Ervaringen met Plaquenil

hydroxychloroquine

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

06-09-2015 | Vrouw | 24

08-07-2015 | Man | 41
hydroxychloroquine (200mg)
Haalt de scherpe randjes af van de klachten bij HUVS (Hypocomplementemic Urticarial Vasculitis) in een mild stadium.

07-05-2015 | Man | 48
Reumatoïde artritis
er is bij mij een vorm van reuma geconstateerd, maar in milde vorm. Ik slik plaquelin wat me erg goed bevalt en waar ik geen last van ondervind. Ik heb des te meer last van de metrotrexaat injecties waar ik me niet goed bij voel en dus minder ik in overleg met de reumaspecialist. Ik heb het vermoeden dat ik veel te veel onstekingsremmers binnen krijg, dus probeer ik een be[lees meer...]etje te minderen met de injecties. Officieel moet ik iedere week een injectie hebben, maar nu twee keer per maand en dan 20 mg. Op zich heb ik geen problemen met de reuma, ik kan alles soepel bewegen, het lijkt er op dat de plaquelin goed werk doet met mij. Goed medicijn, dus ik blijf dit gewoon doorslikken.

28-04-2015 | Vrouw | 62
Reumatoïde artritis
Ik heb artritis, fibromyalgie en artrose, door de pijn ook antidepressiva ingenomen. Ben sowieso niet tevreden over de reumatologe, daarom gestopt met plaquenil. Heel misselijk en gapen achterelkaar en dan zak ik steeds door mijn benen. Ook jeuk overal en lelijke huid gekregen. Slechter gaan zien, terwijl mijn ogen gelaserd zijn! Helpt alleen maar tegen vergroeiingen zei d[lees meer...]e reumatologe niet tegen de pijn dus.... stoppen ermee.

25-03-2015 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
als ik de plaquenil niet gebruik, kan ik binnen een dag mijn handen al niet meer gebruiken.

05-03-2015 | Man | 41
hydroxychloroquine (200mg)
Gebruik bij zeldzame auto immuun aandoening genaamd HUVS. Medicijn is niet ontwikkeld tegen mijn aandoening maar van origine anti malaria middel. Haalt scherpe kantjes van gewrichts- en huidklachten. Eigenlijk geen bijwerkingen. Wel gewicht in de gaten houden voor overdosering en regelmatig (1x per jaar / 2 jaar) ogen laten controleren.

17-11-2014 | Man | 49
hydroxychloroquine
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
Sinds 1994 kwam ik voor het eerst bij een dermatoloog voor huidproblemen (wat later in 2007 pas als CDLE is gediagnosticeerd). Kreeg wel in 1994 een heel klein tubbetje dermovatezalf waar ik heel voorzichtig mee moest zijn op advies van een dermatoloog na een biopt. Het was voor mij heel duidelijk merkbaar dat de klachten vooral bij stressvolle periodes toenamen. Ben in 20[lees meer...]00 ook in een mentale crisis terecht gekomen, met alle gevolgen vandien. Geleidelijk namen de CDLE klachten toe en rond 2007 kwam er een explosie van klachten. Er is toen weer een biopt gedaan en een uitgebreid urine-bloedonderzoek gedaan. Toen is de diagnose CDLE naar voren gekomen. Ik had daarvoor nog nooit van een auto-immuunziekte gehoord, dus dacht zal wel. Sinds dien kreeg ik de Dermovatezalf (clobetasol-17-propionaat) en dat zorgde ervoor dat bij een opvlamming de huidreactie minder werd. Wel met blijvende littekens op handen, armen, nek, en gezicht en verergering tijdens de zomer. De dermatoloog had mij ook gemeld dat als de zalf niet voldoende bleek, er overwogen kon worden om het anti-malaria middel plaquenil te gebruiken. In die jaren was ik nog zo aan het klooien met anti-depressiva e.d. dat ik het niet aan durfde. Sinds Juni heb ik me toch laten overhalen om de plaquenil te proberen, ondanks mijn angst en twijfels omdat ook dit een middel is waar de exacte werking en bijwerking niet bekend is. Heb het tot nu toe vier keer geprobeerd twee weken te gebruiken, maar krijg steeds de zelfde "bijwerking". Maagklachten, hoofdpijn, misselijkheid, agressieve dromen (nachtmerries), angsten, nachtzweten, hartkloppingen. Ik durf het gebruik niet door te zetten. Waarschijnlijk ook door wat ik de afgelopen 14 jaar op gebied van psychische medicatie heb ervaren. De dermatoloog weet dat het psychische op de voorgrond ligt, maar blijft adviseren om de plaquenil te blijven gebruiken uit voorzorg. Herkend iemand iets dergelijks? Of zit het bij mij "tussen de oren"? Ik kan ook niet een goed oordeel geven qua tevredenheid, vandaar neutraal.

28-07-2014 | Vrouw | 31
Reumatoïde artritis
Palindroomreuma en fibromyalgie Twee jaar geleden ben ik op advies van de reumatoloog begonnen met Plaquenil. De ontstekingswaarden gingen omlaag, maar zelf had ik het idee dat het niet veel deed. Opeens was ik veel misselijk, duizelig en het gevoel van overgeven. Ook had ik in de periodes dat ik erg misselijk was dubbel zicht. Elk half jaar heb ik controle voor mijn le[lees meer...]nzen. Nu bleken mijn ene oog van -3 naar -6 te zijn gegaan. Via de reumatoloog een spoedafspraak bij de oogarts. Ondertussen zelf gestopt met de medicijnen (al mocht het niet). Binnen vier maanden zijn mijn ogen weer op de stekte van voor de achteruitgang. De oogarts heeft wel het verschil gezien, maar kan er geen oorzaak voor geven. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?

