Ervaringen met Olanzapine

Bojan Nikolik (18-03-2015)

22-01-2024 | Man | 17
olanzapine (20mg)
Bipolaire stoornis
Onze zoon veranderde in een soort zombie en kwam 15 kg aan. Verder heeft het in onze ogen eigenlijk nauwelijks het gewenste effect gehad. Dit medicijn zou in mijn ogen onmiddelijk verboden moeten worden. Niet aan beginnen heeft de grote voorkeur.

03-08-2015 | Vrouw | 25
olanzapine (15mg)
Bipolaire stoornis
Ik gebruik het nu een aantal maanden, voel me hierdoor niet meer hypomaan! Wel voel ik me iets afgevlakt en door mijn toenamen in gewicht ben ik ook wat onzeker geworden waardoor ik toch meer op de achtergrond sta. dit klinkt nu allemaal heel negatief, maar dit middel heeft me redelijk stabiel door een moeilijke periode heen geholpen. Ik ben nu aan het afbouwen, en ik mo[lees meer...]et zeggen dat doen we heel geleidelijk en rustig aan, maar verloopt goed.

29-05-2013 | Man | 25
olanzapine
Bipolaire stoornis
Klote medicijn eerste klas. Alsof me hele wereld instorten. Geef mensen alsjeblieft eerst lithium om de manie te remmen voor ze dit medicijn geven. Ik geloof dat het echt niet gezond is om in 1 keer van die Manische piek naar een Depressieve piek te gaan.

13-07-2022 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Twee weken geleden belanden ik tijdens een manische episode op de crisisdienst. Toen uit nood dit medicijn gekregen voor bij mijn huidige medicatie. Voordat ik iets nieuws slik vind ik het altijd fijn om andere reviews te lezen, vandaar dat ik deze review ook schrijf. Ik was toen na het lezen van reviews heel huiverig en bang dat het mij niet zo helpen. Maar ik voel mij zo[lees meer...]veel beter! Had nooit kunnen denken dat ik hiermee zo geholpen zou zijn. Ik voel mij weer gewoon oké, ik kan gewoon mijn werk doen en er zijn. De enige nadelen zijn wel dat ik soms echt kan inzakken, en het je meer etenslust geeft. Maar eigenlijk vind ik het met wat discipline en een strakke routine nu nog te doen. Ben benieuwd hoe het is na een aantal weken.

06-06-2022 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Ik heb olanzepine 2,5 mg een jaar gebruikt. Dit omdat ik een ontregeling ervaarde mentaal en bijna psychotisch raakte. Het medicijn heeft me enorm geholpen goed te slapen en het vlakte me af. Wat me opviel was de eetlust en ik kwam binnen een paar maanden veel kilos aan wat me zelfbeeld niet goed deed, plus de combinatie van mijn ervaring waarom ik de medicijnen moest gebr[lees meer...]uiken. Na een jaar dit medicijn gebruikt te hebben raad ik aan om te blijven bewegen, al is het maar wandelen. Ook om lief te zijn tegenover jezelf en geduld te hebben met het proces. Ik ben na een jaar gestopt met de olanzepine en hiervoor heb ik jaren lang abilify gebruikt. Om te stoppen na jaten medicijn gebruik had ik rust, stabiliteit en vertrouwen nodig in mezelf. Ik lees weinig ervaringen over het stoppen van olanzepine en wou daarom mijn ervaring vertellen. De 1e week ervaarde ik het als heel positief om te stoppen, ik was erg blij en trots om medicatie vrij door het leven te kunnen gaan in overleg met mijn arts. De weken die daarop volgde waren en zijn soms nog best pittig. Lichamelijke ontrekkingsverschijnselen ervaren zoals koud en zweten, onrustig soms en duizelig. toch door blijven gaan met stoppen. Ik slaap aanzienlijk lichter als ik het vergelijk met het gebruiken van medicatie maar ook dit gaat naar verloop van weken beter. Sinds het stoppen van deze medicatie ben ik van 73 kilo naar 65 kilo gegaan , dit in 8 weken tijd. Het doet dus wel wat met je matabolisme. de olanzepine heeft me enigzins geholpen, maar ook fijn om dit gestopt te kunnen hebben. Blijf geduldig en lief voor jezelf, of je nou wel of niet medicatie gebruikt en dicht bij jezelf.

17-05-2021 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Hallo ik gebruik nu al een paar jaar zyprexa olanzapine. Het helpt mij tegen angst en psygoses maar ben wel ontzettend moe heel veel slapen. Ook zou ik niet te hoge dosis nemen want dan kan je een bewegingstoornis krijgen wat ik dus had. Echt verschrikkelijk !!! Dus kijk uit. Ook ben ik nog steeds depressief en voel ik spanningen. Eerst durfde ik helemaal niks omdat ik pa[lees meer...]niekaanvallen had. Maar het werkt dus wel om rust te krijgen.

