Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

27-10-2019 | Man | 76

06-02-2019 | Man | 34
Psoriasis
Ik gebruik dit medicijn nu ongeveer 4 jaar. Mijn plekken waren volledig onderdrukt, een leek zou niet zeggen dat ik Psoriasis had, het was gewoon niet meer te zien, echter deze winter toch een klein plekje op het achterhoofd, ik slikte 2x 120mg per dag. Zeer bekend probleem is de lage waarde van lymfocyten, bij mij kwamen deze niet hoger dan 0.8 en waren heel regelmatig[lees meer...] zelfs 0.6, hetgeen wat problematisch is als je wilt ophogen als de plekjes (zoals in mijn geval) iets terug kwamen. Er bestaat echter wel een manier om deze lymfocyten wat omhoog te krijgen en dit wil ik iedereen meegeven. Ik slik sinds 3 weken 2x 500mg "N-acetyl-L-cysteïne" vandaag kreeg ik te horen dat ondanks mijn verhoging van Psorinovo, mijn lymfocyten 1.0! hadden bereikt! dit had ik nog nooit in 4 jaar gehaald, Cysteïne werkt dus zeer zeker en is vrij te verkrijgen, doe je je voordeel mee. ps, overal waar Psoriasis wordt aangeduid als huidziekte, gelijk niet verder doorlezen, Psoriasis is een auto-immuunziekte en heeft gek genoeg helemaal niks direct met je huid te maken, je zou eerder denken aan een type stofwisselingsziekte.

11-01-2019 | Man | 57
Psoriasis
Na jarenlang allerlei smeersels, licht therapie, Chinees medicijn Acupunctuur en wat al niet meer via de margriet bij een website van de vereniging Sporinovo terecht gekomen. uit hun bestand een arts bij mij in de buurt gezocht, dit is nu meer dan tien jaar geleden. binnen drie maanden was mijn lichaam schoon en sinds dien, doordat ik soms mijn dosis omlaag breng komen en [lees meer...]lichte plekken terug, op dat moment verhoog ik licht de dosis en probeer zodoende mijn medicijn gebruik te beperken. eerder ander soorten fumaraat preparaten geprobeerd maar die hebben te veel bij werking, dus ik gebruik niets anders meer dan Psorinovo super medicijn

15-09-2018 | Man | 45
dimethylfumaraat (3)
Psoriasis
Bedankt , ik ga het met mij dermatoloog overleggen, ik ziet nu 12de week 3×120 en nog steeds geen duidelijke verbeteringen 😞 wel elke nacht maag en darmen klachten + diaree 🤢

04-04-2018 | Man | 23
Psoriasis
Nu twee maanden aan de fumaraten en ben erg tevreden. Vanaf mijn 16e heb ik last van psoriasis gehad. De eerste lichtbehandelingen waren effectief maar hebben er waarschijnlijk voor gezorgd dat psoriasis ook in het gelaat doorgebroken was. De afgelopen twee jaar smeerde ik 4x per dag, niet te doen. Nu sinds twee maanden aan de fumaraten en ben er goed over te speken. In[lees meer...] de opbouwende fase wat onwennig, last van flushes en vermoeidheid. Op het moment zie ik de psoriasis per week verbeteren en heb nog maar 2x per week last van de flushes(duren maar uurtje). Ik ben gestopt met de vette vitamine D zalf en smeer alleen nog 3 dagen in de ochtend hoormoonzalf. Als de bijwerkingen bij je meevallen zou ik het iedereen aanraden die het constante smeren zat is. Na een paar maanden kreeg ik een belletje over dat mijn lymfocytenwaardes(witte bloedlichaampjes) laag waren en er werd besloten om de dosering te minderen. Desondanks niet veel later herpes zoster(gordelroos) opgelopen welke langdurige zenuwpijn aan kan richten. Waar de bijwerkingen in het begin mild leken kreeg ik op een begeven moment last van allerlei verschillende kwaaltjes. Dit middel onderdrukt het immuunsysteem wat voor vreemde consequenties kan zorgen. Denk goed na voor je aan deze medicatie begint. Het werkt maar je moet er wat voor over hebben.

14-07-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een aantal jaar en ben bijna schoon op een enkele plek na. Al vanaf begin regelmatig 1x per dag een opvlieger, ook darmen zijn wat van slag(obstipatie of diarree, laatste jaar last van slaapproblemen en vermoeidheid. Ook een tijdje slokdarm problemen gehad maar dat was na 3 maanden weer over. Het werkt uitstekend tegen psoriasis maar heeft op korte en la[lees meer...]nge termijn wel wat bijwerkingen, maar ja altijd nog beter dan al die plekken met schilfers en jeuk.

21-06-2017 | Man | 67
dimethylfumaraat (10mg)
Psoriasis
Na 45 jaar hormoonzalfjes, teershampoos en andere onaangename geneesmiddelen ontdekte ik bij toeval Psorinovo. Onder zeer goede begeleiding en controle van een psorinovo-arts (zoek op psoriasistherapie) was ik binnen een half jaar schoon. Na afbouwen van de dosis tot 20 mg per dag ben ik nu al 7 jaar schoon en heb al jaren praktisch geen last meer van bijwerkingen. BELANG[lees meer...]RIJK: gebruik uitsluitend de echte Psorinovo. Deze tabletten zijn enteric coated (lossen niet op in de maag, waardoor geen maagklachten) en hebben een retard werking (ze lossen geleidelijk op, waardoor geen pieken in de fumaarzuurafgifte met de eventueel bijbehorende schade ontstaan). De psorinovo-artsen controleren zeer nauwgezet bloedbeeld en orgaanfuncties. Dat blijven ze doen (nu 1 à 2x per jaar). Ik ben blij dat ik van dat gesmeer met al die ongezonde hormoonzalven af ben. Bovendien helpen die nauwelijks of niet.

10-05-2017 | Man | 21
Psoriasis
Ik gebruik deze medicijnen nu 3 maanden en heb het opgebouwd tot 8 pillen van 120 mg per dag. Helaas tot nu toe geen enkele verbetering. Ik had er grote verwachtingen van omdat ik op internet bijna alleen maar positieve reacties lees. Ik blijft het nog een maand gebruiken hopelijk komt er toch nog verbetering, al zijn mijn hoge verwachtingen aardig bijgesteld.

22-03-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een jaar of 2 heb hiervoor lichttherapie gehad wat in het begin goed hielp maar de tweede keer al veel minder. slik nu 5x 120mg en ben op een paar plekjes na helemaal schoon. bijwerkingen zijn wel wat jammer maar liever dat een paar keer in de week dat helemaal onder zitten. Bijwerkingen regelmatig opvliegers die wel een uur aan houden,gezicht rood en trek[lees meer...]t op het eind naar armen en benen. wat nog wel eens helpt als je het voelt aankomen om koud water op je achterhoofd te doen,werkt bij mij 8 op de 10 keer en stopt opvliegers voor de rest zijn je darmen wat van slag,soms moeilijk naar wc en paar dagen later 5x. ook nog wel eens last van opgeblazen gevoel. Dus over het algemeen goed te doen en het werkt super

13-01-2017 | Man | 32
dimethylfumaraat (240mg)
Psoriasis
Werkt. Soms opvliegers. Lymfocyten boven de 0,5 houden, indien langer dan 2 a 3 maanden lymfopenie (lager dan 0,5) dosis verlagen totdat lymfopenie is opgeheven. Uiteraard is ieder persoon anders volgende nauwkeurig het advies op van een specialist. Sterkte.

01-10-2016 | Man | 66
Psoriasis
Na jarenlang smeren met Dovobet met weinig of geen resultaat mee gestopt. Reden was dat mijn huid zeer dun was geworden, en kapot ging. Begonnen met psorinovo therapie 2x 30 mg, na 2 jaar rustige opbouw uitgekomen op 480 mg 4x120 met weinig bijwerkingen. Toen begon de verzekering moeilijk te doen, en wou niet meer vergoeden. Dank je wel CZ. Een dermatoloog gezocht en toen[lees meer...] kon het wel. Ben 6 jaar helemaal vrij geweest, maar deze zomer ineens overal kleine rode plekjes weer stress? Maar mijn dermatoloog kijkt het drie maanden aan, het komt wel weer goed. Ben overigens zeer tevreden over Psorinovo, wens alle psoriasis patienten veel succes met hun behandelingen.

07-09-2016 | Man | 34
Psoriasis
Heb sinds mijn 18e (2000) last van Psoriasis, vooral op mijn ellebogen, rug, knieën etc. Door de jaren heen werd het beetje bij beetje erger, en de gebruikelijke zalf (Betamethason) moest ik steeds meer en vaker gebruiken. Persoonlijk had ik steeds een erg sterke reactie bij een keelontsteking, en altijd op bepaald eten (varkensvlees & paprika- ), wat op een gegeven [lees meer...]moment dusdanige vormen begon aan te nemen dat ik via de huisarts bij de dermatoloog terecht ben gekomen. In eerste instantie keelamandelen laten verwijderen (op aanwijs dermatoloog). Geen effect bij mij, in sommige gevallen schijnt dit te kunnen werken. - streptokokken- Ook hier eerst (waarschijnlijk vanwege de zorgkosten) lichttherapie geprobeerd. Helemaal schoon tot mijn eerste keelontsteking een maand erna - weer terug bij af. Mijn dermatoloog heeft mij toen voorgesteld aan Psorinovo, begin 2016. Mijn dermatoloog had inmiddels goede ervaring met dit medicijn, mits je het kan verdragen (lees: bijwerkingen maag/darm etc.) Netjes volgens het opbouwschema gaan opbouwen, en metname in het begin redelijk wat bijwerkingen zoals opvliegers en diarree. Innemen met 100ml vla bleek redelijk effectief tegen de opvliegers. De diarree, tja, vooral bij het ophogen van de dosering gewoon onvermijdelijk - je moet er wat voor over hebben. Na een ongeveer 5 maand ging ik langzaam resultaat zien, en zat toen op 8x120mg/dag. Een paar maand later nagenoeg psoriasis-vrij. Dat is ook mijn onderhoudsdosering gebleven, bij 1 pilletje minder treedt vrijwel onmiddelijk verslechtering op. Das iets meer dan de aanbevolen max van 6x120mg; maar daarbij moet gezegd dat die universeel is voor zowel volwassenen van 50kg als 150kg....in ieder geval volgens mijn dermatoloog geen probleem. Enkel bij het eten van varkensvlees en paprika, mijn oorspronkelijke probleemvoeding, volgt er soms een beetje jeuk waarna er zelfs hier en daar een klein plekje opduikt. Na een likje Betamethasoncreme zijn die zo weer verdwenen. Nu slechts nog heel sporadisch last van diarree, vooral een dag na "vette hap". Daar is prima mee te leven; ik kan weer normaal eten, en ben zo goed als psoriasis vrij. Dat heb ik er dus graag voor over. Kortom Psorinovo is voor mij een uitkomst gebleken. Het enige wat ik wil zeggen aan beginners is; houdt vol. Het duurde voor mij wel 6 maanden voordat ik resultaat begon te zien. Het werkt echt...

05-11-2015 | Man | 69
Psoriasis
Ben via een dr. in utrecht psorinovo gaan gebruiken, heb er al jaren lang goede ervaring mee, alleen mijn probleem is dat de w.b.c (leukocyten) te veel omhoog en omlaag gaan, in Utrecht ging ik dan van 120 mg terug naar 30 mg, en met smeren met dovobet ging dat prima, ben nu onder behandeling in mijn stad den haag sinds 8-4-2015, begon met wbc 3.8, 2.1, 4.0, 2.7, 2.1, 2.9[lees meer...], 1-6-2015 gebruikte na de opbouw fase nu 3x120 mg. Op 3-8-2015 bloedprikken en had nu 2.3 leukocyten en moest stoppen en sta nu 3 maanden stil, erna nog geprikt 2.5 en nu 2-11-2015 weer op 3.3, maar de dermateloog stelt voor nog 2 maanden te stoppen, begrijp het niet, zit weer boven toen ik gebruikte 2.7 en 2.9! Waarom niet terug gaan van 3x120 mg naar 1x120? Zoals de dr. in Utrecht toen zei, alle beetjes helpen. Mijn vraag: hebben meer mensen ervaringen met de leukocyten schommelingen en wat doen hun dermatoloog er mee?

