Ervaringen met Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Bij  ArtroseX

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

06-01-2023 | Vrouw | 34
Artrose
Gekregen toen niets anders hielp qua pijn. De scherpe kantjes haalt het weg, maar de pijn blijft. Na paar jaar wilde ik er van af. Dat is moeilijker dan gedacht. Veel afkickverschijnselen gehad. Ben van 12 na 6 gegaan nu weer opnieuw moeten plakken omdat de afkickverschijnselen zo erg waren. Nu toch eerst 3 proberen. Mensen pas op met dit middel. Het stoppen is[lees meer...] een hel en ik hoop dat het mij lukt!

16-07-2022 | Vrouw | 44
Artrose
Gebruik voor artrose heup, pijn heupafwijking daardoor ook lage rugpijn en fibromyalgia. Tramadol, morfine, oxycodon werkte niet afdoende, fentanyl wel. Eerder periode kwartaal gebruikt maar om niet verslaafd eraan te geraken en om geen gewenning te krijgen, stop ik na een periode weer een poos. Nu weer aantal maanden gebruik met tussendoor week niet. Helpt goed maar wel v[lees meer...]eel sneller last van overmatig zweten. Pleister blijft niet goed plakken. Opgelost met standaard leukoplast afwasbaar erover te plakken, blauwe rol tape, tape is wit van kleur. Werkt bij mij ook niet 3 dagen dus wissel om de twee dagen.

23-05-2021 | Vrouw | 78
Artrose
Ervaar erg veel pijn .Nu mag ik wat verhoogde van 50 naar 75mg maar vandaag erg veel pijn Daarom denk ik dat fentanyl niet helpt! Ook last van copd3 dus daarom bewegen ! Weet alleen niet hoe als ik ptobeer te lopen val ik bijna om.dat lukt dus niet doe wel mijn best .vaak een prednison kuur gekregen voor longontsteking ,deze helpen goed geen pijn maar krijg ze niet te[lees meer...]veel alleen als ik weer een ontsteking hebt!

31-07-2019 | Man | 48
fentanyl oromucosaal/transdermaal (200ug)
Artrose
Dit werkte nog het beste, maar niet leverbaar.

31-07-2019 | Man | 48
fentanyl oromucosaal/transdermaal (200ug)
Artrose
Ik ben benieuwd of er meerdere mensen last hebben met het wisselen van een merk van fentanyl pleisters. Het is onvoorstelbaar in dit land dat er soms gewoon niet meer geleverd kan worden. Ik zit al lange tijd aan 200 ugl en ben dus wel wat gewend. Maar nu weer en eerder ook al heb ik echt na wisseling van een merk echt enorme reacties gehad en zelfs psychoses. Ik weet er [lees meer...]echter niets meer van. Kost me wel het tweede huwelijk. Ik ben echt op en de pijn blijft extreem ook met de nodige oxycodon er bij. Ik kan toch niet de enige zijn met zulke reacties? Graag jullie ervaringen.

16-04-2018 | Man | 26
Artrose
Alsjeblieft mensen let heel goed op wanneer je met dit medicijn begint. Dit medicijn werkt in het begin heel goed bij mij (tevens ook veel bijwerkingen zoals beschreven). Na lange tijd gebruik werd mijn tolerantie hoger en hoger. Ik begon met 12ugl naar 25 naar 50 naar 75 en uiteindelijk 100 ugl. De afbouw was verschrikkelijk. Ik sta sterk in mijn schoenen maar ik heb mi[lees meer...]j op laten nemen om hiervan af te komen. Lieve mensen wees gewaarschuwd ga er heel voorzichtig mee om plak niet altijd probeer het weekend niets te nemen om afhankelijkheid te voorkomen mits mogelijk! oja Fentanyl is hetzelfde als heroine. Helaas nog steeds veel pijn vurig brandende pijn maar neem het voor lief zo nu en dan oxycodon wat ook heel verslavend is maar makkelijker te doseren dan de pleister variant. als je vragen hebt stel ze gerust ik heb veel ervaring met dit product en durf mij zelf ervaringsdeskundige te noemen. Groetjes Henk

30-01-2018 | Man | 58
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)

19-12-2017 | Vrouw | 57
Artrose
bij mij ging de pleister er ook regelmatig af maar ik heb nou van een pijn arts gehoord dat het niet erg is als het maar 6 UUR BLIJFT PLAKKEN DAN IS HET GENOEG EN HOEF JE NIET WEER EEN NIEUWE TE PLAKKEN je hoeft pas weer te plakken als de tijd is voor een nieuwe als je dat niet doet en steeds een nieuwe plakt als hij er NA 6 UUR er af gaat je een over dosis krijg MAA[lees meer...]R DAT WEET BIJNA NIEMAND van daar dat er zo veel bij werkingen zijn

01-08-2017 | Vrouw | 61
Artrose
Deze pleisters moest je 1x per 3 dagen opbrengen, was een overgevende, spuug misselijke vrouw geworden. Leek wel of ik een zombie was, niks interesseerde me. Ben na de 2e pleister dan ook per direct gestopt. Hier kon ik dus duidelijk niet tegen. Overgevoelig voor sommige medicijnen.

11-12-2016 | Man | 55
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Artrose
de dokter schreef het voor. 3xdaags 150mg. myn lichaam was net een harnas hy hing vol. toen de dokter er eindelyk na een week achter kwam dat het teveel was,toen kwam ik om de drie dagen op 150mg. maar het euvel was al geschied. ik was totaal verslaafd en wist niet waar ik het zoeken moest. ik kreeg diazepam inplaats van oxapam. 50mg 3xdaags. dat is gekomen om dat ik in e[lees meer...]en straatje woonde waar het nog al luidruchtig was s,nachts. nou was myn verleden al niet zo denderend. meer slaag als eten zeggen ze dan.ik moest aan het werk en niet opzitten. toen kreeg ik 30jaar geleden van de toenmalige arts oxapam 50mg. dat was het ik sliep als een roos. het was gewoon goed. maar dat vond die dokter die er nu is niet. pats boem het werd stop gezet en dat na 30jaar geen afbouwen nee gewoon doen. ik kroop over de grond heen. ik ben geestelyk niet in orde. soms praten de mensen en ik kryg het helemaal niet mee. met een film net zo. ik heb nog tot 5jaar terug by synergon gewerkt een sociale werkplaats. een formulier voor het uwv koste 50euro. maar als zei het invulden was het gratis. dat hebben ze ook gedaan in hun voor deel. van allerhande rottighyd stond er in. maar de ziekte jaren waar zei overvielen,dat was de periode dat myn moeder over leed. drie maanden later vond ik myn broer dood in zyn keuken. ik moest toen zorgen voor een invalide zuster die twee zelfmoordpogingen gedaan had. dat is nou de schein van zo een bedryf. ze doen zich mooi voor maar je word bedondert. een en al stroopslikkery. ik weet soms niet wat kant ik op moet. ik zou erg graag post bezorgen. maar die hebben ook een selectie keuze. daar pas ik niet tussen. fentanyl is een product wat uit de schappen moet. als ik ze niet kryg dan ben ik overstuur. ik heb maar een tip als het even kan.ik hoef geen verandering in te voeren op deze bladzeide alles staat er redelyk op. . mvg willie kamies

04-06-2016 | Man | 51
Artrose
verlicht enorm, veel minder pijn sinds ik naast tramadol ook fentanyl gebruik. Hiervoor plakte ik butrans pleisters daar had ik veel problemen mee. Ik reageerde heftig op de lijm van de pleisters , werd gek van de jeuk, mijn huid ging helemaal kapot. Dat heb ik niet met de fentanyl. ook werkt het gewoon veel beter, heb aanmerkelijk minder pijn.

