Ervaringen met Femara

Borstkanker (93 meningen)
Baarmoederkanker (2 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

22-04-2012 | Vrouw | 36
Borstkanker
eind augustus is er borstkanker ontdekt bij me ,het gaat om een hormonaal gevoelige kanker ....er waren metastasen gevond op men bot vandaar dat ik twee ingedeukte ruggewervels had. na een zware rugoperatie en bestaling moet ik nu ook een hormoonpil nemen en ben begonnen met nolvadex ..Resultaten niet zoals het moet. neem nu sedert een maand femara. ik lees hier niet v[lees meer...]eel positiefs over maar ik kan er nog niet veel over zeggen neem ze nog te weinig lang ...spierpijnen heb ik al ondervonden en moeilijk inslapen maar voor de rest valt alles mee. ik denk er nie veel over na moet ze toch nemen, hebben geen keus. dus positief denken en die bij werkingen probeer ik te aanvaarden, hoort er blijkbaar bij. alles hangt af van hoe je het bekijkt he? ik ben zelf nog maar 36 jaar en leg mij er niet bij neer dus ik vecht met al men eigen wapens terug en die zijn vertrouwen hebben in men lichaam ...positieve gedachten ...mij laten omringen door positieve mensen en alleen maar doen waar ik zin in heb ... Al heb ik ook mn slechte momenten; veel sterkte aan iedereen, grt

21-04-2012 | Man | 59
Borstkanker
in 2001 borstkanker gehad met uitzaaiingen in de lymphe. Dubbrlzijdig geamputeerd en okseltoilet. 5 chemokuren en 32 bestralingen gehad. In 2010 uitzaaiingen in de botten, volledig skelet. Sindsdien slik ik femara en 1x per 4 weken zomara infuus. De bijwerkingen van femara zijn stevig, veel pijn in de gewrichten, vooral enkels en polsen. Stijfheid en pijn na even zitten e[lees meer...]n net als veel van jullie vaak het gevoel dat ik 80 ben, gevolg was dat ik dreigde weg te kwijnen op de bank. Sinds een half jaar bij de fysiotherapeut met specialisatie oncologie. Dat werkt fantastisch, zij heeft een programma voor me bedacht om conditie en spierkracht te vergroten en ik voel me ontzettend veel beter, ook omdat ik nu zelf iets doe en niet meer passief afwacht. De femara werkt goed, de kanker is stabiel op dit moment en de bijwerkingen zijn nu beter te verdragen, een aanrader voor iedereen!

08-04-2012 | Vrouw | 64
letrozol
Op 09-06-2011 Borstamputatie ondergaan.En sinds 07-07-2011 slik ik nu Femara.In`t begin veel miselijk en overgegeven.Maag tabletten daarvoor gehad.En sinds`n paar weken pas over.Hoef ze niet meer te slikken.Maar heb ontzettend last van bijwerkingen zoals:Bot,spier,en gewrichtspijn.Hartkloppingen,duizeligheid,troebel zien,haaruitval,hoofdpijn,en droge slijmvliezen overal.Be[lees meer...]n 64,maar voel me soms 80.Ik slik er nu ook nog calcium tabletten bij,want m`n vitamine D was laag in m`n bloed.En moet die ook blijven slikken.Maar helpt niet tegen de pijn hoor.Mijn hobby`s zijn,wandelen,fietsen en 55+ gym.Maar....door de pijn kan ik bijna niks meer.Probeer wel alles zover ik kan.Maar moet het de dagen erna bezuren.De fam.is bang dat ik over 5 jaar zolang ik de medicijnen moet slikken,geen mens meer ben dan.En die zeggen dus...vragen of je ermee mag stoppen.Maar...je krijg ze niet voor niks voor geschreven,en is voor m`n eigen bestwil zeg ik dan.Omdat deze medicijnen de borstkankercellen vertragen,of stoppen. Mijn vraag is echter.....is er soms iemand die de,,Femara,,al 5 heeft geslikt,en is gestopt?En of er dan nog bijwerkingen ervan zijn nadien? Voor allen die dit nog slikken,heel veel sterkte ermee.

