Ervaringen met Clozapine

Schizofrenie (8 meningen)

Bojan Nikolik (22-03-2015)

06-11-2010 | Man
Schizofrenie
mijn ervaring met clozapine en seroxat en kalmeringstabletten zijn goed. ik ben op dit moment tevreden over mijn leefkwaliteit. Ik ben een marinier/commando geweest en begon vanaf 1995 stemmen te horen. ben in 2002 afgestudeerd aan de universiteit van nijenrode. in 2005 begon ik weer stemmen te horen met daarbij angststoornissen en paniekaanvallen waarin het aanvoelde also[lees meer...]f ik een hartaanval kreeg. in het ziekenhuis is een ECG gemaakt en dat was in orde. Zo ga ik binnenkort weer aan het werk met een eigen bedrijf. Soms hoor ik nog wel stemmen waarin gezegd wordt dat ik een bekendheid ben en dat gedachten geluisterd worden en daarbij met mensen meegekeken wordt.

10-09-2010 | Vrouw
Schrizoaffectieve stoornis
last van evenwichts . bijgekomen ,zeer slecht geheugen lijk nog meer achteruit te gaan , stoelgang ook slecht sinds ik dit middel gebruik. ,en een moeheid wat niet normaal is , er komt haast niks meer uit mijn handen , maar op psychisch gebied is het is het een wonder middel voor me . en dat is door slaggevend voor me .

29-04-2010 | Man
Psychotische klachten
speeksel vloed verhoogde eetlust moeheid

21-04-2010 | Man

14-12-2009 | Vrouw
Schizofrenie

20-11-2009 | Man
clozapine
Eerst in combinatie gebruikt met seroquelle, dit minderde de symtomen. Nu alleen clozapine en al 3 jaar stabiel. Ik hoop komend half jaar alles af te bouwen. Werkt prima. Wel veel bijwerking wel allen vrij onschuldig. Ik rijd ook al 10 jaar auto met dit middel (wat afgeraden wordt) gaat prima.

03-06-2009 | Man
Spanning, angsten
Veel dominante bijwerkingen en afbouw vrijwel onmogelijk. Bij afbouw krijg je rebound van verschijnselen die voor gebruik van medicatie nooit aanwezig waren. slapeloosheid, manisch psychose. Tijdens gebruik veel versuffing en roes, vraatzucht, tintelingen, vergrote dwanggevoeligheid etc etc

02-06-2009 | Man
Angst en spanningsklachten
het medicijn veroorzaakt veel bijwerkingen (overgewicht, dwangmatigheid, leverproblemen etc.) en stoppen lijkt haast onmogelijk door verslavend en beschadigende effect. Bij stoppen kunnen ontremmingen optreden, dit heet supersensitivity psychosis, vaak verward met het optreden van een gewone psychose. ~Dit wordt door zorgverleners gezien als reden om dit middel opnieuw te [lees meer...]moeten slikken, je komt er dan nooit meer vanaf! Pas op als je begint met dit middel, stoppen is mogelijk erg moeilijk en gevaarlijk!

03-01-2017 | Vrouw | 18
Psychose
werkt goed, veel bijwerkingen nauwkeurig innemen. gewichtstoename door hongergevoel 20kilo, verstopping, speekselvorming ernstig, erg vermoeid en veel slapen(14 uur)

19-08-2012 | Man | 20
Psychose
hallo ik ben al jaren aan de clozapine maar wil het helemaal afbouwen iemand tips kan het dat als het helemaal uit je bloed is dan geen kwaad meer

29-07-2017 | Vrouw | 23
Psychose
Na een psychose vrijwel meteen Clozapine voorgeschreven gekregen en de keuze voor eventueel Lorazepam. In het begin een verhoogde dosis en na twee keer de combinatie met Lorazepam ben ik met die combinatie gestopt (dat was voor mij één grote waas, zwart gat). Uiteindelijk overgegaan op 200 mg voor 's avonds. Na 2,5 jaar ongeveer ben ik gaan afbouwen, alleen kreeg een klein[lees meer...]e terugval en ben ik voor nog 1,5 jaar verder gegaan met Clozapine. Het per dag houden bij drie maaltijden en (eventueel) 2 à 3 tussendoortjes, gezond, was een hele opgave. Alsnog dik 30 kilo aangekomen door vooral vochtvasthouden en geen verzadigingsgevoel. Ik voelde mij de hele dag door duf en onscherp. Mijn energielevel daalde dramatisch. Binnen no-time uitgeput en ik kon ook sporten wat ik wilde. Na inname van het medicijn voelde ik mij na een half uur eerst heel erg duf en vervolgens dronken, om daarna dik een uur klaarwakker te zijn. Daarna viel ik als een blok in slaap en had hele rare dromen. Ik kon makkelijk 12-14 uur slapen en kon dan moeilijk wakker worden. Andere bijwerking: veel overmatig speeksel, kussen was bij het wakker worden helemaal doorweekt, vertraagde spijsvertering, verstopping en overmatig zweten. Voor de periode dat ik het heb gebruikt was het effectief. Sinds een periode gebruik ik het medicijn niet meer. Ik merk dat alle bijwerkingen af zijn genomen en dat dit ook erg snel is gegaan. Daarnaast heb ik geen psychotische verschijnselen en voel ik mij ook weer als vanouds. Voor die ene psychose hielp het. Wanneer je meerdere psychoses hebt gehad, weet ik niet of de effectiviteit van dit medicijn behouden blijft. Door alle bijwerkingen voor mij geen Clozapine meer.

