leuproreline

Prostaatkanker (7 meningen)
Borstkanker (5 meningen)
Onvruchtbaarheid vrouw (1 mening)

Tamoxifen (256 meningen)
Anastrozol (87 meningen)
Femara (84 meningen)
Zoladex (76 meningen)
Arimidex (55 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

21-08-2021 | Vrouw | 30
Endometriose
Om een heel lang verhaal redelijk kort te maken, ben ik nu bijna op de helft van de kuur lucrin ivm endometriose. Het is een kuur van een halfjaar en het is best wel heftig. Eindelijk het menstrueren stop gekregen na heel veel hormonen. En de pijn hebben we kunnen onderdrukken, maar komt soms toch weer te voorschijn ( voornamelijk zere onderrug en onderbuik, wordt ook wa[lees meer...]rm en straalt pijn uit maar niet zo ernstig als voor de lucrin). Dus ja het werkt redelijk goed, maar ben er wel een heel ander mens door. Mn leven staat echt wel op z'n kop, en ook mn baan kwijt. Heb gelukkig super lieve mensen om mij heen, lieve man en een mooie dochter van 3 jaar (wondertje) en veel praten en uithuilen doet mij er doorheen slepen. En bij jezelf maar denken dat deze bijwerkingen ook weer weg gaan na de behandeling. Maar makkelijk is het zeker niet, zit echt vaak met mij zelf in de knoop. Iedereen heel veel sterkte gewenst!

26-05-2020 | Vrouw | 23
Endometriose
Geen goeie ervaring. Heel veel last van de bijwerkingen en ik heb meer endometriose pijn met lucrin dan zonder lucrin.

20-04-2020 | Vrouw | 37
Endometriose
Ivm ernstige endometriose en een flinke ovarium cyste 3 maanden aan de Lucrin gezet door mijn gynaecoloog met het idee de boel rustig te krijgen en dan voor de 2e keer te opereren. De injecties hebben bij mij helaas geen positief effect gehad, de klachten zijn alleen maar erger geworden en de cyste zelfs nog enkele cm gegroeid (15cm!). Ontzettend veel last van opvliegers, [lees meer...]slapeloosheid, pijnlijke gewrichten etc. 5 dagen geleden voor de 2e keer geopereerd, de cyste en mijn eierstok/eileider zijn verwijderd. 4 maanden geleden is de cyste leeg gemaakt en uitgespoeld. Toen was het een typische endometriose (chocolade) cyste van 11,5 cm. 5 weken na deze operatie dus begonnen met 3 maandelijkse injecties Lucrin, maar in die tussentijd is de cyste dus weer terug gegroeid, nog groter geworden en is gaan ontsteken en was gevuld met pus (is op kweek gezet, ik wacht nog op de uitslag) Voor mij echt nooit meer Lucrin!!

13-04-2020 | Vrouw | 29
Endometriose
Ik ben nu zo'n 5 maanden aan de Lucrin-injecties vanwege mijn (matige) endometriose. Ik heb een kinderwens en het idee is de endometriose eerst optimaal terug te dringen, door de Lucrin en een operatie, om hopelijk straks zwanger te kunnen worden zonder problemen. Vooraf was ik door de verhalen hier heel sceptisch, ik had het medicijn bijna afgewezen omdat ik zo bang [lees meer...]was voor al die nare bijwerkingen. Met mijn arts heb ik toen afgesproken het een maand te proberen, en het viel me dusdanig mee dat ik heb doorgezet. Die opvliegers zijn inderdaad heel irritant, vooral 's nachts word ik meerdere keren wakker om dat ik het zo warm heb. Ook overdag heb ik het vaak, maar ik moet er eerlijk gezegd ook af en toe wel om lachen (denk aan die sketch van Hans Teeuwen!). Ik heb regelmatig last van hoofdpijn, mijn libido is ook niet echt wat het geweest is, maar het goede nieuws: op een echo was te zien dat na 3 maanden de endometriose al met de helft is afgenomen. Kortom: voor mij zijn die kleine ongemakken goed te doen als het zulk mooi resultaat oplevert. Ik was trouwens vooral bang voor de emotionele bijwerkingen (zoals depressie, mood swings), maar daar heb ik nul last van gehad.

15-03-2020 | Vrouw | 34
Endometriose
Om mijn 3e ivf poging zo goed mogelijk te begeleiden hebben wij besloten om vooraf met Lucrin te starten om mijn Endometriose onder controle te krijgen. Ik heb Lucrin al eens eerder gehad, maar had toen weinig tot geen bijwerkingen. Tot nu toe dan. De gynacoloog heeft namelijk mijn dosis verdubbeld, waardoor ik erg veel bijwerkingen heb. De 1e keer toen ik lucrin had gebru[lees meer...]ikt was het effectief. Mijn aandoening was onder controle. 2e keer Lucrin is nog even afwachten

18-02-2020 | Vrouw | 30
Endometriose
Ik heb injecties gekregen als voortraject voor IVF. 1 keer per maand 1 injectie, gedurende 3 maanden. Ik heb er weinig last van gehad op de opvliegers na, maar dit was ook prima te doen. Verder geen andere klachten ervaren! Alleen na de injectie in de buik last van wat jeuk, roodheid en zwelling maar dit trok binnen een week weg.

