Ervaringen met Plaquenil

hydroxychloroquine

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

07-02-2011 | Vrouw | 19
SLE
Plaquenil helpt waarschijnlijk wel goed, als ik weer eens een paar dagen stop komen de vlekken van de SLE vrijwel direct terug. Dus dan maar gewoon doorslikken. Verder heb ik er geen tot lichte bijwerkingen van, wel af en toe hoofdpijn als ik weer begon.

18-10-2010 | Vrouw
Syndroom van sjogren
Ik was erg moe de hele tijd, nu heb ik plaquenil gekregen, maar ik ben erg misselijk en licht in mijn hoofd!!!! Vraag me af hoort dit erbij??

14-10-2010 | Vrouw
Systeemziekte/reumatische aandoening
De pijnen in mijn gewrichten reageren erg goed op dit medicijn. Als ik het meerdere dagen niet neem (omdat ik denk dat alles tussen mijn oren zit) komt de pijn in alle hevigheid terug. Ik houd wat vocht vast om mijn enkels.

26-09-2010 | Vrouw
Huidaandoening op mijn hoofdhuid
Het werkt goed voor mijn huidaandoening. Ik gebruik het al jaren om de plek niet groter te later te worden. Maar moet het nog wel door slikken maar wel in mindere maten. Werkt anders goed. Weinig bijwerkingen!

21-09-2010 | Vrouw
hydroxychloroquine (200mg)
SLE
Kan niet goed inschatten hoe goed het werkt, want de SLE komt en gaat zeer variabel. Maar het heeft zeker wat effect. Soms ook moeilijk te beoordelen wat bijwerking medicijn is en wat bij SLE hoort.

20-09-2010 | Vrouw
SLE
Eigenlijk merk ik niks... Binnenkort terug naar de arts om te kijken of het effect heeft gehad op mijn bleodwaardes.

15-07-2010 | Vrouw
Reuma
eerst goede reactie, geen last van oude klachten. moet gelijk stoppen door andere klachten en deze zijn erger dan de eerte

03-07-2010 | Vrouw
hydroxychloroquine
Sjogren (pijn in gewrichten)
mIjn ervaring is uitstekend, sinds ik het gebruik is de pijn in mijn gewrichten naar (bijna) 0 gegaan. Sinds ik het gebruik, heb ik wel eens moeite met mijn ontlasting (beetje verstopt) en ben ik wel aangekomen, maar of dat laatste door de plaquenil komt weet ik niet.

16-06-2010 | Vrouw
RA
Ik was tevreden met de plaquenil. De pijnen verminderden iets. Maar nu moet ik stoppen omdat ik gewicht verlies door het gebruik van Plaquenil. In 2 maanden zo'n 7 kilo lichter geworden. Ik wou zelf wel doorgaan, maar was niet verstandig. (kan nl nog wel wat kilo's kwijt)

10-06-2010 | Vrouw
SLE
Werkt prima, maar misselijk, misselijk, misselijk. Iedere ochtend en avond weer.

26-04-2010 | Vrouw
REUMATOIDE ARTRITIS
hET IS MAKELIJK IN TE NEMEN IS IN COMBINATIE MET MTX GOED TE DOEN BETER DAN DE DICLOFENAC

10-02-2010 | Vrouw

12-01-2010 | Vrouw
Reuma
Ik weet eigenlijk niet wat dit medicijn nu echt met me doet gezien het feit dat ik meer andere medicijnen slik. Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen.

08-12-2009 | Man
Goed medicijn. Weinig bijwerkingen

01-12-2009 | Man

28-11-2009 | Vrouw
SLE
Het werkt prima tegen de moeheid en vlindervormige uitslag van SLE. Het enige nadeel is alleen dat mijn (gezichts)huid ontzetten droog (schilferig) is. Ook hebben er zich witte pigmentvlekken op mijn armen gevormd.