Ervaringen met Lithiumcarbonaat

lithium

Bipolaire stoornis (62 meningen)
Clusterhoofdpijn (10 meningen)

Risperdal (174 meningen)

11-01-2016 | Vrouw | 42
lithium (200mg)
Bipolaire stoornis
Het lukt bij mijn bipolaire stoornis niet goed om een spiegel te krijgen. Daarom koos mijn psychiater voor Seroquel. Maar hoewel Lithium weinig deed, deed het ook weinig slechts.

01-10-2015 | Vrouw | 38
lithium (400mg)
Psychose
in 2009 kreeg ik last van een kraambed psychose. ik ben opgenomen toen in een kliniek en kreeg seroquel en lithium voorgeschreven. de lithium was voor manisch depressiviteit die ik achteraf gezien niet bleek te hebben. toen de seroquel naar 0 was afgebouwd kwam in 2011 mijn psychose weer terug met een opname. toen kwamen ze erachter dat het lithium gebruik mijn schildklier[lees meer...] onherstelbaar kapot was. ik moest per direct stoppen met lithium en slik nu voor de rest van mijn leven thirax voor mijn schildklier die niet meer werkt. jammer, voor mij dus nooit geen lithium meer

11-04-2015 | Vrouw | 43
lithium (300mg)
Bipolaire stoornis
Als ik mijn medicatie neem, neem ik altijd een boterham van te voren tegen het misselijk worden. En ik neem ze het liefste in met karnemelk dan plakt niet tegen mijn verhemelte.

25-02-2015 | Vrouw | 47
lithium (400mg)
Bipolaire stoornis
Ik heb een bopolaire stoornis, paniek stoornis, borderline trekken en word binnenkort getest op autisme. Ik gebruik lithium , notrilen, seroquel en zelf nog valeriaan en l-tryptofaan. Voel me nog steeds klote, er lijkt niets te helpen en nu ik geen risperdal meer slik zie en hoor ik dingen en soms ziet de wereld er zo vreemd uit dat ik er echt bang voor word.

19-06-2014 | Vrouw | 25
Bipolaire stoornis
Zit nog in de opbouw fase maar heb veel last van bijwerkingen. Kan moeilijk concentreren. Scherp stellen van mijn ogen gaat ook slecht. veel spierpijn hele zware arme en benen. Veel dorst en nog steeds heel emotioneel.. Hoop echt dat het helpt en dat de bijwerkingen snel wel zijn...helaas heb ik begrepen dat ze alleen erger worden hoe hoger de dosis en de mijne moet nog fl[lees meer...]ink omhoog...

30-12-2013 | Vrouw | 52
Manisch-depressieve stoornis
Ik neem al meer dan 20 jaar lithium. Van een heleboel klachten die ik hier lees heb ik totaal geen last. Niet verdikt, geen clusterhoofdpijn...... In heel die periode ben ik niet meer opgenomen met een manische opstoot. Wel merk ik lichte ups en downs. In zware periodes zoals ontslag, scheiding, had ik last van zware depressie maar dat lijkt me heel normaal. Ieder ander zo[lees meer...]u dat ook hebben. Waar ik nu voor het eerst mee geconfronteerd werd, was veel te hoge bloeddruk. Een van de twee medicamenten dat ik hier voor nam, gaf wel de nodige negatieve reacties. Moeilijk uit mijn woorden kunnen, beven, slechter zicht. De arts had me gezegd dat dit medicament niet goed combineerde met lithium maar dat ik het moest nemen tot mijn bloeddruk weer redelijk normaal stond. Ik ben er op eigen houtje mee gestopt en voelde me weer stukke beter. De bloeddruk is nog iets te hoog maar zit niet in de gevarenzone. Ik mis soms het manisch zijn maar de depressie nadien is een vreselijke periode. Stabiel zijn is veel aangenamer dan te moeten leven met die ups en downs. Kunnen werken, fijne omgang met mijn kinderen.... Ik kan me niet voorstellen wat een leven we zouden gehad hebben moest die lithium niet bestaan.