20-09-2019 | Vrouw | 47
Endometriose
Inmiddels 4,5 jaar aan de Lucrin. Het enige middel dat bij mij werkt. Wel kan ik er helaas steeds minder goed tegen. Ik krijg steeds meer bijwerkingen en deze worden ook heftiger. Mijn leven staat al een aantal jaar stil. En ik heb nog 4 jaar Lucrin te gaan. Geen idee hoe ik deze door moet komen. Het is niet alleen lichamelijk erg zwaar en vernederend, het drukt ook zwaar [lees meer...]op mijn geestelijke gezondheid.

15-05-2019 | Vrouw | 35
Endometriose
Drie maanden eens per maand Lucrin injectie gehad (in de bil) i.v.m. ernstige endometriose en kinderwens. Vorig jaar geopereerd aan endometriose, daarna eerste IVF ronde, helaas zonder succes. Daarna moest ik drie maanden pauze, voordat ik verder mocht met IVF. Besloten i.p.v. de pil Lucrin te gebruiken gedurende de rustmaanden. Verwachtte veel ellende vanwege de vele moge[lees meer...]lijke bijwerkingen en nare verhalen die ik geleden had, maar het viel me gelukkig erg mee en voor mij werkte het heel goed. Sterker nog, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Eerste maand nog wat bloedverlies, af en toe een opvlieger en soms wat moeite met slapen. De tweede en derde maand ook nog af en toe een opvlieger en wat meer afscheiding dan normaal. Maar verder voelde ik me top: geen opgezette buik, geen endometriose pijn (wat ik al 20 jaar elke dag heb, ook na de operatie) en voor mij gelukkig geen emotionele roller coasters, maar juist ontzettend stabiel (ook erg fijn voor m’n vriend) en opgewekt. Na de uitwerking laatste Lucrin injectie merkte ik dat ik weer emotioneel werd en niet meer opgewekt. Buik doet weer pijn en is weer opgezet. Nu bezig met de volgende IVF ronde. Hopelijk succesvol dit keer, zo niet dan wil ik daarna absoluut weer de Lucrin injecties tijdens de rustmaanden.

09-01-2019 | Vrouw | 43
Endometriose
ik had ernstige kolieke aanvallen in de buik door aanwezige myomen en endometriose in het buikgebied.

21-03-2018 | Vrouw | 33
Endometriose
Zoals velen misschien doen heb ik ook eerst het internet afgezocht over wat ik kan verwachten van deze prik. Ik had dat beter niet kunnen doen, want ik schrok van alle negatieve reacties op deze prik. Ik ben nu een maand verder en ik kan zeggen dat het reuze meevalt. Mijn gynaecoloog gaf aan dat ik rekening moest houden met stemmingswisselingen en opvliegers. Ik voel[lees meer...] me niet anders dan voor de prik. Mijn eerste menstruatie is wel gekomen, maar dat had de gynaecoloog al aangegeven dat dat waarschijnlijk nog wel zou gebeuren.

11-03-2018 | Vrouw | 29
Endometriose
Vanwege endometriose en kinderwens nu met de eerste maand Lucrin bezig in een traject van vier maanden als aanloop naar IVF. Omdat ik recidiverende depressieve stoornis heb, heb ik gelijk Tibolon meegekregen om de bijwerkingen uit te balanceren. De eerste week had ik hoofdpijn - geen migraine, maar wel pijnlijk genoeg om irritant te zijn. Ook heb ik vooralsnog dagelijks kr[lees meer...]ampen gehad, al vermoed ik dat deze ook kunnen samenhangen met het gebruik van tibolon, daar de dagelijkse kramp ongeveer 1,5 tot 2 uur na slikken van deze pil komt opzetten en tussen de 3 en 4 uur aanhoudt. De krampen waren de eerste week het heftigst (toch minder heftig dan endometriosekrampen), de laatste paar dagen zijn ze veel minder aanwezig en ook minder lang. De laatste paar dagen ben ik wel meer moe en ik heb soms een lichte opvlieger (voorlopig max. 1 per dag). Ik merk ook dat mijn depressiviteitsklachten inderdaad meer aanwezig zijn en ik ben vooral 's avonds apathisch. Maar ook hier geldt: het valt me alleszins mee. Zeker in de eerste twee weken was ik juist een stuk rustiger en milder (ik heb normaliter een notoir kort lontje...) dan ik had verwacht op basis van de ervaringen van andere vrouwen, en ook nu beperkt het zich vooral tot een gevoel van mentale onrust. Het is zeker niet de diepe put die ik van 'reguliere' depressieve periodes gewend ben en weten dat het een bijwerking is en weer overgaat zodra ik stop met de behandeling helpt ook. Voor iemand zonder ervaring met depressiviteit kan ik me echter voorstellen dat het anders/intenser voelt. Ongeveer twee weken na de eerste injectie heb ik een doorbraakbloeding gehad die overging in een vaginale bloeding (voornamelijk bloed en geen baarmoederslijmvlies). Dit hield vier dagen aan, wat minder lang is dan mijn normale menstruatie. De eerste dag ging dit gepaard met krampen die ongeveer dezelfde heftigheid hadden als endometriosekrampen op dag 1 van de menstruatie. Hierna vooralsnog geen bloedingen meer gehad.