15-02-2016 | Man | 56
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Artrose
Al heel mijn leven rugklachten. Juli 2012 11 normale pijnstillers, op eigen gelegenheid MRI in Duitsland gemaakt. Rampzalig, 7 - 9 versleten tussenwervels met in de nek en rug botvergroeiing tot aan de ruggezenuw nog net geen uitval gelukkig. Pijnbestrijding wilde niet helpen, hopeloos, revalidatie centrum wilde niet helpen, inmiddels op fentanyl 75 de hele mikmak wilde me[lees meer...] afkeuren, maar geen garantie voor volledige afkeuring. Toen zelf een goede fysiotherapie gezocht en die hersencellen weer op positief gezet en weer gaan werken. Fentanyl afgebouwd van 75 naar 25 is een hel, ik word lichamelijk zo erg onrustig dat ik mezelf wel iets aan kan doen. Juli 2014 strottenhoofd kanker, fentanyl weer naar 50 hele strot kapot gestraald. Tijdens kanker gewoon doorgewerkt en een paar maanden later met een fitness tracker 100 km per week wandelen is inclusief werk. Ik heb nog 1 probleem met fentanyl, ik plak 1 x 48 uur is eigenlijk net niet genoeg, krijg dan meestal een paar uurtjes onrust. Ik heb altijd pijn vooral met opstaan meestal 1 ibrupofen erbij. Mijn advies is laat je leven niet beheersen door die pijn, je kan meer als je denkt als iedereen tegen je aan zeurt hoe erg het is, word je er niet beter van. Probeer toch je activiteit te nemen je hebt er profijt van.

16-09-2015 | Vrouw | 48
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Artrose
Sinds ruim een jaar gebruik ik Fentanyl, maar kan niet zeggen dat het mij echt helpt. Het verzacht de pijn iets, maar ben nog steeds niet pijnvrij. Nu hoeft dat ook niet per sé, maar het zou wel fijn zijn als een middel als dit er toch voor zou zorgen dat ik redelijk goed zou kunnen bewegen. Bovendien heb ik flink last van bijwerkingen o.a. obstipatie, trillende handen, wa[lees meer...]zig zien, vaak hoofdpijn, droge mond, benauwd( ik heb astma maar is nog erger geworden nadat ik ben gestart met Fentanyl) . Kortom, ik ben door Fentanyl niet echt beter af. We zijn dan ook aan het zoeken naar een middel wat beter werkt en minder bijwerkingen heeft.