17-10-2013 | Vrouw | 62
lithium (150mg)
Veel last van bijwerkingen. Trillen, totaal van de wereld, liep van links naar rechts. Werd met spoed gelukkig door bloedcontrole waardes gezien, was veelste hoog, had hieraan kunnen overlijden. Rommel. Ook een ander ken ik en die had ook veel last van bijwerkingen.

16-09-2013 | Vrouw | 33
Bipolaire stoornis
Van antidepressiva werd ik "anders" maar door het gebruik van lithium daarentegen juist '" meer mezelf". Het werkt echt goed, al moet je wel steeds kijken hoeveel je nodig hebt en bloedprikken. Het medicijn zou volgens mij dan ook slechts door psychiaters voorgeschreven mogen worden. Ik heb last van een droge mond en, met name bij zwangerschap, van uitdroging. Veel drinken[lees meer...] dus!!

15-09-2013 | Vrouw | 42
Bipolaire stoornis
Ik ben redelijk tevreden met lithium. De bijwerkingen zijn vooral heftig bij start of wijziging van de hoeveelheid. Buiten de gebruikelijke bijwerkingen om die hier al vaak genoemd zijn heb ik nog last van een trage hartslag (45 hrtslg per min) en lijkt het erop dat mijn lichaam de lithium steeds sneller afbreekt. Ik zit nu op 1400 mg, ik ben 55 kg dus omgerekend naar kilo[lees meer...]'s is dit al behoorlijk hoog en zit toch maar op een lithiumspiegel van 0,78. Ben begonnen met 800 mg (0,69), daarna 1000 mg (0,50), toen 1200 mg (0,75) en de laatste stap naar 1400 mg had ik al verteld. Zijn er meer die dit herkennen? Helemaal stabiel ben ik ook nog niet maar het gaat wel beter, het is inmiddels leefbaar

16-07-2013 | Vrouw | 39
Psychose
ik gebruik dit medicijn al een aantal jaren. Bijwerkingen: aankomen, veel zweten, veel plassen droge mond. Ik vind het vervelendste dat ik ben aangekomen maar ik weet niet of dit door de lithium komt of door andere medicijnen.

03-05-2013 | Vrouw | 37
Bipolaire stoornis
In 2011 gediagnotiseerd met bipolaire stoornis. Begonnen met het medicijn Depakine Chrono. Dit medicijn had als bijwerking gewichtstoename en ik was zeer vermoeid. Ben toen gaan afbouwen en ik kon weer meer activiteiten gaan uitvoeren. Tot slot helemaal afgebouwd en ik kreeg weer last van manie. Vrijwillige opname gehad en ingesteld op Lithium. Dit medicijn houdt mij sta[lees meer...]biel maar ik heb veel last van acne gekregen en bij tijd en wijle last van paniekaanvallen. Overvallen worden door angst en schrikken van harde en onverwachte geluiden. Wil nu graag gaan afbouwen met het medicijn.

11-04-2013 | Vrouw | 29
Psychose
Hallo, ik ben een meisje van negentwintgig jaar . die vanaf 2003 tot en met 2012 medicijnen heb voorgeschreven gekregen omdat ik na enkele nare gebeurtenissen, die ik niet goed heb verwerkt in een psychose terrecht ben gekomen. Ik heb dacht ik ongveer van 2004 tot 2012 de medicijne depakine , en lithuim voorgeschreven gekregen. Als stemmingstabilisator. Sinds dit jaar[lees meer...] 2013 heb ik mijn lithium afgebouwd en daarmee ben ik inmiddels gestopt en sta ik onder behandeling van een arts weer om de depakine, ook af tebe bouwen. Wat ik krijg zou willen weten, als je deze medicijnen bezig bent om af te bouwen of mee gestopt ben , kan je dan ook lichamelijke klachten ervan krijgen, dat je pijn in je onderrug kan krijgen in de buurt van de ribben. Of dat je ineens wat extremer boos of sneller geirriteerd kan raken, mijn vraag is is dit normaal bij de afbouw en stoppen van medicijnen. Wat zijn nog meer verschijnselen die je kan krijgen bij het stoppen van deze medicatie , de lithium en de depakine.

