Ervaringen met Fentanyl

Bij  ArtroseX

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

26-07-2015 | Man | 28
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Artrose
Ben al bijna jaar over van oxycodon naar fentanyl. Het werkt heel goed voor mijn pijn, ik kan weer lopen en leven, ik ben 28 jaar en heb continue pijn en wordt snachts ook wakker van de pijn. Gebruik ook de neusspray in de ochtend. De pleister werkte wel sneller bij mij uit dan normaal dus ben naar om de 48 uur applicatie gegaan. Echter heb ik onnoemelijk veel p[lees meer...]roblemen met de pleisters plakkend te houden. Ik kom daardoor elke maand tekort, heb verschillende merken gehad en gevraagd bij de huisarts. Heb ze zelfs met tape proberen vast te houden, maar kreeg enorme uitslag daardoor. Ik heb daardoor elke maand hevige ontwenning en tekort aan medicatie. Ik ga volgende maand naar de pijnpolie voor een hopelijk betere aanpak van de pijn, want ik moet elke maand de hel van ontwenning ondergaan, en de pijn en depressie die daarbij komt. Heeft iemand adviezen om de pleisters plakkend te houden? Zoals gezegd heb ik alles al geprobeerd. En deze maand is vooral heftig geweest. Omdat ik las dat de pleisters teveel medicatie loslaten in direct zonlicht of hitte moest ik zoeken naar nieuwe plekken. En heb uiteindelijk het dijbeen aangehouden. (Uiteraard voorzichtig onthaard) Maar door combinatie van zweten door de zon en nieuwe toepassingsplek kom ik deze maand nog meer tekort dan normaal. Het is echt een nachtmerrie, want het werkt perfect voor mijn pijn. Maarja, ik kan natuurlijk niet elke week nieuwe vragen. Zo rot dit. Ondanks dit alles ben ik qua pijn beheersing enorm tevreden, het werkt beter voor de pijn dan alles wat ik ooit eerder had voorgeschreven gehad. Maar ik doorga nu al elke maand bijwerkingen die alleen voorkomen als ze los komen, en als ze los zijn krijg je ze nooit meer vast.. En ik plak ze heel goed en voorzichtig, onthaarde plek, droog, goed aandrukken en lang aangedrukt houden. En ze blijven dan ook zeker een dag zitten. (Behalve met dit weer.) MAAR Dan gaan langzaam de hoekjes los, en steeds meer, of er komen luchtbellen onder. Heb nu wel een iets beter merk, geloof de teva, omdat ik dit aan de huisarts gevraagd hebt, maar ik ondervind dus nog steeds problemen. En omdat de pleisters niet plakken ga ik ook te snel door mijn doorbraakmedicatie heen, dus het is echt gewoon af en toe een nachtmerrie. Ik vind het erg jammer, maar misschien moet ik maar weer over naar orale pijnmedicatie, maar dit helpt me zo enorm voor de pijn. Ik weet niet echt wat ik moet doen meer. Heb zoveel last van ontwenning en pijn elke maand. Ik zou het 3.5 geven. Het werkt het allerbest van alles wat ik voor de pijn heb geprobeerd en ooit heb voorgeschreven gekregen. Maar de problemen met de applicatie doen mij het een veel lager cijfer geven. Als iemand nog advies zou kunnen bieden met het plakkend houden van de pleisters dan stel ik dat op prijs, de apotheek helpt helaas niet al teveel. En daarnaast hebben ze geven ze soms zelfs weer het verkeerde merk, wat de huisarts heeft aangegeven die meer loslaten. Dus ja, als ze beter plakten hadden ze 5 sterren van me gehad.

05-08-2014 | Man | 54
Artrose
Ben sinds 2 weken met de Fentanyl pleisters begonnen. Had 1ste 4x 3dagen de lichste en nu die van 25mg vandaag 3de pleister maar nog geen resultaat tegen de pijn. Zag dat als je aan de 100 zit je veel slaapt enz... Weet dus niet of ik nu wel verder wil gaan. Gaan eind augustus op vakantie en dan wil ik niet hele dag slapen of ziek zijn. Wie heeft iets anders dat wel h[lees meer...]elpt en waar je niet ziek van word. Vind ook dat ze slecht plakken ik zweet nogal veel dus plak er nu extra pleisters overheen. Bovenaan van hoeveelheid stuks enz. dat klopt niet stond het juiste niet tussen of ik zag het niet goed :)

03-08-2014 | Man | 54
Artrose - gewrichtsaandoening
Ik ben door de huisarts geweest en hij schreef mij Fentanyl pleisters voor eerst van een lage dosering en op hetlaatst zat ik op 100 Mg per 3 dagen maar reageerde er zeer heftig op zweten en was de gehele dag suf dus lag veel te slapen de gehele dag. Ik kon niet meer gewoon denken war taal enzovoort. Tot dat ik Transtec 140 Mg per week kreeg daar reageerde ik heel posi[lees meer...]tief op zweten was geheel weg en was ook niet meer suf ik ben nu bijna de gehele dag op de been. Wat ook andere mensen tegen mij hebben gezegd je bent veel actiever. Maar nu heb ik weer andere medicatie gekregen van het merk Buprenoefine Ranbaxy. 140 Mg per week maar deze pleisters laten los dus dat vind ik weer niet goed.

02-12-2013 | Man | 57
Artrose - gewrichtsaandoening
Had veel pijn door aandoening gewrichten, spieren en aanhechtingen. Mocht diverse medicijnen niet gebruiken vanwege hart klachten. Fentanyl (Sandoz) pleisters werden voorgeschreven. Begonnen met 12mg, daarna opgebouwd tot juiste werking. Zit nu op 50 tot 75mg, al naar gelang de pijn toeneemt. Dit in vorm van 25mg pleisters, daar grotere pleisters onhandelbaar zijn en niet [lees meer...]blijven zitten. Zomers bij zweterig weer kun je doorzichtige watervaste pleisters bij de apotheker kopen om over de fentanyl pleisters te plakken, dit helpt goed. Heb totaal geen last van versuftheid of andere nadelige gevolgen. Ik ben de eerste dag van de pleisterwisseling meestal hyper actief. Elke eerste nacht van pleisters, totale slapeloosheid. Ik gebruik dan een slaapmiddel. Werk echter niet altijd. Zou zonder deze pleisters geen normaal leven kunnen leiden, daar ik dag elke dag veel pijn heb en dan niet van de bank of uit bed kan komen. Ik hoop dat er velen met mij ook hiermee geholpen zijn.