27-03-2012 | Vrouw | 49
Borstkanker
begin juni 2011 borstkanker vastgesteld met uitzaaingen lever. 6 x fec chemo tegen november 2012. verwijderen van eierstokken omdat tumor hormoon gevoelig. onmiddelijk begonnen met Nolvadex (tamoxifen) en na de 12 weken 'proef periode' ontdekt dat kanker marker en 'vlekken' op lever toegenomen waren. overschakeling naar femara onmiddelijk. na een maand voel ik me vreeslijk[lees meer...]. heb tussenin progressief werk terug hervat wat ik nodig had om mens te blijven. van de pillen(???) heb ik spanning in hoofd, gezwollen kleren en zwaar buikpijn zoals regels vroeger. gevoeloosheid in fingers wat ik dacht van tumor in linkerborst kwam die tegen mijn zenuwuiteinden drukt? deze niet verwijderd door groote en ook niet na verkleining als resultaat van chemo - blijkbaar wordt dit niet altijd gedaan omdat er geen wetenschappelijke bewijs is dat je leven erdoor verlengd wordt!...wat wij allemaal te horen krijgen...). ben vandaag zo depressief en vloog uit tegen de kinderen. ben mezelf niet en positiviteit is nul. dokter stelt voor nog een week wachten en dan iets anders proberen. is niet veel anders dacht ik en de moed zinkt... het beste voor iedereen die dit leest...ging nooit op een forum komen maar ja, ...

20-03-2012 | Vrouw | 56
Borstkanker
Na 6 maanden femara, ontzettende pijn die me moedeloos maakt, de indruk dat ik 80 jaar ben (56), gedeeltelijke haaruitval, ik ben met aromasin begonnen zonder overtuiging toen ik jullie ervaringen zag. 5 jaar is lang en mijn oncoloog zei dat ik dit tenminste nog 3 jaar moet nemen want ik kon niet tot het uiterste gaan met chemo door een ernstige hartaandoening. Onmogelijk [lees meer...]om weer aan het werk te gaan, ik ben invalide en mijn moreel is aan gort.

15-03-2012 | Vrouw | 55
Borstkanker
1996 borstkanker gehad, 35 bestraling na een jaar genezen terug aan het werk october2010 botmetastasen tengevolge van borstkanker, linker schouder en rechter heup aangetast, bestraling en novaldex, november 2011 uitzaaiing linker heup en dorsale rugwervels 4/5/en 6, bestraling, femara en om de vier weken zometa, van de zometa een dag of drie ziek, van de femara pijnlijke g[lees meer...]ewrichten en vapeurkes die niet te beschrijven zijn druppels lopen over me heen, en soms hoofdpijn, maar we gaan door, we moeten wel voor mijn man en mijn vier kleinkinderen, niet tegenstaande het niet altijd even goed lukt, sterkte aan iedereen

13-02-2012 | Vrouw | 55
Borstkanker
Februari 2011 met borstkanker diagnose. Eiwitgevoelige en hormoongevoelige tumor. Eerst Chemo om de tumor te verkleinen (3 x Fec en dan 3 x Taxotere en Herceptine) Vervolgens in Juli is mijn linker borst afgezet plus de klieren weggenomen. Eind Juli met de Femara begonnen. Stond er sceptisch tegen over want een lotgenote van me had er enorme last van. In augustus herbegonn[lees meer...]en met de herceptine (om de 3 weken) In september 25 bestralingen gekregen. Ondertussen de nevenwerkingen. Steeds na checken of het overal is of alleen maar aan een kant. Zo distilleer ik of het van de herceptine komt, van de lymfekliere die weg zijn of van de femara..... ik heb pijnlijke enkels (femara) opgezwollen benen (herceptine) tintelende handen? slijmvliezen (overal) staan droog, bloedneus, korsten . Geen koppijn, geen haaruitval maar nu na 6 maand ben ik 5 kg verdikt en daar zit ik mee. Eind dit jaar kom ik in aanmerking voor een borstreconstructie en verkleining maar ze doen niks met het gene wat er door de femara bijkomt....... gemoedswisselingen? ik dacht dat dat de menopauze was ;) dus dat zit allemaal in dit pilleke? ok. totdaar toe. Opvliegers ? niet meer als anders, zo van Oh, ik heb precies een beetje koorts, en dan later ist voorbij... Gelukkig maar. Moeilijk in slaap vallen? Ja en vaak wakker worden (soms door het geronk van mijn man ;) ) Ik heb trazolan klaar liggen om in slaap te vallen alst moet. Dus ik heb al 6 maand van de 5 jaar achter de rug. Wat moet ik doen? hebben we de keuze? ik wil niet meer een soortgelijke kanker. En een ander ook niet ..... en hoe kan ik de effictiviteit beoordelen???????