23-09-2020 | Man | 31
Bipolaire stoornis
Icm fluoxetine (40mg) effectief voor depressie, angst en paniekstoornis. 20kg aangekomen.

20-11-2017 | Vrouw | 35
Bipolaire stoornis
Ik kreeg dit middel voorgeschreven door mijn psychiater in een periode van liefdesverdriet, depressie en zeer grote onrust. Het middel hielp binnen 24 uur, maar werkelijk alles aan mijn karakter verdween, ik kan me nauwelijks meer herinneren hoe het was. Daarbij 25 kg aangekomen. Ik zou iedereen met klem willen adviseren toch te proberen om op eigen kracht door die heftig[lees meer...]e ellende heen te komen, want deze medicijnen zijn geen oplossing, slechts een extra probleem/drama.

15-02-2024 | Vrouw | 38

overgewicht emotionele afvlakking

Ik heb bipolaire stoornis type 2. Ik gebruik al enkele jaren olanzapine, nu 10 mg. Het werkt heel goed voor mij tegen de hypomanieën. Zodra ik afbouw, krijg ik een nieuwe episode. Ik heb vrijwel alle bipo medicijnen uitgeprobeerd, maar olanzapine werkt het beste, samen met lithium. Wel 13 kg aangekomen. Het verandert je stofwisseling en je krijgt veel meer eetlust. Dit vin[lees meer...]d ik uiteraard heel vervelend. Daarom heb ik nu metformine gekregen om de eetlust te remmen.

05-02-2016 | Vrouw | 44
olanzapine (15mg)
Bipolaire stoornis
Sinds vijf weken slik ik Olanzapine tegen psychose en manie. Voorheen gebruikte ik Seroquel. Voordat ik begon was ik sterk manisch en psychotisch. Na een dag of vijf begon het middel te werken en nu voel ik me heel rustig en evenwichtig. Ik moet wel vaak rusten/ slapen maar dat is goed. De bijwerkingen die ik heb zijn: honger hebben, een droge mond, vergeetachtig zijn. I[lees meer...]k heb veel vertrouwen in dit middel, ik heb me sinds jaren niet zo goed gevoeld.

07-07-2015 | Vrouw | 47
Bipolaire stoornis
Ik slik nu 12 jaar olanzapine. Dosering wisselde tussen 10 en 2,5 milligram. Nu zit ik al jaren op 5 Mg. Ik herken heel veel van de bijwerkingen die genoemd worden: altijd moe, veel moeite met opstaan 's morgens, heel vaak slaperig. Ook heb ik continu trek in eten, m.n. Zucht naar zoet en koffie. Ook heb ik het idee dat mijn hartritme erdoor beïnvloed wordt, maar artsen ku[lees meer...]nnen gelukkig niet echt hartproblemen vaststellen. Toch ben ik wel tevreden over het medicijn: het werkt: ik heb geen psychose meer gehad, ondanks behoorlijk stressperiodes en ingrijpende gebeurtenissen afgelopen 12 jaar. Ook heb ik veel minder last van schommelingen in mijn stemming: niet meer echt depressieve of hyper- periodes gehad. Ook heb ik minder last van piekeren en geen last meer van over elkaar heen buitelende gedachtenassociaties die ik had , die niet te stoppen leken. Bovendien heb ik gemerkt dat de bijwerkingen een heel stuk te verminderen zijn als je goed voor jezelf zorgt! Je moet echt letten op gezond eten! Zo weinig mogelijk snoepen! Neem iets hartigs als je trek hebt. En blijf sporten en bewegen! Het medicijn remt oa de aanmaak van serotonine, dit is een stofje waar je blij van wordt. Maar dit wordt ook aangemaakt als je sport, en wordt ook door je darmen aangemaakt, waardoor dat gezonde eten zo belangrijk is! Ook kun je tai chi of chi gong doen om in balans en gezond te blijven, dit helpt mij heel erg goed.

16-11-2023 | Vrouw | 48
Bipolaire stoornis
Inmiddels ben ik van 2,5 mg per dag naar 1,25 mg per dag overgestapt. Ik snijd de pilletjes doormidden met een scherp keukenmes, dat gaat steeds gelijkmatiger. Ik had de eerste week ontwenningsverschijnselen maar ben nu stabiel. Mensen met slaapproblemen zou ik de medicatie wel aanraden. Ikzelf ben er na 10 jaar zonder enige episode wel klaar mee. Mijn thuisfront, werk e[lees meer...]n huisarts steunen mijn wens om helemaal te stoppen. Het advies is om de 1,25 mg straks niet nog meer te verdelen maar in een keer terug te gaan naar 0.

07-11-2023 | Vrouw | 48
Bipolaire stoornis
Tien jaar geleden voor het eerst gebruikt nav manische periode. Gestart met 2,5 mg en nooit verhoogd of verlaagd. Nu al tien jaar klachtenvrij. Ik zou willen afbouwen maar weet niet hoe omdat de tabletten niet deelbaar zijn. Ik vergeet bewust soms een pilletje en de dag erna ben ik dan fitter. Heb het nu twee keer 1 dag wel en 1 dag niet geslikt maar dat leidt tot slaappro[lees meer...]blemen. Tips zijn welkom!

