Ervaringen met Puri-Nethol

mercaptopurine

Colitis ulcerosa (16 meningen)
Leukemie (1 mening)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

12-05-2023 | Vrouw | 26
Ziekte van Crohn
Medicijn gekregen voor behandeling van Crohn. Eerste 2 weken met opbouwen vlagen van erge misselijkheid. Daarna leek het bij te trekken en voelde ik me op volledige dosis 2 weken prima. Plots erge hoofdpijn en maagpijn (dacht ik). Na aanhoudende erge pijn naar de huisartsenpost in het weekend, CRP niet verhoogd, dus doorslikken en maandag contact met MDL verpleegkundige. T[lees meer...]och bloed gaan prikken, bleek de waarde van mijn alvleesklier 10x te hoog te zijn. Dus toch een alvleesklierontsteking. Week lang moeten uitzieken en direct moeten stoppen met de purinethol. Vanaf volgende week starten met de thiosix. Is bekend dat deze minder bijwerkingen geeft maar wordt niet vergoed door de verzekeraar, mits je niet goed reageert op de purinethol.

22-09-2022 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Begonnen met 1 pil van 50 mg. Na 4 dagen kreeg in een heel benauwd gevoel in mijn borstkas alsof mijn hart eruit ging springen. Hele hoge hartslag. Mijn lijf begon te verkrampen en kon amper lopen, liggen en of zitten. In overleg een week gestopt en daarna met een halve pil weer opnieuw begonnen. Klachten kwamen in lichte mate terug. Na een week met de halve dosis weer op [lees meer...]een hele pil. Na 2 dagen waren alle klachten weer terug zoals de eerste week. In overleg gestopt. Dit is niet mijn medicijn.

27-01-2022 | Man | 68
Ziekte van Crohn
Gedurende circa een jaar 2017 gebruikt omdat chrohn vaak optvlamde Nystagnus symptomen eind 2017 hebben in overleg met de MDL arts tot stoppen met dit medicijn geleid, Nystagnus is helaas gebleven tot heden evenals een licht verstoord evenwicht Momenteel is mijn Crohn zeer stabiel met inflectra 8 weken infusen Purinethol is in mijn geval dus toxisch voor diverse neurol[lees meer...]ogische functies gebleken

07-02-2020 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
2 x geprobeerd dit middel te gebruiken en tweede keer ging het helemaal mis en ben ik 6 dagen in het ziekenhuis beland door een allergische reactie.

09-08-2019 | Vrouw | 55
Crohn
Na twee weken gebruik acute ziekenhuisopname ivm enorme toename ontsteking (van 30 cm naar 1.20 cm) wand en slijmvlies. Voorafgaand door stootkeur prednison sterke verbetering van ontdekte crohn ontsteking, uitgangssituatie was goed. Tevens koorts, heftige steken in buik, koud zweet, algehele malaise. Nooit geen purinethol meer.

28-07-2019 | Man | 39
Ziekte van Crohn
Na met purinethol gestart te zijn, de eerste dag weinig last. De 6 dagen erna problemen met ademhalen door een pijnlijke ribbenkast, braken na elke maaltijd en mijn kniegewrichten deden zo pijn dat lopen bijna niet ging. Na overleg met de mdl arts bloed laten prikken, toen de uitslag werd doorgebeld mocht ik meteen terug naar het ziekenhuis voor opname. Ik liep dus rond m[lees meer...]et een alvleesklieronsteking. De gemaakte echo wees uit dat alleen dit medicijn de oorzaak kan zijn geweest.

07-10-2018 | Man | 20
Ziekte van Crohn
IK ben bijna 21 jaar en in mijn leven heb ik me nog nooit zo ziek gevoeld. Ik vraag me dan ook in oprechtheid af waarom en hoe dit product ooit op de markt gekomen is. Als ik je advies zou moetten geven. Neem dit medicijn nooit maar dan ook NOOIT! Ik ben langer ziek geweest van deze medicijnen dat dat ik ze geslikt heb en ben dan ook zwaar ontevreden.

16-12-2016 | Vrouw | 54
Ziekte van Crohn
Tot ruim 2 jaar geleden Puri-Nethol gebruikt, dosering weet ik niet meer maar de gevolgen wel!! Sinds 2000 ziekte van Crohn, alle medicijnen gebruikt zonder goede resultaten. 10 jaar Prednison geslikt samen met Remicade. Toen voor second opinion naar ander ziekenhuis gegaan, nieuwe specialist heeft me van de Prednison af gekregen, maar deze vervangen door Purinethol. Het[lees meer...] is toen best wat vooruit gegaan alleen gingen mijn bloedwaarden achteruit, trombocyten bloedplaatjes en leverwaarden. 2 jaar geleden in ziekenhuis opgenomen met ernstige buikklachten, veel onderzoek gedaan, foto's scans en echo's. Wat bleek was dat mijn mild ernstig vergroot is, lymfklieren in buikgebied opgezet, poortale hypertensie en spataderen in slokdarm. Nu 3 weken geleden een leverpunctie gehad, weer in ander ziekenhuis, en het is zo goed als zeker dat dit alles te maken heeft met het gebruik van Purinethol, bedankt fabrikant voor het vernielen van mijn lichaam!!

