Ervaringen met Clozapine

Bojan Nikolik (22-03-2015)

03-12-2020 | Vrouw | 62
clozapine (100mg)
Schizofrenie
Wegens( vermeende) schizofrenie voorgeschreven. Andere antipsychotica hadden onacceptabele bijwerkingen. Echter clozapine spande de kroon: depersonalisatie en derealisatie, psychoses, gewichtstoename , diabetes ontwikkeld. Volledige vervlakking, 15 uur per dag slapen. Door langdurig (26 jaar)gebruik volkomen ondergesneeuwd in allerlei psychische klachten die dus schizofren[lees meer...]ie bevestigden. Echter na afbouw ( van 600 mg pd) geen psychoses en depersonalisatie gevoelens meer gehad! Had ook aripripazol,venlafaxine en oxazepam in hoge doses, na afbouw clozapine ook niet meer nodig! Dus: bezint eer ge begint. Blijf zeer goed in de gaten houden of klachten niet medicijn- gerelateerd zijn! Clozapine heeft mijn leven verziekt! Diagnose schizofrenie is overigens geschrapt nu. Na 44 jaar. NB

01-10-2020 | Vrouw | 32
clozapine (25mg)
Verschillende antipsychotica gebruikt (haldol,respiridon, amicipride...) waarvan respiridon de minste bijwerkingen. Respiridon 2 jaar gebruikt maar ik kreeg hier resistentie tegen en was 6 weken enstig psychotisch. Daarom clozapine voorgeschreven gekregen. Hier werd ik echt doodziek van. Kon alleen 10 uur op bed liggen met veel klachten. De stemmen werden niet minder. Daar[lees meer...]na olanzapine gebruikt. Dit met nauwelijks bijwerking en meteen effect de dag erna. Ik zou eerst olanzapine gebruiken voor clozapine.

05-09-2020 | Vrouw | 41
Onrust
Waardeloze ........ Echt niet aan te raden. Ben ook van de ene op de andere dag gestopt. Verbieden . Zo veel bijerkingen. Veel last gehad in de eertse week van ontwenning. Is nu over en voel me weer goed .Voor mij never meer zo een troep. Je voelt je lichamelijk gewoon slecht en geen zin meer om dingen te ondernemen. Dus bezint eer ge begint.

05-10-2018 | Man | 37
clozapine (400mg)
Het begon allemaal in 2003 bij het eerste opname. Zijkramp, nekkramp, rugkramp, onstoken oog,..heel veel moeheid, ritme stoornis. (mijn medicijn.nl : tekst beperkt tot ervaring met medicijnen)

19-08-2012 | Man | 20
Psychose
hallo ik ben al jaren aan de clozapine maar wil het helemaal afbouwen iemand tips kan het dat als het helemaal uit je bloed is dan geen kwaad meer

03-06-2009 | Man
Spanning, angsten
Veel dominante bijwerkingen en afbouw vrijwel onmogelijk. Bij afbouw krijg je rebound van verschijnselen die voor gebruik van medicatie nooit aanwezig waren. slapeloosheid, manisch psychose. Tijdens gebruik veel versuffing en roes, vraatzucht, tintelingen, vergrote dwanggevoeligheid etc etc

02-06-2009 | Man
Angst en spanningsklachten
het medicijn veroorzaakt veel bijwerkingen (overgewicht, dwangmatigheid, leverproblemen etc.) en stoppen lijkt haast onmogelijk door verslavend en beschadigende effect. Bij stoppen kunnen ontremmingen optreden, dit heet supersensitivity psychosis, vaak verward met het optreden van een gewone psychose. ~Dit wordt door zorgverleners gezien als reden om dit middel opnieuw te [lees meer...]moeten slikken, je komt er dan nooit meer vanaf! Pas op als je begint met dit middel, stoppen is mogelijk erg moeilijk en gevaarlijk!

22-02-2019 | Man | 41
Schizoaffectieve stoornis
begonnen met 200mg op 12 januari. naar mate de spiegel/dosis werd verhoogd, begon ik me lichaamelijk steeds zieker te voelen. hoge bloeddruk, koortsig/ grieperig gevoel, temparatuur van 37.9 graden. ook vlakt de medicatie af, constant heel erg moe en suf. Helpt niet tegen de stemmen.