31-03-2013 | Vrouw | 55
Clusterhoofdpijn
Ik heb vanaf mijn 38e clusterhoofdpijn, wat de laatste 2 jaar chronisch is geworden. Sinds 19/2 loop ik bij het LUMC, waar ik gestart ben met Lithium 1400mg. Een week geleden 1 dag geen CH gehad, ik was zo blij, echter de volgende dag begon de ellende weer. Ik zit nu van 8 aanvallen pd aan de 5 aanvallen, ik gebruik Imigran inj. bij een aanval, binnen 7 minuten is de aa[lees meer...]nval /pijn weg. Ik ben heel bang dat lithium bij mij niet werkt, en wat moet ik dan? Heb jarenlang Verapamil geslikt, wat ook niet meer werkte. Ik zou graag in contact komen met chronische ch patiënten om ervaringen te delen. Ik ben emotioneel en lichamelijk uitgeput, slapen doe ik al lang niet meer. Zit nu in de ziektewet. Vanaf mijn 4e heb ik ook migraine wat nu gelukkig maar 2 aanvallen per jaar omvat. Mijn hele leven wordt/werd beheerst door hoofdpijn, ik hoop dat er ooit een oplossing komt voor deze verschrikkelijke aandoening.

21-01-2013 | Vrouw | 45
lithium
Middel gebruikt, maar werd er niet stabieler door, spiegel schommelde om onduidelijke reden. bijwerkingen, trillen, aankomen, haaruitval, gebit totaal naar de knoppen, droge mond, vergeetachtig, concentratiestoornis, slechter zien, en vast nog meer die ik liever snel vergeet. noooooit meer.

08-01-2013 | Vrouw | 38
Bipolaire stoornis
Ik kan nog onvoldoende zeggen over de effectieviteit omdat ik in een opbouwfase zit. Van de bijwerkingen ben ik geschrokken. Bij verhoging van 400 naar 800 mg ging mijn hele lichaam trillen (behoorlijk), mijn gezicht was verdoofd/verlamt, viese smaak in de mond, heel veel dorst, focussen van ogen werkte niet voldoende, draaierig gevoel, blijvend honger gevoel en mijn stemm[lees meer...]ing was monotoom (niets was erg en niets was leuk). Bij het verhogen naar 1000 mg werd ik ook nog emotioneel incontinent (huilen om niets, afgewisseld met de slappe lach om niets) het trillen werd nog heftiger. Nu geminderd naar weer 800 en tril ik nog (minder heftig) verdere bijwerkingen zijn nu weg. Mijn stemming is nu minder monotoom maar nog niet prettig. Aangezien mijn bloedspiegel nog niet goed is (minimaal 0.8) zal ik nog omhoog moeten met de dosis. Hoop dat de bijwerkingen dan minder heftig zijn.

08-01-2013 | Vrouw | 38
Bipolaire stoornis type 2
Ik slik Lithium nog niet zo lang, ik ben nog aan het opbouwen. Ik kan nog niet zeggen dat het resultaat heeft omdat mijn bloedspiegel nog niet op de juiste hoeveelheid zit. De bijwerkingen zijn heftig geweest: trillen van mijn hele lichaam, emotioneel incontinent (huilen om niets en de slappe lach om niets, wat heel onhandig was), het focussen van mijn ogen werkten niet go[lees meer...]ed, heel veel dorst,viese smaak in mijn mond, spraak werkte niet goed,mijn gezicht was verdoofd (verlamt) en mijn stemming was monotoom. Nu voor even de dosis verlaagd om te wennen. Het trillen is er nog steeds (hoofd en handen),spraak werkt nog niet altijd, stemming laag of monotoom , Ik weet dat de dosis nog omhoog moet, ik hoop dat de bijwerkingen minder worden en dat mijn stemming ook nog naar 1 kan.