01-02-2018 | Vrouw | 35
leuproreline (3,6mg)
Endometriose
Na een jaar Lucrin te hebben gebruikt voor mijn endometriose overgestapt op Zoladex omdat ik in de laatste week voor de nieuwe spuit toch telkens buikklachten kreeg

21-10-2017 | Vrouw | 48
Endometriose
Laten we meteen beginnen met het vertellen dat ik een probleem heb met hormonen, dan zijn de bijwerkingen misschien ook overduidelijk voor de meesten. Ik heb altijd al problemen gehad met de pil, het spiraal, de nuvaring zeg het maar. Maar na jaren van krom liggen van de pijn, ziek van de menstruatie en dusdanig bloedverlies van 5 dagen en een herstel periode van zeker 10 [lees meer...]dagen, moest er wat gebeuren. Op naar de Gyneacoloog die mij orgametril voorschreef, jippie wat een verademing......tot de bijwerkingen begonnen...pffff..... vervolgens was het niet meer verkrijgbaar en was ik een week of twee medicijnloos tjeee.....ik was weer totaal mezelf, wat een verademing. Ik heb dit voorgelegd aan mijn gyneacoloog maar omdat de orgametril tijdelijk niet verkrijgbaar was, dat we de Lucrin maar moesten proberen, de bijwerkingen moest ik maar voor lief nemen. Voor de duidelijkheid, ik heb een mannelijke gyneacoloog..... mag niet uit maken vind ik. Op 29 augustus heb ik de injectie gekregen en heb er tot op vandaag spijt van... Dagelijks hoofdpijn, wekelijks migraine, daarvoor weer aan de medicatie, vochtophoping, haaruitval, emotioneel, stemmingswisselingen, seksueel zeer inactief en dat was echt anders. Aankomen, geen energie, zweetaanvallen, moedeloos. Ik heb kladblokken aangeschaft om elke dag op te schrijven hoe het gaat en hoe ik me voel. Ik ben gestopt, het gaat niet goed en het duurt nog ruim een maand voor de troep uit mijn lijf is. Ik ben mezelf niet...gelukkig weet iedereen in mijn omgeving wat er aan de hand is maar voor mij Is het duidelijk....er komt geen hormoon meer mijn lijf in, in welke vorm dan ook.

30-08-2017 | Vrouw | 31
Endometriose
Ik wil graag mijn verhaal hier delen omdat ik enorm opzag tegen het gebruik van Lucrin mede door de vele negatieve reacties die ik op internet kon vinden. Bij mij valt het echt reuze mee, ik voel me eigenlijk juist veel beter, mijn buikpijn is helemaal weg en heb veel meer energie dan voordat ik de injecties kreeg. Ik heb wel last van opvliegers en s'nachts wat warm en[lees meer...] ook wel pijn in mijn benen (spieren) maar in mijn geval absoluut niet erger dan mijn buikklachten die ik hiervoor had door endometriose

28-08-2017 | Vrouw | 44
leuproreline (7,5mg)
Endometriose
3 wk geleden eerste van de 3 injecties gehad. Door dit forum ook heel bang geworden, twee nachten niet geslapen, leven voor na de prik gepland en volop maandverband ingeslagen, maar de bijwerkingen vallen enorm mee. Eerste 5 dagen moest ik de anticonceptiepil zoely doorslikken om ergste bijwerkingen tegen te gaan. Na 6 dagen kreeg ik wat lichte bloedingen als ik vroeger h[lees meer...]ad tijdens menstruatie, ik heb novasure gehad in 2011. Lichte opvliegers, 3e week 2,5 dag migraine aanvallen om de 4-5 uur, na injectie wat pijnlijk rond de prikplek. Wel enorm moe, maar dat was ik al door endo. Volgende week 2e prik.

20-08-2017 | Vrouw | 29
Endometriose
Ik heb voor 3 maanden Lucrin ingespoten gekregen. Het helpt erg goed tegen de pijn (de endometriose verdwijnt er helaas niet mee). Maar de bijwerkingen zijn erg lastig en vervelend. Vooral de enorme opvliegers die ik gemiddeld 10-12x per 24u heb. Ook onwijs veel last van eczeem en infecties. Hopen dat alles weer rustig wordt nadat ik stop.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum