Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

03-06-2023 | Man | 37
olanzapine (2,5mg)
Na elke ochtend zo gespannen op te staan en in de nacht niet te kunnen slapen heeft olanzapine mij geholpen om weer uit het dal te komen. De antidepressiva kon dit niet verhelpen. Ik durf weer meer naar buiten en ben minder bezig wat anderen van mij vinden. Het is rustiger in mijn hoofd geworden. Ik heb geprobeerd heel langzaam te stoppen maar dat ging niet goed. De reden [lees meer...]dat ik wilde stoppen is omdat ik mij zo futloos voel en dat helpt niet bij naar het werk gaan en mij daar ook volop te kunnen geven.

31-03-2023 | Vrouw | 33
olanzapine (10mg)
Na mijn bevalling door heftige bevalling en te weinig slaap de eerste twee weken in een cirkel van angst en paniek terecht gekomen met heftige derealisatie. door het crisis team dit middel gekregen gestart met 5mg.. de eerste drie weken kreeg ik eindelijk weer rust. en kon weer dingen oppakken maar na wat stressvolle gebeurtenissen eroverheen ervaarde ik als nog onrust [lees meer...]de hele dag. toen verhoogd naar 10mg maar werd daarvan een zombie.. terug naar 5 maar dekte de lading niet.. sliep er wel op als een roos.. zo diep dat ik mijn pas geboren dochtertje niet eens hoorde snachts.. na gebruik van ongeveer 8 weken... werd ik zwaar deppresief wakker... geen zin meer in het leven.. ik liep als een verstrooid verdoofd vogeltje rond... had geen gevoel of emotie meer. zelfs niet naar mijn kinderen toe volgens psygiater kon dit niet van deze dosering.. maar toch las ik ook hier verhalen dat mensen zich zo voelden.. nu op eigen iniatief gestopt. natuurlijk komt de onrust terug maar liever dat als dat zwaarmoedige depresieve gevoel met zelfs gedachten om niet meer te leven.. het is echt een raar middel in mijn beleving. nu ik gelijk ben gestopt ervaar ik trillingen.. lichte onrust.. wat lichte misselijkheid.. maar dit zal vast weer weg trekken

28-02-2023 | Vrouw | 41
olanzapine (2,5mg)
Door het afbouwen van andere medicatie raakte ik psychisch ernstig in de knoop. Hevige angst- en paniek aanvallen, onrust, het leven niet meer zien zitten. Door de hele lage dosis Olanzapine kalmeerde de storm in mijn hoofd voldoende om door te zetten en tot rust te komen. Er kwam weer perspectief. Zodra het eerder genoemde medicijn is afgebouwd gaat de Olanzapine er ook[lees meer...] weer af is de bedoeling. Ik ben blij met de rust en dempende werking op dit moment.

16-08-2021 | Man | 37
olanzapine (2,5mg)
Olanzapine heeft mij maar 1 keer goed geholpen en dat was de eerste keer dat ik het nam. Ik kamp al jaren met extreme onrust, angsten en depressies maar 5 weken terug was het zo erg dat ik suïcidaal was en naar de crisisdienst in Doetinchem ben geweest. Ik was extreem bang, stond doodsangsten uit, had enorme hartkloppingen en dacht dat ik in de hel was beland, zo voelde he[lees meer...]t namelijk ook! Eenmaal op de crisisdienst boden ze mij Olanzapine aan om rustiger te worden, maar ik zat in zulke extreme angst (ik wilde op dat moment het liefst dood) dat ik het middel niet durfde nemen want stel dat het nog erger wordt?! Dat is wat angst met je doet! Ik heb gezegd het middel thuis te nemen in mijn vertrouwde omgeving en gelukkig gingen ze hiermee akkoord. Eenmaal thuis was ik er nog even slecht aan toe, de enigste opties voelde voor mij uit het leven stappen of de Olanzapine nemen. Ik heb het laatste gedaan en godzijdank kwam er een rust overheen waardoor het draaglijk werd, dat was helaas ook de enige keer dat het middel werkte. En dat maakt me zo boos! Leven met extreme angst, onrust en depressie is geen leven! Het voelt voor mij als ondraaglijk lijden! Elke dag ben ik aan het overleven, voel me geen mens meer, beleef nergens meer plezier aan en voel een diepe innerlijke pijn en verdriet! Ik ben dus erg gebaat bij een middel wat het voor mij draaglijk maakt. Vroeger wel goede periodes op Escitalopram gehad dus daarmee ben ik nu ook weer begonnen en de dagen kunnen mij niet snel genoeg gaan, ik mis gewoon de rust in mijn hoofd wat de Escitalopram mij ooit kan geven! Ik werd er wel extreem moe van en daarom ben ik gestopt maar echt het is zoveel beter dan die extreme angst en onrust!! Dan lig ik liever overdag maar een paar keer teveel op bed vanwege die moeheid, ik had toen namelijk wel een bepaalde rust in mijn hoofd en het was draaglijk. Ik hoop dus dat de Escitalopram snel gaat werken want ik houd het gewoon echt niet meer uit, elke dag denk ik wel aan de dood om het lijden te stoppen. Ik overweeg nu zelfs weer Olanzapine te nemen om te kijken of het mij toch nog wat kan helpen. Ik slik ook Lorazepam en dat hielp in het begin even maar doet onderhand ook niet veel meer. Om gek van te worden! Ik mis gewoon de zwaar versuffende bijwerking van de Olanzapine! Waarom in hemelsnaam werkt het maar een keer en daarna niet meer?! Mijn god geef me iets om het draaglijk te houden en dan werkt het de volgende dag niet meer! Het leven is echt zo klote, waar doe ik het nog allemaal voor?! Ik zit te overwegen maar weer met de Olanzapine te beginnen en als dat niet werkt misschien een ander antipsychoticum. Ben ten einde raad! Als de Escitalopram niet meer aanslaat dan wil ik nog Venlafaxine of een MAO remmer proberen, alles om mijn leven weer terug te krijgen!! Ik houd het echt niet langer meer uit!

