Ervaringen met Femara

Borstkanker (93 meningen)
Baarmoederkanker (2 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

23-11-2011 | Vrouw | 54
Borstkanker
Hallo allemaal In 2008 heb ik een borstbesparende operatie gehad omdat ik een ducktaalcarcinoom had (goed geschreven?) Daarna eeen paar maanden bestralen en 6 x chemo. Maart2009 begonnen met tamoxifen 2.5 jaar Nu heb ik 5 maanden de femara en ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als nu. Buiten de lichamelijke klachten ben ik heel bang geworden met wat er tussen je or[lees meer...]en afspeeld. Verschrikkelijk ik ben me zelf kwijt. Mijn fijne en grove motoriek functioneerd niet goed meer, ik ben bang geworden voor de normaalste dingen uit het leven, dan ben ik hyper en dan zit ik als een dode mus op de bank en verstrijken er uren waar ik niet bewust van ben. Ik ben heel erg aan t twijfelen wat ik moet doen STOPPEN???? Durf ik niet.Stel je voor ik krijg weer kanker. Het is kiezen tussen 2 slechten. UIt het zichtpunt van mijn oncoloog kan ik het me voorstellen dat dit moet. Dadelijk ben ik kanker vrij en dan heeft de oncoloog haar werk gedaan....maar dan god weet wat voor een klachten dat ik dan heb? Ik weet me geen raad. Voor mijn botten ben ik nu extra vit. D aan t slikken. Sterkte allemaal het is niet niks

15-11-2011 | Vrouw | 56
Borstkanker
Ik ben in januari 2011 geopereerd aan borstkanker-daarna 33 bestralingen gehad - toen aan de tamoxifen met het gevolg dat ik slechter slaap-veel gewichtsproblemen heb gekregen en scheef hierdoor - overgehad met de oncoloog en overgegaan op femara. hiervan heb ik de bijwerkingen dat ik zeer veel last heb van pijn in de kuiten vooral s-nachts en hierdoor slecht slaap-droge m[lees meer...]ond-jeuk overal op de huid-bovenbenen de aders meer opgezet-soms hoofdpijn terwijl ik dat vroeger nooit had- snel moe- stijf - veel steken in de buik terhoogte van de eierstoken -enz. Is er iemand die deze bijwerkingen ook ervaart want volgens de oncoloog komt niet alles door de hormonen. Zou een eerlijk antwoord op prijs stellen want ik moet beslissen of ik door ga of niet.

15-11-2011 | Vrouw | 38
Baarmoerderkanker
Ik heb sinds ik ben gestart met Femara veel slaapproblemen. Ik kan bijvoorbeeld niet in slaap komen en lig uren (soms hele nachten) wakker. Om gek van te worden. Neem dan maar weer medicijnen om te kunnen slapen. Ik heb gelukkig geen last van gewrichtspijnen. Weet iemand een oplossing voor deze slaapproblemen?

08-11-2011 | Vrouw | 47
Borstkanker
hello! Ik heb een borstbesparende operatie achter de rug en 30 bestralingen, heb ondertussen 4,5 maand tamoxifen ingenomen met reusltaat dat sinds 2 maanden mijn haar begon uit te vallen en de helft van mijn haardos is verdwenen! nu ben ik zopas gestopt met tomoxifen. Er werd mij aangeraden nu 1 maand te stoppen en dan te beginnen met arimidex of femara? Als ik de nevenwe[lees meer...]rkingen lees heb ik al schrik. Velen spreken van haaruitval. Hoeveel procent is jullie haardos dan verdwenen? Zou me plezier te doen met een eerlijk antwoord te plaatsen op het forum en hoelang innemen van het medicijn voor de haaruitval begon? Hartelijk dank en veel moed aan allen.

02-11-2011 | Vrouw | 46
Borstkanker
Hallo, in 2008 heb ik borstkanker gehad, ik onderging een borstbesparende operatie, had een uitzaaiing van 1,5 mm in de schildwachtklier, kreeg 33 bestralingen en 6 chemokuren. Al zeg ik het zelf: ik heb mij hier goed doorheen geslagen met de geweldige steun van mijn man, familie en vrienden. Na de chemokuren ben ik begonnen met Tamoxifen. Na anderhalf jaar werd ik toch we[lees meer...]er ongesteld, wat absoluut niet meer mocht. Kreeg hiervoor een Lucrin injectie. Ik kon nu met regelmaat zo'n injectie krijgen om de boel stil te leggen maar dat stond mij enorm tegen, om nog meer troep in mijn lijf te krijgen. Ik heb toen besloten om mijn eierstokken weg te laten halen en dat is vorig jaar gebeurd. De dag na die operatie ben ik toen begonnen met Femara. Ik heb veel opvliegers, pijn in mijn voeten en heupen, en krijg nog dunner haar dan dat ik al had. Heb gelukkig geen depressieve gevoelens, maar vind het wel erg vervelend om me vaak zo stijf te voelen, en dat mijn haar zo dun wordt vind ik heel erg! Wat die stijfheid/gewrichtspijn aangaat, ik beweeg voldoende, ik werk 24 tot 28 uur per week in de verzorging. Ik heb juist het gevoel dat als ik veel in beweging ben geweest, en heb daarna even gezeten dat de stijfheid/gewrichtspijn nog erger is. En 's morgens bij het opstaan doen mijn voeten behoorlijk zeer. En dan nog wat; het sexleven van mijn man en mij is dramatisch geworden. Na de kanker was het al niet meer als voorheen, maar na het verwijderen van de eierstokken (en het gebruik van Femara?) is het helemaal niet leuk meer. Het vrijen doet zeer, kan er niet meer van genieten. Ik vind dat heel erg, mijn man en ik zijn nog veel te jong om geen sex meer te hebben. Mijn man is trouwens ontzettend lief en begripvol, maar ik vind het voor hem ook erg. Ik heb verder een hartstikke leuk leven en en besef mezelf heel goed dat ik ontzettend veel mazzel heb gehad, maar het heeft ook vervelende gevolgen gehad op mijn leven. Ik had van mijn internist Femara voor een jaar voorgeschreven gekregen. Ik had vandaag voor controle gemoeten, maar de afspraak is verzet naar eind november. Vandaag de laatste pil geslikt, en ik vraag geen nieuw recept meer. Wil kijken hoe mijn lichaam de komende 3 weken reageert. Dan wil ik aan de internist vragen of ik ermee mag/kan stoppen. Dan heb ik al met al 3 jaar medicijnen geslikt. Ik wacht af wat hij ervan vindt....

23-10-2011 | Vrouw | 49
Borstkanker
Ik heb na een borstbesparende operatie, 32 bestralingen, 4 chemokuren en 12 keer de Taxol met Herceptin en daarna nog 52 weken Herceptin ook de Femara. Meteen Femara gevraagd omdat ik om me heen slechte ervaringen hoorde met Tamoxifen. Voel me eigenlijk heel goed, een enkele opvlieger en wat stijf in de gewrichten. Slik wel aanvullende 'medicijnen' van de orthomoleculair a[lees meer...]rts. Ben weer fulltime aan het werk en slaap prima. Vermoeidheid gaat wel aardig, 's avonds lekker op de bank en niet teveel meer doen. Sterkte iedereen voor diegenen die wel veel last hebben.

01-10-2011 | Vrouw | 63
letrozol
Borstkanker zonder uitzaaiingen, wel agressief
In juli 2002 geopereerd. Drie jaar tamoxifen en 2 jaar Arimidex. Nu tot november nog aan de femara. Heb last van spierpijn, futloosheid en neiging naar depressiviteit. Sinds een aantal maanden last van een zeer droge mond en wit uitgeslagen tong. Via tandarts naar huisarts en kaakchirurg. Het blijkt een hormonale kwestie te zijn en de oorzaak is femara. Gebruik nu special[lees meer...]e tandpasta en de kaakchirurg wil dit wel in de gaten houden. Ik blijf dus onder controle.

21-09-2011 | Vrouw | 61
Borstkanker
Hallo allemaal, ja alle bijwerkingen die je leest heb ik ook ik heb ook reuma en daardoor erg veel pijnen in botten en spieren. Ik heb mijn oncoloog gevraagd een botscane te maken omdat ik bang ben voor botkanker. Heeft iemand die angst ook ? Graag hoor ik reacties. Ik gebruik ook antidepresieva en als ik daar melatonine bij gebruik komt de depressie terug ik gebruik n[lees meer...]u 1 a 2 keer per week een slaaptablet om weer eens een goede nacht te hebben. Sterkte allemaal en we mogen natuurlijk ook blij zijn dat die medicijnen er zijn. Groetjes Ruth

05-09-2011 | Vrouw | 60
Borstkanker
Ik had Femara gekozen in plaats van Tamoxifen, vanwege de iets betere onderzoeksresultaten. Maar bij mij ernstige buikloop met krampen, meerder ekeren per dag - geen andere oorzaak voor kunnen vinden. Na ruim een jaar op en neer nu gestopt met Femara om te bezien of de darmen en maag eindelijk tot rust kunnen komen. Ik merk al verlichting na een week.

24-08-2011 | Vrouw | 56
Borstkanker
sinds januari 2011 slik ik femara. Naast pijn en stijfheid in gewirchten heb ik geen nare bijwerkingen. De pjn in gewrichten maken mij wel onrustig, in de zin dat ik de pijn niet altijd kan duiden. hoort dit erbij, of is het een uitzaaiing, vraag ik mij dan af. Dit jaar ging ik tijdens vakantie voor het eerst weer zwemmen, mijn bewegingen gingen niet soepel, ik voelde mij [lees meer...]vanwege de stijfheid net een robot. Wel sport ik dikwijls om mijn lichaam gezond en soepel te houden. Verder slik ik supplementen op orthomoleculaire basis om mijn lichaam een extra steun in de rug te geven. de slechte slapers onder jullie: misschien zijn jullie gebaat bij melatonine, maar dan 25 mg. dt slik ik sinds het begin, niet vanwege slaapproblemen, maar omdat het ontstekingen tegengaat. Melatonine kan door de orthomoleculaire arts worden voorgeschreven en heeft geen enkele bijwerking. iedere ochtend wel verkwikt weer wakker. alle goeds, G.

24-08-2011 | Vrouw | 56
Borstkanker
zoals de meeste gebruikers: jeuk hoofdhuid, haaruitval, opvliegers, slecht slapen, stijfheid gewrichten, hoofdpijn, hongergevoel, ik ben dank ook gestopt sinds 15 augustus, nu 9 dagen en voel mij al stukken beter, maar wat mij opvalt mijn arm zelf voelt beter aan, (lymfen zijn in oksel weg genomen) voor het eerst voelt hij met momenten al zoals voor mijn operatie, en dat [lees meer...]voor het eerste sinds 4 april ! wat zin heeft het om mij 5 jaar slecht te voelen zonder garantie dat de kanker wegbllijft . Femara heeft nog bijwerkingen die we niet voelen maar er toch zijn, bv mijn aders zijn meer opgezet ! en zichtbaar,zoals bij oude mensen, ik denk verhoogd risico hersenaandoeningen zoals trombose

12-08-2011 | Vrouw | 54
Borstkanker
3 jaar geleden borstkanker geconstateerd met uitzaaiingen. Borstamputatie, chemo, bestraling en nu hormoontherapie. 2,5 jaar Tamoxifen, die ik niet goed verdroeg en nu sinds juli aan de Femara voor 2,5 jaar. Mijn grote onrust is dat ik nu erg slecht slaap, me opgejaagd voel, erge pijn in mijn onderrug na ongeveer al 1 week ! Heel veel hoofdpijn en wat duizelig. Wel voel ik[lees meer...] me ietsje fitter dan met de Tamoxifen, toen wilde ik de hele dag alleen maar slapen. En nu ben ik noggggggggg moe, omdat ik zo slecht slaap. Mijn gewrichten en spieren vinden dit middel ook niet leuk en haaruitval heb ik ook., Nou ik vind de bijwerkingen dus heel heftig en ik word woensdag door de oncoloog gebeld hoe dit middel mij bevalt. Tja ik denk dat ik geen keus heb als ik kans wil maken om een aantal jaren langer te mogen leven. Borstkanker heeft mijn hele leven op zijn kop gezet. Kan niet meer het werk doen dat ik deed, relatie met mijn man is verslechterd, ben altijd moe, deed vroeger 16 dingen op 1 dag, nu 8 haha maar kan er maar 4. Ben sinds gisteren weer gaan proberen te werken voor 3x3 uur per week. Toen ik thuis kwam begon ik helemaal te beven en duizelig, zodat ik de rest van de middag op de bank ben gebleven. Nee ik ben niet blij met dit middel. Wie heeft er een idee om de bijwerkingen te verminderen???? Ik gebruik ook een antidepresivum en sinds 1 week ritalin aan het opbouwen ivm mijn adhd, waar ik nu meer last van heb, het is een chaos in mijn hoofd, ongeconcentreerd en ongestructureerd. Ik hoop door het weer werken structuur te krijgen. Ook vind ik, dat ik nu heel veel moet laten sinds mijn ziek zijn en stuit tegen onbegrip van mijn omgeving. Nou lieve mensen dit was het wel zo een beetje. Dank voor het lezen en allemaal veel sterkte en zet ;m op !!! Willemien

21-07-2011 | Vrouw | 39

17-07-2011 | Vrouw | 62
Borstkanker
In januari borstbesparende operatie gehad, geen uitzaaiingen, daarna 4 weken bestraald. Eerst tamoxifen geslikt, daar kreeg ik vreselijke hoofdpijn van. Ik slik nu Femara, voel me wat depri en stijf in de botten. Veel pijn in rechterbeen gehad, maar dat lijkt op Ischias. Ik heb een aantal behandelingen gehad bij de fysio en deze week acupressuur om wat beter in balans te[lees meer...] komen.

05-07-2011 | Vrouw | 58
Borstkanker
Sinds 2009 aan de femara. de laatste maanden erge botpijnen en pijn in schouder en nek aan de kant waar ik geopereerd ben. Voor het laatste inmiddels manele fysio en op advies van oncoloog nu voor een maand gestopt met femara. Hierbij nog slecht slapen en nachtzweten. Wie rekent deze klachten?

02-07-2011 | Vrouw | 52
Borstkanker
In 2005 borst geamputeerd, 6 chemokuren, 2,5 jaar Tamoxifèn, 2,5 jaar Aromasin en nu sinds een half jaar Femara. Gewrichtspijn vooral in heupen, knieën. Ben 's morgens stijf. Depressieve klachten, futloos, voel me veel ouder dan ik ben. Slaap slecht.