hiervan heb ik de bijwerkingen dat ik zeer veel last heb van pijn in de kuiten vooral s-nachts en hierdoor slecht slaap-droge m[lees meer...]ond-jeuk overal op de huid-bovenbenen de aders meer opgezet-soms hoofdpijn terwijl ik dat vroeger nooit had- snel moe- stijf - veel steken in de buik terhoogte van de eierstoken -enz. Is er iemand die deze bijwerkingen ook ervaart want volgens de oncoloog komt niet alles door de hormonen. Zou een eerlijk antwoord op prijs stellen want ik moet beslissen of ik door ga of niet.

15-11-2011 | Vrouw | 38
Baarmoerderkanker
Ik heb sinds ik ben gestart met Femara veel slaapproblemen. Ik kan bijvoorbeeld niet in slaap komen en lig uren (soms hele nachten) wakker. Om gek van te worden. Neem dan maar weer medicijnen om te kunnen slapen. Ik heb gelukkig geen last van gewrichtspijnen. Weet iemand een oplossing voor deze slaapproblemen?

08-11-2011 | Vrouw | 47
Borstkanker
hello! Ik heb een borstbesparende operatie achter de rug en 30 bestralingen, heb ondertussen 4,5 maand tamoxifen ingenomen met reusltaat dat sinds 2 maanden mijn haar begon uit te vallen en de helft van mijn haardos is verdwenen! nu ben ik zopas gestopt met tomoxifen. Er werd mij aangeraden nu 1 maand te stoppen en dan te beginnen met arimidex of femara? Als ik de nevenwe[lees meer...]rkingen lees heb ik al schrik. Velen spreken van haaruitval. Hoeveel procent is jullie haardos dan verdwenen? Zou me plezier te doen met een eerlijk antwoord te plaatsen op het forum en hoelang innemen van het medicijn voor de haaruitval begon? Hartelijk dank en veel moed aan allen.

02-11-2011 | Vrouw | 46
Borstkanker
Hallo, in 2008 heb ik borstkanker gehad, ik onderging een borstbesparende operatie, had een uitzaaiing van 1,5 mm in de schildwachtklier, kreeg 33 bestralingen en 6 chemokuren. Al zeg ik het zelf: ik heb mij hier goed doorheen geslagen met de geweldige steun van mijn man, familie en vrienden. Na de chemokuren ben ik begonnen met Tamoxifen. Na anderhalf jaar werd ik toch we[lees meer...]er ongesteld, wat absoluut niet meer mocht. Kreeg hiervoor een Lucrin injectie. Ik kon nu met regelmaat zo'n injectie krijgen om de boel stil te leggen maar dat stond mij enorm tegen, om nog meer troep in mijn lijf te krijgen. Ik heb toen besloten om mijn eierstokken weg te laten halen en dat is vorig jaar gebeurd. De dag na die operatie ben ik toen begonnen met Femara. Ik heb veel opvliegers, pijn in mijn voeten en heupen, en krijg nog dunner haar dan dat ik al had. Heb gelukkig geen depressieve gevoelens, maar vind het wel erg vervelend om me vaak zo stijf te voelen, en dat mijn haar zo dun wordt vind ik heel erg! Wat die stijfheid/gewrichtspijn aangaat, ik beweeg voldoende, ik werk 24 tot 28 uur per week in de verzorging. Ik heb juist het gevoel dat als ik veel in beweging ben geweest, en heb daarna even gezeten dat de stijfheid/gewrichtspijn nog erger is. En 's morgens bij het opstaan doen mijn voeten behoorlijk zeer. En dan nog wat; het sexleven van mijn man en mij is dramatisch geworden. Na de kanker was het al niet meer als voorheen, maar na het verwijderen van de eierstokken (en het gebruik van Femara?) is het helemaal niet leuk meer. Het vrijen doet zeer, kan er niet meer van genieten. Ik vind dat heel erg, mijn man en ik zijn nog veel te jong om geen sex meer te hebben. Mijn man is trouwens ontzettend lief en begripvol, maar ik vind het voor hem ook erg. Ik heb verder een hartstikke leuk leven en en besef mezelf heel goed dat ik ontzettend veel mazzel heb gehad, maar het heeft ook vervelende gevolgen gehad op mijn leven. Ik had van mijn internist Femara voor een jaar voorgeschreven gekregen. Ik had vandaag voor controle gemoeten, maar de afspraak is verzet naar eind november. Vandaag de laatste pil geslikt, en ik vraag geen nieuw recept meer. Wil kijken hoe mijn lichaam de komende 3 weken reageert. Dan wil ik aan de internist vragen of ik ermee mag/kan stoppen. Dan heb ik al met al 3 jaar medicijnen geslikt. Ik wacht af wat hij ervan vindt....

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum