Ervaringen met Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

12-10-2023 | Vrouw | 43
Fibromyalgie
Ik heb fentanyl nu al een paar maanden gebruikt. Ik begon met 12. In het begin hielp dit echt maar steeds later werd de werking minder waardoor ik de stap zette naar de 25. Heel bizar, ik kreeg ineens hele pijnlijke en zware armen/handen. Onverdraaglijk!! Dit kwam door de fentanyl. Gelukkig had ik de 25 maar heel kort gebruikt. Ik wilde stoppen. Naar mijn gevoel helpt het[lees meer...] niet. Een dag later toen ik gestopt was merkte ik dat de sterke arm/ handpijn ineens verdwenen was?! Dus het lag echt aan de pleister. Nu ben ik aan het afkicken. Omg wat heb ik toch veel zweetaanvallen en koude rillingen. Ik kan al 2 dagen niet slapen nu. Hoop dat ik snel weer het oude ben.

10-09-2023 | Man | 66
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Mijn man heeft copd 4 kreeg ze voor benauwd heid en pijn je voel je eigen even lekker maar je lichaam vraag steets meer nu zo erg dat hij bij ggz is opgenomen hij weet niet wat hij doet of zeg opgenomen op detox en dat op 66jarige leeftijd heel erg slik het niet wand je gaat er kapot door

07-08-2023 | Vrouw | 94
fentanyl oromucosaal/transdermaal (1200ug)
Pijn (algemeen)
Mijn moeder is er aan overleden dit is helemaal verkeerd gegaan. Ze had een ademapneu en is daardoor levenloos verklaard volgens de instructie klopt dit totaal niet. Die dokter heeft prutswerk geleverd.

23-03-2023 | Man | 60
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12.5)
Keelkanker
Ik kreeg 12.5 mg pleisters mee tegen vooral nachtelijke pijn samen met smelt tabletten,na de 1e pleister nachts hallucinaties en niet slapen, ochtends verschrikkelijk overgeven en vreselijk beroerd,ik heb de pleister verwijderd en samen met de tabletten terug gebracht naar de apotheek,ik ben nog ongeveer 2 dagen beroerd geweest.nu weer terug naar tramadol met diclofenac. v[lees meer...]oor mij niet geschikt dit middel,is meer vergif.

18-01-2023 | Man | 65
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)
Sinds mijn 50e toenemende pijn in de onderrug ( ben nu 65 ). Echt alle opties doorlopen om er vanaf te komen. Bij de pijnpoli beland: Beknelde zenuwen in het SI gewricht en niet behandelbaar. Vijf facetblokkades gehad wat uiteindelijk niet meer hielp. Wat resteerde waren pijnstillers en ik heb in de loop der jaren echt alles gehad, niets hielp echt. Zes jaar geleden begonn[lees meer...]en met Fenthanyl pleisters en langzaamaan in sterkte opgelopen tot 125ug per 2 dagen en daarbij heb ik nog 1000mg Gabapentine en dat 3 x per dag. Pijn is nu weer toegenomen en via huisarts doorgestuurd naar weer een pijnpoli. De arts schrok van de hoogte van de Fenthanyl en besloot in overleg met mij hiermee te stoppen. Ik kreeg Palladon voorgeschreven 2 x 24mg per 24 uur. Twee dagen heb ik echt moeten afkicken van de Fenthanyl en dat was geen pretje kan ik je zeggen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat ik me nu (10 dagen later ) FANTASTISCH voel, de pijn komt er nauwelijks meer doorheen en ik heb vrijwel geen bijwerkingen. Ik ben de beste man zooo dankbaar. Ik hoop dat mijn seksuele prikkels weer terugkomen die ik al 8 a 9 jaar niet meer heb maar dat terzijde. Ik ben blij dat ik van die rommel af ben wat ook de oorzaak hiervan was. Huisartsen zijn niet de geschikte personen voor dit soort gevallen en ik adviseer dan ook een verwijzing voor de pijnpoli te vragen. De daar aanwezige Anesthesiologen zijn hierin gespecialiseerd en kunnen je het beste helpen.

06-01-2023 | Vrouw | 34
Artrose
Gekregen toen niets anders hielp qua pijn. De scherpe kantjes haalt het weg, maar de pijn blijft. Na paar jaar wilde ik er van af. Dat is moeilijker dan gedacht. Veel afkickverschijnselen gehad. Ben van 12 na 6 gegaan nu weer opnieuw moeten plakken omdat de afkickverschijnselen zo erg waren. Nu toch eerst 3 proberen. Mensen pas op met dit middel. Het stoppen is[lees meer...] een hel en ik hoop dat het mij lukt!

17-10-2022 | Vrouw | 66
Fibromyalgie
Vooraf de plek waar de pleister komt met alcohol (96 % bij Kruitvat of trekpleister) schoonmaken dit helpt prima ze blijven goed plakken. Geen creme of bodylotion op de plek waar de pleister komt smeren.