01-08-2016 | Man | 23
clozapine (100mg)
Psychose
Begon 's nachts heel erg te transpireren, kreeg hartklachten pijn op de borst, moest toen onmiddellijk verlagen van 300 mg naar 100 mg. Heeft nog steeds last van stemmen maar het is acceptabel zegt hij. Voelt ook erg warm aan, is 30 kg aangekomen, hij heeft ook erg veel dorst drinkt water, yoghurtdrink van optimel, volgens de psychiater mag dit niet meer zijn dan 3 l per d[lees meer...]ag, hij drinkt nu minder heb ik het idee. Ik vul de flessen met water dus ik weet hoeveel hij drinkt. En groene thee. 2 grote glazen per dag. Heel erg vergeetachtig vraagt een paar x per dag welke dag het is. Van een energieke jonge vent naar een wrak.

01-10-2016 | Man | 25
Psychose
Beter dan zyprexa, seroquel of risperdal voor mij. Erg helder word ik er van. Sexuele bijwerking. Wel bang voor gevaarlijke bijwerkingen. Maar tot nu toe ben ik tevreden en vallen de bijwerkingen ook mee. Voel me minder geestesziek, en soms helemaal niet meer geestesziek. Minder paranoia. Minder negatieve symptomen. Voel me meer mijzelf. Meer verbonden.

29-09-2023 | Vrouw | 28
clozapine (100mg)
Psychose
Ik heb 2 keer psychose gehad. Eerder is het gelukt om af te bouwen met mijn medicatie. Maar nu ben ik weer aan de medicijnen. Ik gebruik Clozapine hiervoor heb ik zyprexa, lorazepam, olanzapine gebruikt. Mijn ervaring met Clozapine is een overvloed aan speeksel toename. Vaak wordt ik wakker met een natte kussen. Clozapine bijwerking is vooral toename van speeksel. Ik kom d[lees meer...]e dag goed door. Dopamine wordt verlaagd alleen ben ik soms heel dromerig en heb ik veel slaap.

24-04-2020 | Man | 29
Psychose
Neem nu een jaar 400mg in de avond. Dit verdraag ik gelukkig beter. Toen in de kliniek ook de ochtend 50mg, hoger moest echt niet, anders kon ik niet functioneren. Ik slaap nu goed, dat was voor mij erg belangrijk. Veel speekselovervloed, kussen is ‘s morgens vaak nat. Ook word ik wel eens ‘s nachts wakker met het gevoel dat ik stik, omdat m’n mond vol zit met speeksel wan[lees meer...]neer ik op mijn rug lig. Heel naar. Scherpe randjes zijn er wel af, ik voel gelukkig nog wel wat door de dagen heen. Ben soms nog wel eens achterdochtig, maar wel rustiger dan voorheen. Mijn eetlust is hoog, maar dat is al lange tijd zo, weet niet of dat komt door de clozapine. Libido is ook nog prima. Het heeft tijd nodig om te wennen. In het begin kon ik vooral heel moeilijk m’n bed uitkomen. Als ik vroeg moet beginnen is dat wel eens een uitdaging, ben dan nog erg suf. Heb wel de tijd nodig om te slapen. Soms mis ik mijn spark, het al wonderend door het leven gaan, maar werd uiteindelijk grenzeloos en zo in een psychose beland. Ben er nog steeds bang voor, maar door de clozapine en therapie en meer open te zijn geweest, praten, sporten heb ik het idee dat het steeds beter gaat. Ik ben tevreden tot zover.

02-12-2012 | Vrouw | 31
Psychose
Hallo lotgenootjes, Toen ik 21 jaar was kreeg ik mijn 1-ste psychose. Zoiets wens je zelfs je vijanden niet toe. Ik heb 3 maanden in de separeer gezeten en werd daardoor nog ' gekker ' dan ik al was op dat moment. Kreeg het ene medicijn na de andere en mocht pas na 7 maanden weer naar huis. Daarna heb ik nog 3 psychoses gehad, waarvan de laatste ongeveer 4 jaar geleden. Ik[lees meer...] ben nu 31 jaar. Door de jaren heen heb ik al verschillende anti-psychoticum gehad zoals, Zyprexa, Haldol, en alle pammetjes heb ik ook al gehad. Ik heb nu 4 jaar Clozapine met daarbij Lorazepam. Vergeleken bij vroeger ben ik veel actiever, meer energie en kan dus niet echt stil zitten ( wat voor de huishouding okey is maar soms word ik er wel moe van dat ik niet eens lekker relaxt kan zitten en niks doen. Eigenlijk is dat wel een vorm van dwangmatigheid. De laatste tijd krijg ik weer veel prikkels van buitenaf en heb dan de neiging om in huis te blijven. Ik voel me angstig en nerveus als ik weet dat ik de deur uit moet of als ik bezoek krijg. Ik heb dus weer bloed laten prikken en nu blijkt dat ik te weinig Clozapine binnen krijg wat ik wel had kunnen weten omdat ik met de avond dosering loop te klooien. Ik voel me raar als ik 150 mg. Clozapine binnen krijg, lig half in coma 's nachts en kom moeilijk mijn bed uit. Verder droom ik dan raar en heb veel speekselvloed. 'S Morgens word ik wazig wakker, last van de motoriek en laat gauw wat vallen. Ik heb meer dan een uur nodig om me weer 'normaal 'te voelen. Maar verder gaat het wel okey de rest van de dag, naast mijn angstgevoelens. Waar komt dat gevoel weg?? Komt het door de Clozapine te kort? Of is de combi met Lorazepam niet okey? Iemand ervaringen hiermee??