Ervaringen met Zoladex

Lucrin (102 meningen)
Femara (100 meningen)
Anastrozol (97 meningen)
Letrozol (71 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

05-03-2013 | Vrouw | 35
Endometriose
Zoladex gebruikt om de cyclus een jaar stil te leggen ivm ernstige endometriose. Na dit jaar begonnen aan IVF. De injecties waren erg pijnlijk, De bijwerkingen waren bijna nihil bij mij.

22-09-2012 | Vrouw | 38
Borstkanker
Op 3 januari 2006 kreeg ik te horen dat ik borstkanker heb. 31 jaar was ik net geworden. Op 9 januari stapte ik een sneltrein in en had geen controle meer over mijn leven. Deze dag vergeet ik niet zolang ik nog in leven ben. Het werd een borstamputatie met een okseltoilet. Daarna 30 bestralingen en het traject van 8 chemokuren in 2 soorten. Vervolgens 1 jaar lang herceptin[lees meer...]kuren. Letterlijk zei de arts "Je bent een Pechvogel en je hebt de Jackpot". Na mijn 2e chemokuur, raakt ik al in de overgang en gelukkig herstelde dit zich vlak na mijn laatste kuur. Daardoor moest ik de Zoladexinjecties gaan gebruiken met de Arimidex die ik al had gekregen. Het is nu 7 jaar dat ik het bij me heb laten injecteren. Door de verhalen rondom het stoppen met Zoladex, wat ik op het internet gelezen heb, besloot ik 3 weken geleden om te stoppen met de injecties. Wel gebruik ik nog de hormoonpillen. Normaal moet ik er nog 2 jaar mee doorgaan, omdat ik de agressieve vorm van borstkanker heb en door de uitzaaiingen naar mijn oksel en borstbeen. Nadeel van elke medicijn is, het is goed voor het ene en slecht voor het andere. Zoals de botontkalking wat ik daardoor gekregen heb. Ook heb ik gelezen, dat bij langdurig gebruik van Zoladex, dat men baarmoederhalskanker kan krijgen. Ben je net hersteld van het een.. moet je later voor het andere behandeld worden.. Dat zou cynisch zijn! En jaaa..., ook ik ben aangekomen en zelfs 15kg. Terwijl ik eingelijk helemaal niet zo gek veel eet. Vind ik het erg? Ja, mijn kwaliteit van leven is enorm gekelderd. Ik voel me net een oud stijf vrouwtje die aan de zijlijn staat terwijl de rest van de wereld echt aan het leven is. Hopelijk brengt het verandering met zich mee, nu ik gestopt ben met de Zoladex. Erg spannend vind ik het. Met de Zoladex voelt het alsof je veilig geparkeerd staat in een haven. En zonder als een vrijgelaten vogel die alle kanten op kan. ;-) Spannend spannend spannend.. wat mijn lichaam nu gaat doen. Met de hormoontherapie mag ik helaas niet mee stoppen. Dit moet ik nog minimaal een jaartje volhouden. Dan zit ik op de 8 jaar wat ik miinimaal moest aanhouden. Ik wens jullie allen veel sterkte en kracht toe!! Liefs, Een lotgenote

10-04-2012 | Vrouw | 37
Endometriose
Ik heb hoogstwaarschijnlijk endometriose en heb hiervoor in maart 2012 een injectie Zoladex 10.8 gekregen. De injectie zetten was pijnloos. De eerste 1.5 week waren verschrikkelijk. Ik had door de endometriose altijd al heel veel pijn en deze pijn werd nog eens 10x erger. Het leek wel of ik 1,5 week met onttrekkingsweeën heb gelopen (denk ik dan, ben nooit zwanger geweest)[lees meer...]. Maar na deze 1.5 week kreeg ik een onttrekkingsbloeding en nu voel ik me onwijs goed! Geen pijn, nauwelijks bijwerkingen. Alsof er een last van mijn schouders is gevallen.

12-12-2011 | Man | 58
gosereline
Benevens opvliegers heb ik tot nu toe geen problemen gehad. Echter enige tijd geleden tegen de opvliegers Androcur gekregen. Na een tijdje had ik het steeds koud. Of dit door dit medicijn kwam is niet duidelijk, maar ik ben er na 4 weken mee gestopt. Het is iets minder nu maar nog niet weg. Heeft iemand ook deze ervaring gehad?