30-06-2014 | Vrouw | 49
hydroxychloroquine (200mg)
Ik heb jarenlang dit middel op voorschrift van dermatologen (ter behandeling van alopecia) genomen. Het heeft mijn beenmerg beschadigd, zodat er nu MDS is geconstateerd. Mijn rode bloedcellen ontwikkelen zich niet meer goed door, zodat mijn HB-gehalte onder de 6 is gekomen. Plaquenil blijkt diverse ernstige bijwerkingen te hebben. Ik vind dat het al lang uit de handel had[lees meer...] moeten zijn genomen.

11-03-2014 | Vrouw | 67
Artrose
De bijwerking die ik had was erg lastig namelijk zweertjes in mijn mond ik gebruik nu een maal per dag 200 mg. en een maal per week 5 mg foliumzuur en nu gaat het goed Bij de plaqauenil gebruik ik ook celebrex 2x daags 200 mg. daar heb ik geen bijwerkingen van en met de pijn is redelijk te leven. Deze medicijnen heeft de reumatoloog voorgeschreven.

10-02-2014 | Vrouw | 44
Reumatoïde artritis
Plaquenil werkte al na 2 dagen. Ik heb zware negatieve reumatoide artritis (geen reumafactor) - palindroom reuma. Gewrichten, zenuwen, spieren zijn betrokken (bijna mijn hele lichaam). Enorm last van pijn en zwellingen gehad. Ook soms koorts. Soms waren er momenten waar ik bijna niet kon lopen. Ik was ontzettend blij met de eerste werkingen van Plaquenil MAAR...... na [lees meer...]een korte tijd kreeg ik heftige allergische reacties. Mijn lichaam zit nu helemaal onder met rode vlekken/puisjes en de jeuk is enorm. Op advies van de reumatoloog ben ik gestopt met Plaquenil. Nu 4 dagen na het stoppen nog steeds veel last van allergische reacties.

20-05-2013 | Vrouw | 35
Auto-immuunziekte
Ik neem het voor SLE, na 3 weken ging het werken: véél minder moe, minder 'algehele malaise' en minder gewrichtsklachten. Geen bijwerkingen. Dus, ik ben er dik tevreden mee (uiteraard moet je wel je ogen geregeld laten onderzoeken - 1 x per jaar bij mij - op mogelijk schadelijke pigmentatie na langdurig gebruik).

01-05-2013 | Vrouw | 57
Auto-immuunziekte
Na methotrexaat (injecties) te hebben gebruikt, waar ik veel bijwerkingen van heb gehad, over gegaan op plaquenil. Nu 6 jaar later, bijverschijnselen als: misselijkheid, slecht zien (ben onder controle bij de oogarts vanwege dit middel), en vooral onstabiliteit in mijn benen. Moest ook een rollator aanschaffen. Vaak 's ochtends overgeven, koortsaanvallen, maar geen verhoog[lees meer...]de temperatuur. Na 6 á 7 jaar gebruik schijnen de bijwerkingen te verergeren. Dus heb ik weer een afspraak met mijn reumatoloog gemaakt. Ik moet er wel bij vertellen dat ik in de tussentijd borstkanker heb gehad met bestralingen, chemo enz. De chemo remt wel de reuma, maar dat is nu voorbij. Ik denk dat de plaquenil nu niet meer helpt, alleen bijwerkingen geeft.

13-01-2013 | Vrouw | 65
Artrose - gewrichtsaandoening
Ik heb al jaren last stijfheid in de gewrichten en ook van hele droge ogen die gaan ontsteken. Nadat ik 1 1/2 jaar van de oogarts druppels heb gekregen bleven de drogen ogen toch steeds hinderen. Ook heb ik al jaren fybromialgi met erge stijve gewrichten en vreselijke vermoeidheid klachten. Deze plaquenil zou pas na 6 weken gaan werken. Tot mijn verbazing had ik al n[lees meer...]a anderhalve week enigszins het het gevoel minder moe en minder gewricht klachten te hebben. De verbetering van mijn ogen echter kwam na ongeveer 5 weken. al met al een hele verbetering. Bijwerking haast geen.

17-12-2012 | Vrouw | 50
hydroxychloroquine
Na één dag al diarree en na enkele dagen veel last van maaglpijn. Toen doorgegaan met 1 x daags een tablet maar bijwerkingen bleven. Ook heel veel last van haaruitval. Ook nadat ik was gestopt bleef ik nog maanden last houden van maag- en slokdarmpijn. Of het medicijn ook werkt voor mijn klachten heb ik niet kunnen vaststellen.

01-11-2012 | Vrouw | 61
Artrose
Plaquenil hielp om de artrose te stabiliseren. Maar vanaf het begin erg veel last van diaree. Bij routinematig oogonderzsoek wrden lichte oogafwijkingen geconstateerd, medicatie moest accuut gestopt worden. Diaree stopte ook gelijk. Nu veel artroseklachten maar buikprobeleme zijn over.