23-05-2020 | Man | 38
olanzapine (2,5mg)
Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angsten. Voor mij helpt het weinig. Ik merk geen afname van mijn angsten. Ik gebruik het nu 2 jaar en wil binnenkort gaan afbouwen.

05-03-2020 | Vrouw | 17
olanzapine (5)
Ik ben begonnen met olanzapine vanwege ernstige slaapproblemen (slapeloosheid) en angst/paniekklachten. Toen ik begon met deze medicatie was ik 17 jaar, vrij jong dus. Hiervoor had ik al slaapmedicatie geprobeerd die hielp bij het inslapen en angst remmende medicatie, maar tevergeefs. Deze medicatie hielp mij onvoldoende. De psychiater schreef mij toen 2,5 mg olanzapine vo[lees meer...]or. Dit had weinig effect dus besloot de arts de dosis te verhogen naar 5 mg. ik merkte dat ik een stuk beter sliep door de medicatie. Zonder medicatie sliep ik nog geen uur en met medicatie maakte ik weer normale nachten van 8 uur aaneengesloten. Ik had soms wel last van enge dromen en werd dan vervelend wakker. De grootste en vervelendste bijwerking van dit medicijn vind ik overduidelijk de enorme eetlust die je ervan krijgt. De psychiater had mij al gewaarschuwd dat het medicijn je hongergevoel aanwakkert maar ik had dit onderschat en hij ook. Dit zou kunnen worden verklaard doordat ik voor mijn gewicht een redelijk hoge dosering had. Deze enorme eetlust vond ik ongelofelijk vervelend en is de reden geweest dat ik met dit medicijn ben gestopt. Ik merkte dat ik maar door bleef eten en gewoon niet verzadigd raakte. In principe is het de bedoeling dat je langzaam afbouwt, maar dat heb ik helaas niet gedaan. Ik ben in een keer gestopt aangezien ik helemaal gek werd van de enorme eetlust. Ik heb verder geen problemen ervaren doordat ik zomaar stopte, maar ik zou dit als ik jou was niet doen of in overleg met de psychiater. Als je last hebt van ernstige slaapproblemen raad ik het medicijn wel aan, maar het is belangrijk om te beseffen dat er een hele nare bijwerking (enorme eetlust) aan zit. Dit is voor veel mensen de reden dat ze stoppen met dit medicijn. Mij heeft het gedurende de tijd van slapeloosheid wel twee weken geholpen.

20-02-2020 | Vrouw | 41
olanzapine (2,5mg)
Vanaf dag 2 niet meer naar de wc kunnen om te ontlasten...heel vervelende buikkramp

22-12-2019 | Man | 32
olanzapine (2,5mg)
Ik heb al jaren lang verschillende psychoses gehad en het kwam door cannabis . Sindsdien ben ik gestopt met cannabis en over gestapt naar Olanzapine het is een goed middel tegen heel veel klachten maar ik zou het niet aanraden als jou klachten niet zo heftig zijn als een psychose. Het best middel die je hebt, ben je zelf en zoals iedere medicijn is Olanzapine een hulp mi[lees meer...]ddel niets anders dan dat . Dus lever het strijd met jezelf en het gaat allemaal goed komen. laat een medicijn niet jou toevluchtsoord worden.

22-08-2018 | Vrouw | 54
olanzapine (2,5mg)
Hallo, ik slik al bijna 4 jaar Olanzapine. Begonnen met 2,5 mg tegen angstgevoelens en piekeren tijdens een heftige depressie. 10 kg aangekomen en toen naar een halve gegaan van 1,25 mg. Gewicht gestabiliseerd. Op een gegeven moment naar een kwart gegaan van 0,625 mg. Voelde een beetje een terugval maar was te doen. Toen om de dag een kwart genomen voor 3 weken en toen ges[lees meer...]topt. Na 2 weken weer last van spanning op m'n borst en angstgevoelens. Ook huilbui af en toe. Zit ook in mijn overgang en weet dus niet wie, wat, waar door komt! Ben toch weer begonnen met dat kwartje innemen en voelde me na 2 dagen weer prettiger in mijn vel. Ben ik te snel gestopt met dat kwartje? Moet dit nog langzamer? Heeft iemand hier ervaring mee? Graag respons.

