Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

04-11-2016 | Vrouw | 23
Psoriasis
Gestart in september met dimethylfumaraat (psorinovo). Trouw gehouden aan het opbouw schema, begon met 1 x daags 30 Mg en zit nu op 6x daags 120 Mg. In het begin heeeeel veel last gehad van bijwerkingen, elke dag ging ik kapot van de maagpijn, tot aan flauwvallen aan toe. Dagelijks opvliegers waarbij heel m'n lichaam voelt alsof het in de brand staat. Ik ben toen begonnen[lees meer...] met slikken van maagbeschermers Omeprazol 20mg. Dit hielp bij mij niet, opgehoogd tot 40 Mg en nog geen resultaat, nog steeds heel erg maagpijn. Ondertussen zag ik wel verschil naarmate de 4 weken vorderde. Ik wist alleen niet of ik alle pijn het wel waard vond. Na overleg met apotheek overgestapt op pantoprazol 40 Mg en sindsdien geen maagklachten meer. Soms opvlieger en wel wekelijks last van darmen. Ik ben nu bijna helemaal schoon, de grote plekken zijn nog hard bezig met weggaan, de kleine plekjes zijn allemaal mooi gaaf en lichtroze van kleur. Ik ben tevreden met dit medicijn (wel in combinatie met pantoprazol). Ik ben nog niet van plan om af te bouwen tot het moment dat de grote plekken ook geheel egaal zijn.

26-08-2016 | Vrouw | 45
Psoriasis
Eindelijk, na vele jaren veel huidklachten, m.n. in huidplooien, medicijn gekregen. ondanks zeer heftige bijwerkingen, (zware buikkrampen, diarree, misselijkheid, pijn, opvlieger, alles 3 x per dag ca. een uur) m.n in begin, waardoor ik de deur niet uitkon, toch doorgezet. Nu 3/4 jaar later nog steeds bijwerkingen, maar veel minder en minder sterk. Moet wel regelmatig an[lees meer...]i-diarree middel nemen. Huidplooien zijn schoon. geen open huid meer en geen pijnlijke kloven meer. Ik ben blij en vind bijwerking minder lastig dan de huidklachten voorheen.

17-07-2016 | Vrouw | 57
dimethylfumaraat (215mg)
Psoriasis
Ik neem al 2 maanden dit medicijn en tot nu heb ik alleen "redness of the face, neck, arms, and occasionally, upper chest" + pijn in de zijde , wat als ernstigste bijwerking wordt aangewezen. Ook was ik onder de indruk van het volgende risico (dat ik hoop dat ik niet heb of krijg): "One serious side effect that has been described is progressive multifocal leukoencephalop[lees meer...]athy." Dus weg fumaraat!

15-07-2016 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Ik gebruik nu een aantal jaar deze medicatie en al jaren zijn mijn leukocyten erg laag. Nu blijkt dat wanneer ze zo laag zijn, de kans aanwezig is dat je een blijvende hersenschade kan krijgen door het JC Virus. Ik zit al ruim een jaar op de ondergrens qua leukocyten, 0,5 (normaal mens volgens mij 4,5). Medicijnen werken niet voldoende, dus ik ga afbouwen/over op andere me[lees meer...]dicatie.

08-06-2016 | Vrouw | 19
Psoriasis
Na vanaf mijn 11e hevige psoriasis de hebben gehad ging ik na alle zalven aan de psorinovo. Rustig opbouwen. Het werkte perfect. Helaas kreeg ik na een tijd last van hevige bijwerkingen. Mijn huid was roodgloeiend. Alles jeukte als een gek. Het was vreselijk. Meteen mee gestopt en uiteindelijk aan de lichttherapie gegaan. Ik wou dat ik het eerder gedaan had. Werkte ideaal[lees meer...]. Nauwelijks verbrand en alle psoriasis weg. Wel even doorbijten, die 3x in de week door wind en regen helemaal naar het ziekenhuis toe fietsen voor dat ene minuutje onder de lampen, maar nu heel blij met het resultaat. Ik ben al langer dan een jaar schoon.

15-05-2016 | Vrouw | 55
Psoriasis
Sinds 5 weken ben ik begonnen met Psorinovo. Had ernstige psoriasis door teveel stress, had de afgelopen jaren teveel voor mijn kiezen gehad, collega omgekomen bij MH 17 ramp, broer van 50 plotseling overleden, moeder van trap gevallen etc etc, hoeveel kan een mens hebben. De opvlamming van psoriasis was dus niet zo gek. De eerste 3 weken heb ik alleen last gehad van opvli[lees meer...]egers op de dag dat de dosis werd verhoogd. Gebruik vlgs het opbouwschema. Toen ik naar 120 mg ging, kreeg ik veel last van darmkrampen 's nachts en diarree. In overleg met dermatoloog even een stapje terug gedaan, maar nu weer op 1 x per dag 120 mg. diarree blijft en vind ik lastig, heb het gelukkig niet de hele dag door, maar durf niet teveel te eten en ben inmiddels anderhalve kilo afgevallen. Maak me inmiddels ook zorgen over die diarree, lijken ook wel op symptomen van darmkanker, ik ga spoken zien denk ik.... Over 5 dagen komt er weer een tablet bij. Heeft er iemand tips voor mij om de diarree wat af e remmen? Wil zo graag verder met dit middel, want ik zie de vooruitgang😊