25-04-2016 | Vrouw | 29
Ziekte van Crohn
Ik slikte mercaptopurine om Crohn te onderdrukken. Mijn bloedbeeld werd steeds gecontroleerd, deze bleef goed. De Crohn bleef weg, maar na 4 jaar kreeg ik een herpesinfectie in mijn lever. Een zeer zeldzame en gevaarlijke aandoening. Wat ik wil zeggen, pas net als met babys, goed op met mensen met een koortslip als je immunosuppressiva gebruikt! Het kan fataal zijn.

30-12-2015 | Man | 34

08-10-2021 | Vrouw | 55
Ziekte van Crohn
Ik zou aanstaande maandag moeten beginnen….maar ik twijfel zo ik lees zoveel over dit medicijn veel negatief dus twijfel zo….ik wil het eigenlijk niet!Waar doe ik nou goed aan?

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Eind 2012 gediagnostiseerd met de ziekte van Crohn. Toentertijd met Azathioprine begonnen, maar tijdens het opbouwen van de dosis veel bijwerkingen gekregen en uiteindelijk een allergische reactie. Overstapt op puri-nethol. Eerst lange tijd 75mg per dag, maar nu wordt dat niet meer voldoende omgezet (te weinig van de wenselijke stof, en teveel van de stof die bijwerkingen [lees meer...]veroorzaakt). Dus nu 25mg puri-nethol en 100mg allopurinol (leverwaarden lijken op te lopen, dus dit is wellicht ook niet van lange duur). Ben erg vermoeid de laatste maanden voornamelijk, maar ook al behoorlijk sinds het starten met de puri-nethol (hoewel uiteraard nooit precies te stellen is hoeveel van die vermoeidheid te wijten is aan dit medicijn). Ik heb het een en ander aan huidproblemen die gerelateerd zouden kúnnen zijn aan puri-nethol (maar ook aan remicade, wat ik ook krijg). De (milde) Crohn gaat niet achteruit sinds ik puri-nethol gebruikt, dus dat is wel prima. Wel nog regelmatig perianale abcesvorming gehad, dus purinethol alleen was niet voldoende (vandaar de remicade).

29-09-2015 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Ik gebruik Purinethol sinds 2008 ivm ziekte van Crohn. In het begin last gehad van misselijkheid, nadat ik de medicijnen 's avonds ben gaan innemen (voor het slapen) is dit overgegaan. Helaas ondanks deze medicijnen recent toch weer geopereerd, daarom is de dosis inmiddels verhoogd van 1 naar 2 tabletten per dag.

17-07-2023 | Vrouw | 38
Ziekte van Crohn
Ik heb dit medicijn vorig jaar september gekregen voor de ziekte van Crohn. Ik ben er nog steeds erg blij mee. In alle opzichten ging ik vooruit en ondanks dat dit medicijn een verminderde weerstand veroorzaakt, voel ik me juist heel sterk en ben bijna nooit meer ziek. Ik sport zelfs weer 4 keer in de week. Wel heb ik vlagen van vermoeidheid, maar dat hoort een beetje ook [lees meer...]bij de ziekte en probeer ik te accepteren. Later dan half tien zal het bij mij niet gauw worden. Ik was heel huiverig om dit medicijn te gaan gebruiken, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Hiervoor al vanalles geprobeerd, maar voor mij werkt dit heel goed. Dus ik raad je aan het sowieso te proberen!

21-02-2022 | Vrouw | 41
Ziekte van Crohn
Ik gebruik purinethol nu 4 maanden als onderhoudsmedicijn voor mijn Crohn. Ik neem het nu voor het slapen gaan in ipv na het opstaan, omdat ik er misselijk van werd. Wel wat last van bijwerkingen. Spierpijn, alsof je een marathon hebt gelopen. En ook last van mijn gewrichten. Heb de laatste tijd veel last van vaginale schimmelinfectie en ook van een koortslip . Contact me[lees meer...]t het ziekenhuis gehad en zij zeiden dat het geen bijwerking is van het medicijn. Maar het lijkt mij doordat je afweer vermindert je veel eerder last krijgt van dergelijke infecties. Dus geen bijwerking maar een bijkomstigheid. (Hebben andere hier ook last van?) Medicatie doet wel goed zijn werk, dat is dan wel weer een voordeel.

24-05-2018 | Man | 19
Ziekte van Crohn
Werkt goed, ik heb eigenlijk nooit echt klachten meer en geen merkbare bijwerkingen in de tijd dat ik het heb gebruikt. Wel eerst enkele weken prednison gebruikt om de ergste klachten te verminderen.