26-07-2015 | Man | 28
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Artrose
Ben al bijna jaar over van oxycodon naar fentanyl. Het werkt heel goed voor mijn pijn, ik kan weer lopen en leven, ik ben 28 jaar en heb continue pijn en wordt snachts ook wakker van de pijn. Gebruik ook de neusspray in de ochtend. De pleister werkte wel sneller bij mij uit dan normaal dus ben naar om de 48 uur applicatie gegaan. Echter heb ik onnoemelijk veel p[lees meer...]roblemen met de pleisters plakkend te houden. Ik kom daardoor elke maand tekort, heb verschillende merken gehad en gevraagd bij de huisarts. Heb ze zelfs met tape proberen vast te houden, maar kreeg enorme uitslag daardoor. Ik heb daardoor elke maand hevige ontwenning en tekort aan medicatie. Ik ga volgende maand naar de pijnpolie voor een hopelijk betere aanpak van de pijn, want ik moet elke maand de hel van ontwenning ondergaan, en de pijn en depressie die daarbij komt. Heeft iemand adviezen om de pleisters plakkend te houden? Zoals gezegd heb ik alles al geprobeerd. En deze maand is vooral heftig geweest. Omdat ik las dat de pleisters teveel medicatie loslaten in direct zonlicht of hitte moest ik zoeken naar nieuwe plekken. En heb uiteindelijk het dijbeen aangehouden. (Uiteraard voorzichtig onthaard) Maar door combinatie van zweten door de zon en nieuwe toepassingsplek kom ik deze maand nog meer tekort dan normaal. Het is echt een nachtmerrie, want het werkt perfect voor mijn pijn. Maarja, ik kan natuurlijk niet elke week nieuwe vragen. Zo rot dit. Ondanks dit alles ben ik qua pijn beheersing enorm tevreden, het werkt beter voor de pijn dan alles wat ik ooit eerder had voorgeschreven gehad. Maar ik doorga nu al elke maand bijwerkingen die alleen voorkomen als ze los komen, en als ze los zijn krijg je ze nooit meer vast.. En ik plak ze heel goed en voorzichtig, onthaarde plek, droog, goed aandrukken en lang aangedrukt houden. En ze blijven dan ook zeker een dag zitten. (Behalve met dit weer.) MAAR Dan gaan langzaam de hoekjes los, en steeds meer, of er komen luchtbellen onder. Heb nu wel een iets beter merk, geloof de teva, omdat ik dit aan de huisarts gevraagd hebt, maar ik ondervind dus nog steeds problemen. En omdat de pleisters niet plakken ga ik ook te snel door mijn doorbraakmedicatie heen, dus het is echt gewoon af en toe een nachtmerrie. Ik vind het erg jammer, maar misschien moet ik maar weer over naar orale pijnmedicatie, maar dit helpt me zo enorm voor de pijn. Ik weet niet echt wat ik moet doen meer. Heb zoveel last van ontwenning en pijn elke maand. Ik zou het 3.5 geven. Het werkt het allerbest van alles wat ik voor de pijn heb geprobeerd en ooit heb voorgeschreven gekregen. Maar de problemen met de applicatie doen mij het een veel lager cijfer geven. Als iemand nog advies zou kunnen bieden met het plakkend houden van de pleisters dan stel ik dat op prijs, de apotheek helpt helaas niet al teveel. En daarnaast hebben ze geven ze soms zelfs weer het verkeerde merk, wat de huisarts heeft aangegeven die meer loslaten. Dus ja, als ze beter plakten hadden ze 5 sterren van me gehad.

23-02-2015 | Vrouw | 73
Artrose
Versleten tussenwervelschijfjes onderrug. Kon 's morgens soms niet op de benen staan, hele lichaam krom en walgelijke pijn. Na twee dagen alle pijn weg! Eerst licht misselijk, ging snel over. Bleef slaperigheid, weinig eetlust (4 kilo afgevallen tot nu toe, vind ik niet zo erg :-) Wel echt vreselijke zweetaanvallen, wel 10 per dag/nacht. Wakker worden, douchen, bed ve[lees meer...]rschonen etc. In je wintertrui en jas.... stralen vanaf mn hoofd, rug, langs mn benen...... Heb tablet ingevuld want 'pleister' staat er niet op! Val loslatende pleisters geen enkele last, raak de plakkant NIET aan! Niet zweten en alle pijn terug is voor mij geen optie.

05-08-2014 | Man | 54
fentanyl oromucosaal/transdermaal
Artrose
Ben sinds 2 weken met de Fentanyl pleisters begonnen. Had 1ste 4x 3dagen de lichste en nu die van 25mg vandaag 3de pleister maar nog geen resultaat tegen de pijn. Zag dat als je aan de 100 zit je veel slaapt enz... Weet dus niet of ik nu wel verder wil gaan. Gaan eind augustus op vakantie en dan wil ik niet hele dag slapen of ziek zijn. Wie heeft iets anders dat wel h[lees meer...]elpt en waar je niet ziek van word. Vind ook dat ze slecht plakken ik zweet nogal veel dus plak er nu extra pleisters overheen. Bovenaan van hoeveelheid stuks enz. dat klopt niet stond het juiste niet tussen of ik zag het niet goed :)