04-12-2011 | Vrouw | 39
gosereline
Ik ben 39 jaar en gebruik zoladex samen met arimidex voor de behandeling van borstkanker.Ik lees veel over de bijwerking op dit forum gaande van opvliegers tot het bijna niet meer kunnen gaan en depressies. Bij mij is de grootste bijwerking het bijkomen. Vroeger ging ik 3 keer in de week lopen maar door het gebruik van zoladex en arimidex ben ik overgeschakeld naar alle [lees meer...]dagen wandelen. Toch ben ik meer dan 20 kg bijgekomen. Heeft niemand anders dit ongemak? Ik heb het laten onderzoeken en het is dus uitsluitend van de medicatie. Ik vind dit heel vervelend. Heeft iemand anders ook dit probleem en zo ja wat heeft die er tegen gedaan om ofwel niet meer bij te komen en/of af te vallen.

21-05-2011 | Man | 68
Protaatkanker
Eerste 5jaar goede ervaringen echter de effectiviteit liep terug Opnieuw geopereerd (turp) nu 13x bestraalt de laatste weken veel pijn in de botten gewrichten.

15-04-2011 | Man | 67
Prostaatkanker
Ter voorbereiding voor een operatie en bestraling van de prostaat dit middel te gebruiken voor het verkleinen van de vergrote prostaat. Plaatsen van de implantaat in het buikvet, onder plaatselijke verdoving, is goed te doen. De bijwerking is vooral "opvliegers", nachtelijk zweten, vermoeidheid, en stemmingswisselingen. Het libido en de erekties zijn geheel verdwenen. V[lees meer...]oor de opvliegers het medicijn Androcur 50 mg 1x per dag. Hiermee zijn de opvliegers verdwenen. De prostaatverkleining is ingezet na 4 maanden. en zal de operatie en bestralingen spoedig starten.

10-06-2010 | Vrouw
Endometriose
Gebruik Zoladex al 10 jaar in combinatie met Calcichew en Actonel. Prima. Heel af en toe een opvlieger. Verder echt prima.

27-11-2009 | Man
Prostaatkanker
De Zoladex die ik gebruik is in de vorm van een implantaat dat 12 weken actief is. Injectie moet worden gegeven door de huisarts. Het onderdrukt de testosteron-productie. Bijwerkingen tot nu toe zijn opvliegers, verlaagd libido en lichte pijn in de gewrichten na even stilzitten.

26-03-2023 | Man | 79
Prostaatkanker
oplopende psa van 6 naar 15. huisarts stelde een echo voor maar dat vond ik een slecht idee. verwijsbrief gevraagd voor doorverwijzing naar Radboud Nijmegen ….direct gestart met onderzoek en therapie. gleason score 7, ..3+4. Zoladex 10.8 gedurende 2 jaren . bijwerking opvliegers, weet ik nu ook wat mijn echtgenote jarenlang meemaakt…..niet piepen, dus. 35 bestral[lees meer...]ingen, de bijwerkingen versnelde darm en blaas werking, maar die bijwerkingen werden na een paar maanden veel minder. dieet met veel eiwitten en volkoren producten. sporten is niet mijn ding, maar wel voor veel beweging en belasting van spieren gezorgd. gewicht….80 kg bloedsuikerwaarde is verhoogd, mogelijk als gevolg van Zoladex, maar dat is niet zeker . Zoladex gestopt oktober 2022, dus bloedsuiker wordt gevolgd . heb dus diabetes 2. huisarts stelde in jan. 2023 Metformine voor, maar ik kies voor een dieet en de bloedwaarde wordt in April weer gemeten…..pillen kan altijd nog. en verder gaat het prima. 🥂 vrgr Peter

25-03-2023 | Vrouw | 45
Myoom
Na het lezen van al deze verhalen wil ik graag een ander geluid laten horen. Door enorm veel myomen waardoor ik 6 maanden zwanger leek en veel lichamelijke klachten door het verdrukken van oa darmen had, heb ik inmiddels 3 keer Zoladex toegediend gekregen. De eerste maand was wat vervelend met regelmatig opvliegers (einde van de dag en avond), onrustig slapen en regelmatig[lees meer...] hoofdpijn. Na twee maanden werd dit veel minder en inmiddels zijn de bijwerkingen echt minimaal. Het enige waar ik nu na 9 maanden nog last van heb is hoofdpijn. Wat wel echt noodzakelijk is voor mij om de bijwerkingen minimaal te houden , is gezond eten en veel sporten (vooral krachttraining dat bewezen effectief is bij hormoon schommelingen bij vrouwen). Maar voor mij is Zoladex echt een uitkomst: zeer effectief (myomen zijn binnen paar weken geslonken en daarmee mijn klachten verdwenen) met minimale bijwerkingen.