09-05-2016 | Vrouw | 50
Lichen sclerosus
Ik had enkele jaren behoorlijk last van de Lichen Sclerosus. Ten einde raad kwam ik via internet terecht bij een arts die het middel Psorinovo kon voorschrijven. Ik heb het medicijn opgebouwd naar 3 x 120 mg tabletten, maar ik had wel af en toe last van mijn darmen. Nu heb ik deze afgebouwd naar 2 x 120 mg en het gaat heel goed. Ik heb totaal geen bijwerkingen en ik drink [lees meer...]gewoon mijn rode wijn en ik eet mosterd. Dit werd mij vooraf afgeraden, omdat het de werking van Psorinovo kon verminderen. Toen ik verder af wilde bouwen met Psorinovo kreeg ik toch weer mijn oude klachten terug, dus ik blijf gewoon 2x 120 mg slikken. Mijn leven is nu weer dragelijk. Ik hoop dat dit meer vrouwen kan helpen bij deze nare ziekte.

31-03-2016 | Vrouw | 64
dimethylfumaraat (120)
Psoriasis
Op mijn 38 ste kreeg ik last van psoriasis. Alle zalven en crèmes gebruikt. Ik ben na enkele jaren met zalf en lichttherapie overgegaan op Fumazuur tabletten op advies van mijn dermatoloog, omdat de psoriasis zich zo heftig uitbreidde. Met fumazuur tabletten bouw je een heel schema op. De eerste week 1 tablet van 120 mg en de tweede week 2 tabletten enz. Ik gebruikte 8 t[lees meer...]abletten per dag en de psoriasis was zo goed als weg. Wel met regelmatig bloed en urine controle. Op advies van de dermatoloog ging ik afbouwen, het middel heeft veel bijwerkingen. Persoonlijk had ik daar niet zoveel last van, en was al blij dat ik zomers weer normaal met blote benen kon lopen, en mijn haar niet meer uitviel. Nu zijn er sinds kort ernstige bijwerkingen ontdekt te lezen op de site van het MC te Leeuwarden bij dit middel, wat mij verteld is door mijn dermatoloog. Het risico wat kan ontstaan is PML een herseninfectie, wat ernstige gevolgen kan hebben. Nu overweeg ik om te stoppen met deze medicatie, omdat ik het risico te groot vind. Graag zou ik willen weten of er andere personen zijn met psoriasis en Fumazuur gebruiken die hier van op de hoogte zijn.

15-03-2016 | Vrouw | 43
Artritis psoriatica
Je plekken zijn weg, maar je darmen en je lichaam van binnen is niet meer ok. Het is bij mij gewoon sluipend gegaan en niemand heeft ooit aan de medicatie gedacht. Darmkolieken gehad, vocht vasthouden, wazig zien, duizelig, door te lang doorgaan hoge bloeddruk gekregen van het vocht vasthouden. Na 4 dagen te zijn gestopt, kon ik weer fatsoenlijk lezen en kijken zonder wa[lees meer...]zig te zien en mijn buik was in 4 dagen flink van omvang vermindert, dus dat het nooit van de psorinova kan zijn (zoals dokter zegt) bestaat niet... na 4 dagen stoppen al 2 klachten weg

09-09-2015 | Vrouw | 37
Artritis psoriatica
Na ruim tien jaar en allerlei soms verschrikkelijk behandelingen (denk aan Methotrexaat, zalf waar ik plastic pleisters overheen moest plakken als jonge vrouw van begin twintig of zalf waar ik striae van kreeg) kwam ik bij een internist uit Utrecht, die heel anders tegen de ziekte aankeek. Van hem kreeg ik Psorinovo voorgeschreven, een niet geregistreerd medicijn. Eindelij[lees meer...]k had ik weer eens zin in de zomer want ik was nagenoeg schoon. Heerlijk, fantastisch, niet uit te drukken. Af en toe krijg ik weer oplevingen van Psoriasis ook in mijn gewrichten helaas. Ik gebruik Psorinovo nog steeds, maar wel zo min mogelijk, omdat mijn lymfocyten laag blijven/worden van deze medicatie, maar dat is niet bij iedereen zo. Aanrader!