22-08-2022 | Vrouw | 64
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Reumatoïde artritis
Ik heb al een jaar fentanyl pleisters 37 mg een keer in de 3 dagen, sinds ik deze pleisters gebruik doe ik ook overmatig zwetensoms zo erg. dat ik helemaal nat ben, erg vervelend is dat.

20-08-2022 | Vrouw | 65
Lage rugpijn
zeerpijn gehad door 3ruggewerwels gezakt 2maanden 50mg fantanyl daar bij 3x diclofenac toen 2maanden 25mg fantanyl en een tablet diclofenac toen 1maand 12mg fatanyl geen bijwerking gehad met afbouw

16-07-2022 | Vrouw | 44
Artrose
Gebruik voor artrose heup, pijn heupafwijking daardoor ook lage rugpijn en fibromyalgia. Tramadol, morfine, oxycodon werkte niet afdoende, fentanyl wel. Eerder periode kwartaal gebruikt maar om niet verslaafd eraan te geraken en om geen gewenning te krijgen, stop ik na een periode weer een poos. Nu weer aantal maanden gebruik met tussendoor week niet. Helpt goed maar wel v[lees meer...]eel sneller last van overmatig zweten. Pleister blijft niet goed plakken. Opgelost met standaard leukoplast afwasbaar erover te plakken, blauwe rol tape, tape is wit van kleur. Werkt bij mij ook niet 3 dagen dus wissel om de twee dagen.

26-06-2022 | Vrouw | 58
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug/do)
Ik heb sinds t gebruik vreselijke spierkrampen in mijn hele onderlichaam. dit is zo zwaar dat ik soms dagen in bed lig, omdat de bewegingen vreselijk pijn doen. zijn er meer met deze klacht?

03-06-2022 | Vrouw | 54
Lage rugpijn
ik gebruik het voor meerdere pijn factoren artrose nek ,schouders en een operatie ,rug ,heupen ,polsen , twee hernia’s en twee operaties enkels ook allebei aan geopereerd chronische patiënt dus 🥹 vind alleen dat de plakkers slecht blijven plakken en moet er een ander pleister opplakken

07-03-2022 | Vrouw | 52
Slijmbeursontsteking
Lang verhaal kort. Geen idee wat die pleister voor gevolgen zou hebben in volle vertrouwen opgeplakt. Verder geen uitleg van de huisarts gekregen en van de apotheek 2 kantjes zonder verdere info. Wel nog contact met de apotheek opgenomen over een evt. wisselwerking met slaaptabletten. Geen probleem! Na inname slaaptablet 112 kunnen bellen vw ineens een extreem hoge bloedd[lees meer...]ruk met een trage hartslag. Kan na 4 dagen ondanks laxeermiddel nog steeds niet naar het toilet. Dus enorm geschrokken na 1 pleister direct gestopt. Het is troep wat naar mijn mening niet zomaar voorgeschreven zou moeten worden.

30-01-2022 | Man | 44
fentanyl oromucosaal/transdermaal (100ug)
Nooit op je dijbeen plakken is mijn ervaring, gewoon op je schouder, aangezien het ook eerder in je bloed komt en zo dus in je hersenen waar de pijnbestrijding begint...