17-03-2022 | Vrouw | 32
Endometriose
Probeer een verhaal van jaaaaaaren lang ellende even in het kort te vertellen waardoor ik de eerste jaren weg laat en begin vanaf het moment dat ik uit mijn narcose kwam van een van de zoveelste operaties die ik ervoor Al allemaal ben moeten ondergaan.. Kijk operatie ivm met endometriose.. ben nog niet volledig uit de narcose maar de arts stond al aan mijn bed met bel[lees meer...]angrijke informatie… Mevrouw, we hebben de verkleving van uw eierstokken en baarmoeder los gemaakt en endometriose verwijdert zoveel als dat mogelijk was, maar u zit zodanig vol endometriose door heel uw buik, inclusief uw blaas darmen maar ook op uw middenrif, dat is onmogelijk om dat allemaal weg te halen zonder schade te brengen aan uw organen of longen dus geen andere mogelijkheid als zoladex ( chemisch aan de overgang dus.. helaas heb ik de pech dat mijn lichaam geen hormonen accepteerd en de pil of spiraaltje bij mij juist boosdoeners zijn geweest die de endometriose versneld en verergert hebben.. Oké zoladex dan maar… Heb de zoladex laten zetten nou de eerste maand was een ramp, wat blijkt de arts heeft het spiraaltje er niet uit gehaalt met de operatie… dus de pijn werd zo erg dat zonder tranen van het toilet af te komen niet mogelijk was.. Eenmaal overgegaan naar ander ziekenhuis en dus de 2e maand van de zoladex is verstreken waarvan 1 maand het spiraaltje er uit was gehaalt merkte ik geen verschil want had dag in dag uit pijn met elke beweging … binnen 2 weken werd ik ook geopereerd in dat ziekenhuis ivm mijn gewicht en energie zo laat was dat er anders een kans was dat ik te zwak zou worden voor een operatie aan te kunnen gaan en dan was er een groot probleem.. nou die operatie achter de rug moest toch nog 1x zoladex zetten om goed te kunnen herstellen…en jawel dat is goed gelukt.. operatie geslaagd en ik voelde me weer mens… nog steeds geen bijwerkingen van zoladex ervaren ( kan niet zijn opgevallen door alle pijn die ik had) In die 6 maanden kwam bij de 3e maand mijn eerste menstruatie weer, maar had vreemde klachten die ik niet meteen linkte naar problemen op gynaecologisch gebied… hoesten pijn op de borst moeite met ademen.. eenmaal aan het menstrueren was het meteen weer weg.. maand erna precies het zelfde maar dan waren de klachten heftiger en maand daarna dacht ik dat ik mijn begrafenis moest gaan regelen want het voelde alsof ik het aan mijn hart zou gaan krijgen.. het probleem was dat nu de endometriose op mijn middenrif het leuk vond om te gaan irriteren… dus die zoladex spuit werd meteen weer in mijn buik gezet… Helaas kwam ik die tussentijd Corona ons land binnen en tegelijkertijd problemen met mijn staartbeen die verwijderd moest worden… en de operatie aan mijn staartbeen moest eerst zijn geweest voordat ik pas geopereerd mocht worden aan mijn middenrif.. de Corona heeft me een jaar lang op mijn operatie laten wachten door dat mijn operatie 5 dagen ervoor geannuleerd moest worden voor het verwijderen van mijn staartbeen… dus jaar verder ook nog steeds gedwongen aan zoladex.. eenmaal operatie achter de rug is er door de Corona weer 1 jaar en 2 maanden bij gekomen voordat ik de operatie had van mijn endometriose.. deze heeft 4 dagen geleden eindelijk plaats gevonden… baarmoeder verwijdert baarmoeder hals verwijderd endometriose op middenrif, lever, nieren diepe endometriose op de darm het zat gelijk vol… Nu dus geen zoladex meer dus vind het komende maanden erg spannend Mijn conclusie over zoladex zelf… aangezien het eigenlijk maar 6 maanden gebruikt mag worden maar ik het dus jaren gedwongen heb gemoeten.. heb ik helaas bijwerkingen maar waarvan ik niet vind dat deze als negatief mogen worden neer gezet bij het zoladex medicijn.. Mijn klachten binnen de 6 maanden die eigenlijk maximaal maar mogen wat zoladex duidelijk beschrijft waren nihil.. opvliegers best wel veel vooral snachts maar heb er mee leren om gaan en dat was voor mij een lachertje vergeleken met de pijn die ik heb moeten doorstaan.. en ik had last van gewricht pijn.. niet meer en niet minder Maar door het jaren te hebben moeten gebruiken is helaas gebleken dat mijn botscan die 5 maanden gemaakt is niet goed is en ik osteopenie heb en ik na mijn herstel nog eens een botscan moet of het inmiddels niet al osteoporose is aangezien mijn score van de vorige scan er al niet ver vandaan zat.. Zoladex heeft mij geholpen met het lange wachten op de operaties redelijk pijnloos door te komen.. enige is dat ik ipv 1x in de 3 maanden ik deze al snel 1x in de 2 maanden moest zetten omdat de klachten dan al kwamen en helaas de afgelopen 4 maanden ik de zoladex 1 x per maand moest zetten.. dus ben wel een beetje bang voor de uitslag van mijn botscan.. maar proberen positief te blijven en nu eerst herstellen van mijn zware operatie van 4 dagen geleden en hopen dat die ook voor een groot deel geholpen heeft en gaat helpen… en dan zien we wel weer verder Voor de gene die alles heeft gelezen.. super lief dat je er de tijd voor hebt genomen, en probeer goed te beseffen dat de erge bijwerkingen die ik nu ervan heb komt omdat de dosering die zoladex aangeeft van 6 maanden ik zeker 5 x heb moeten overschrijden… dus als dat niet had gehoeven had ik puur en alleen opvliegers en gewrichtspijn