25-01-2012 | Vrouw | 48
Borstkanker
Sedert januari 2010 gebruik ik Femara. Daarvoor heb ik 2,5 jaar Tamoxifen gekregen. Femara heeft zeer vervelende bijwerkingen. Door de bijwerkingen staat mijn leven op zijn kop. Ik heb werkelijk alle bijwerkingen gehad, hartkloppingen, slapeloosheid, stemmingswisselingen, haaruitval, gewichtstoename (in totaal 20 kg), pijnlijke en stijve gewrichten, buikpijnen, bloedingen [lees meer...]bij vrijen, extreme vaginale droogheid. Ik heb me steeds geprobeerd over deze klachten heen te zetten maar op een gegeven moment is je veerkracht op. Ik kan thuis niet meer functioneren en heb problemen op mijn werk omdat ik zo nerveus ben en onzeker. Bij mijn werkgever heb ik dan ook nooit gemeld dat ik borstkanker heb gehad, angst dat men niet aannam. Ik moet nog 5 maanden femara gebruiken maar dan is de vraag of de klachten verminderen en of ik dan niet weer meer risico loop uitzaaiingen te krijgen in de vitale delen. Ik heb een volledige amputatie gehad met okselkliertoilet. Van mijn okselklieren waren 72% aangetast. Kortom, femara verlengd hopelijk mijn kankervrije periode (het liefst komt het nooit meer terug) maar de kwaliteit van mijn leven is beduidend minder.

16-01-2012 | Vrouw | 69
Borstkanker
In juni 2009 borstbesparende operatie en okseltoilet gehad. 25 x bestraald.4 chemokuren. Ik doe mee met het Mindact onderzoek Ben geloot voor 7 jaar Letrozol. Ik heb spierpijn , botpijn meer hoofdpijn stijfheid en haaruitval. Met de meeste bijwerkingen kan ik goed leven. Maar die haaruitval vind ik heel erg. Mijn haar is erg dun en futloos geworden en ik ben veel haar ve[lees meer...]rloren. Het valt nog steeds uit. Het begon na ong 1 1/2 jaar letrozol slikken. Toch ga ik nu nog door. Ik hoop dat het stopt

13-01-2012 | Vrouw | 58
Borstkanker
Slik nu 1 jaar Femara en heb veel last van bijwerkingen zoals pijn in benen, spierpijn in benen, steken in de ellebogen en soms pijnlijke handen. Ook stijfheid na een poosje zitten. De pijn wordt steeds heftiger. Maanden dacht ik dat het aan mijn slechte conditie lag en mijn spatader in mijn linkerbeen. Na een bezoekje op deze site denk ik nu eerder dat Femara de boosdoene[lees meer...]r is omdat ik veel van mijn klachten herken bij anderen. Sept. 2009 kreeg ik voor de eerste keer borstkanker rechts. Bestralingen gehad en 6 chemokeuren. Toen Tamoxifen) Na een jaar sept. 2010 tweede keer borstkanker links (Tamoxifen heeft zijn werk dus niet gedaan) Alleen bestralingen gehad. Stoppen met Femara is voor mij geen optie (omdat Tamoxifen niet werkt).

03-01-2012 | Vrouw | 77
Borstkanker
eerst een week of 3, daarna 3 maanden, toen bleek 't gekrompen schijf i.p.v. bobbel kanker. daarma borstbesparende operatie. toen femara.

03-01-2012 | Vrouw | 65
letrozol
ter voorkoming van, merk opzich niks van bijwerkingen.