14-08-2018 | Man | 51
olanzapine (2,5mg)
Ik heb het een tijdje gebruikt en heb het gelijk verlaagd Voelde me alsof ik buiten mezelf was Alsof ik steeds achter mezelf aan liep, heel vreemd Toen ik een lagere dosis had sliep ik goed was vaak al voor tien uur moe Dus als je slaap problemen hebt...

03-06-2018 | Vrouw | 33
olanzapine (5mg)
Ik gebruik nu sinds 2 dagen 5 Mg olanzapine ivm met ernstige paniekaanvallen naar aanleiding van heftige gebeurtenissen.. ook gebruik ik 40 Mg citalopram en 50 Mg seroquel.. mijn vraag is of jullie ervaring hebben met olanzapine en hoe snel gaat dit zijn werk doen?

09-01-2018 | Vrouw | 20
olanzapine (10mg)
Ik ben niet te spreken over dit medicijn. Ik kreeg het voorgeschreven door mijn psychiater en begon met 10mg. Dat is later verlaagd naar 7,5mg en nu ben ik er zelf gewoon sinds 2/3 maanden mee gestopt. De bijwerkingen waar ik het meest last van had waren een ontzettend droge mond, ik werd emotioneel gezien helemaal vlak en had juist totaal geen energie meer en ik kwam on[lees meer...]tzettend veel aan. Ik werd er zo gek van dat ik zoveel aankwam en dat was het niet waard. Ik heb mijn hele leven al moeite met mijn gewicht en dat dit medicijn mij binnen een paar maanden 20 kg deed aankomen vond ik het wel mooi geweest. Ik ben van de ene op de andere dag gestopt en had er geen moeite mee.

01-12-2015 | Man | 34
olanzapine (2,5)
Vorige week na een periode van weinig slaap ivm ontsteking schouder na een traumatische gebeurtenis last gekregen van angst en paniekaanvallen. Waarschijnlijk was het "emmertje" bijna vol en was het de druppel die hem deed overlopen. De angst hield aan en hierdoor ben ik bij een psychiater beland. Ik kreeg toen voorgeschreven: 3 x daags 0,5 mg lorazepam, 2 x daags 2,5 mg o[lees meer...]lanzapine, voor het slapen 25 mg quetiapine. Om er geen lang verhaal van te maken, hier mijn vraag: Ik gebruik olanzapine nu 1 week. Kun je na een week gebruik ineens stoppen met dit medicijn of moet je het zelfs dan nog afbouwen. De lorazepam ben ik al aan het afbouwen en de quetiapine heb ik maar 2 dagen gebruikt, omdat ik moeilijk in slaap kwam (niet). Alvast bedankt voor de reacties.

29-07-2015 | Man | 57
olanzapine (10mg)
Ik moet denk ik via de zorgverzekeraar toch betalen voor het middel, denk ik, ik heb een nota ontvangen, die ik niet voor de gestelde datum betalen kon, ik was ook liever niet bij een zodanige specialist in consult gegaan, want ben het nooit met hen eens geweest en zal het ook nooit worden. Ik slaap in de daklozenopvang, want ben een waardevol familielid kwijtgeraakt. Ik h[lees meer...]eb formulieren ingevuld en gebeld i.v.m. de rekening, men was bij de zorgverzekeraar kalmerend en zei dat ik de nota rustig een week te laat kon voldoen. Ik vertrouw de specialistische bevolkings-, of zorggroep in zijn geheel niet. De pschychiatrie. Ik slik die pil elke avond om half-acht, uit hun hand, en moet hier tussen mensen rondhangen waar ik niet om gevraagd heb, en taal aanhoren die ik niet gewenst heb.

04-02-2015 | Man | 38
olanzapine (10mg)
veel te lang verhaal, nu ben ik bijna 39 en al psychische problemen van 7-8 jarige leeftijd, voor zover ik weet heb ik altijd met angsten en al wat paniekstoornissen, rondgelopen tot mijn neuropsychiater me zyprexa 15 mg (het dubbele van wat ik nu nog neem, heb jaar of 2 erovergedaan om tot 10 mg te komen) neem zowel soft als harddrugs en nog een hele resem aan legale medi[lees meer...]cijnen. vele desintoxicatie pogingen, opnames ondergaan en nu 2 the point: neurolepticum, op 10 dagen +- 10 kg bijgekomen zonder meer voedselinname (eerder een opgezwollen lichaam + het gezicht zwelt ook enorm), ook nog enorme eetlust die je ervan krijgt +30 kg op 3 maanden. ook zwaar slaapmiddel vind ik (vroeger sliep ik 6-8h, herinner me nog de 1e maal dat ik het genomen had >12 uur aan 1 stuk doorgeslapen, maar angsten en paniekstoornissen waren weg, maar altijd moe en het werkt op je libido ook enorm. dat was het zo ongeveer, want om het zo te zeggen heb ik een dik kladblok nodig om mijn verhaal te doen, maar hoop dat ik hier sommige mensen mee geholpen heb.