01-08-2016 | Man | 23
clozapine (100mg)
Psychose
Begon 's nachts heel erg te transpireren, kreeg hartklachten pijn op de borst, moest toen onmiddellijk verlagen van 300 mg naar 100 mg. Heeft nog steeds last van stemmen maar het is acceptabel zegt hij. Voelt ook erg warm aan, is 30 kg aangekomen, hij heeft ook erg veel dorst drinkt water, yoghurtdrink van optimel, volgens de psychiater mag dit niet meer zijn dan 3 l per d[lees meer...]ag, hij drinkt nu minder heb ik het idee. Ik vul de flessen met water dus ik weet hoeveel hij drinkt. En groene thee. 2 grote glazen per dag. Heel erg vergeetachtig vraagt een paar x per dag welke dag het is. Van een energieke jonge vent naar een wrak.

29-07-2017 | Vrouw | 23
Psychose
Na een psychose vrijwel meteen Clozapine voorgeschreven gekregen en de keuze voor eventueel Lorazepam. In het begin een verhoogde dosis en na twee keer de combinatie met Lorazepam ben ik met die combinatie gestopt (dat was voor mij één grote waas, zwart gat). Uiteindelijk overgegaan op 200 mg voor 's avonds. Na 2,5 jaar ongeveer ben ik gaan afbouwen, alleen kreeg een klein[lees meer...]e terugval en ben ik voor nog 1,5 jaar verder gegaan met Clozapine. Het per dag houden bij drie maaltijden en (eventueel) 2 à 3 tussendoortjes, gezond, was een hele opgave. Alsnog dik 30 kilo aangekomen door vooral vochtvasthouden en geen verzadigingsgevoel. Ik voelde mij de hele dag door duf en onscherp. Mijn energielevel daalde dramatisch. Binnen no-time uitgeput en ik kon ook sporten wat ik wilde. Na inname van het medicijn voelde ik mij na een half uur eerst heel erg duf en vervolgens dronken, om daarna dik een uur klaarwakker te zijn. Daarna viel ik als een blok in slaap en had hele rare dromen. Ik kon makkelijk 12-14 uur slapen en kon dan moeilijk wakker worden. Andere bijwerking: veel overmatig speeksel, kussen was bij het wakker worden helemaal doorweekt, vertraagde spijsvertering, verstopping en overmatig zweten. Voor de periode dat ik het heb gebruikt was het effectief. Sinds een periode gebruik ik het medicijn niet meer. Ik merk dat alle bijwerkingen af zijn genomen en dat dit ook erg snel is gegaan. Daarnaast heb ik geen psychotische verschijnselen en voel ik mij ook weer als vanouds. Voor die ene psychose hielp het. Wanneer je meerdere psychoses hebt gehad, weet ik niet of de effectiviteit van dit medicijn behouden blijft. Door alle bijwerkingen voor mij geen Clozapine meer.

03-01-2017 | Vrouw | 18
Psychose
werkt goed, veel bijwerkingen nauwkeurig innemen. gewichtstoename door hongergevoel 20kilo, verstopping, speekselvorming ernstig, erg vermoeid en veel slapen(14 uur)

07-08-2015 | Vrouw | 47
Schizofrenie
werkt goed tegen waanideeen.

17-07-2015 | Vrouw | 47
clozapine (250)
Schizofrenie
werkt goed als anti psychoticum, maar heeft veel bijwerkingen.

08-02-2011 | Man | 36
Schizofrenie
hallo, beste mensen, -effectiviteit is goed.neem voor het slapen gaan 450 mg,en slaap dan de hele nacht door.wel veel last van speekselvloed. -heb s,nachts wel heel veel last van dove armen en benen,net dat ze zeggen,je hebt slaap in de benen,nou dat gevoel heb ik extreem s,nachts in armen en benen,soms moet ik met de ene arm de andere arm omgooien omdat dat doof is en g[lees meer...]evoelloos.hierbij wil ik ook vragen dat dat bij sommige mensen ook meer voor komt? wil ook aan meerdere gebruikers vragen dat ze ook wat vergeetachtig worden en een beetje geheugenverlies van de clozapine?mijn moeder zegt dan bv.dat heb je net ook al gevraagt en nou vraag je het weer. slaap bijna elke dag de klok rond. overdag fit doordat ik goede nachtrust heb,goede eetlust maar moet je wat tegenover zetten door te gaan sporten en bewegen.op het pyschische vlak is het denk ik wel een wondermiddel.heb 12 jaar risperdal gebruikt,elke nacht,dag in dag uit s,nacht over de vloer en alcohol en overdag niet kunnen fungioneren.als je het gaat afwegen tegen elkaar is clozapine op het pyschische vlak heel goed maar de bijwerkingen iets minder.dus voor mij werkt het heel goed en kan overdag redelijk tot goed funtioneren.dus voor mij meer voordelen dan nadelen. groeten ...

29-04-2010 | Man
Psychotische klachten
speeksel vloed verhoogde eetlust moeheid

14-12-2009 | Vrouw