Ervaringen met BuTrans

Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (2 meningen)
Lage rugpijn (2 meningen)
Gewrichtspijn (1 mening)
Chronisch pijnsyndroom (1 mening)

15-06-2017 | Vrouw | 22
Pijn (algemeen)
Ik kreeg deze van de pijnpoli. Ik heb een hekel aan pleisters, geef mij maar een pil. Ik ga graag naar sauna en strand en dat kan niet met dit spul, en je krijgt zichtbaar sporen op je huid van het gebruik. Ook jeuk en irritatie van de huid plus het feit dat ze nogal groot zijn, dus grote plekken achterlaten. Geen optie voor mij dus. Daarnaast vrijwel direct problemen met[lees meer...] slapen, naar dromen en niet meer inslapen.

27-07-2013 | Vrouw | 25
Endometriose
Goede ervaringen met de pleisters. Wel gebruik ik ze in combinatie met Amitriptyline. Zonder is de werking minder. Enig nadeel is dat ik er vaak moe van ben,en af en toe wat hoofdpijn. En als het warm weer is, laat de pleister snel los.

22-10-2012 | Vrouw | 26
Longontsteking
Ik had erg veel pijn en kon hierdoor moeilijk ademen. De pleister is het enige wat heeft geholpen/helpt. Regelmatig last van droge mond en sufheid, maar alles beter dan pijn. Ben erg blij. Eerste dag (12uur na opplakken) voelde ik me dronken en was ik high, maar niet misselijk ofzo! Merk heel soms dat ik minder eetlust heb of snel vol zit. Maar verder handig!

13-05-2015 | Vrouw | 29
Chronisch pijnsyndroom
Ik gebruikte de pleisters van het merk Norspan tot een aantal weken tot alle tevredenheid. Ik sliep beter en had minder pijn. Ik gebruik nog wel aanvullende pijnmedicatie. Een aantal weken geleden begon de huid onder de pleister en om de pleister rood te worden, wat te zwellen en te schilferen. Het brandde en het jeukte enorm. Dit begon gelijktijdig met de verandering van [lees meer...]de verpakking. Het geeft dezelfde klachten als mijn nikkel allergie. Vandaag start ik met nieuwe buprenorfine pleisters, maar dan met merknaam BuTrans. Hoop dat dan de klachten over zijn.

26-02-2021 | Vrouw | 31
buprenorfine (10ug)
Sinds een week begonnen met het omzetten van Fentanyl naar Butrans pleisters. Nadat ik al bijna twee jaar bezig ben met afbouwen van de Fentanyl (niet omdat de zenuwpijn minder is, maar omdat ik mijzelf te jong vond voor langdurig opiaten gebruik - ik zat op mijn 27e al op 75 ugl Fentanyl pleisters en 20 pufjes Instanyl (snelwerkend) van 50mcg per dag). Intussen 31 jaar en[lees meer...] na een helse afbouw tocht zit ik nu nog op enkel 40 ugl Fentanyl pleisters, zonder de Instanyl erbij. Na veel overleg met de artsen zijn we dit nu aan het omzetten naar Butrans pleisters, omdat Butrans minder op de Opiaat receptoren schijnt te gaan zitten dan Fentanyl, maar je lichaam wel het 'opiaat' seintje geeft wat de hele ontwenning tegen zou moeten gaan. Het hele afbouw traject heb ik nagenoeg alleen thuis gedaan. Dit keer doe ik het eindelijk onder goede begeleiding in het ziekenhuis. Qua bijwerkingen heb ik tot noch toe enkel last van wat sufheid maar verder niet. Maar wellicht komt dat door de gewenning van mijn lichaam aan toch al ruimschoots opiaten. Helaas doet het voor de pijn nog niets en voel ik alleen het gemis dat de Fentanyl omlaag is gegaan met het geleidelijk omzetten naar Butrans (op dit moment 15 mg Butrans erbij en 12 ugl Fentanyl ingeleverd. Maar verbazingwekkend genoeg geen last van ontwenning en daar zou ik op dit punt zonder de Butrans wel enorm veel last van gehad hebben). Wel een stuk meer zenuwpijn nu. Hopelijk gaat de Butrans iets doen tzt.

04-12-2014 | Vrouw | 33
Nek- / rughernia
3 jaar geleden ineens heftige pijn waardoor ik niet meer kon zitten of staan. Na verschillende medicatie uitgekomen op de butrans pleister. Wat een wondermiddel, het duurt even voor je de werking begint te voelen maar als het eenmaal werkt is de pijn dragelijk. Nu heb ik alleen door een allergische reactie op nikkel dat mijn pleister ineens ook voor een allergische reactie[lees meer...] zorgt. Brandwonden op de plek waar ik ze op mijn rug aanbreng. Ik ben er helemaal kapot van, ik krijg nu temgesic, hetzelfde in tablet vorm en dit helpt veel minder goed. Ik hoop dat er iemand is met een oplossing want de pleisters hielpen mij met een normaal leven en nu verdraag ik ze niet meer!