31-05-2021 | Man | 49
Bipolaire stoornis
Ik slikte 200mg Lamotrigine en mijn psychiater schreef aanvullend 5mg Zyprexa voor want het zou de werking van de Lamotrigine versterken. Ik werd er zo slaperig van dat ik teruggezet ben naar 2,5mg. Nu, bijna twee jaar later en drie maanden geen alcohol later, word ik weer heel slaperig. Ik stop met de olanzapine. Verder niet gemerkt dat ik andere bijwerkingen heb. Zo’n 5k[lees meer...]g zwaarder geworden met een flinke eetlust. Het stoppen met alcohol en overgaan op een 100% plantaardig dieet hebben zowel de 5kg extra eraf gehaald als mijn hongergevoel laten verdwijnen.

11-09-2022 | Man | 53
Bipolaire stoornis
Na allerlei medicijnen geprobeerd te hebben heeft mirtazapine 30 mg het gewenste effect. Geen depressie en manische periodes meer. Geen bijwerkingen. Bipolaire stoornis geheel onder controle

27-05-2018 | Man | 54
Bipolaire stoornis
laat je niet verdoven met 10-meer mg/dag. psychiatrie denkt alleen in termen van medicijnen en soms in termen van gedragsleer-adapties. Veel bip/adhc/autis/schizo is veroorzaakt door conflictsituaties in de jeugd/baby/kinder-tijd en zo ingebrand in hersenpatronen die niet met full-brain-medicatie gericht op te lossen zijn (ingrijpend op onnodig veel andere hersengebieden o[lees meer...]mdat die toevallig ook de zelfde neurotransmitter gebruiken). Ik ben in alle gevallen voor activ-hersen-scans en dan dmv deep-brain-stimulation lokaal te pulseren(electr)/injecteren(transmitter): dan pak je alleen het specifieke gebiedje aan dat disfunctioneert. Tekenend: bv in Frankrijk is het aantal add/adhd/autis/schizo/enz een factor (soms 10!) lager dan in NL: Zij zien daar de ECHTE gevallen die vanaf embryonaal stadium een hersendisfunctie lokaal vertoonde; wij in NL duiden kindtrauma's teveel als gelijkwaardig. Doch in beide(!) gevallen (Fr-NL) is orale inname een globaal ingrijpende vorm omdat dus teveel hersengebieden ook dezelfde transmitter gebruiken. Mijn ervaringen: de eerste 1-2jr ben je vol bezig met existeniele vragen als "wie ben IK nu nog, nu ik mij zo vreemd anders (deels apatisch) gedraag". Daarna ga je je afzetten en wil je terug naar je eigen capa en dus creativiteit, snelheid, enz, dus ga je mgs verlagen. Dan na enkele jaren (5-10jr na 1ste inname) wil je er van af, maar raad iedereen het af, je wordt gemangeld tussen de visie dat de medicijn-industrie en psychiatrie jou normaliserend in een saai gareel houdt, versus dat je denkt te weten dat als je stopt de shit van druk-druk-hoofd snel-snel-hoofd enz enz weer snel of zomaar onbeheersbaar op kan poppen (en het circus van drogeren weer van voorafaan begint)... Als je een dan een psychiater vraagt DeepBrainStim te doen wordt je voor gek verklaard dat je een irreeele grote fantasie hebt. Maar IK weet dat we in 1983 al experimenten op katten en ratten deden mbt parkinson, lokaal activeren/remmen dmv electr. Gelul dus die vooringenomen disfunctionele medicijngedreven psychs ! Als je stopt zul je merken dat je hersenen gespannener worden, het zal je energie kosten om daarop alert te zijn, en je zult niet weten hoe je dan moet acteren/reageren. Het beste is af te bouwen met een 1/4de pil per dag gedurende 1 wk minder; dan is dit effect veel lager. Als je vervolgens merkt dat je depri-schizo-enz gedachten krijgt ga je weer 1/4de pil per dag per week omhoog. Je zult dus gaan ontdekken of je vanaf embryonaal de disfunctie had (hersenschade ed) danwel in kindtijd een trauma ontwikkeld ingebrand hebt. In dat laatste geval zul je merken dat je na een fase van medicatie toch stiekem anders en beter in het leven gaat staan. Ga niet naar een standaard psycholoog of pyschiater om DAT probleem op te lossen; oeverloos gelul/praten al 150/350eu per 1,5uur en weinig tot niets DOEN ! Stop je geld dan liever in een intelligente vriend of iemand die totaal anders holistischer naar zaken kijkt en DOET en hooguit een enkele relevante praktische kernvraag stelt. Dat vind je zelfden bij pyschol/psychia en die vragen bakken met geld. Dat zoeken van een ander gaat dus anders/verder dan het zoeken naar een luisterend-oor !