01-01-2012 | Vrouw | 74
Borstkanker
31 jaar gelden werd mijn rechter borst verwijderd ,ook de okselklieren. nu denk 10 jaar geleden linkerborst verwijderd. April 2010 kreeg ik enorme pijn tussen mijn schouderbladen. Na de nodige scans en onderzoeken bleek ik door een nieuwe uibreek van borst kanker een ingezakte wervel te hebben,na vele pinstillers en een week of 6 later ben ik op de fimara gegaan. dit s[lees meer...]lik ik nu ruim 18 maanden. Mijn bijwerkingen zijn vervelnd,zoals stijfheid,en pijn in de heupen soms krampen,maar niets is onoverkomelijk. Maandelijks heb ik een infuus met APD en mijn bloed uitslagen zijn erg goed gelukkig. I zeg maar zo 3 keer kanker krijgen en het overleven is toch wel een kleinwonder. Zo iedereen die dit leest en meer problemen heeft met femira wens ik het alerbeste toe, De volhouder wint en blijf positief zou ik zeggen.

05-12-2011 | Vrouw | 54
letrozol
Eerder in deze topic heb ik al geschreven, dat ik veel bijwerkingen heb van Femara. Wat me nu opvalt en misschien zit het wel tussen mijn oren, maar.....ik heb van de week van een andere fabrikant de letrozol (dus Femara) geslikt en doe dat nu sinds 4 dagen en ik heb ineens onwijs veel opvliegers in de avond. Wel tig achter elkaar. Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik slikt[lees meer...]e het eerst van Novartis en nu van Sandoz. De stofnaam is hetzelfde, maar...ik vraag me af of dit hier van kan komen. Ik slik het sinds juli 2011. Allemaal maar weer sterkte en hoop een antwoord te krijgen. Willemien

02-12-2011 | Vrouw | 61
letrozol
tja en dan lees je dat toch bijna iedereen wel last heeft van de Femara. Hoewel het in de bijsluiter wordt afgedaan als milde bijwerkingen vind ikzelf dat dit niet het geval is. ik slik Femara nu 2 1/2 jaar en je zou verwachten dat je lijf er dan weleens aan gaat wennen. Niets is minder waar. Vreselijk pijnlijke spieren in rug, zere polsen, stemmingswisselingen etc. Ben b[lees meer...]ijna geneigd om een poosje te stoppen maar doe het niet want dit middel is het enige wat de kanker misschien een beetje op afstand houdt.(hoop je dan he). Zelf dus borstamputatie links en okseltoilet in 2006. Tamoxifen heb ik niet veel last van gehad maar de Femara dus des temeer. Ik ben nu begonnen met oefeningen tijdens Fysio therapie en kwam daar half kreupel vandaan. Toch blijf ik nog even volhouden want het kan natuurlijk goed zijn dat de spieren zo stijf zijn dat ze eerst enorm gepijnigd moeten worden voor ze weer een beetje soepel zijn. De ellendige zomer die weinig bewegingsmogelijkheden met zich meebracht heeft ook een rol gespeeld denk ik. Voor de mensen die slaapproblemen hebben: magnesium is een uitstekende oplossing. 2 tabletjes per dag (1 's ochtends en 1 's avonds). Wel dames (en enige heren) lotgenoten: laten we proberen de zaken positief te blijven zien. Voor een paar jaa terug was het medicijn er niet en dus ook de extra mogelijkheid om kankervrij te blijven niet.

23-11-2011 | Vrouw | 49
Borstkanker
Jan. 2008 is mijn borst geamputeerd en een okseltoilet uitgevoerd vanwege uitzaaiingen in de lymfe. Ik had een hormoon gevoelig kankersoort. Zes keer chemo gehad. Begonnen met Tamoxifen. Sinds half maart van dit jaar slik ik Femara. Beetje bij beetje kreeg ik allerlei klachten. Pijn in de arm, ernstige pijn in de rechter schouder, Ik kan soms niets eens schakelen in de aut[lees meer...]o vanwege de pijn. Soms ben ik niet vooruit te branden, heel erg emotioneel. Ernstige bloeding gehad na gemeenschap. Vergeetachtig, kan soms niet op de woorden komen. Op een gegeven moment kreeg ik uitval van mijn rechterbeen. Naar een neuroloog gestuurd en verschillende mri-scans gekregen om uit te sluiten of er uitgezaaide borstkanker zou zijn. Gelukkig niets gevonden. Aanstaande maandag een gesprek met de oncoloog. Wat zijn mijn mogelijkheden. Ik zit in een risicogroep vanwege de uitzaaiingen in de lymfe. Welke keuze is er. voor ons? Niets is zeker en zelfs dat niet.