Ervaringen met Fentanyl

mening

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

17-11-2021 | Vrouw | 36
fentanyl oromucosaal/transdermaal (200ug)
Ziekte van Bechterew
Door de zieke van Bechterew en veel, al dan niet al het mogelijke, geprobeerd om niet aan de fentanyl te hoeven geraken was er geen andere optie. Ik was er fel op tegen wegens de bekende kansen op gewenning of zelfs verslaving. Uitgezocht met de arts dat ik verre van verslaving gevoelig ben dus ik stond open om het toch eerst maar te proberen dan. De eerste keer voelde ik [lees meer...]niet veel. De volgende plak ronde voelde ik de werking al binnen 2 uur en na contact met de arts kan het zijn dat je begint te merken dat de werkzame stof zijn werk doet. De ergste pijn zakte langzaam af, maar ook jeuk aan m'n neus waardoor mijn man mij al Wicky de Viking als bijnaam gegeven heeft🤣 Ik ging na langer er aan te wennen echt te merken dat de heftigste pijn zo goed onder controle is en dat ik mijn hobby's weer kon oppakken. Rolstoel niet meer nodig heb in dagelijks gebruik, alleen bij dagjes uit zoals Efteling en alleen maar lopen en slenteren maar een middagje stadten met pauzes om te zitten kan ik weer gewoon. Mag geen autorijden dus mijn man is nu wel mijn chauffeur geworden 😅 Maar ik ben weer de mama voor mijn jonge dochters, ik kan weer leuke dingen doen met ze. Soms vlamt de ziekte op en heb ik meer pijn maar het zou hels geweest zijn met ziekenhuis opname voor pijn medicatie per infuus als ik deze pleisters bleef weigeren. Ik hoop er wel vanaf te komen als er een betere behandeling komt voor de ziekte van Bechterew maar dat is afwachten. Tot die tijd ben ik mega mega gered met deze fentanyl pleisters. Wel hele hoge dosering ivm schade door de ziekte van Bechterew dat ook weer pijn geeft maar ik ga er gelukkig goed op. Ik ervaar al bijwerkingen: - Soms wat moe/suffig maar als ik bezig ben niet meer. - Jeuk aan gezicht en vooral de neus met vlagen, voelt alsof er miertjes doorheen lopen en dat kriebel gevoel (als dat het ergste is....) - opvliegers (op mijn 36e) en dat is wel eens lastig wanneer in midden in de winter een zweet aanval krijg en na de opvlieger mij moet opfrissen en even een andere trui aan doe. Maar, heb het zelden echt koud. Eerder te warm 😅 - Deze zal veel bekend zijn: obstipatie. Nu reageer ik erg heftig op milde hulpmiddeltjes dus let ik veel op voeding en loop ik veel want nu ik dat weer kan ben ik dankbaarder dan ooit dat ik weer loop. En dat helpt wel oké. Maar het is wel lastig en tja, pijnlijk. Daarnaast ook regelmatig hevig buikkrampen die horen bij obstipatie. Ik heb verder geen last van andere dingen als misselijkheid, overgeven , euforie wat ik ook geregeld hoor. Ga je fentanyl pleisters of andere manieren fentanyl gebruiken, zorg dat je zelfs bij niet verslavingsgevoelig je gebruik laat monitoren. Het is een héél heftig middel en gebruik het liever niet dan wel maar soms is niet willen geen optie maar de enige optie accepteren dat het niet anders kan voorlopig en als overbrugging je wel erg goed kan helpen. Ieder mens is anders en reageert anders op medicijnen. Euforie mag gevoeld worden zei mijn arts maar het mag nooit de reden gaan worden en blijven om het te gebruiken. Dit kan levens kosten namelijk, het is 80 maal sterker las ik onlangs dan morfine. Wees secuur, plak op vast schema en laat je geregeld controleren bij de (huis) arts. Is de pijn o der controle en fentanyl niet meer nodig? Maak dan een goed afbouwschema met de arts. Afbouwen hoef je namelijk niet te merken, zorg van de arts is ook om te zorgen dat je afbouwt zonder klachten want dat zal namelijk averechts helpen. Bespreek dat goed wat je wensen zijn om mogelijk bij eventuele ontwenningsverschijnselen iets te kunnen krijgen deze te onderdrukken. STOP NEVER NOOIT INEENS!!!!!!! Mijn oude huisarts deed dit want die dacht dat ik de pijn verzon voordat mijn mri uitslag bekend was. Ik had met mijn 34 jaar als gezonde vrouw en moeder van 4, gelukkig getrouwd, bijna een hartaanval gekregen omdat de oude huisarts wel vond dat mijn lijf dat aankon. Het was doodeng, plus doodziek en het is levensgevaarlijk! Stop absoluut nooit zomaar ineens en maak je wel die keuze, doe dit dan onder streng medisch toezicht door bv opname ziekenhuis of kliniek gespecialiseerd hierin ( dan kom je in een afkickkliniek waar ze goed op je letten en zorgen voor je) Heel verhaal maar vond het wel belangrijk neer te zetten. Bedoeling is immers elkaar ervaringen te delen over dit middel. Laatste: Besef heel goed bij gaan gebruiken en tijdens gebruik dat gewenning op kan treden. Bespreek dit altijd goed met je arts. Fentanyl is geen grapje, het is geen paracetamol... Het is ontzettend heftig. Zeer helpend maar heavy! Heel heavy. Ga nooit zelf zoeken naar meer fentanyl. Mocht je doorbraak pijn gaan ervaren dan zijn daar andere middelen voor die kortwerkend zijn maar even een boostje geven en dat kan variëren nav ziekte en pijnscore, je leeftijd en verdere gezondheid zoals paracetamol, diclofenac en soms oxycodon/ocycontin/oxynorm. Bespreek dit altijd met je arts. Die weet wat hij/zij doet. Maar ga niet via verkeerde wegen naar meer zoeken want dan kun je in het wereldje van verslaving komen of erger.... Overdosering en de kans is dan te groot dat je er niet meer uitkomt. Ik wens iedereen het beste toe! Hopelijk kunnen de meeste genezen en fentanyl ooit voor goed de deur uit doen!