11-03-2022 | Man | 68
Prostaatkanker
2018 prostaat verwijderd. direct daarna psa 0,03(residu kanker achtergebleven in lymfevaten van bekkenbodem. In de drie jaar daarna oplopende psa tot 0,18. (zomer 2021) behandelaanbod werd toen: 35 bestralingen van de bekkenbodem plus Zoladex 10,8 mg iedere 3mnd voor minimaal een jaar. Sinds Nov 2021 psa niet meer aantoonbaar. De bijwerkingen van Zoladex zijn erg f[lees meer...]rustrerend, maar zolang ik mijn doel heb gehaald(psa 0,00) is Zoladex rationeel gezien geweldig. Je moet er verstandig naar kijken. Wat helpt is een strenge uroloog, die zegt dat ik het in ieder geval 1 jaar moet gebruiken en niet van zijn pad af wijkt. En die heb ik in het AVL.

14-01-2020 | Vrouw | 25
gosereline (3,6mg)
Wauw wat is dit heftig. Dit medicijn was een aanslag op mijn lichaam en leven. Heb het gelukkig maar 3 maanden moeten gebruiken. Ik heb volgens mij alle bijwerkingen ervaren die bij dit medicijn horen. Ik gebruikte de Zoladex voor een goedaardige tumor in mijn baarmoeder ; adenomyoom genaamd. De eerste zoladex was fout geplaatst in mijn buik. Hierdoor had ik tintelingen en[lees meer...] kriebels ter hoogte van mijn liesstreek. (Alsof er een beestje onder mijn huid kriebelde en dit een week lang.) Ook had ik moeite met lopen voor 3 dagen. Ik werd voor 3 weken ongesteld en hierdoor voelde ik me enorm lusteloos. Slapen was moeilijk, de implantaat was dan pijnlijk en ik wist niet in welke houding ik moest slapen. Bij de 2de zoladex werd ik weer ongesteld voor enkele dagen. En ervaarde ik wat depressief zijn is. (er kwam meermaals een naar gevoel over me heen alsof ik een uitwerking had van drugs en bij moest pakken om gelukkig te worden.) Ook ervaarde ik vaak last te hebben van hoofdpijn, stemmingswisselingen, Opvliegers (zweetaanvallen, natte handen), pijnlijke blaas bij plassen, buikpijn ter hoogte van de zoladex implantaat, en het ergste van alles de zware vermoeidheid... Je kan uren slapen, en gewoon bij het kleinste klusje helemaal uitgeput zijn. Ik ben hierdoor vaak niet aanwezig geweest op mijn werk. En werk nu halve dagen. De Zoladex is nu aan het uitwerken maar de vermoeidheid blijft. Volgens mijn arts werkt het nog 16 weken uit. In maart krijg ik mijn scan en kijken ze of de adenomyoom kleiner is geworden.

06-01-2020 | Man | 70
Prostaatkanker
Na constatering van de prostaatkanker heb ik eerst 38 bestralingen gehad. Daarna heb ik 3 jaar lang eens per drie maanden een hormoon injectie met zoladex gehad. Deze behandeling heeft een aantal vervelende bijwerkingen gehad, zoals opvliegers, geen libido meer, stoelgang klachten en verandering van karakter. Gedurende de drie jaar bleef mijn PSA heel erg laag, tussen 0 e[lees meer...]n 0,2. Na drie jaar is de kuur gestopt en ben ik erg benieuwd naar de PSA. In april weten we meer. Mocht de PSA weer gaan stijgen dan wordt er bekeken op er een andere behandeling gegeven kan worden.

10-10-2019 | Man | 75
gosereline (10,8mg)
Uitgezaaide prostaat kanker. Gebruik het ruim drie jaar. PSA is niet te meten laag (was 540). Bijwerkingen opvliegers en impotent, wat emotioneler en depressiever. Verder geen klachten en werk aan mijn conditie om botten en spieren sterk te houden