24-08-2015 | Vrouw | 37
Psoriasis
Na tientalllen lichtkuren, zalven en lotions in 2007 (tijdens een enorme uitbraak na de geboorte van mijn dochter) door iemand gewezen op een ingezonden stukje van maximaal 3 regels in de Libelle over Psorinovo. Ik was inmiddels de wanhoop nabij dus heb het tot op de bodem uitgezocht. Via de website bij een arts in de buurt terecht gekomen en goed beleid bij het opbouw[lees meer...]en van de medicatie (tergend langzaam, maar daardoor nauwelijks bijwerkingen. Wat flushing en buikkrampen, meer niet) en na 12 weken volledig verlost van al mijn plekken... en dat tot op de dag van vandaag! Zorg wel dat je de Psorinovo van Apotheek Mierlo-Hout krijgt. Er bestaat ook snelwerkende medicatie (Fumaderm bijvoorbeeld) maar daarvan is bekend dat de bijwerkingen veel extremer en heftiger zijn, waardoor veel patienten besluiten de behandeling te staken. Zo zonde! Bij Psorinovo geldt dus echt, geduld is een schone zaak.. Er zou echt meer bekendheid aan Psorinovo gegeven moeten worden. Er gaan zoveel mensen gebukt onder de jeuk, pijn en schaamte, terwijl dit in veel gevallen niet zo hoeft te zijn.

19-06-2015 | Vrouw | 18
Psoriasis
Sinds een aantal maanden gebruik ik psorinovo. Na 7 jaar dovobet en meerdere malen lichttherapie nu bij het gebruik van psorinovo bijna geheel klachten vrij zonder bijwerkingen. Wat een top medicijn!

22-04-2015 | Vrouw | 47
dimethylfumaraat (4)
Psoriasis
Voor mij is dit een wondermiddel! Sinds een paar jaar vijwel helemaal 'schoon'. Ik slik een onderhoudsdosis van 4x 30 mg per dag.

10-04-2015 | Vrouw | 50
dimethylfumaraat (30)

03-02-2015 | Vrouw | 45
dimethylfumaraat (120)
Artritis psoriatica
Sinds mijn tienerjaren heb ik psoriasis en gewrichtsproblemen, na van alles geslikt en gesmeerd te hebben, heb ik mijn dermatoloog om psorinovo gevraagd nadat ik daar bij toeval in een weekblad over had gelezen. Vreemd dat een dermatoloog in veel gevallen het niet uit zichzelf voorschrijft. Binnen enkele weken was ik helemaal "schoon". In het begin met het opbouwen heb ik [lees meer...]last gehad van bijwerkingen zoals "flushes" (ineens hevig blozen, jeukende prikkelende huid.) Daar had ik pillen voor bij gekregen, "levocetirizine diHCI Sandoz" genaamd. Tijdens het opbouwen moest ik een paar x in dosis terug vanwege hevige maagpijn en diarree, toen ik dat voor het eerst ervaarde was ik zo ziek dat ik wilde stoppen met de psorinovo maar de Levoceterizine bleek daar ook heel goed tegen te helpen, dus uiteindelijk kon ik doorgaan met de psorinovo. Binnenkort ga ik weer afbouwen.

20-10-2014 | Vrouw | 35
dimethylfumaraat
Psoriasis
Sinds zes weken zit ik aan de fumaarzuur voor mijn psoriasis. Ik heb deze ziekte al 26 jaar en mijn behandelingen waren altijd beperkt tot zalven en lichttherapie (niet wetende dat ik in aanmerking kon komen voor andere middelen). De laatste jaren leken mijn plekken, die ik over mijn hele lichaam heb, juist door de zon te verergeren... Deze zomer ging het niet langer: ik [lees meer...]bleef na 4 weken Kroatië onder de plekken zitten (ze verergerden zelfs!) en mijn huid deed ontzettend veel pijn! Dat resulteerde in een consult met de dermatoloog, waar ik zelf moest aangeven om eindelijk eens een nieuwe behandeling te willen proberen (in plaats van dat de dermatoloog, deskundige als hij is, zelf andere mogelijkheden oppert). Ik heb hier al veel ervaringen gelezen van mensen die dit middel ook gebruiken en het biedt hoop! Alleen heb ik helaas behoorlijk last van bijwerkingen: de eerste twee weken werd ik elke nacht rond 5 uur wakker met verschrikkelijke maagkrampen en had ik last van een continue misselijkheid en af en toe diarree. De twee weken daaropvolgend kreeg ik ook steeds vaker opvliegers en verplaatsten mijn hevige maagkrampen zich naar een uurtje of 1 's middags (niet fijn als baliemedewerker), waarbij ik het koud kreeg, duizelig en licht in m'n hoofd werd en hoofdpijn kreeg. En nu weer twee weken verder heb ik een zeer pijnlijke slokdarm, onhoudende jeuk over mijn hele lichaam en een sterke vermoeidheid. In overleg met de dermatoloog ben ik teruggegaan in het opbouwschema naar 1 tablet van 120 mg, om op die manier de bijwerkingen hopelijk wat draaglijker te maken. Hij adviseerde om het een kans te geven en dat wil ik ook, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die deze bijwerkingen herkennen en misschien advies voor me hebben of me kunnen verzekeren dat de bijwerkingen verdwijnen in de loop van de behandeling en ik 'gewoon' even moet doorbijten. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om ermee te stoppen namelijk, omdat het het niet waard leek. Ik neem al mijn tabletten trouwens altijd verdeeld over de dag in na een goede maaltijd en zoveel mogelijk met een melkproduct.