19-07-2015 | Man | 61
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
vanaf mijn 15e jaar tot 54 jaar heb ik allerlei zalfjes, smeersels en lichttherapie van het Lumc gebruikt wat echt niet hielp (erger nog mijn huid is ernstig beschadigd). kwam ik bij een natuurpraktijk in Rotterdam. Na eerst uitvoerig te zijn onderzocht en mijn levensstijl is doorgelicht kon ik aan een kuur beginnen van Psorinovo. De eerste tijd had ik behoorlijk last van[lees meer...] warmte aanvallen die veelal na ca 15-30 minuten weer verdwenen. Ik zag al snel verbetering aan mijn huid en was na ca een half jaar geheel schoon van psoriasis. daarna ben ik onder begeleiding van geleidelijk minder gaan slikken en slik nu van 30/60 mg per dag waar ik in zijn geheel geen last van heb. ik ben dan ook zeer gelukkig met dit voor mij wonder medicijn. met dank aan de natuurpraktijk.

09-07-2015 | Man | 41
Psoriasis
Sinds 6 jaar last van psoriasis. div behandelingen gehad o.a. zalven en lichttherapie. in het begin werkte het, maar het kwam steeds terug en werd ook veel erger. Dermatoloog stelde psorinovo voor 30mg 3 keer per dag, dat ging prima klachten werden niet minder, dus kreeg ik 120mg 3 keer per dag, daar ben ik in 2013 mee begonnen de eerste 4 mnd waren een hel, ik bleef overg[lees meer...]even en voelde me ook niet lekker. In totaal 23 kg afgevallen, de klachten zijn helemaal verdwenen en de psoriasis is ook weg helemaal, happy :). In de zomer van 2014 ben ik langzaam gestopt met de medicatie nu 1 jaar verder komt het heel langzaam terug dus meteen weer gestart met medicatie en hopelijk gaat het dit keer zonder problemen.

01-06-2015 | Man | 36
Psoriasis
Ik gebruik dit medicijn nu sinds 3 jaar en ben er erg blij mee. Eerst langzaam opgebouwd tot een niveau waarbij je resultaat gaat zien, daar moet je echt de tijd voor nemen en blijven doorzetten! Daarna langzaam afbouwen totdat je klachten terugkomen, dan een stapje terug omhoog en dat gewoon blijven gebruiken. Af en toe heb ik er wat bijwerkingen van in de zin van diarree[lees meer...] en/of opvliegers (+/- 1x in de twee à drie weken) maar dat weegt niet op tegen het positieve effect dat Psorinovo heeft op mijn psoriasis. Het is overigens echt niet zo dat je op een zo laag mogelijk gebruik moet proberen te komen want de één heeft nu eenmaal meer werkzame stof nodig dan de ander. Ik slik nu zelf 8 tabletten van 120 mg per dag en dat gaat prima. Mijn dermatoloog geeft ook altijd aan dat het goed is zolang je maar onder de 10 tabletten per dag blijft. Psorinovo zorgt ervoor dat mijn tijdperk van lichttherapie en zoutbaden bij een behandelcentrum voorbij zijn. De paar kleine hardnekkige plekjes die ik nog heb zijn met de standaard smeerseltjes prima onder controle te houden en zijn van een dermate klein formaat dat ik met een goed gevoel in de sauna zit omdat niemand zal zien dat ik psoriasis heb. P.S. Ik heb wel eens, op advies van de apotheek, een tijdje de Dimethylfumaraat tabletten van De Magistrale Bereider gebruikt maar daar heb ik echt serieus veel meer bijwerkingen van.