29-06-2014 | Vrouw | 34
buprenorfine (20ug)
Syndroom van Ehlers-Danlos
Geen pijnvermindering, wel last van bijwerkingen.

07-09-2013 | Vrouw | 38
buprenorfine (10ug)
ik gebruik het voor mijn slijmbeursontsteking in mijn schouder. Ik had pijn grens 8 en zit nu op 2, want de pijn komt er soms wel eens doorheen en dan slik ik paracetamol 1000mg erbij en dat help bij mij erg goed alleen af en toe geen eetlust, gewichtstoename en ik hou vocht vast, veel dorst, maar al met al kan ik niet meer zonder want zonder ga ik door een hel van de pijn[lees meer...]. het middel heet trouwens butrans. mevr. h.d.

17-03-2012 | Vrouw | 38
Reumatoïde artritis
Ik heb door de reuma veel pijnklachten en al diverse middelen zonder succes geprobeerd. Uiteindelijk adviseerde de pijnarts de BuTrans pleisters. Ik moest beginnen met 5 mg. Dat deed bijzonder weinig, zowel qua bijwerkingen als qua pijnstilling. Na het opplakken kreeg ik wel even het gevoel of er een band strak om mijn hoofd zat en of ik door een laag watten heen moest, ma[lees meer...]ar dit was niet in erge mate en de volgende dag weer verdwenen. Verder jeukte de pleister en deed deze pijn met verwijderen. Daarna nog ruim een week een geïrriteerde plek gehad op mijn arm. De plek was rood en voelde een beetje pijnlijk. Ook merkte ik dat mijn stoelgang iets minder fanatiek was dan normaal. Na twee weken moest ik verhogen naar 10 mg, aangezien ik nog geen adequate pijnstilling had. Ik kreeg dezelfde bijwerkingen, maar iets erger, toch nog steeds niet zo dat er reden was om echt te klagen. Na een week moest ik wederom verhogen, aangezien de pijnstilling nog steeds niet adequaat was. Dus nu naar 15 mg. Dit ging behoorlijk verkeerd. De bijwerkingen waren gelijk al wat heftiger, dus ik ben wat eerder naar bed gegaan in de hoop en de verwachting dat het de dag erna wel weer beter zou gaan, net als de keren daarvoor. Het werd alleen niet beter, maar steeds erger. Na twee à drie uurtjes (ongeveer) op te zijn geweest en wat achter mijn computer bezig te zijn geweest, redde ik het niet meer om achter de compu te blijven zitten. Ik kon mij niet meer concentreren op dat wat ik aan het lezen was, maar ik kon het ook niet meer goed zien. Ik had een wattig gevoel in mijn hoofd, was duizelig en misselijk. Ik ben op de bank gaan liggen, maar ik had de rust niet om stil te blijven liggen of te gaan slapen. Ik heb wat gebeld, maar ik kon mijn aandacht ook niet goed meer bij het gesprek houden. Toen toch maar weer opgestaan van de bank en nogmaals wat ontspannends op de compu gaan doen. Na 5 à 10 minuten maximaal redde ik dit weer niet meer, hoe erg ik ook mijn best deed. Weer op de bank liggen en onderhand zo ziek aan het worden dat ik wel bleef liggen en af en toe ook in slaap viel. Toen mijn echtgenoot uit zijn werk kwam (uren later), hem vertelt hoe het ging en verder de rest van de avond op de bank gelegen tot mijn echtgenoot mij in bed gestopt heeft met voor de zekerheid het emmertje dat ook al bij de bank stond mee naar boven, aangezien ik ook nog steeds misselijk was. Ik was heel duizelig, dreigde steeds flauw te vallen en kon niet eens meer zelfstandig naar de wc. Mijn ouders zijn de volgende dag ook bij mij komen zitten toen mijn man naar zijn werk moest. In overleg met de pijnarts toen de pleister van 5mg weer weggehaald zodat alleen die van 10mg overbleef. De volgende dag ging het iets beter, maar nog altijd niet goed. Een week nadat ik begonnen was met de verhoging naar 15mg en dus vijf dagen nadat ik dat weer teruggebracht had naar 10mg, was ik nog steeds niet echt in orde en dat maakte dat ik het zo zat was dat ik toen helemaal gestopt ben met de Bu Trans pleisters. Qua helderheid en normaal kunnen functioneren een hele goede keus, qua pijnbestrijding helaas een minder goede keus, want toen ik eenmaal gestopt was, merkte ik dat de pleisters toch meer tegen de pijn deden dan dat ik in eerste instantie dacht.

