Ervaringen met Plaquenil

hydroxychloroquine

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

25-06-2012 | Vrouw | 50
Reumatoïde artritis
Door gebuik van Plaquenil heb ik last van haaruitval en na elke maaltijd meerdere keren naar het toilet. Heeft er iemand voor haaruitval medicatie gekregen of gaat het na lanbgdurig gebruik weer over.

15-04-2012 | Vrouw | 51
hydroxychloroquine
Behandeling lichen sclerosus over het gehele lichaam. Lichttherapie heeft niet geholpen, palquenil helt niet, nu bezig met neotigason en smeren met 2 zalven verdeeld over de week en de vooruitgang is aanwezig.

13-04-2012 | Vrouw | 65
Reumatoïde artritis
na 1 dag al heftige spierzwakte en braakneigingen en spugen een groot deel van de dag. Na 3 dagen haaruitval en eten is volledig onmogelijk geworden. Na 14 dagen moeten stoppen en nu nog 10 dagen rust houden en dan met een lagere dosering opnieuw beginnen. Zie er vreselijk tegen op. Maar wil minder pijn van de reuma. En wil niet met een rollator lopen- wat nu wel moet, zel[lees meer...]fs in huis door de enorme spierzwakte.Mijn medische historie is zeer complex en zeer veel andere medicijnen-en leverproblemen. Ga dit eerst met de reumaverpl.k. bespreken voordat ik weer opstart.

05-03-2012 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
Sinds ik plaquenil gebruik ben ik in 1 jaar 10 kilo aangekomen. Zijn er nog meer mensen die door plaquenil aangekomen zijn. Ik gebruik geen andere middelen en mijn eetpatroon is niet veranderd. Het enige dat veranderd is is dat ik nu plaquenil inneem.

03-01-2012 | Vrouw | 62
hydroxychloroquine
slik plaquenil sinds mei 2010,in t begin nogal wat haaruitval gehad, laatste maanden smaakte het eten niet meer en daardoor bleef ik afvallen, moet nu 6wkn stoppen om te kijken of t n bijwerking is,nú na 2wkn smaakt t eten weer beter en kom langzaam weer wat aan gewicht bij, dus.... de uitslag in mijn gezicht verdween er trouwens óók niet door!! Iemand misschien dezelfde[lees meer...] ervaring

03-01-2012 | Vrouw | 64

19-12-2011 | Vrouw | 34
Reumatoïde artritis
Plaquenil slik ik al 6 jaar nu en heb totaal geen enkele bijwerkingen of problemen ermee,'t schijnt voor lupus een goede medicijn te zijn....

01-12-2011 | Vrouw | 62
hydroxychloroquine
last van slokdarm irritatie. gebruik dan erbij maagbeschermer.

28-11-2011 | Vrouw | 70
Reumatoïde artritis
de eerste 3 maanden merkte ik geen verbetering,daarna merkte ik dat ik geen prednson meer nodig had, prednison heb ik wel 3 jaar gebruikt

12-11-2011 | Vrouw | 57
Reactieve RA, fibromyalgie, spasmofilie
Ik had uitslag die op Lupus leek, maar testen waren negatief. Toch Plaquenil opgestart en mijn huid is heel mooi geworden. Geen bijwerkingen.

07-11-2011 | Vrouw | 42
SLE en reumatoide artrites
Sinds ik plaquenil gebruik heb ik last van huiduitslag, haaruitval, duizeligheid en moeheid. Ik denk dat het middel wel werkt alleen helaas niet voldoende omdat ik nog steeds veel last heb van de reuma, bij minimale inspanning krijg ik al veel pijn. Vergeleken met andere reuma-medicijnen heeft plaquenil het minst bijwerkingen daar ben ik dus wel blij mee.

18-10-2011 | Vrouw | 65
Syndroom sjogren
Nu wel mindere droge mond en ogen,maar meer zweten,

23-07-2011 | Vrouw | 42
Lupus
Hallo allemaal, Ik slik nu twee en halve week plaquenil. 2x daags 200 MG. Nu ben ik in die weken 4 kilo afgevallen. Ook heb ik ontzettende moeie benen. Herkent iemand dit? Alvast bedankt.

02-05-2011 | Vrouw | 40
Lyme
Plaquenil moest de werking van azitromycine versterken/helpen. Of dat het doet kan ik niet zeggen. Geen last van bijwerkingen.

19-03-2011 | Vrouw | 62
hydroxychloroquine
Breekt mijn spieren af. Heb problemen met mijn ogen gekregen. Minder gezichtsveld. Verstoring van mijn evenwicht. Dit alles nadat ik twee tabletten per dag ging slikken. Bij één tablet was er niks aan de hand.

26-02-2011 | Vrouw | 49
Reuma
van reumatoloog gekregen; 1e week 200mg daarna 400mg p/d. Slik het nu 4 weken in combi met prednison en krijg nu uitslag in gezicht, rug, borst en hier en daar op armen en handen met matige jeuk. Heb al eerder v andere medicatie uitslag gekregen en moest er mee stoppen, ben bang dat dit ook het geval is..