17-11-2021 | Vrouw | 36
fentanyl oromucosaal/transdermaal (200ug)
Ziekte van Bechterew
Door de zieke van Bechterew en veel, al dan niet al het mogelijke, geprobeerd om niet aan de fentanyl te hoeven geraken was er geen andere optie. Ik was er fel op tegen wegens de bekende kansen op gewenning of zelfs verslaving. Uitgezocht met de arts dat ik verre van verslaving gevoelig ben dus ik stond open om het toch eerst maar te proberen dan. De eerste keer voelde ik [lees meer...]niet veel. De volgende plak ronde voelde ik de werking al binnen 2 uur en na contact met de arts kan het zijn dat je begint te merken dat de werkzame stof zijn werk doet. De ergste pijn zakte langzaam af, maar ook jeuk aan m'n neus waardoor mijn man mij al Wicky de Viking als bijnaam gegeven heeft🤣 Ik ging na langer er aan te wennen echt te merken dat de heftigste pijn zo goed onder controle is en dat ik mijn hobby's weer kon oppakken. Rolstoel niet meer nodig heb in dagelijks gebruik, alleen bij dagjes uit zoals Efteling en alleen maar lopen en slenteren maar een middagje stadten met pauzes om te zitten kan ik weer gewoon. Mag geen autorijden dus mijn man is nu wel mijn chauffeur geworden 😅 Maar ik ben weer de mama voor mijn jonge dochters, ik kan weer leuke dingen doen met ze. Soms vlamt de ziekte op en heb ik meer pijn maar het zou hels geweest zijn met ziekenhuis opname voor pijn medicatie per infuus als ik deze pleisters bleef weigeren. Ik hoop er wel vanaf te komen als er een betere behandeling komt voor de ziekte van Bechterew maar dat is afwachten. Tot die tijd ben ik mega mega gered met deze fentanyl pleisters. Wel hele hoge dosering ivm schade door de ziekte van Bechterew dat ook weer pijn geeft maar ik ga er gelukkig goed op. Ik ervaar al bijwerkingen: - Soms wat moe/suffig maar als ik bezig ben niet meer. - Jeuk aan gezicht en vooral de neus met vlagen, voelt alsof er miertjes doorheen lopen en dat kriebel gevoel (als dat het ergste is....) - opvliegers (op mijn 36e) en dat is wel eens lastig wanneer in midden in de winter een zweet aanval krijg en na de opvlieger mij moet opfrissen en even een andere trui aan doe. Maar, heb het zelden echt koud. Eerder te warm 😅 - Deze zal veel bekend zijn: obstipatie. Nu reageer ik erg heftig op milde hulpmiddeltjes dus let ik veel op voeding en loop ik veel want nu ik dat weer kan ben ik dankbaarder dan ooit dat ik weer loop. En dat helpt wel oké. Maar het is wel lastig en tja, pijnlijk. Daarnaast ook regelmatig hevig buikkrampen die horen bij obstipatie. Ik heb verder geen last van andere dingen als misselijkheid, overgeven , euforie wat ik ook geregeld hoor. Ga je fentanyl pleisters of andere manieren fentanyl gebruiken, zorg dat je zelfs bij niet verslavingsgevoelig je gebruik laat monitoren. Het is een héél heftig middel en gebruik het liever niet dan wel maar soms is niet willen geen optie maar de enige optie accepteren dat het niet anders kan voorlopig en als overbrugging je wel erg goed kan helpen. Ieder mens is anders en reageert anders op medicijnen. Euforie mag gevoeld worden zei mijn arts maar het mag nooit de reden gaan worden en blijven om het te gebruiken. Dit kan levens kosten namelijk, het is 80 maal sterker las ik onlangs dan morfine. Wees secuur, plak op vast schema en laat je geregeld controleren bij de (huis) arts. Is de pijn o der controle en fentanyl niet meer nodig? Maak dan een goed afbouwschema met de arts. Afbouwen hoef je namelijk niet te merken, zorg van de arts is ook om te zorgen dat je afbouwt zonder klachten want dat zal namelijk averechts helpen. Bespreek dat goed wat je wensen zijn om mogelijk bij eventuele ontwenningsverschijnselen iets te kunnen krijgen deze te onderdrukken. STOP NEVER NOOIT INEENS!!!!!!! Mijn oude huisarts deed dit want die dacht dat ik de pijn verzon voordat mijn mri uitslag bekend was. Ik had met mijn 34 jaar als gezonde vrouw en moeder van 4, gelukkig getrouwd, bijna een hartaanval gekregen omdat de oude huisarts wel vond dat mijn lijf dat aankon. Het was doodeng, plus doodziek en het is levensgevaarlijk! Stop absoluut nooit zomaar ineens en maak je wel die keuze, doe dit dan onder streng medisch toezicht door bv opname ziekenhuis of kliniek gespecialiseerd hierin ( dan kom je in een afkickkliniek waar ze goed op je letten en zorgen voor je) Heel verhaal maar vond het wel belangrijk neer te zetten. Bedoeling is immers elkaar ervaringen te delen over dit middel. Laatste: Besef heel goed bij gaan gebruiken en tijdens gebruik dat gewenning op kan treden. Bespreek dit altijd goed met je arts. Fentanyl is geen grapje, het is geen paracetamol... Het is ontzettend heftig. Zeer helpend maar heavy! Heel heavy. Ga nooit zelf zoeken naar meer fentanyl. Mocht je doorbraak pijn gaan ervaren dan zijn daar andere middelen voor die kortwerkend zijn maar even een boostje geven en dat kan variëren nav ziekte en pijnscore, je leeftijd en verdere gezondheid zoals paracetamol, diclofenac en soms oxycodon/ocycontin/oxynorm. Bespreek dit altijd met je arts. Die weet wat hij/zij doet. Maar ga niet via verkeerde wegen naar meer zoeken want dan kun je in het wereldje van verslaving komen of erger.... Overdosering en de kans is dan te groot dat je er niet meer uitkomt. Ik wens iedereen het beste toe! Hopelijk kunnen de meeste genezen en fentanyl ooit voor goed de deur uit doen!

13-06-2021 | Vrouw | 70
Rugklachten
Gebruik ivm gebroken rug, waar ze pas na half jaar achter kwamen, en al die tijd op paracetamol leefde. Toen MRI gemaakt rug toch gebroken en nog wervel verzakt. Toen kreeg ik een wat sterkere pijnstillers. Fentanyl, dat was beter dan oxicodon, Ik dacht pleister dan altijd beter. Heb t geweten, maag en darm tot mn blaas toe vreselijke krampen, maar t ergste is dat ik[lees meer...] nog steeds na vrij kort gebruik overal jeuk kreeg, en daarna huisarts gebeld of ik ermee kon stoppen. In lijf staat nog in brand, en met harde bulten onder mn huid. Kreeg een anti histamine tablet, maar geen effect. Wie weet raad. Wat een verschrikking.