23-11-2016 | Vrouw | 39
Gewrichtspijn
Ik gebruik Butrans al een hele tijd, nu zo'n 1,5 jaar voor spier- en gewrichtsklachten, in het begin erg misselijk geweest, maar na gewenning is dit helemaal weg. Ik plak 1x per 5 dagen. Helaas kreeg ik van de pleister een hevige allergische reactie. Ik heb toen hier op mijnmedicijn gelezen dat je als je allergisch bent voor de plak op het pleister je budesonide PH&T 10 M[lees meer...]G/ML erop moet spuiten, dit is een neusspray voor allergieën (hooikoorts etc.) het werkt UITSTEKEND! Op je hand sprayen, de plek waar je het pleister gaat plakken goed insmeren en laten drogen, beter wat dikker en langer drogen dan te dun opbrengen. En dan het pleister erop. Mijn huisarts was blij met deze tip, deze kan ze nu verder doorgeven aan haar patiënten. ;-)

18-02-2015 | Vrouw | 39
Pijn (algemeen)
Chronische pijn in mijn schouder, ik had veel bijwerkingen van tramadol. Dit werkt beter, alleen huidirritatie op de plek waar het medicijn de huid raakt, dus niet van de pleister zelf.

28-04-2016 | Vrouw | 40
Fibromyalgie
Werkt goed qua pijn. Maar veel last van misselijkheid.

05-05-2013 | Vrouw | 40
buprenorfine
Werkt goed. Mag er volgens CBR gewoon mee rijden. Pleisters wissel ik elke 2 dagen omdat mijn huid onder de pleister lijkt te verbranden. Rode gezwollen plekken die nog weken zichtbaar zijn. In hete periodes lijkt de afgifte nog wel eens in de war. Ik ben wel eens flink onder invloed geweest van de drug. Bij de apotheek hadden ze daar nog nooit van gehoord. In de twee jaar[lees meer...] dat ik ze gebruik is dat een keer of vier voorgekomen. Soms vergeet ik de pleister na het verwijderen weer te plakken. Na een dag voel ik mijn pijn weer maar nog erger... Ik ben dan flink aan het wat ik maar noem 'flippen'. Ontwenningsverschijnselen bestaan uit enorme rusteloosheid. Alles moet bewegen, slapeloosheid en heel veel rusteloosheid in je hoofd. Dat duurt na het plakken van snel een nieuwe pleister toch wel een hele dag voordat ik weer de oude ben.

03-03-2013 | Vrouw | 42
Osteoporose/botontkalking
ik heb heel erg last nek en de rug

23-01-2014 | Vrouw | 43
Syndroom van Ehlers-Danlos
lees dat veel patiënten enorme jeuk krijgen op de plaats van de pleister. Deze bijwerking had ik in het begin ook, het was zo erg, het leken wel brandplekken die na weken nog jeukten en zichtbaar waren! totdat ik de tip van een verpleegkundige kreeg, namelijk eerst de huid waar de pleister op geplakt gaat worden te behandelen met BUDESONIDE NEVEL 50pch (een neusspray voor [lees meer...]behandeling van hooikoorts). dit medicijn kan je alleen op doktersrecept krijgen. je sprayt een aantal keer dus de huid waar de pleister(s) moeten komen, zodat de huid nat is. dan laat je de huid aan de lucht drogen en als de huid goed droog is, dan plak je de pleister(s) op de huid zoals de bijsluiter dit voorschrijft. Ik doe dit nu al enkele jaren en ben zeer tevreden! Waar ik eerder maar 2 dagen een pleister op dezelfde plaats verdroeg, gebruik ik nu de pleister gewoon een week zoals de bedoeling is. de huid jeukt nagenoeg niet meer en is na het verwijderen na een week ook niet meer geïrriteerd. Mensen, vraag je arts om een recept voor deze neusspray, de pijn is al vervelend genoeg en jeuk is absoluut niet nodig!!! met vriendelijke groeten, teup

05-02-2018 | Vrouw | 44
buprenorfine (5ug)
Ik gebruik de Butrans nu 2 jaar, 5mg, zonder tussentijdse verhoging. 10mg werkte beter maar dan sliep ik allen maar, dus met meer pijn een lagere dosis. Dan kan ik vrij redelijk functioneren. Wel altijd een rode plek op de rug waar ik de pleister plak, niet brandend. Als ik het onder in de rug plak dan krijg ik blaarachtige plekken.